Jump to content
PyroForum.nl

Spud Guns


Recommended Posts

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 weeks later...

Ik zag vandaag een spudgun op tv bij brainiac ( op discovery) .Ze maakten daar 3 pringebussen aanelkaar om een loop te creeen. En versterkten die door 1 laagje duck tape er omheen te wikkelen. ze vulden een halve dopje ( van colafles waarschijnlijk, daar leek het teminste op) met aansteker vloeistof en goten de aansteker vloeistof erin. Ze stopten boven op een tennisbal, sinaasapel en een appel ( NATUURLIJK OMSTEBEURT.En de ontsteking was elektronisch verder was het onduidelijk.)

De appel bleek het verst te vliegen, maar ik denk dat het geen betrouwbare resultaten zijn, want waarschijnlijk is de hoek van de spudgun tussendoor veranderd.

NADELEN:
-Is waarschijnlijk niet zo sterk ( kan makelijk openscheuren)
-Bereik is niet zo ver

VOORDELEN:
-licht van gewicht
-niet te groot
-als het openscheurt heb je waarschijnlijk geen last van fragmentatie waardoor het relatief veilig is.

excuses voor mijn spelling heb beetje last van dyslexie

Link to comment

Als je het zo eventje doorleest valtr het niet op, maar als je het erbij zegt ga je er op letten en dan zie je het wel :wink:

Ik mis het vaak, omdat ik nog steeds niet weet wanneer het nu altijd is. Maar wel wet, ik had een keer gezien dat ze met thermiet dor allerlei dingen heen gingen branden, en met flash van alles op gingen blazen. Ze doen daar echt de raarste dingen !

Link to comment

Ja op tv kan tegenwoordig alles. ik zag vandaag dat ze rakket motoren op een mini haddengeplaatst en hem toen van een k120 schans lieten afgaan ( zo'n schans gebruikt bij verspringen met skies) zag er vet uit.... maar dit word dus off topic dus laat ik ff verder gaan...

hoe dodelijk is het om pvc te gebruiken :?: of kan het gewoon zo lang je geen zuurstof toevoegt??...

Link to comment

Mijn afsluiting schoot er laast van af. Ik had hem vastgemaakt aan een lader. Hij stak er helemaal door heen. Ik had hem afgestoken met een lange lucifer. Ik stond er achter. Ik kreeg hem recht in mijn buik. Mijn projetiel was vast blijven zitten in de loop.

Ik had de dop vast gelijmd. Ik denk door het vele afschieten, is de lijm een beetje gesmolten. Normaal zet ik hem in de grond met een hoek van 45 graden.

Link to comment
  • 3 months later...

Ik heb een paar jaar geleden een kleine spudgun gemaakt.
Hij had een 15mm metalen loop en een colafles als druk kamer.
In die fles zat een ventiel met een fietspomp om de lucht er in te krijgen.
De loop kon je er gewoon uit trekken om de haarlak er in te spuiten.
Ik gebruikte mestal loden ballen met een beetje plakband om ze strak in de loop te krijgen.
Ik weet niet precies hoe ver ze schieten ,want ik zie ze niet vliegen :?
Maar er zit behoorlijk wat kracht achter want een loden bal schiet net niet helemaal door een prullenbak(hij was toch al kapot :) ) van de gemeenten.

Link to comment

Een ijzeren ja, nogmaal hij was al kapot ik ben dus geen vandalist :wink:
Als ontsteking had ik dat kleine ding wat dat stroom levert uit een elektrische aansteker, hier had ik dan boxdraad aangemaakt. 1 helft aan et draad en 1 helft aan het metalen cilindertje onderop. De uiteindes had ik dan ongeveer 5 millimeter uit elkaar uit elkaar gelaten zodat er en kleine vonk ontstaat.
Je moet dat draad en het ventiel wel goed luchtdicht maken en erg vast . Het beste daarvoor is epoxie twee componenten lijm.

Link to comment

Ik heb ook een keer kleine spudgun gemaakt.
Me kamer was van geel PVC 2 lagen over elkaar, de loop was van een aluminium buis.
Ik probeerde het met haarlak en ook met een keuken aansteker erin en een fietsventiel, aleen van de ongeveer 50 pogingen is er maar 2x een ontbranding gekomen waardoor mijn (kogel) eruit schoot.
Daarna heb ik hem in zijn geheel in de container gegooid :)

Link to comment

Bij mij is die nog nooit 1x niet afgegaan :)
Je moet er voor zorge dat hij helemaal lucht dicht is.Ander heeft al dat lucht er in pompen geen zin. Je moet haarlak hebben met een hele fijne nevel je heft er helemaal niet veel in doen ,hoogstes 2 seconde spuiten.
En zo een keuken aansteker werk niet want teneerste gaat die vlam niet aan en ten tweede is die vonk helemaal verborgen in die steel.

Link to comment

Ik heb laatst ook een gun gemaakt, Een buis, 1.3 m lang, in het midden 4 schoeven, dus daarboven is de loop en daaronder is de kamer. Als ontsteking gebruik ik een mooie dure aansteker door een gat onderin. (ik had eerst het piezo-element uit een goedkope aansteker, dat werkte niet, je kan die dingen niet solderen; hij smelt dan en gaat kapot..) Als brandstof gebruik ik fietskettingspuitsmeer ( :) ) brand wel goed. En als projectiel een aardappel. Aan de achterkant heb ik de dop van de spraybus, die past precies. Dus ik spuit, doe de dop erop, zet hem tegen een baksteen aan, en ontsteek hem. (ziet er heel leuk uit als een mortier)
Ik heb ook uitgerekend dat ik ong. 1 deel brandstof en 30 delen lucht nodig hebt voor goede onsteking.

Link to comment
Bij mij is die nog nooit 1x niet afgegaan :)
Je moet er voor zorge dat hij helemaal lucht dicht is.Ander heeft al dat lucht er in pompen geen zin. Je moet haarlak hebben met een hele fijne nevel je heft er helemaal niet veel in doen ,hoogstes 2 seconde spuiten.
En zo een keuken aansteker werk niet want teneerste gaat die vlam niet aan en ten tweede is die vonk helemaal verborgen in die steel.


2 seconden :shock: dat is bij mij veelste veel! ik spuit maar heel kort. Gewoon "pst." heel kort in ieder geval.., en ik lucht hem na ieder schot, anders doet hij het ook niet..
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...