Jump to content
PyroForum.nl

Stars


Moloch

Recommended Posts

Gisteren kwam ik in de kast een zakje bakpoeder tegen van een welbekendmerk, hier stond op: "bevat rijstmiddelen: E450i, E500ii maïszetmeel".

E450i=dinatriumdifosfaat
E500ii=natriumwaterstofcarbonaat.

Volgens mij verschilt de samenstelling van bakpoeder nogal, er is blijkbaar geen vaste samenstelling, zo hoor je ook best vaak dat er kaliumcarbonaat inzit.


Ik heb net even wat uit de kast gepakt en daar stond op: E450a=Dinatriumdiwaterstofdifosfaat,rijsmiddel 500= natriumcarbonaat? en zetmeel.

Daar schiet ik denk ik niks mee op. :) Edited by mushroom
Link to comment
  • Replies 507
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nee niet echt. Ga gewoon naar een apotheek en vraag om zuiveringszout. Je wordt dan wel afgezet, maar dan is het nog steeds niet heel duur voor 100% zuiver spul.

Bij toko's hebben ze het ook nog wel eens liggen in pakken van 5 kilo, en dat voor een niet noemenswaardig klein bedrag. Dan moet je alleen wel de juiste toko weten te vinden.

Een zekere drogist heeft het ook staan bij de scheerspullen, ook 100% zuiver.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben de laatste tijd bezig met houtskool sterren rollen maar ben niet echt tevreden.

Nu ben ik aan het denken om wat star mix te mengen met water en dan in te dampen, de natte brei die je dan krijgt laten drogen in de droogkast en vervolgens in de ballmill malen tot poeder.


Zou dit een positief effect hebben op de ster?

Welke verhoudingen gebruiken jullie meestal en hoe lang millen jullie de C e.d, wat is jullie manier om mooie houtskool sterren te maken?



Kan iemand verschillende maten spuitjes missen? tegen vergoeding van een spolette rammer oid[/size=1]

Edited by cojonesm
Link to comment

Ik denk niet dat dat veel zal uitmaken en ik denk dat je starmix er alleen maar slechter van word en slechter en minder mooi zal branden. Tegenwoordig rol ik altijd eerst een gekleurde of witte core of iets dergelijks om een peperkorrels, en vervolgens rol ik mijn Chrysanthemum 8 compo eroverheen. Zo heeft je mix iets makkelijks om aan te hechten en rolt het beter.
Ook is het gewoon een deel ervaring en techniek die je moet hebben voor het rollen van stars. Ook zijn juiste materialen wel handig, maar ik rol prima stars met simpele peperkorrels en een rvs metalen kom, gewoon met de hand. Veel werk en je bent lang bezig, maar je rolt perfecte stars. Als oplosmiddel gebruik ik 50:50 Water spiritus. Methanol is plaats van spiritus (85% ethanol) kan natuurlijk ook, maar is wat minder fijn aangezien het giftig is.

Owja en hoe ik mijn starmix maak; gewoon je hoeveelheid compo afwegen, bij mij meestal 150-200gram Chrysanthemum 8, en vervolgens 1-2 uur millen. Ik mill de houtskool vaak vooraf nog even airfloat, maar dat hoeft niet per se.

En ik kan best wat plastic spuitjes voor je halen bij de apotheek, maar dat kun je zelf denk ik ook wel, en scheeld je ook weer wat centjes aan verzendkosten.

Edited by yellowcard
Link to comment

cojonesm

Ik weet niet wat jouw probleem is maar ik zou de kno3 niet te lang in het water laten zitten.

Volgens shimizu kan je de C laten "verzadigen" met de KNO3 en na het drogen de de rest van de mix erbij doen, dit schijnt een betere staart te geven bij de tigertail. Nu moet je bedenken dat bij de "ouderwetse" methode de ingredienten vermoedelijk niet zo fijn zij als waar wij momenteel mee werken, zij zeven dit erin.

Tevens heb ik bij een filmpje over visco fuse gezien dat zij de KNO3 nat mengen met C en de zaak verwarmen tijdens het roeren, als het nadien gedroogt is kom de zwavel erbij en word het op een primitieve wijze fijn gemalen.

Het "verzadigen" van de KNO3/C staat ook nog bij mij op de To Do list om te kijken of het verschil maakt....net als zoveel andere dingen...... :blush:

Link to comment
  • 3 months later...

Toevallig, ik ben laatst ook met deze compositie aan de slag geweest en vond hem ook super mooi rood, alleen was het binden een probleem. NC-lak werkt natuurlijk wel, maar ik houd er niet zo van om te werken met aceton. Ik zal zelf binnekort wat testen met Red Gum of Shellak opgelost in alcohol.

Hoeveel mesh Mg gebruik jij btw explomaan ? (btw, terug van weggeweest :P ?)

Link to comment

Volgens mijn suplier is het ongeveer 180 tot 490 mesh Mg.
Je kan het proberen met Mgal toch? Let wel: NO3 met Al. Zijn er voor mgal geen andere mooie rode composities? misschien
50.51% Strontium Nitrate
18.18% Magnalium (granular, -200 mesh )
16.16% Parlon
10.10% Red Gum
5.05% Dextrin

Kan ik dan wel gewoon 96 % etOH gebruiken icm Mg?
Met Aceton werken vind ik geen probleem maar lost pvc poeder goed genoeg in aceton op om een stevige ster te produceren? (ik heb geen THF)
Nc is wel veel werk maar het is wel een optie!
Shellac heb ik red gum niet.
Ik heb laatst nieuwe dosis chems gehad en ben daarom weer volop met pyro bezig, naast studie MST.

Edited by explomaan
Link to comment
Let wel: NO3 met Al. Zijn er voor mgal geen andere mooie rode composities?


Nitraten + Magnesium gaan evenmin goed samen zonder behandeling met boorzuur...

Kan ik dan wel gewoon 96 % etOH gebruiken icm Mg?
Met Aceton werken vind ik geen probleem maar lost pvc poeder goed genoeg in aceton op om een stevige ster te produceren? (ik heb geen THF)
Nc is wel veel werk maar het is wel een optie!
Shellac heb ik red gum niet.
Ik heb laatst nieuwe dosis chems gehad en ben daarom weer volop met pyro bezig, naast studie MST.


Ik denk dat 96% niet slim is het bevat nog een paar procent water, water en magnesiumpoeder reageren heel erg snel met elkaar onder ontwikkeling van waterstofgas en veel warmte.

PVC lost volgens mij helemaal niet op in in aceton, de PCE is ook geen binder maar een HCl donor.

De red gum is in deze compo een brandstof die voor een hoge themperatuursvlam zorgt, je zou iets meer magnesium kunnen gebruiken en eventueel wat rode gom kunnen vervangen door sucrose. Maar of dit werkt weet ik niet. Edited by pyrobass
Link to comment
Nitraten + Magnesium gaan evenmin goed samen zonder behandeling met boorzuur...
Neehee! Magnesium reageert vrij heftig met zuren, dus boorzuur toevoegen is een HEEL SLECHT IDEE!!! Magnesium moet je gewoon netjes coaten door het te wokken met 4% lijnzaadolie, of door het te coaten met kaliumdichromaat. Welke van de twee is afhankelijk van de toepassing die je voor ogen hebt. De enige keer dat je magnesium ongecoat kunt gebruiken is in flash met kalium(per)chloraat, maar dat spul is nou niet echt stabiel.

PVC is in deze compositie zowel als binder als chloordonor bedoeld. Lancaster produceerde deze ster als 'pressed' ster, dus licht bevochtigd met oplosmiddel en dan met etterlijke tonnen tot een blokje geperst. Aceton lost het PVC dan precies genoeg op om de PVC te laten binden, mits je PVC erg fijn is.
Link to comment
Neehee! Magnesium reageert vrij heftig met zuren, dus boorzuur toevoegen is een HEEL SLECHT IDEE!!!


Ik moet echt beter na gaan denken voor dat ik iets zeg :P

De enige keer dat je magnesium ongecoat kunt gebruiken is in flash met kalium(per)chloraat, maar dat spul is nou niet echt stabiel.


Nou ik kan nog wel een paar mengseltjes verzinnen hoor, Mg/S die is vrij stabiel, of Mg/CaSO4 ook stabiel maar iets langzamer. Edited by pyrobass
Link to comment

Ik neem aan dat je het wokken van magnesium met lijnzaadolie niet op vuur moet doen...
Ik heb geen pers ofzo dus dat word wel wat lastig, ik weeg zelf niet veel meer dan een tiende ton :P .

Ik heb voor een testje een beetje magnesium in een reageerbuis gedaan en daar 100% kraanwater aan toegevoegd. Na een hele middag staan was het magnesium niet veel minder geworden en kwam er heel langzaam waterstofgas omhoog in de vorm van microscule belletjes. Misschien zou het dus toch wel kunnen om mijn magnesium te binden met alcohol 96% en shellac?
Met eerst coaten moet het zeker lukken.

Hoeveel shellac zou ik dan in massa procent moeten gebruiken in de compositie?

Hier de compositie nogmaals.

Link to comment

Ik denk dat 4% wel genoeg moet zijn, maar dat gaat wel het brandgedrag van de ster veranderen. Je moet het oplossen in kokende alcohol, 30 gram schellak per 100 milliliter alcohol. Probeer rekening te houden met het verdampen van de alcohol, daar kun je nog goed aangeschoten van raken en dat lijkt me ongewenst.

Probeer anders eerst eens gewoon een paar procent aceton erbij te doen, en met een hamertje en een starpump de boel tot een compacte ster te tikken. Wie weet lost het de PVC precies genoeg op om effectief te zijn. Hard slaan is niet nodig, en een houten hamer is aanbevolen. Je kunt overigens ook gewoon naar de apotheek en je licht laten afzetten voor een aantal milliliter tetrahydrofuraan. Dat moet zeker wel werken.

<knip> Mg/S die is vrij stabiel, of Mg/CaSO4 ook stabiel maar iets langzamer.
Nee die zijn ook niet stabiel. Leg maar eens een gram van een van beiden in een papieren zakje voor een jaar in je kast en bekijk het resultaat. In beide gevalen zul je zien dat er een langzame reactie optreedt, die echter wel exotherm is. Bij grotere hoeveelheden kan deze reactie een spontane ontsteking veroorzaken, en er is niets wat deze reactie kan tegenhouden. Vocht versnelt deze reactie aanzienlijk, dus in je badkamer zou je nog sneller iets moeten waarnemen. De reden dat deze reactie optreedt is omdat een sulfaation zuur is, en dus de magnesium aanvalt. Zwavel valt elk onedel metaal wel aan, en sommige halfedele of edele metalen ook.
Link to comment

En wat als we daar nu een X% kristalwatervormende stof bij doen.
Zoals magesiumsulfaat, het zal de effectiviteit niet erg beïnvloeden.
Of bicarbonaat dan reageert het meteen weg voordat het de Mg kan oxideren.
Dit is betekend geen onbeperkte houdbaarheid maar het zal er iniedergeval voor zorgen dat deze compo redelijk handelbaar is.

Link to comment
En wat als we daar nu een X% kristalwatervormende stof bij doen.
Zoals magesiumsulfaat,


Vormt watervrij Calciumsulfaat zelf geen kristalwater? Je zou ook een paar procenten van een basisch oxide toe kunnen voegen.

Met stabiel bedoel ik hier ook eerder de schok en frictie gevoeligheid. Ik ben ook zowiezo van mening dat je zelf gemaakte (flash) mensgels niet al te lang moet bewaren.

Om te testen of zwavel en magnesium snel een reactie aangaan zou je het mengsel een tijdje kunnen laten liggen en dan testen of het naar H2S ruikt, als de Mg met de zwavel reageert zou MgS moeten ontstaan en de MgS reageert weer met water uit de lucht. Edited by pyrobass
Link to comment

Jullie moeten je echt een keer gaan verdiepen in de veiligheidsaspecten met betrekking tot magnesium en flash. Magnesium wordt ook weggereageerd door basen, chloriden en een aantal andere ionen, met name van edelere metalen. Met name die laatste kan er behoorlijk heftig aan toe gaan. De reactie met chloriden is de reden dat magnesium met chloraten en perchloraten niet stabiel is, die bevatten namelijk altijd een klein percentage chloriden uit de synthese en door ontleding.

Dan nog iets over het toevoegen van magnesiumzouten, die werden/worden soms toegepast als sensitizer, en zijn dus absoluut niet gewenst in een toch al gevoelig mengsel. Ze werken als sensitizer doordat ze bij kleine beroering van het mengsel werken als een soort schuurmiddel, wat de licht inert makende oxidelaag van een willekeurig materiaal aantast en de reactiviteit verhoogt. Ter illustratie, KClO4/Indian Blackhead flash wordt bijna anderhalf keer zo slaggevoelig als er 1% magnesiumcarbonaat aan toegevoegd wordt. Hierbij moet voor de volledigheid worden opgemerkt dat Indian Blackhead ongecoat is, waardoor er meer effect merkbaar is dan bij de gecoate dark aluminiums.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...