Jump to content
PyroForum.nl

Metaal schuur machine


chemical cook

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb 2 vragen, hoe kan je de terpetine scheiden van het Al? En wat is volgens jullie de beste manier om Al poeder te maken? :rolleyes:

mvg h8machine

P.S.: Hopelijk heb ik niet weer iets doms gevraagd :mellow:


Al poeder in terpentine bezinkt ,dus kun je het afgieten een daarna drogen/in laten dampen .

Wat ook hele goed werkt is een metal grinder met fijn schuurpapier ( mesh 1000) dat wordt gesmeerd en gespoeld met terpentine . Dit is natuurlijk erg lastig vanwege de enorme hoeveelheid terpentine damp die je dan krijgt. Je zou eigenlijk hele je apparaat in een afgesloten kast moeten kunnen laten draaien. Wanneer je met 1000 mesh en terpentine schuurt krijg je trouwens poeder dat nog fijner is als 1000 mesh.

Met de kogelroller / wals heb je minder last van die terpentine dampen omdat alles tussen 2 schijven zit .

Het is wonderlijk om te zien hoe goed aluminium als brandstof kan zijn wanneer het echt fijn wordt. echt flash geschikte aluminium poeders zijn eigenlijk alleen de geen die zonder oxidator aan de open lucht met een vlam te ontsteken zijn, tenzij je met zwavel gaat werken.
Link to comment
  • 4 weeks later...

Als je wat beter had gezocht had je het kunnen vinden, maargoed:

Aluminium bezinkt dus je kan het beste wachten tot alles op de bodem licht en dan aftappen zoals in de vorige post gezegd werd.

Laat het overige water/terpentine dan verdampen d.m.v. kookplaatje of gewoon een paar uur/dagen laten staan.



Greets

Edit: @Julicher hieronder, je hebt gelijk. Sorry foutje.

Link to comment

Ik zou het nooit met een kookplaatje doen. Bij m'n 2e keer dat ik Al poeder had gemaakt had ik het gedroogd in een pan op een kookplaatje maar dat oxideerd heel snel. De omslag van vochtig naar droog is heel snel en omdat het pannetje heet is begint het meteen te oxideren. Schenk het water/terpetine af en laat het daarna gewoon op de verwarming drogen.

Achteraf gezien is het veel beter om magnalium te maken omdat het veel reactiever is en geen gedoe met schuren.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb vandaag ook zo'n witte slijpsteen gehaald bij de bouwmarkt.
Mijn bedoeling was er een metaal schuurmachine van te maken.
Maar nu zit ik met het probleem dat er een groot gat in het midden zit, en ik wil een stang precies door het midden.
Iemand een idee, die ook zon slijpsteen gebruikt heeft.
Of heeft iemand een tutorial voor me, waarin staat beschreven hoe ik een metaal schuurmachine kan maken met mijn slijpsteen?

Youri

Link to comment

Bij de medium size schuursteen was het gat geloof ik 10 mm. Als je dan ook gewoon een draadstang haalt van 10 mm dik dan is het goed. Normaal heb je toch wel iets van 60 cm nodig, dus een meter kopen bij de bouwmarkt. Voor de rest kun je de boel opvullen met tape of van die witte tape die ze gebruiken om een kraan waterdicht te maken. Maar bij de bevestiging van de schuursteen zelf zou ik toch gewoon een draadstang kopen van 10 mm (als ie bij jou 10 mm ID is dan). de bevestiging van de stang aan je frame zou ik doen met lagers. Die kun je bijvoorbeeld uit skates of skatebord slopen, of uit een oude boor. Uit een boor oid is beter eigenlijk, omdat die groter zijn en je niet de kans loopt dat ze te klein zijn voor je stang.

Link to comment
  • 5 months later...

Ik ben ook maar eens een metaal schuur machine aan het bouwen, maar wat voor schuurpapier kun je hier voor gebruiken? Ik denk als ik normaal schuurpapier neem dat er dan na een uurtje niks meer van over is. Ik heb wel iets gehoord van schuurlinne maar blijf dit wel goed? Of wat voor soort schuursteen word hier boven besproken? En is dit wel breed genoeg?

-B.

Link to comment

Gewoon schuurpapier is inderdaad totaal onbruikbaar. Waterproof schuurpapier is al stukken beter IK neem aan dat je een vloeistof gebruikt om te koelen en het poeder in op te vangen? .

Schuurlinnen is inderdaad stukken sterker, maar bijna onmogelijk om te krijgen in fijnere groftes. Je zou eens op zoek kunnen gaan, als je iets vinden heb je een goudmijntje gevonden! :P

Waneer het niet lukt om fijne groftes te vinden is smering met water, danwel olie echt een must!

Daarnaast heeft de duurzaamheid van je schuurpapier ook grotendeels te maken met het de ondergrond waarop je het vastmaakt. Schuurpapier op een rubberen roller slijt lang niet zo snel als op een keihard kunststof of metalen roller.

Link to comment

Ik gebruik een houten roller, erg hard dus... :( En ik was van plan om eerst eens proberen om droog te schuren omdat mijn roller dus van hout is. Maar ik neem aan dat normaal schuurpapier onbruikbaar is omdat het niet nat te maken is, of ook omdat het te snel stijt?

Dit word dan nog lastiger dan ik dacht. Misschien toch maar gewoon alu poeder kopen. :P

-B.

Link to comment

Waneer je koelt/smeert met water (snufje boorzuur erin!) word het zeker wel fijn genoeg. Met korrel 120 heb ik vroeger aluminiumpoeder geschuurt dat op het oog toch minstends 250-300 mesh was. Als je echt zeker wilt weten hoe fijn het is, en wilt kunnen zuiveren zou je eigenlijk van die peperdure zeefjes moeten kopen.

Als je flashgrade al-poeder wilt zou ik met korrel 180 schuren, en daarna 24-48 uur millen. Ik heb dit nooit zelf geprobeert, maar het schijnt te werken. Dan zul je overigens wel moeten proberen tijdens het schuren zo min mogelijk te oxideren, en moet je een volledig luchtdichte trommel gebruiken bij het millen.

Link to comment

Diameter van de roller moet (uiteraard) zo groot mogelijk zijn, aangezien je hiermee je schuuroppervlake enorm vergroot. Hierdoor hoef je inderdaad je schuurpapier veel minder vaak te vervangen. 10 centimer lijkt me een prima maat, alles daarboven word alleen maar log. Je kunt die roller van jou prima gebruiken, maar dan moet je wel bereid zijn je schuurpapier/linnen wat vaak te vervangen. :P

Mijn praktijkervaring is dat de mesh groote van je poeder veel meer afhankelijk is van de (mate van) smering en de druk die je alumnium op het schuuroppervlak uitoefend, dan van het gebruikte schuurpapier.

Millen kun je btw ook overslaan als je met korrel 400-1000 (waterproof) schuurpapier werkt. Het schuren gaat hiermee natuurlijk stukken langzamer, maar levert wel veel fijner poeder.

Link to comment

Ah ok bedankt, ik probeer het wel eens met die 180. Ik heb het al eens even geprobeert en er komt redelijk fijn poeder vanaf, ik had dit door meal gemengt en aangestoken en er kwamen witte vonken vanaf... Ik wil het voor stars gaan gebruiken dus deze mesh is denk ik wel fijn genoeg.

-B.

Link to comment

Ik ben ook van plan om ooit nog in de komende maanden een metaalschuur machine te maken.
Ik kan aan 1000 grit waterproof schuurpapier en 600 grit waterproof schuurlinnen komen.
Het schuurpapier kost € 0,70 cent en de schuurlinnen € 3,50.
Dus ik kan 5x het fijne schuurpapier kopen, of 1x het minder fijnere schuurlinnen.
De duurzaamheid van het schuurlinnen heeft hier dus invloed op. Dus wat kan ik het beste kopen?

BVD,

Tornadox

Link to comment

Dit hangt denk ik af hoeveel energie jij er in wil steken, schuurpapier zul je vaker moeten vervangen dan linnen maar dit is dus weer duurder... Het ligt er dan natuurlijk ook aan hoe snel het allemaal slijt maar dat kun je het beste zelf beoordelen denk ik.

-B.

Link to comment

De hoeveelheid energie die ik erin wil steken maakt mij helemaal niks uit. De veel grotere vervuiling van korreltjes van het schuurpapier maakt mij ook niks uit.
Maar misschien kan iemand die ervaring heeft met de slijtage van schuurpapier in vergelijking met schuurlinnen dit misschien kunnen meedelen?

Link to comment

1000 mesh schuurpapier lijkt mij veel te fijn aluminum opleveren. Hierdoor gaat de productie heel traag, en is de oxidatie veel te groot. Ook zul je weinig verschil in prestatie merken in vergelijking met het alu poeder dat van 600 mesh komt.

Een schuurvlak van 600# produceert deeltjes die allemaal fijner zijn dan 600#. Laat dat ff duidelijk zijn.

Link to comment

Ongeoxideerd metaal, als je hele kleine particles maakt dan oxideert een groter percentage dan bij grote particles, moet je maar eens berekenen hoeveel atomen je hebt in een particle van 1 mesh en hoeveel in een particle van 1000 mesh, en daarna de oppervlakte van het particle, dan de verhouding daartusesen berekenen...

Als je dan klaar bent, dan weet je dat iets grotere particles misschien wel langzamer branden maar in totaal wel meer actieve brandstof per gewichtseenheid bevatten.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...