Jump to content
PyroForum.nl

Spud Guns


Recommended Posts

Ik had gelezen als de spudgun niet werkt laat je hem luchten kijk je in de kamer drukt op je ontsteker en als je ontsteker het doet dus hij geeft een vonk of een vlammetje dan ligt het aan de verhouding van lucht/brandstof weet iemand of dit klopt want ik heb nog al wat problemen met mijn spudgun ik heb als ontsteker een gasfornuis ontsteker

Groet Supervlinder 583

Link to comment
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Ik ga dus morgen een spudgun maken.Een vader van een vriend van mij handelt in pvs enzo en dus gaan we er samen een maken.Ik ben nu dus superblij maar niet als dat ding ontploft dus heb ik voor dikwandig pvc gekozen wat 10bar kan hebben.Mijn druk vat van pvc wordt cm40 en 63mm binnendiameter.Ik wil weten hoeveel ik druk zou kunnen opbouwen met zo'n blauwe voetpomp.

Kan iemand mij uitrekenen hoeveel bar ik kan pompen,volgens deze fermule:

De inhoud, in liters, van het drukvat kan uitrekend worden met behulp van de volgende formule:
2pi ;r² * l

Hierbij is r de straal van de buis in decimeters (dit is de helft van de diameter [van 75 mm is dit dan dus 0,375 decimeter]) en l de lengte van de buis in decimeters.

Op eenzelfde wijze kan ook de maximale inhoud van de fietspomp uitgerekend worden.

De standaard druk is 1 atm. en voor elke keer dat de inhoud van het drukvat met behulp van de fietspomp in het drukvat wordt geperst, gaat de druk met 1 atm. omhoog.

In het geval van de hier beschreven spudgun is de inhoud van het drukvat ±5,5 liter en van de gebruikte fietspomp ±1,1 liter. Na 5 keer pompen met de fietspomp is de druk in het drukvat 2 atm en na 10 keer pompen 3 atm.


En hoeveel atm is 1 bar?

Link to comment

Even een vraagje, Ik heb dus die 'bazooka' (zie topic 'waterraketten').

Ik heb hem gemaakt om waterraketten mee af te vuren, maar kan ik hem ook als spudgen gebruiken?

Indien JA, de diameter van de loop is 125mm, wat kan ik het best als projectiel gebruiken?

Indien NEE, waarom niet?


groeten, dr B, ballonartiest :lol:

Link to comment

Nee,je hebt er geen kogelkraan tussen zitten. (klep die de lcuht in de buis houd en als je hem open draait kan de lucht er pas uit)Je kunt dus geen druk opbouwen.

En met een kogelkraan ertussen kan jou fles er niet meer door. :lol:



Hier zit een gaatje in met schroefdraad (wat je niet ziet).


Link to comment
  • 4 weeks later...

Je hebt van die dingen om je gasfornuis mee aan te steken waar een vonk uit komt (eigenlijk erin). Net zoals bij een aansteker maar dan iets grotere vonk. Je hebt er ook die als je ze 1 keer in druk een stuk of 5 vonken achter elkaar geven en als de knop weer omhoog komt weer 5. Werkt gegarandeerd. Ik had ze toen bij de blokker gezien.

edit: nou ja, was eigenlijk al gezegd.

Link to comment
  • 1 year later...

Hey, ik ben een beetje nieuw op dit forum.. Maar ach.
Ik heb een paar maanden geleden ook een spudgun gemaakt met een vriend.
Had alleen wat problemen met de ontsteking.. Na een tijdje gewoon een keukenaansteker (met zo'n lange ijzeren voorkant) in de gun gestopt en alles eromheen dichtgelijmd.. Werkte heel goed en hij doet het nog steeds. :(

Hier filmpjes die we op youtube hebben gezet: :P






(Hier hadden we dus nog niet de goede ontsteker.. :P )

Goede spelling is verplicht. Lees de regels! WARNED (by tyneman)

Link to comment

Ik ben de beroemde teniss ball mortar aan het bouwen uit het boek: Backyard ballistics.

What happens when you duct-tape a couple of potato-chip
tubes together, then add a source of energy, a tennis ball, and
a match? Well, not much—unless you know the secret of
building the fabled tennis ball mortar.


Ik had hem al een keer, maar dan zeer primitief 3 pringels bussen, duck tape en een mesje. Van twee bussen de onderkant af gesneden. Op de bus met onderkant gezet. Alles vast gemaakt met duckt tape. Gat gemaakt vlak aan de onderkant en klaar. Maar nu ga ik hem wel wat beter maken, dus op de manier die in het boek staat. En een standaard ervoor.
Link to comment

Die tennisbal mortier ben ik toevallig ook aan het bouwen. Alleen probeer ik 3 rijen van drie 3 buizen te maken, aangezien ik niet zo heer erg veel chips eet ben ik wel voor oud en nieuw klaar :( . Vroger had ik ook een spudgun, hij schoot tennisballen en appels. Alleen had de politie die ook afgepakt :P .
GR.Tafelpoot

Link to comment

Hallo,

Ik heb zelf ook een lekkere spudgun en ik vroeg me af:
Heeft er ooit al iemand eens een Star mee gelanceerd?
Anders probeer ik het deze vakantie eens:p

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...