Jump to content
PyroForum.nl

Metaal schuur machine


chemical cook

Recommended Posts

ik keek op de site en kwam die metaal schuur machine tegen, nou kan ik nergens fijn aluminium poeder krijgen(mischien weten jullie waar je het moet kopen), alleen wat grof spul (wat trouwens nog best duur is) dus ik wil ook zo'n machine maken. maar mijn vraag is nu: waar haal je zo'n motor vandaan? heeft een van jullie soms ook zo'n machine en werkt het goed?

alvast bedankt

Link to comment
  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

het is eigenlijk veel meer werk dan ik dacht om leuke dingen te maken...en om dingen te verkrijgen die je niet gewoon kunt kopen(wat er jammer is , maar wel begrijpelijk;)) maar moet gaan maken uit andere dingen...
klopt het dat je met fijn ijzerpoeder/schraapsel een mooie vonkenregen kunt maken als je het door bijvoorbeeld KNO3-suiker doet?dat je rook met vonken krijgt zegmaar?(niet perfecte topic denk ik maar tja aluminiumpoeder en ijzermoeder lijken op elkaar)

Link to comment
  • 2 months later...

wel, ik had op een andere site (hslab) dezelfde vraag gesteld over koperoxide, of het niet werkte als je het een tijdje buiten laat liggen roesten, volgens mensen daar werkte dat niet

en met mijn domme hoofd denk ik dat het met ijzer ook zo is
roest gaat idd over ijzer, bij koper is dit een ander verhaal
foutje van mij

Link to comment
  • 3 months later...

Ik ben zelf ook van plan om binnenkort een metaalschuurmachine te maken.

Maar ik vroeg me af maken jullie(diegene die er ook 1 hebben) gebruik van alleen maar gebruik van schuurpapier of schuurlinnen. Of gebruikt 1 van jullie ook van die dikke slijpstenen.
Deze lijken mij namenlijk ook ideaal omdat deze makkelijk te monteren zijn, niet snel versleten, en de fijne variant zal ook wel erg fijn schuren lijkt me.

Verder vroeg ik mij af wat voor aluminium jullie gebruiken. Aluminiumfolie of gewoon blokken aluminium?

Link to comment

Ik heb er zelf geen, maar voor zover ik weet word er schuurlinnen gebruikt wat dan op een rubberen rol word bevestigd.
Hoe het exact bevestigd word weet ik niet maar ik denk met lijm en nietjes ofzo.

En je kunt aluminiumfolie of brokken gebruiken maar als je alluminiumfolie gebruikt rol dit dan eerst wat op een duw het goed hard samen zodat je een soort van blok krijgt :wink:

Pirate

Link to comment
  • 4 weeks later...

Mijn metaalschuurmachine is inmiddels bijna af.
Ik heb in plaats van de rol met schuurlinnen en hele fijne slijpsteen gebruikt. Voorlopig was ik alleen van plan om aluminium en ijzer te schuren.

Maar deze steen moet dus door een koelmiddel/opvangvloeistof lopen. Waarmee kan ik deze bak het beste vullen denken jullie.

Water - > oxidatie(roest) aan het metaalpoeder
terpetine/olie - > liever niet brandbaar en kan evt plastic opvangbak aantasten.

Ik zat zelf te denken aan water met een zuur(boorzuur)?

Link to comment

Je kan water gebruiken opzich, om te roesten moet het namelijk ook met lucht in aanraking komen, en dat komt het nauwelijks maar in water zit een klein beetje zuurstof dus het zal wel meevallen...

Je kan gewoon plantaardige olie gebruiken toch? die vat niet zo snel vlam als peut ofzo...

Link to comment
  • 2 weeks later...

ff een vraagje,

op alle grinders die ik op het net tegenkom zit een aandrijf riem... :?
kan je ook simpelweg tandwielen+ fietsketting gebruiken?
want ik weet nouw niet egt waar ik een goed passende riem vandaan moet halen...
met een ketting zet ik gewoon verschillende tandwielen van een fiets erop totdat ie goed past, snap je..

Cold As Ice

Link to comment
  • 4 weeks later...
Ik ben zelf ook van plan om binnenkort een metaalschuurmachine te maken.

Maar ik vroeg me af maken jullie(diegene die er ook 1 hebben) gebruik van alleen maar gebruik van schuurpapier of schuurlinnen. Of gebruikt 1 van jullie ook van die dikke slijpstenen.
Deze lijken mij namenlijk ook ideaal omdat deze makkelijk te monteren zijn, niet snel versleten, en de fijne variant zal ook wel erg fijn schuren lijkt me.

Verder vroeg ik mij af wat voor aluminium jullie gebruiken. Aluminiumfolie of gewoon blokken aluminium?
Aluminium is te zacht om met een steen af te slijpen. Het vult de gaatjes in de steen, waardoor deze glad wordt, en zijn werking verliest. Om dit te herstellen moet je een stuk van je steen af (laten) slijpen, en dat is zonde van je geld en de moeite.
Link to comment

Nou, dat valt reuze mee als je met water werkt. Ik heb zelf een grindingmachine gebouwd met een fijne witte schuursteen van de praxis. De schuursteen draait gedeeltelijk door het water met ongeveer 150 rpm.

Door het water gaat het poeder niet op de schuursteen zitten. De steen is nu helemaal grijs, maar de gaatjes zijn niet opgevuld. Bij mij was een beetje water verdampt waardoor het waterpijl net te laag was voor de steen, waardoor de steen droog liep en dus ook vol liep. Hij schuurde niet veel meer, maar wat hij schuurde was ontzettend fijn. Ik kreeg het eerst niet van mijn vingers af. Ook toen het poeder het water raakte begon zich meteen H2 te vormen, zo fijn was het. Je kon het horen en zien.

Zolang je de steen door het water laat draaien is hier heel mooi poeder mee te maken. Droog is het nog fijner, maar duurt het ook veeeeeeeeel langer.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...