Jump to content
PyroForum.nl

Metaal schuur machine


chemical cook

Recommended Posts

En dat geldt ook als je je schuurcilinder half in een bak met water en 5% boorzuur of in een bak met wasbenzine (een beetje duur) hebt?
Of oxideert het meteen met de lucht?
Als je het laat ronddraaien in een bak met een vloeistof dan gaat er ook vloeistof op het gebruikte schuurgeval zitten, dus heb je (lijkt mij) niet echt veel oxidatie met de lucht.

Link to comment
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wat ik wilde zeggen is dat 1000 mesh papier echt overdone is. Ookal kun je het ongeoxideerd krijgen, dan merk je (bij Mg) echt geen verschil met poeder van 600 mesh papier.
Dat lijkt mij zelfs al te fijn. 600#..

Daarom zou ik voor Mg, als je het écht goed wilt doen, op zijn hoogst 250 mesh papier pakken. Het merendeel van je particels zal dan tussen de 300 en 350 mesh zitten gok ik zo. Da's meer dan zat voor Mg poeder.

Link to comment

Dat is omdat magnesium zo reactief is dat #600+ deeltjes vrijwel even snel als #1000+ stukjes verbranden in een willekeurige compositie. Met #600 schuurpapier gaat het slijpen veel sneller, dus het heeft vrijwel geen praktisch nut om 1000 mesh schuurpapier te gaan gebruiken.

Link to comment

Ik bedoel, bij aluminium moet je goed kijken/luisteren wil je het verschil zien...
Ga na, magnesium is EXTREEM brandbaar! Ik heb ooit flash gemaakt met Mg schraapsel met een gemiddelde grootte van 2mm lang en 0.4mm dik. Dit gemengd in 7/3 met KNO3, en dat ging al snel ZAT.

Daarom ga je het verschil niet merken tussen EXTREEM fijn en ULTRA EXTREEM fijn magnesiumpoeder.
Mill Mg maar lekker grof. (250#) Tis veiliger en net zo goed.

Link to comment

Hey heeft iemand toevallig nog tips voor het bevestigen van het schuurlinnen?

Ik heb namelijk nu al 2 keer met houtlijm het papier erop geplakt maar telkens bij het stuk waar de twee uiteinden bij elkaar komen, blijft het alu net iets haken.

En kun je de twee uiteinden niet over elkaar heen vallen zoals het bovenste plaatje?



Of moet het echt zoals de onderste?

-B.

Link to comment

Ik heb optie 1 toegepast bij wat dikker schuurpapier en daar scheurde het op het punt waar het dikker word. Ik verwachte eigelijk dat dit met linnen nier veel beter zou zijn maar dat is natuurlijk steviger waardoor de hobbel minder stijl word. (als je snapt wat ik bedoel :P)

-B.

Link to comment

Wat ook gedaan wordt is een snede in de rol maken, waar je het schuurpapier tussen klemt. Als dit netjes erin zit, dan zet je aan beide kanten een tie-wrap of zo om de rol dat deze weer dicht trekt en het papier vasthoudt.


Dat is dus een zijaanzicht. Zwart is de rol, oranje schuurpapier. Dit werkt alleen als je rol een holle buis is.

Link to comment

Na wat vragen gesteld te hebben was het vandaag maar eens tijd om een metaal schuur machine te bouwen... hier wat foto's.





Ik heb nu een kleine roller maar die wil ik later nog gaan vervangen. Ik sluit er een boor op aan en dit werkt prima, ik heb net even een paar minuten aan gezet en er komt redelijk fijn poeder vanaf met korrel 120. Morgen moet ik even wat betere alu zoeken want nu gebruik ik een buisje en deze gaat behoorlijk snel op.
Ik maak morgen misschien even een klein fontijntje met deze alu om te kijken hoe fijn het werkelijk is.

Ik ben er wel blij mee als hij ook goed werkt op langere termijn. Commentaar en tips zijn altijd handig voor verbetering dus dit is welkom. :P

EDIT: Ik heb even een soort fontijntje gemaakt met het alu poeder wat van mijn machine af komt, ongeveer een halve gram meal met een klein beetje alu poeder.

100_0133.MOV

-B.

Link to comment

Mischien moet ik ook maar eens beginnen met het maken van zo"n machine. Ik had alleen een vraagje bij het gebruik van een boor, moet je er dan niet de hele tijd bij blijven vanwege dat je de knop ingedrukt moet houden? Want dat lijkt me vervelend, het liefst ga je natuurlijk even lekker tv kijken ofzo terwijl die machine zijn ding doet. Voor de rest heb je een mooi aparaatje in elkaar geknutseld -.B.-!

Link to comment
Mischien moet ik ook maar eens beginnen met het maken van zo"n machine. Ik had alleen een vraagje bij het gebruik van een boor, moet je er dan niet de hele tijd bij blijven vanwege dat je de knop ingedrukt moet houden? Want dat lijkt me vervelend, het liefst ga je natuurlijk even lekker tv kijken ofzo terwijl die machine zijn ding doet. Voor de rest heb je een mooi aparaatje in elkaar geknutseld -.B.-!

Op de meeste boormachines zit toch ook een een soort van lock dat hij hem blijft indrukken, tenminste wel op mijn boormachine. Bij mij is het een klein rond knopje.
Maar draait hij niet veel te snel met een boormachine? Want volgens mij draait mijn boormachine veelste snel hiervoor.
Link to comment

Haha ja klopt stijntje acuboren gaan niet zo snel maar ik heb er geen tot beschikking en ik heb een klopboor en die gaat wel iets sneller (de klopboor kan ook op normale stand). Maar inderdaad Onno123 het klopt ook bij mij zit er zo'n klein knopje op waardoor de boor op volle snelheid blijft draaien, maar een stand dus. Dit gaat echter veel te snel als ik dan ''nat'' zou schuren dan vliegt het water in het rond en als ik droog schuur zou alles opstuiven wat ook niet echt een prettig effect geeft. Dus heb ik een tijd geleden maar eens een wasmachine motor opgezocht, en met succes 2 dagen later kon ik bij me vriend er een uit een oude wasmachine komen slopen. Daar zeg je natuurlijk geen nee tegen :P.
Maar ik heb uiteindelijk de motor nooit aan kunnen sluiten want inplaats van dat er 3 of 2 draadje aan zatten (1.+ 2.- 3.aarde) zatten er maar liefst 6 draden aan! Iemand een idee hoe je dat moet aansluiten?

Link to comment

@mr.stijntje
Schroefsnelheid is misschien iets beter, ja.
Ik zei trouwens over dat te snel omdat ik een boor heb die op het lichtnet wordt aangesloten ipv een accu.


@Breezer
Over die motor heb ik precies het zelfde probleem. Alleen heb ik er €20,- euro voor moeten dokken. Ik was toen naar een elektriciteit zaak gegaan. Die hebben me door verwezen naar de fabrikant. Maar dat kan ik 50euro dokken voor een kabel en allemaal andere dingen die ik nodig heb.

Link to comment

breezer

http://www.circuitsonline.net/forum/view/32103

Je kunt ook met een Ohm meter 2 draden opzoeken met de HOOGSTE weerstand en aansluiten op het lichtnet.
Indien er geen condensator meer bijzit hoor je de motor brommen en moet je hem maar een slinger geven. Let goed op hoe de aarding is aangesloten, die zit vermoedelijk op de behuizing.

Aangezien je hier met spanning werkt kan je beter even met dat ding naar een reparatie bedrijf gaan en gewoon een monteur vragen, ik denk dat je de condensator er gratis bij krijgt. Ik zou gewoon naar een klein wit/bruingoed zaakje gaan.

Dit geval heb ik dus afgelopen dagen gemaakt.


Oh ja, voor de bevestiging voor het schuurpapier gebruik ik gewoon ty-wraps, en het hele spul draait in terpentine.

Link to comment

Hey piet, ik zie dat dit je eerste post is dus nieuw bent, dus stel je anders even voor in het 'ik ben' topic...

Maar dat is een mooie schuurmachine, maar wat voor schuurpapier/linnen gebruik je? Ik heb schuurlinnen gebruikt met korrel 120 en die was na een kwartier helemaal glad. Ik had er 2 kilo op gelegt en droog geschuurd, weet iemand wat ik fout doe?

Ik ben van plan om even wat fijner schuurlinnen te halen maar als dit weer zo snel op gaat is het een beetje zonde...

-B.

Link to comment

Als je waterproof schuurpapier of schuurlinnen hebt.

Zou ik proberen met water te schuren en een beetje boorzuur :P
Omdat het schuurpapier/linnen door het water loopt zorgt dit voor een soort smering.

Dit heeft bij mij ook betere resultaten geboekt :(
( Een tijdje terug voor mijn steenschuurmachine had ik er een met waterproof schuurpapier )

Wat nog een prima idee is voor een schuurmachine is het volgende:

Bij de gamma en andere bouwmarkten verkopen ze slijpmachine.
Bijna elke bouwmarkt heeft ook reserve stenen.
Ik heb zelf gekozen voor een water 'bredere' schuursteen omdat het dan wat sneller gaat.
Kies wel voor een fijn WIT soort!

De witte soort kan veel beter tegen vloeistoffen en dergelijke, dus geschikt om in het water te schuren.
De schuursteen kan ook heel wat kracht hebben. En hij gaat ERG lang mee;)

De meeste kennen ook wel de schuurmachine die Dennisman had gebouwd. Die heeft daarin ook een schuursteen zitten. Die schuurde binnen een aantal uren bijna een halve kg! :P

Het is gewoon zeer voordelig z'n schuursteen!

( Mijn schuurmachine gebruik ik op het moment even niet! )


Mvg. FBFPyrotechnics :P

Link to comment

-B-

Ik gebruik waterproof schuurpapier van een bouwmarkt maar ben van plan om diverse soorten en merken te gaan proberen om te kijken welke het duurzaamst is.

Droog schuren moet je beslist NIET doen, de stofdeeltjes die hierbij vrijkomen zijn niet zichtbaar maar vervuilen de gehele omgeving in een mate die je haast niet kunt voorstellen. Je levensverwachting word hiermee aanzienlijk ingekort.

Je schuurpapier is hiermee ook geen lang leven beschoren.

Momenteel draait de rol ongeveer 2 millimeter in een bad van terpentine om te spoelen. koelen en oxidatie van het AL tegen te gaan. In de loop van de tijd zal ik eens gaan onderzoeken of er een beter alternatief is.

Wellicht kan iemand mij verhelderen of er veel verschil is tussen geoxideerd en niet geoxideerd aluminium in bijv. flash of fonteinen? Ik heb in dit forum hier nog geen expirimenten mee gezien.

Link to comment
Ik gebruik waterproof schuurpapier van een bouwmarkt maar ben van plan om diverse soorten en merken te gaan proberen om te kijken welke het duurzaamst is.

Droog schuren moet je beslist NIET doen


Nee ik heb ook al een bak gemaakt voor koeling maar gaat dat waterproof papier lang mee dan? En hoelang is dat ongeveer dan? Ik heb namelijk nog heel wat waterproof liggen van korrel 180.

-B.
Link to comment
Nee ik heb ook al een bak gemaakt voor koeling maar gaat dat waterproof papier lang mee dan? En hoelang is dat ongeveer dan? Ik heb namelijk nog heel wat waterproof liggen van korrel 180.

-B.


Het waterproof schuurpapier wat ik heb gebruikt ging toch een dikke 2 uur mee! :P
Houd er wel rekening dat het wel een beetje kwaliteit is.

En de tijd dat het schuurpapier mee kan, kan je verhogen door er minder gewicht op te doen.

Maar dan is het ook zo, ( een voorbeeld )

2 kg gewicht = 100 gram per uur, maar het schuurpapier gaat 1 uur mee.
1 kg gewicht = 50 gram per uur, en het schuurpapier gaat 2 uur mee.

Dus dan staat het gelijk als het schuurpapier kapot gaat.
Maar de meeste willen snel alu-mg poeder hebben dus kiezen ze voor meer gewicht.

Meer gewicht = sneller slijtage op schuurpapier, maar ook in je motor en op je andere onderdelen.

( Ik heb het zelf allemaal ondervonden naar tig testen :( )

Mvg. FBFPyrotechnics :P
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...