Jump to content
PyroForum.nl

Oude apparaten


Recommended Posts

Tjah ik ben zo dom geweest om alles eruit te slopen, daarna kwam ik pas op het idee voor een ballmill :)
En ik ben niet zó technisch ;) ok ik doe N&T maar dat zegt egt niks.
Peas, CC
PS, ik post denk ik pas morge de fotootjes, tis nu egt druk-> TSE Natuurkunde :x

Edit: Hier zijn die fotootjes,
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=p6130031.jpg
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=p6130029.jpg
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=p6130041.jpg

Link to comment
  • 1 year later...
  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Even een topic-bump, maar ik kon zo gauw niks beters vinden om in te posten over mijn electromotoren.

Ik ben in het bezit van twee electromotoren, waarvan één met 500 watt vermogen en de ander 1000 watt. Beide werken op (max.) 180 Volt, gelijkspanning. Om de motoren te kunnen gebruiken heb ik dus een (traploos) regelbare transformator en gelijkrichter nodig die deze stromen aan kunnen. Nu heb ik al gekeken op Conrad e.d., maar erg technisch ben ik niet en ik kom er niet echt goed uit wat ik nou nodig heb. Heeft iemand een idee wat ik het beste kan aanschaffen om deze motoren aan de praat te krijgen?

Ik heb wat foto's bij gevoegd van de 500 watt motor.

Link to comment
Om de motoren te kunnen gebruiken heb ik dus een (traploos) regelbare transformator en gelijkrichter nodig die deze stromen aan kunnen.
Waarom een traploos regelbare? Wil je de snelheid kunnen regelen? Regelbare zijn namelijk een flinke hap duurder dan vaste trafo's.

Je 500w motor trekt 2.6A, dan zou ik een voeding nemen die toch zeker 4A kan leveren. Anders zul je hem op den duur overbelasten.
Max 180v gelijkrichten... Dat weet ik ff niet, dan heb je heel erg sterke diodes nodig, een 1N4007 kan tot 1000v sperren, maar echt geen 180v met 2A doorlaten..
Link to comment

Het is niet goed voor de motor om in 1x 180 volt er doorheen te gooien, het gaat het beste als het voltage langzaam opgevoerd wordt, vandaar. Verder lijkt het me inderdaad ook wel handig als ik de snelheid van de motor gewoon kan regelen.
Wat zou een dergelijke transformator grofweg kosten?

Link to comment

Op het typeplaatje staat '180 =', dus het is een gelijkstroommotor. In dit geval kun je met een blokgolfgenerator een sterke transistor/thyristor aansturen die de spanning heel snel aan en uit schakelt. Door de frequentie en vooral de pulslengte van de blokgolf te varieren kun je de motorsnelheid regelen. Bij langere pulsen draait de motor sneller, en bij kortere langzamer. De te gebruiken frequentie hangt van de draaisnelheid van de motor af, want als je hem bij 2000 toeren op een 2kHz frequentie laat draaien heb je de kans dat de motor alsnog oververhit raakt. Een frequentie van 50 of 100 Hz is het makkelijkste (stopcontact..?) te verkrijgen, en voldoet meestal wel.
Wat ook kan, is de motor achter een diodebrug en een stevige vermogensweerstand plaatsen. Dit verspilt wel veel energie, maar stoort minder dan een blokgolfschakelaar.

Link to comment

Ik heb zelf nog even rondgespit op het net en ben een aantal zaken tegengekomen waar ze zogenaamde variacs verkopen,

http://www.cnj-electronics.com/index.html?...36.html&lang=nl
http://www.baco-army-goods.nl/product_757.html

Deze zien er niet slecht uit en de prijs vind ik ook nog wel te overleven. Op marktplaats staan ze voor ongeveer 40 euro per stuk. Zouden deze geschikt zijn?

Dan moet alleen de wisselspanning nog omgezet worden, omdat de motor anders veranderd in een 500 watt vibrator (en dat vind ik iets teveel van het goede :P). Ik snap wel hoe zo een bruggelijkrichter werkt, het is mij voornamelijk de vraag wat ik nodig heb dat deze stromen aan kan. Ook begreep ik dat een elco hielp de boel af te vlakken, hoe moet ik dat alleen in de schakeling opnemen? Of zijn er nog andere manieren?

Link to comment
Guest wolkje

Wel eerst moet de spannig aangepast worden, van 220 naar 180 neem ik aan, dit gebeurt dus met een transfo.
Na de transfo komt een ketting van eerst een bruggelijkrichter, paralel hierover staat een condensatoren over de condensator is de bruikbare 180 V gelijkspanning te meten.

Zie bijgevoegd schema.

Link to comment

Die condensator is niet per se nodig, maar een variac met een bruggelijkrichter is wel een goed idee. Ik wist eigelijk niet dat er nog zo iets als een variac verkocht wordt, want dat is best wel ouderwets. Ik zou in ieder geval voor die 2e gaan, want die levert een grotere maximale stroomsterkte.

Link to comment
Die condensator is niet per se nodig
Een condensator vlakt de stroom mooi af, als je een stabiele stroom wil is het wel een goed idee. Als er een piek in de stroom is neemt de condensator wat op, en als er een dal is geeft hij weer wat af. Na een gelijkrichter heb je een DC stroom met 50 pulsen per seconde. Na de elco een vrijwel rechte stroom.
Link to comment

Ja dat snap ik (ik ben elektronicafreak), maar de rotor van de motor heeft zo veel massa dat het niet veel voordeel heeft om er een te gebruiken. Bovendien verandert de benodigde waarde van de condensator als de spanning verandert. Met name voor een schakeling als dit heb je trouwens wel een heel erg zware nodig.

Link to comment
Guest wolkje

Oeps foutje :P
Ik was nog aan twijfelen welke van de 2 maar je hebt gelijk.
Als je nu bijvoorbeeld een paar condensatoren hebt liggen (hoeven niet dezelfde waarden te zijn), dan schakel je deze gewoon paralel (+ naar + en - naar -)

Die formule voor de nieuwe condensator waarde te bekomen is dan 1/Cp= 1/C1+1/C2+1/.. + 1/.. ........
Of geld dit aleen maar voor weerstanden ?

Link to comment
Guest wolkje

Ingewikkeld jaah, net zoals die stinkende vectordiagrammen van de C, R en L bij een spoel :P
Lijken allemaal op elkaar.

Maar die formule lijkt me toch voor serie. Verwarrend.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...