Jump to content
PyroForum.nl

Raketbrandstof


Guest

Recommended Posts

van het weekeind vuur ik deze af , dan post ik ook wel weer wat pics... weet je gelijk welke verhoudingen ik precies gebruikte..


Is het nog gelukt van het weekend? Ik hoop die van mij aankomend weekend af te vuren. Ik ben van plan om als stijglading 1/4 (kno3/suiker mengsel) te gebruiken ten opzichte van het gewicht van de huls.
Link to comment
  • Replies 110
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als je een echt krachtig mengsel wilt moet je een vloeibare propellant hebben, zoiets als hydrazyne en waterstofperoxide, dit werd gebruikt in de V1 en V2 raketten van Werner von Braun. Het is alleen volgens mij wel heel moeilijk om een raket op vloeibare brandstof te maken.

Maar nu even back to the point, ik mag dan niet zo bekend zijn met raketten e.d., maar je gebruikt toch over het algemeen zoveel mogelijk propellant als mogelijk en dus niet een mengsel maken ten opzichte van het gewicht van de huls? Of zit ik er nou naast?

Link to comment
Maar nu even back to the point, ik mag dan niet zo bekend zijn met raketten e.d., maar je gebruikt toch over het algemeen zoveel mogelijk propellant als  mogelijk en dus niet een mengsel maken ten opzichte van het gewicht van de huls? Of zit ik er nou naast?

Opzich wel maar je kan een raket best "overpoweren".
teveel propellant dus.
Link to comment

Heeft iemand ervaring met kartonnen raketten?
Die van mij is inmiddels af behalve dan nog vullen met kno3.

Maar ik vroeg me af of ik de binnenkant van het motorgedeelte niet beter kan bekleden met aluminiumfolie. Of zal het doorbranden van het karton(aluminiumfolie rol) niet snel gebeuren.

Link to comment

Nee dit is sowiso ook mijn eerste raket die in de lucht zou moeten gaan.

Maar het werkte iedergeval heel makkelijk, precies goede vorm, snel gemaakt, en je kan er gewoon gelijk in boren. En is waarschijnlijk ook wel aardig goed vuurbestendig. En is ook niet echt zwaar.

Verder zit de nozzle met kleine schroefjes door de kartonnen huls in de aluminiumfolie om uitschieten( hopelijk) te voorkomen. Zit ook nog gelijmd.

Link to comment

Gisteren heb ik mijn eerste raket geprobeert af te schieten. Maar in plaats van omhoog te gaan kwam er veel rook uit.

Ik had gemaakt een raket van een rol aluminiumfolie met 4 vinnen. Met als payload een beetje zand. In totaal woog de raket 122 gram zonder stijglading.

Als motor had ik een gesmolten kno3 mengsel gebruikt met de verhouding ( 2 delen kno3 op 1 deel suiker). Met daarin een visco lont.
Gewicht stijglading 80 gram.

Ik had een nozzle opening van 6mm gedaan(1/4 van totale diameter). Ook had ik een core van ongeveer 4 cm lang(totale lengte motor ongeveer 10 cm) die conische toeliep.

Verder had ik een raketgeleiding van ongeveer 1 meter hoog(hoogte raket ong 30 cm)

De einddoppen waren van gestampt aluminiumfolie geborgd door punaizes door de huls.(deze schoot er in iedergeval niet uit).

Heeft iemand enig idee voor verbeterpunten??
b.v. andere core, nozzle andere samenstelling stijglading?

Link to comment
Guest Richard

De verhouding 1/4 hangt sterk af van het type brandstof. KNO3/suiker is niet zo energiek als bijvoorbeeld buskruit. Je kunt deze raketten wel omhoog krijgen, maar dan moet je of een kleinere nozzle gebruiken of bijvoorbeeld een laagje BP onderin doen.

Opmerkingen:
*De prestaties van KNO3/suiker motoren kunnen opgeschroefd worden door enkele procenten Fe2O3 toe te voegen.
*Aluminium verbrand bij deze temperaturen sneller dan je denkt.
*Waarneer je je vinger net aan de onder kant van raketmotor houdt, dan moet de pijl precies in evenwicht zijn.

Link to comment
De verhouding 1/4 hangt sterk af van het type brandstof. KNO3/suiker is niet zo energiek als bijvoorbeeld buskruit. Je kunt deze raketten wel omhoog krijgen, maar dan moet je of een kleinere nozzle gebruiken of bijvoorbeeld een laagje BP onderin doen.

1/4e moet kunnen bij een gesmolten mengsel. althans wel bij mijn ervaringen, neem een diepere core.
*Waarneer je je vinger net aan de onder kant van raketmotor houdt, dan moet de pijl precies in evenwicht zijn.

Hij had een raket begreep ik, maar over balans bij pijlen gesproken, ben ik het toch niet eens met die theorie, ik heb pijlen gehad die die balans niet hadden (in verhouding een te lichte stok) en prima de lucht in gingen.
Link to comment
Guest Richard
Verder had ik een raketgeleiding van ongeveer 1 meter hoog(hoogte raket ong 30 cm)


*Ziet bovenstaande*

Hij had een raket begreep ik,....


....., maar over balans bij pijlen gesproken, ben ik het toch niet eens met die theorie, ik heb pijlen gehad die die balans niet hadden (in verhouding een te lichte stok) en prima de lucht in gingen.


De pijlen gaan ook wel de lucht in, maar als er een payload op zit moeten ze ook kaarsrecht de lucht in gaan.
Link to comment

Oke bedankt alvast voor de snelle reacties

Ik heb een raket dit is zonder stok dus. Met geleiding bedoel ik zegmaar een dunne stok die in de grond blijft staan. Doordat er een dun plastic buisje aan de raket zit zou deze zo de eerste aantal meters omhoog moeten gaan en hierna moeten de vinnen gaan werken is de bedoeling.

Ik ga dan bij mijn volgende een iets kleinere nozzle doen(1/5) en een diepere core (iets meer als de helft van motorlengte). En misschien een ander soort eindstop proberen(snelcement of aluminiumfolie met daarboven een aluminium plaatje o.i.d.).
Maar van de overblijfselen van de raket vond ik nog gewoon de eindstop met daarin nog de punaises dus deze is niet verbrand.(was ook 3 cm dik)

En verder is bij zelfmaakpijlen een goede balancering belangrijker als bij een fabriekspijl omdat deze over het algemeen een wat krachtiger mengsel hebben denk ik.

En Fe2O3 kan ik gewoon van een verroest stukje ijzer afvijlen o.i.d?

Link to comment

Wanneer dan?

:evil:  MIJN OUDERS HEBEN VANDAAG AL MIJN PYRO SPULLEN INGEPIKT ! :evil:  !!
Alles !!! ik kwam uit school, deed mijn laadjes open en zag dat alles weg was! echt ik kan ze niet begrijpen, zo erg was ik niet ?
heeft iemand een goed idee wat ik tegen ze kan zeggen dat ze het weer terug geven ? bedankt.

Heb medelijde... droevige greoten yellow

:?
Link to comment
Binnenkort ga ik ook een raket maken, geowoon 5 delen KNO3 en 5 delen suiker, de gesmolten versie in een kort PVC-buisje, moet werken toch ?


Als je je spullen weer terug heb. Kan je beter de volgende verhouding gebruiken 2 delen kno3 op 1 deel suiker. Dat zorgt voor een snellere ontbranding.
------------------------------------------------------------------------
En dat Fe2O3 verkopen ze gewoon bij pottenbakker o.i.d. of ook bij de formido?
En waar moet je dan naar vragen heeft dat een speciale naam o.i.d.
Het wordt toch gebruikt om klei kleur te geven. Wat is de prijs ongeveer dan?
------------------------------------------------------------------------
En is er iemand die ook wel eens aan het kno3/suiker mengsel een beetje water heeft toegevoegd om daarna weer in te dampen totdat je een soort deeg krijgt. Dit zou carameliseren(bruin worden) tegen moeten gaan. En zo zorgen voor een betere ontbranding. Maar ik ben benieuwd of dit echt scheelt?
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...