Jump to content
PyroForum.nl

Oude apparaten


Recommended Posts

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja dat wil wel springen ja :wink: maar in je CD-rom drive niet. (wat jij zei)
Boeien verder :)  

Ik geloof trouwens dat ik ooit een filmpje heb gezien van mensen die dit ook deden.


De verkoper van die computerzaak vertelde aan Adam en Jamie dat het bij iemand ooit was gebeurd.
Link to comment
  • 3 weeks later...

En nu weer even ontopic.

Ik haal regelmatig apparaten uit elkaar voor onderhoud, reparaties en onderdelen. Ik heb op mijn kamer een (te) grote doos staan met alle denkbare onderdelen, en knutsel er wel eens wat mee. Met name magnetrons en televisies zijn erg interssant vanwege het hoogspanningsgedeelte wat daar inzit, en wat 'toevallig' handig is voor ontstekingen etc. Momenteel ben ik met twee projecten bezig. Het repareren van de frequentie aanduiding van een oude radio en het 'customizen' van een elektrische gitaar (spuiten, ledjes erin enzo).

Link to comment

Ik ken nog wel iets leuks voor hoogspanning, dat ik wel eens uit elkaar haal: Wegwerpfototoestellen (pff lang woord)!
Daarin zit voor de flitser een leuke condensator met meer dan 10.000 volt (zei iemand aan de balie waar ik de foto's liet ontwikkelen).

Link to comment

Die hoogspanning word opgewekt door een diode (als je wet hoe die eruit zien) , dan word dit opgeslagen in dat grote cilinderachtige blok. En als je op het knopje drukt gaat er een spannings boog door het glaasje(flitslampje). Ik heb zelf daar al eens een stroomstok mee gemaakt en het is erg irritant :( .

P.S: een diode zit ook in een auto voor de vonk in de bougie op te wekken.

groeten Tommy

Link to comment
Diodes zijn toch gewoon onderdeeltjes die ervoor zorgen dat je een één-richtings stroom krijgt :?  :? .
Andere diodes ken ik niet eerlijk gezegd.

Cold As Ice

Indd, misschien bedoeld ie een transformer of capacitor ofzo...
EDIT: met capacitor bedoel ik condensator, mr. stijntje was me voor.
Link to comment

Een klein zwart dingetje met 3 contactpunten is meestal een transistor..

Diodes zijn toch gewoon onderdeeltjes die ervoor zorgen dat je een één-richtings stroom krijgt Confused Confused .
Andere diodes ken ik niet eerlijk gezegd.

Cold As Ice


Een LED is ook een diode (Light Emiting Diode)
Link to comment
Die hoogspanning word opgewekt door een diode(lees: transistor) (als je weet hoe die eruit zien) , dan word dit opgeslagen in dat grote cilinderachtige blok.(condensator)


Opgewekt...? Transistors wekken geen energie op, maar kunnen wel electriciteit versterken. Dus ik weet niet wat je bedoelt.
Er waren een tijdje geleden wel een paar duitsers die van een fotocamera een soort apparaat hadden gemaakt waarmee ze een sterk magnetisch veld opwekken.(i.p.v. een lichtflits) Om zo creditcard en andere cards met magnetisce strip te mollen... Best grappig.
Link to comment


Opgewekt...? Transistors wekken geen energie op, maar kunnen wel electriciteit versterken. Dus ik weet niet wat je bedoelt.
Er waren een tijdje geleden wel een paar duitsers die van een fotocamera een soort apparaat hadden gemaakt waarmee ze een sterk magnetisch veld opwekken.(i.p.v. een lichtflits) Om zo creditcard en andere cards met magnetisce strip te mollen... Best grappig.


Sorry, ik was vergeten te vermelden dat het inderdaad volts verhoogt. Mits je er stroom op aansluit.
Maar je weet wat ik bedoel dus :wink:

groeten Tommy
Link to comment

Met een diode kun je echt geen spanning verhogen hoor... Daar heb je een blokgolfgenerator voor nodig met een condensator. Door daarmee een schakeling te bouwen kun je zonder transformator een lage spanning met veel stroom omzetten in een hoge spanning met bijna geen stroom.

Link to comment
Met een diode kun je echt geen spanning verhogen hoor... Daar heb je een blokgolfgenerator voor nodig met een condensator. Door daarmee een schakeling te bouwen kun je zonder transformator een lage spanning met veel stroom omzetten in een hoge spanning met bijna geen stroom.

Hij bedoelde ook een transistor (wat een (offtopic) discussie :? )
Maargoed. Waar we waren, oja, hogespanningsbronnen. :twisted:
En natuurlijk het slopen van apparaten.
*Idee* :idea: Een elektronica deel op het forum!
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb laatst nog een printer uit elkaar gehaald, daar zaten 2 motortjes in. Bij een motortje zat zo'n mooie stang met rubberen dingetjes, die je goed voor een ball-mill kan gebruiken. Alleen de stroomtoevoer is een probleempje, weet iemand misschien iets hiervoor?
Ik zal zo een paar fotootjes editten.
Peas, CC

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...