Jump to content
PyroForum.nl

Formules gekleurde rook


Recommended Posts

Heej ik heb ook een keer gekleurde rook geprobeert te maken. Ik had het gemaakt met een potje rode verf (wat hard was geworden) dit had ik fijn gemaakt en met kaliumchloraat,lactose en een beetje suiker gemikst. Je zag een heel klijn beetje rode rook wat ik wel gaaf vond.
Ik ben wel benieuw of jullie hier wel eens van gehoord hebben.


gr33tz carfield

Edit door Tyneman. Na herhaalde waarschuwing lijkt het Nederlands iig ergens op. 'Maar' 5 schrijffouten in deze post. Alleen jammer dat je dan gelijk moet triple-posten. Ow ow oww, wat zijn die regels moeilijk. Dat je bericht er twee keer stond was waarschijnlijk omdat je geen geduld had en twee keer op submit hebt geklikt. Verder is er de 'edit' functie zodat je geen nieuwe post hoeft te maken met "waarom staat het er twee keer? sorry". Dat kan gewoon bij de vorige post.
Beide BS posts verwijdert

Link to comment
  • 4 weeks later...

@ Flippo, zelf zou ik toch mijn gok zetten op dat dat niet kan, ik
weet hier eigenlijk niets van dus hecht maar niet zo veel waarde aan mijn gok. Overigens zijn 'kleur chems' een beetje duur IMO, ik zou niet snappen waarom (een nieuw?) iemand 3 kleuren zou willen maken, met een kleur kom je toch al ver genoeg? Een beetje strontium en zwavel is voldoende voor mij.


Ik heb vandaag mijn eerste beetje kleuren gemaakt met pyro, mijn docent natuurkunde gaf me een paar rest stofjes mee (paar gram zwavel, paar gram houtskool en een heel klein beetje glycerine, de KMNO4 wou hij niet mee geven :)). Het behaalde kleur effect was blauw!



P.S> @ M.Devil, ik snap jou wel. Dit forum is gewoon een stukje strenger/harder dan de meeste. Ook wel begrijpelijk gezien het
gevoelige onderwerp maar vechten lost niets op.

Link to comment
Zou je ook de stoffen om geel en rood te maken bij elkaar kunnen doen om zo oranje rook te krijgen ???

Ik weet dat ik het eigenlijk zelf moet proberen maar ik heb de stoffen niet dus gaat lastig

Ik denk van wel, als je 2 poeders van kleuren door elkaar mengt krijg je toch ook een nieuwe (bijv. met potloden) waarom zou het dan niet kunnen door rook te mengen, dat is toch ook poeder.
Link to comment

Gooi rood poeder en geel poeder in de lucht, oranje of bruin?
Deze rook is eigenlijk (zoals al veel te vaak gezegd) een fijnverdeeld poeder in de lucht.

Bij CuO thermiet bestaat je 'rook' ook gedeeltelijk uit Koperpoeder. Zelfde idee. Je gevormde koper verdampt (ja :shock: ) bij ongeveer 2500 graden, dat haalt je thermiet wel, dus wordt er koperGAS weggeblazen, dit koelt natuurlijk meteen af, waardoor je heel fijn verdeeld koper hebt in je rook.

Bij gekleurde rook hetzelfde, maar dan op wat lagere temperaturen.

Link to comment

@Mr.stijntje

Een intressante hypothese, maar waarom zou het koper gaan verdampen, in die miliseconde dat de overdracht van de oxide (waar de energie dus vrijkomt) meteen het koper verdampen. Het kan natuurlijk zijn omdat het zo fijn verdeelt is, maar daar zou iemand misschien uitleg over kunnen geven? (ik weet even niet meer de overgang van vast naar gas =/).

Link to comment

In een boek van me staat er iets over. Daar hebben ze koper gebruikt om de 3 fasen uit te leggen.
Onder de 1080*C is koper vast, daarboven is het vloeibaar tot 2580*C, dan gaat het over in gasvorm.

De thermieten halen erg hoge temperaturen, en vloeibaar koper kan nooit zo mooi verdeeld worden dat het een 'rookwolkje' wordt. De oppervlaktespanning ed zullen dat namelijk voorkomen.
In gasvorm verspreidt het zich heel snel en sublimeert het meteen weer tot vaste vorm in de koude lucht. Dan heb je een heel fijn verdeeld koperpoeder.

Da's mijn hypothese! :)

(En idd, ik bedoelde sublimeren, niet verdampen)

Link to comment

Stel dat het werkt, is het dan niet heel veel moeite om het alles te maken. Je kan toch veel gemakkelijker de gewone oranje formule maken. Bovendien, je moet heel vaak uittestten voordat je de goede kleur hebt.Ik weet niet wie met tekenles rode en gele verf heeft moeten mengen, dat is in princiepe het zelfde.

Link to comment

Even een vraagje over de ´vreemde´ stoffen in dat ding van jan p. zoon: Waar zijn het indicatoren voor (behalve methyleenblauw)? Ik kan ze namelijk nergens terugvinden....Kan iemand me hiermee helpen, want dan kan ik misschien ook wat gerichter opzoek naar een bron om me aan die dingen te helpen (Die stofjes heb ik niet zomaar thuis liggen :) )

Link to comment

@Flippo:
Koop zo'n pot en kijk wat er in zit. Wellicht kunnen we het namaken. Ik ken zo snel geen oranje compos

Veel 'rookmachines' gebruiken soort systeem als rookmachines in discotheken. Vloeistof of gloeispiraal druppelen --> Vloeistof verdampt --> Damp naar buiten blazen --> Buiten condenseert de damp tot vloeistof --> rook :)
Is dus geen chemische reactie, en al helemaal geen pyro.

Gr33tZ

Link to comment

Een rookmachine heeft een kamertje waar vloeistof inzit
het vloeistof word verhit (verdampt) en naar buiten geblazen.
Dat zou dan rook zijn.

Ik dacht altijd dat de vloeistof onder druk stond (deobus idee),
dat lijkt mij eigenlijk makkelijker uitvoerbaar.

Correct me if I´m wrong.

Link to comment

mensen ik bedoelde het niet op die manier. Tyneman had het erover dat ik zo'n pot moest kopen en dan kijken wat er in zat. En daarna kwam dat stuk over een rookmachine en toen had ik iets van: dit is iets anders. Maar sorry dat 't zo onduidelijk was en ik wilde niemadn beledigen

Link to comment
  • 2 months later...

Gegroet.

Ik ben een scholier en doe momenteen mijn profielwerkstuk over Rookbommen. Zo gaan we testen welke rookbom de beste rook 'produceerd' etc etc. Maar. Op dit moment zijn we een beetje vastgelopen. We zijn nu bezig met het theoretische (hopelijk gaan we dit ook even in praktijk uit proberen) hoofdstuk "Hoe krijg je gekleurde rook?".

En mijn vraag is dan. Kan je de compositie's die aan het begin van dit topic staan gewoon door, bijvoorbeeld Kaliumnitraat-suiker, mengen?? Of zijn die compositie's gewoon om in pure vorm af te steken?? Als het het tweede is, wat moet je dan wel toevoegen aan, weer bijvoorbeeld een Kaliumnitraat-Suiker rookbom, om gekleurde rook te produceren.

Jullie zouden mij enorm helpen met het antwoord op deze vragen.
Dit werstuk wordt gemaakt in de vorm van een website. En ik zal de link ook zeker hier plaatsen!B)
Alvast bedankt.

Houzee

Wolfsherz

Link to comment

Nee, natuurlijk kan je die mengels niet door KNO3 - Suiker of iets anders mengen , dan heb je er helemaal niets meer aan!
Als ik het goed heb, hebben de compositie's een relatief laag warmte-gebeure. Als je KNO3 - Suiker er door mengt , brandt het veel warmer en lijkt het dat je hele compo inclusief DURE chemicaliën naar de klote...

Jurrrrr

'Correct me if I'm wrong' B)

Link to comment

Beste heren.

Even voor de goede orde en duidelijkheid.

Een KAS-suiker rookbom kan je NIET kleuren!

Deze vraag is inmiddels al 50 maal gevraagd en beantwoord. De volgende met het lef te vragen hoe hij zijn KAS-suiker rookbommetje kan kleuren krijgt een Warning in de nek gesmeten.

Gekleurde rook composities zijn traag en koud brandende, erg dure en giftige mengsels. En dus niet te vergelijken met een KAS-suiker.

Gr33tZ

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...