Jump to content
PyroForum.nl

Spud Guns


Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb er 3 verschillende thuis staan. De eerste is een gewone buis. Ongeveer 2 meter lang. Met een schroefdop er op. En twee schroeven halverwege de buis. Daar rust mijn projectiel op.

De tweede heeft een dikke buis vooraan, 115mm en de voorste buis is 70mm. Hij is iets langer dan een meter. Net als de eerste heeft hij twee schroeven er in zitten. Vlak voor de dikke buis.

De derde heeft halverwege de dikke buis een T splitsing zitten. Hij is anderhalve meter lang. Daardoor kan ik hem op mijn schouder dragen. Ook hierbij zitten twee schroeven voor de dikke buis.

De eerste twee vuur ik af met lange lucifers. De derde met een keuken aansteker. Die zit in de T splitsing vast gemaakt.

Als projectielen gebruik ik voornamelijk lege blikjes, tennisballen en sinaasappels.

Als gas gebruik ik van alles. Haarlak, Deo, brutaan etc. etc.

Link to comment
  • 2 months later...

ik heb laatst ook zo iets in de aard gelezen alleen dan was het en tampigun, gemaakt om tampons mee af te schieten of knikkers
dan moest je een fles pakken met een PVC-buis als loop en een fles als 'kamer'. dan moest je er 2 fietsventieltjes aan maken, 1 voor deoderant/andere brandstof en 1 voor een fietspomp om er lucht in te pompen (zie ik nog steeds het nut niet van...) en die vetielen moest je vastzetten met een slangenklem. die ontsteker moest je maken van een barbecue/gasfornuis aansteker (open slopen en aan de draadjes van binnen ok aan ieder draadje een ander draadje maken en aan een schroef vastmaken die in de fles ging (2 schroeven dus met aan iedere schroef een draad) die je ongeveer een paar mm tegenover elkaar zet, aansteker aansteken->vonk->ontsteking->weg knikker/tampon)

nu heb ik een paar vragen:
1. Hoe krijg je in godsnaam deo door een fietsventiel
2. kan die fles die druk wel houden?
3. waarom moet er lucht in gepompt worden?
4. is het over het algemeen een beetje veilig?

(kweetet mn uitleg is waarschijnlijk gaar... :roll: )

Link to comment

Dat heb je zeker van www.angelfire.com/freak2/vlammenzee. Wat een ........ site.

Om je vragen te beantwoorden:

1 Volgens mij niet. Je kan beter het ventiel weghalen er er zo in spuiten.
2 De ene keer wel, de andere keer niet.
3 Voor een goede luch/gas mengsel. Dan is het explosief. (staat ook op de deo bus)
4 Niet echt. Als er te veel doe/lucht in zit kan de fles uit elkaar klappen. dat is een keer bij mij gebeurt.

Volgens de site moest je hem vast houden. Als hij dan uit elkaar knalt, zit jer vlak naast. Dat kan nooit gezond zijn.

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Excuses voor deze late reactie,

BulleT schreef

kan je niet 2 metalen staafjes in de 'kamer' doen en dan met een elektrische schok een vonkje maken wat dan weer het explosieve gas doet ontbranden?


Om een vonkje te laten overspringen tussen 2 polen die een mm van elkaar verwijderd zijn heb je minimaal 1000 volt nodig ( onder normale omstandigheden)
De vuist regel die hierbij hoort is: "10 kiloVolt per centimeter"

Het probleem waar je tegenaan loopt als je praat over "2 metalen staafjes" heeft alles te maken met isolatie,
voor dergelijke spanningen wordt de isolatie aan zware eisen onderworpen

Wat wel een goede oplossing zou zijn is gewoon een bougie deze zijn extreem geisoleerd omdat deze werken om en bij de 6 kV

Je moet dan nog wel een schakelingetje maken voor de bobine
Link to comment

Ik heb zelf een ook sinaasappel kanon.
Aangezien ik met een hoger zuurstof percentage schiet,
is P.V.C. o.i.d. uitgesloten.
Ik heb er voor gekozen om deze van r.v.s. 316 te maken,
omdat ik dit materiaal gewoon makkelijk kan krijgen.
Dit zou zeer zeker NIET het beste materiaal zijn om een sinaasappel kanon te bouwen, omdat r.v.s. ( vooral de 316 variant ) de eigenschap heeft enigzins bros te zijn in vergelijking tot staal.
Buiten dit is het wel een plaatje om te zien.
Zie https://pyroforum.nl/viewtopic....php?p=2779#2779

Voordelen:

* Zeer sterk in vergelijking tot p.v.c.
* kan een explosiever mengsel gebruiken
* geen gevaar van statische elektrisiteit
* kan niet uit elkaar spatten ( zal hooguit na een paar jaar scheuren )

Nadelen:

* zwaarder

Link to comment

Dat kan alleen als je je leven beu bent,

Heb je wel eens p.v.c. pn 16 uit elkaar zien spatten, dat is net een fragmentatiebom :!:

Ik schiet dus met extra zuurstof soms tot wel 40% ga je hierboven dan komt er alleen nog maar sinaasappelsap uit :!:
(om je een idee te geven hoe hard dit gaat)

Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb thuis ook een spudlauncher. nu wil ik er een soort granaten in doen met h3 kruit (of iets anders). er steekt dan een lontje uit de granaat. mijn vraag: gaat het lontje aan door de explosie in de spudlauncher? Als dit niet zo is, is het dan handig om wat flash poeder (kmno4/mg) op het uiteinde van het lontje te strooien? sry dat dit een beetje off topic is

Link to comment
Guest Richard

Ja vooral doen! Een lekkere hoop flash op je lont strooien, daar wordt hij immers lekker snel van. En wees gerust, uit gaan zal hij niet, want hij is al ontploft in jouw handen voordat jij kan richten!

Link to comment
  • 2 weeks later...
Het probleem waar je tegenaan loopt als je praat over "2 metalen staafjes" heeft alles te maken met isolatie,
voor dergelijke spanningen wordt de isolatie aan zware eisen onderworpen


Hallo,

Ik heb 4 jaar geleden ook een spudgun gemaakt en had een onstekingsmechanisme met 2 bouten. (deze zaten schuin naar elkaar toe en stonden bovenaan dus een 5tal cm uit elkaar). Als ontsteker zelf gebruikte ik een keuken aansteker voor een gasfornuis (is eigenlijk toch maar een simpele spoel met hefboom aan die drukknop). Nu ik kan je met zekerheid zeggen dat het effectief wel werkte. Het enige wat niet meer kon was haarlak gebruiken. (Dat bleek te beslaan op de bouten)
De afstand tussen de bouten in de kamer kon je regelen door deze meer of minder in te draaien.

nick, ik lees dat je zuurstof gebruikt , weet je dan toevallig een site met een applet om de lengtes en diameters te berekenen voor een mengsel met zuurstof(dan voornamelijk de trechter)? Lijkt me enorm slim om zuurstof te gebruiken als versneller voor de ontbranding, maar zou geen flauw benul hebben welke afmetingen te gebruiken. (of heb jij jou ontwerp proefondervindelijk gedaan?) Ik probeerde ether-houdende spuitbussen (startpilot / voor slecht startende motoren), maar hierdoor is de kop 2 maal stukgeblazen (deze was toen wel recht, dus geen trechter).

(een spudgun die 200 m ver schiet lijkt me eerlijk gezegd al een ongelofelijk succes. de mijne haalde een 150 m en daarvoor waren de aardappelen ook al op maat gesneden met een punt vooraan en een holte onderin om beter af te sluiten.
Iemand die zegt dat 200m niet ver is moet er maar eens voor gaan staan)

ps Eveneens sorry als deze reply aan de late kant is, maar ik heb deze site maar net leren kennen.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...