Jump to content
PyroForum.nl

Spud Guns


Recommended Posts

Ik denk dat het eerder een brandbomkanon wordt als je enorme stars gaat schieten. Aangezien je niet exact weet waar dat ding neerkomt, lijkt het me geen geweldig idee.
Heb je trouwens al over de droogtijd van een dergelijke star nagedacht? Die is zeker 2 maanden als het snel gaat, maar langer lijkt me waarschijnlijker.
En dan is het maar hopen dat je star daadwerkelijk je spudgun verlaat, anders brandt die tot de grond af.

Link to comment
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb met O&N ook een 2" komeet afgeschoten. Die was ongeveer 3cm dik, gemaakt van meal met MgAl. Als bindmiddel gebruikte ik NC-lak, hierdoor was hij binnen een dag droog. :P
Was trouwens een mooi effect! De staart was erg vol, knetterde goed, en kwam tot boven mijn huis!

Als je kan zorgen dat de star goed ontsteekt, (goede droge bp primer op de onderkant) dan moet het te doen zijn in een spudgun.

Link to comment

Even snel tussendoor:

Bosschenaren met aardappelkanon aangehouden

Zondag 28 oktober 2007 - DEN BOSCH - Twee 25-jarige inwoners van Den Bosch zijn zaterdagavond aangehouden omdat ze een wel heel bijzonder verboden wapen bij zich hadden: een zelfgemaakt aardappelkanon.
Dat is een pvc-pijp met een magazijn waarin bijvoorbeeld haarlak wordt gespoten, die tot ontbranding wordt gebracht. Daarna kan de aardappel met een flinke kracht worden weggeschoten.
De politie van Den Bosch kreeg de melding dat het duo zich verdacht gedroeg. Bij controle van de mannen in hun auto trof de politie het kanon aan. Ze kregen een proces-verbaal voor verboden wapenbezit. Volgens een woordvoerster van de politie is niet duidelijk of er ook mee geschoten is.

- Brabants Dagblad (voorpagina 29 oktober 2007)


Je zou er zelf maar mee worden gezien door een blauwtje.. :P
Link to comment

Welja,
Ik denk niet dat ze hier in belgie als je in je tiun aan het schieten bent er veel op zullen zeggen.
Maja als ze je dan wel pakken ben je wel weer je lekker Supdgun kwijt en dan heb je weer een leuke proccesverbaal en een strafblad :P

Link to comment

Ja hoor :P heel leuk naar een ton of blikjes of gewoon zover of zo hoog mogelijk :(.
Ik zal straks een paar foto's maken :P.

Edited by fyver
Link to comment
  • 5 months later...

Ik en Theo besloten vandaag om een spudgun te bouwen. Ik heb altijd een lullig PVC gevalletje op perslucht gehad, en het leek me nu wel eens leuk om wat groter en krachtiger te gaan. Daar heb je natuurlijk een spudgun op brandstof voor nodig. Ik nam een oude boiler ketel (18 liter), en heb daar een T-stuk, en een 125 mm lange 2 inch loop op gemonteert. Tussen de loop en het drukvat zat dus nog een extra opening in het T-stuk waarin ik een bougie monteerde. En dat was het qua productiviteit voor vandaag. :)

Ik krijg namelijk geen vonk uit mijn bougie, en ik heb geen idee waar het aan ligt. Ik gebruik een 18 volts vers opgeladen boormachinevoeding, en een gloeinieuwe brommerbougie en een brommer-bobine. Het probleem is nu dat waneer je contact maakt met de voeding, de draad die op de voeding word gezet wel als een gek vonkt en zelfs begint te gloeien, maar de bougie zelf geen vonkje afgeeft. Ook de bobine word behoorlijk heet. Ik heb brak weinig kennis van dit soort electronica, maar misschien kunnen de slimme kopjes hier mij verder helpen?

Als ik vanavond tijd heb zal ik nog even proberen om het schematisch uit te tekenen.

Link to comment
Uhm, wat voor voltage heb je nodig ?

Is je bougie misschien vettig ?

Heb je alles goed aangesloten ?

Eh, heb je nog een andere bougie ?

Kees.


1. 12 volt is genoeg.

2. Neen, alles was proper ontvet.

3. Waarschijnlijk wel, aangezien we wel een stroomkring hadden. Wanneer er helemaal geen contact zou zijn geweest, hadden er ook geen vonken geslagen bij het aansluiten van de accu.

4. Ja, deze hebben wij ook geprobeert met vergelijkbare resultaten. Edited by Leander
Link to comment

Krijg je wel een vonk zonder hem in de spudgun te hebben aangesloten?



Een piezo onsteking zoals de meeste mensen gebruiken kan ik hier in de buurt krijgen voor ongeveer 12 euro, PM maar al sje geintresseerd bent.

Edited by cojonesm
Link to comment

Ik heb een tijdje met bougie's/bobine's gepeeld.

Hoe ziet je schema er uit?
Je zult toch echt een condensator moeten gebruiken etc etc.
Het enige dat je nu doet is kortsluiting maken en je accu veranderen in pudding.


Tadaa Schema

Edited by User1
Link to comment

Het idee is dat een bobine niet op een constante stroom werkt. Normaal zet het vliegwiel van een brommer een schakelaar/spoel in werking, waardoor de stroom continu onderbroken wordt. Met 12 volt wisselspanning werkt het denk ik wel, maar het is niet bepaald mijn vakgebied.

Link to comment
  • 2 weeks later...
Krijg je wel een vonk zonder hem in de spudgun te hebben aangesloten?
Een piezo onsteking zoals de meeste mensen gebruiken kan ik hier in de buurt krijgen voor ongeveer 12 euro, PM maar al sje geintresseerd bent.


Een spdgun met een 18 liter verbrandings kamer, daar wil je nou niet echt naast staan lijkt mij :) . En vanaf afstand verzwakt de kracht van de statische electriciteit aanzienlijk.

TP
Link to comment

Het is inderdaad wel vrij funky om dat ding tussen je benen geklemt af te schieten :)

@ Cojesem;
Ik zou het veel interessanter vinden als je mij de schakeling van een dergelijke ontsteking uitlegt, zodat ik 'em zelf kan maken.

Edited by Leander
Link to comment
En vanaf afstand verzwakt de kracht van de statische electriciteit aanzienlijk.


We hebben het hier niet over statische elektriciteit, maar over een gewoon groot potentiaalverschil dat wordt opgewekt in de schakeling. Inderdaad de stroom zwakt af over een lange afstand, maar bij het gebruik van een bobine-achtige schakeling zou de stoomstoot nog ruim krachtig genoeg moeten zijn om over tien-tallen meters nog een vonk te doen overslaan in een bougie, er is immers een lage stroomsterkte en een hele hoge voltage waardoor er in theorie weinig spanningsverlies zou moeten zijn.
Link to comment

Een piezo-ontsteking is wel een statische lading ja...

Met mijn vorige spudgun heb ik zo'n beetje elk branbaar/vluchtig goedje geprobeert zoals: aceton, benzine, propaan/butaan, ook acetyleen dit laatste deed het iets te goed :)

Ik wou ook nog met waterstof gaan experimenteren maar na enig overwegen leek het met niet zo verstandig, bovendien was het voor me onmogelijk om zulke grote hoeveelheden knalgas te maken.

Na mijn examen ga ik weer een nieuwe spudgun maken, mijn oude heb ik verwerkt tot trommel voor mijn kogelmolen

Link to comment
  • 1 month later...

Sorry voor de topicbump, maar blijkbaar heeft hier niemand de brandstof bij uitstek geprobeerd.

Dimethylether, ofwel gewoon ether. Ik doe mijne in een verstuiver waar ooit anti-vlooienspray inzat. Slechts 1 maal verstuiven en ontsteken.

Nadelen :

  • Ether kookt bij 35°C en dus niet erg lang te bewaren in zo'n flesje.
  • Na gebruik stink je uren in de wind naar ether
Voordelen:
  • Volledige verbranding. Er blijft geen residu achter.
  • Makkelijk aan te komen
  • Goedkoop
  • Zeer, zeer licht ontvlambaar. (Uitkijken wel)
Mijn beste PVC aardappellanceerder schiet 500 à 600 meter ver.
Contructie is een verbrandingskamer van 110mm diameter en ca. 45 cm lang. Een kegelvormige excentrische reductie van 110mm naar 40mm (concentrische reducties zijn haast niet te krijgen hier in Belgiê) en een loop van 40mm, 1m lang.
Als ontsteking gebruik ik een piezo uit een oude gaskachel. Ik heb alles zo gelijmd dat er rond elk stuk buis (behalve de loop) een mof zit, zodat er overal een wanddikte van 4 à 5mm is. Alle onderdelen opschuren op de te lijmen vlakken en zeker een halve dag laten drogen.
Mijn vorige is uit elkaar geklapt omdat ik niet had geschuurd en slechts een uurtje had laten drogen.
Desondanks deze voorzorgen gebruik ik nu toch een extra veiligheid.
Ik heb rond mijn verbrandingskamer een grote inox kachelbuis van 200mm diameter gedaan en er een paar gaten in geboord om de druk weg te laten als hij springt. Daarna alles opgevuld met kussenvulling.
Totale kostprijs 85 Euro
(Veiligheid kost geld)

Geloof me maar, je wil zo'n ding niet in je hand laten ontploffen.

Nog even dit:

Aardappels 's nachts schieten is veel leuker als je eerst een paar aardappels 'voorsnijdt' (ik doe dit door ze door een kort buisje van dezelfde diameter als m'n loop te persen). Je koopt een paar 'glowsticks'. Je breekt ze tot ze licht geven. Je knipt ze open (uitkijken het is giftig en zit vol glassplinters!! -> gebruik handschoenen) je mengt alles, doopt je aardappels hierin.
De rest vul je zelf maar in...

Greetz Edited by Seamonkey
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...