Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Duvel

Pb3O4

Recommended Posts

Omdat ik erg geintresseerd ben in crackling stars, wilde ik ze ook maken.
En JA, ik weet dat loodoxide (Pb3O4) heel giftig is.
En JA, ik heb er theorie over.
Maar goed, ergens had ik gelezen dat je het ook zelf kan maken, door lood boven een salpeterzuur bad te hangen, en dan het zuur verhitten zodat de dampen op het lood neerslaan.

Maar ik dacht zelf aan iets anders, ik had iets gelezen over een loodaccu en toen kwam ik op het volgende idee :lol: .
Is dit mogelijk d.m.v. elektrolyse:
H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???

De anode & cathode zijn van lood (vandaar het lood in het schema hier boven).

Commentaar en antwoorden zijn welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus.. los wat lood op in HNO3, damp in, gooi in NaOH oplossing, en damp weer in --> Pb2O3?
bedoel je dat?
en waarom niet in H2O2? dat is toch JUIST om oxides te maken.

Stijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe werkt dat met NaOH? krijg je dan H2, O's aan je Pb, en Na wat met het water reageert?

met waterstofperoxide zou ik me zoiets voorstellen:

3Pb + 4H2O2 ---> Pb3O4 + 4H2O

in mijn binas staat btw alleen Pb2+, dus hoe kun je bij Pb3O4 komen?
4 O's is totaal -8, dat is niet in 3en te delen (vanwege 3 Pb's)

verder is loodoxide slecht oplosbaar dus krijg je een laagje loodoxide om je lood heen, wat de rest afschermt van het waterstofperoxide

nog een aanmerking, er werd net gepraat over PbNO3, dat moet zijn Pb(NO3)2 toch?
(vanwege Pb2+ en NO3-)

of is er toch een tweede valentie van lood die ik niet ken? (omdat die niet in mijn binas staat)

Mzzls
Stijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het moet Pb(NO3)2 zijn ja.

Zowel Pb2+ als Pb4+ bestaan.
Pb3O4 is op te vatten als een combinatie uit Pb2+ en Pb4+ :
2 PbO . PbO2

Nog leuk om te weten:

Als je menie overgiet salpeterzuur, onstaat er loodnitraat in oplossing en bruin Looddioxide, dat onoplosbaar is, makkelijk te scheiden dus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
H2SO4(aq) + 3Pb (s) --> Pb3O4(s) + 2H(g) + S(s) ???


het is eigenlijk te mooi om waar te zijn, denk je ook niet? het spijt me, maar dit gaat niet echt gebeuren...de SO4 gaat niet scheiden, daar zijn de bindingen tussen de S en de O veeel te sterk voor. anders had je een reactie van 2 niet handige dingen gehad in 3 super mooie dingen...dat zou wel mooi zijn :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer .. :D , het was te proberen..

Maar..

Als je menie overgiet salpeterzuur, onstaat er loodnitraat in oplossing en bruin Looddioxide, dat onoplosbaar is, makkelijk te scheiden dus.

Wat bedoel je hiermee, explomaan?
Lood overgieten met salpeterzuur?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je menie overgiet met salpeterzuur, onstaat er loodnitraat in oplossing en bruin Looddioxide, dat onoplosbaar is, makkelijk te scheiden dus.
Ik zag het nu pas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normale menie is Pb3O4. Deze moet je niet hebben omdat het niet zuiver is. Je moet maar is zoeken naar gewoon poedervormige. Denk wel aan de veiligheid he.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kwam vandaag door wat toevallige experimenten erachter dat Pb3O4 ook prima te maken is dmv de oxidatie van elentair lood met gesmolten nitraatzout. Het is misschien een behoorlijke topicbump, maar als je een leuke metode ontdekt om een leuk stofje te maken, dan hoop ik dat daar ruimte voor is. ;)

KNO3 + Pb --> PbO + KNO2, is de gewone reactie. Maar om een of andere reden kreeg ik alleen meer oranje/bruinig poeder, ik gebruikte overigens een overmaat lood. Ik verhitte het geheel in een reageerbuis @~600 oC voor 10 minuten. Ik neem dus aan dat ik loodtetraoxide heb gesyntheseert. Na verhitten is het zout, de oxide en het lood zeer eenvoudig te scheiden.

Edited by Leander

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant, al denk ik dat je niet zomaar op de kleur kan afgaan (en loodmenie is knalrood...).
Je kan testen of er werkelijk (veel) Pb3O4 tussenzit door te laten reageren met een warme geconcentreerde natrium- of kaliumhydroxide oplossing; het Pb3O4 blijft onveranderd, terwijl PbO in oplossing zal gaan:
PbO(s) + OH-(aq) + H2O(l) --> [Pb(OH)3]-(aq)

BTW, ben je zeker dat het zo'n 600°C was? Op 500°C ontbindt Pb3O4 namelijk al tot lood(II)oxide en zuurstof.

Edited by Sobrero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het loodoxide was geisoleert van de atmosfeer door het laagje gesmolten KNO2/3 dat zich er boven bevond. Dus oxidatie kan alleen hebben plaatsgevonden door reactie met nitriet/nitraat.

De temperatuur is natuurlijk een grove gok, maar waneer je een reageerbuis ~10 min midden in een helder ruisende blauwe vlam houd moet het IMO met gemak de 600 graden hebben gepasseert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben, maar ik was netjes mijn scheikunde aan het maken en moest deze reactie kloppend maken:

6 Pb + 4 O2 ----> 2 Pb3O4

Verder weet ik er niks van, dus je hoeft verder niks aan me te vragen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas reageert lood met zuurstof volgens een van de volgende reacties:

2 Pb + O2 --> 2 PbO
Pb + O2 --> PbO2

Als het echt zo makkelijk was als lood in de fik steken, zouden minder mensen heel hard op zoek zijn naar lood(II,II,IV)oxide. Je reactievergelijking klopt wel, alleen is niet realistisch of onder normale omstandigheden uitvoerbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een topic bump maar in dit topic heb ik nog niet de juiste methode gezien voor het maken van Pb3O4.

Ik wil ook cracklings maken en heb daarvoor Pb3O4 nodig Alternief is wel bismuth trioxide maar dat is rete duur. Kilo voor 97 USD.
Gisteren heb ik een hoeveelheid Pb laten reageren in HNO3. In een erlemeyer bain mary laten koken. Resultaat perfecte witte Pb(NO3)2.
Pb(NO3)2 is normaal gesproken goed oplosbaar zoals alle nitraten maar door de oververzadiging kristalliseert het er mooi.

Ik ben op zoek geweest op het net en forum naar het verder oxideren naar Pb3O4. Ik zie vele reactie vergelijkingen die gewoonweg niet kloppen.
Er verdwijnen natrium ionen of reactief zwavel ion reageert weer tot S

Met NaOH krijg je volgen mij lood hydroxide en natrium nitraat.

Loodhydroxide is zeer slecht oplosbaar en natrium nitraat wel dus zal loodhydroxide neerslaan.
Pb(NO3)2 (aq) + 2 NaOH (aq) = Pb(OH)2 (s) (white solid) + 2 NaNO3 (aq)

Stel je laat het verder reageren met H2O2 Zou het Stikstof met de zuurstof van H2O2 als nitreuze damp ontsnappen?

Weet iemand het antwoord?

geedit toevoeging onder
vond dit op wiki:
Lood(IV)oxide reageert hevig met brandbare stoffen, organische verbindingen, zwavel, waterstofperoxide en fosfor, waardoor kans op brand ontstaat.
peroxide is niet de beste optie naar blijkt. :(

Edited by Rocketier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal je even op weg helpen.

De reactie is relatief eenvoudig:

Eerst wordt natronloog aan loodoplossing toegevoegd aan een oplossing van lood(II)nitraat, er ontstaat dus lood(II)hydroxide dat direct neerslag vormt omdat het een onoplosbaar zout is.

Pb2+ (aq) + 2 OH- (aq) ---> Pb(OH)2 (s)

Daarna vindt verdere oxidatie plaats.

En nitreuze dampen bestaan uit een mengsel stikstofoxiden, had je zelf ook wel even op kunnen zoeken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste pyrobas ik was inmiddels ook achter een en ander betreft verdere oxidatie uit een beschrijving van Wouter Visser.
Overigens lijkt het mij goed als je iemand terecht wilt wijzen, op het zelf zoeken, je eerst goed leest voor je een reactie geeft.

Ik schreef :Stel je laat het verder reageren met H2O2 Zou het Stikstof met de zuurstof van H2O2 als nitreuze damp ontsnappen?

Dit geeft aan dat ik niet geheel bleu ben op het gebied van de materie.

Verder dank voor jouw reactie.

De hele cyclus heb ik uitgevoerd en gefilmd voor een tutje. Die komt later op de avond. Even editen met adobe.

http://www.youtube.com/watch?v=0chRgy2kIlQ

Edited by Rocketier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet je zeker dat dat 90% + Pb3O4 is? Ik heb hier naast mij even naar een sample (3 jaar oud...) gekeken en het is veel dieper oranje (neigend naar rood) dan jouw suspensie ik weet niet het komt door het water of een residu van lood- hydroxide of oxide?

Ik neem aan dat men het loodnitraat gewoon kan vervangen door lood acetaat omdat het hier gaat om een reactie met het hydroxide met zuurstof?
Ik ga het zelf ook maar weer eens proberen (Krijgt opeen weer zin in pyro),

Gefeliciteerd trouwen met je tutorial ik vind hem heel kort maar krachtig daar houd ik van,

Hanzzz,

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Snooby
      Loodnitraat is een belangrijke stof bij het vervaardigen van diverse HE's, waaronder uiteraard loodazide. Omdat ik het bijna niet gebruik heb ik genoeg aan enkele grammen, vandaar dat ik het liever zelf maak dan een kg oid te moeten kopen. Let op bij het maken van loodnitraat omdat het giftig is en mogelijk kankerverwekkend. Draag daarom handschoenen en een stofmaskertje. Doe de synthese buiten omdat loodnitraat samen met het water dat je verdampt mee de lucht in kan stuiven.



      40 ml salpeterzuur 67% aangedund met water tot 60 ml. Daarna zo'n 30 gram daklood erbij en verhitten in een oliebad. Zo loopt de temperatuur rustig op tot 125 graden (ongeveer). Reactie laat zich duidelijk herkennen door het vrijkomen van NoXgassen (bruin, giftig). Als de reactie tot zijn einde loopt doe je er wat water bij en filtreer je eventuele loodresten. Daarna damp je de oplossing rustig in (voor mensen met geen magneetroerder, gebruik een oliebadje om redelijk gecontroleerd de oplossing uit te koken, en meteen het loodnitraat te drogen).

      Echter, na 2 x opnieuw uitdampen (waaronder eentje met filtratie van de heldere loodnitraatoplossing) blijft mijn loodnitraat een zeer lichte groene gloed houden..




      Ik vroeg mij dus af of jullie denken dat dit invloed kan hebben bij het maken van LA.. Ik gebruik namelijk zoveel mogelijk zuivere stoffen. Het is iig geen kopernitraat aangezien dit niet in daklood voorkomt. Ik heb het daklood niet helemaal goed gewassen dus mogelijk komt het van wat plantresten oid. Het betreft een zeer kleine verontreiniging, maar ik wilde jullie ook even wat over loodnitraat vertellen, hehe. Grt
    • By Sobrero
      Hallo,

      Mijn naam is Maxime (Max voor de vrienden ) en ik zit in 5 Latijn wiskunde 8 (ben dus 17). Net examen wiskunde gehad trouwens!
      Mijn interesses zijn o.a. LE en rocketry, maar vooral HE en de algemene scheikunde. Ik voel me dus in de eerste plaats een amateurchemicus/madscientist. Neemt niet weg dat ik al een beetje basispyro onder de knie heb zoals sterretjes en -mortieren, flash en rookbommen.

      Daarnaast zijn m'n hobby's muurklimmen, windsurfen en muziek beluisteren. Ik hou vooral van (de betere) techno, maar ik ben ook fan van de rockgroep 'The Bloodhound Gang'.

      Mocht er bij bepaalde mensen een belletje gaan rinkelen: ik ben 'still alive...' vanop chemixtry.
    • By pyromania
      heej mensen ik las op een site van een potlood rookbom
      ik klikte op de link maar er kwam niks
      weet iemand hier meer van ??
      hoe maak je zo iets
      bestaat het ??
      grz pyromania
    • By jurrrrr
      Hallo,

      Ik had wat vraagjes over Dragon Eggs (Ik kan wel een heel verhaal gaan ophangen dat ik aan het rondkijken was enzo maar daar hebben de meeste mensen niet zo'n zin in neem ik aan ), dus hier de vraagjes (& weetjes):

      - Dragon Eggs is toch de crackling die je meestal hoort bij een vuurpijl op het einde!?
      - Hoe werken Dragon Eggs en wat zijn de compo's? Ik weet al wel dat ze vaak bestaan uit Pb3O4 (Loodtetraoxide) en/of Bi2O3 (Bismuthoxide).
      - Hoe werken Dragon Eggs en waarom geven ze crackling?
      - Zou je de crackling ook kunnen vervangen door iets anders? Bijvoorbeeld snelle flash of een relatief ongevoelige primary (SA)?

      Jurrrrr

      PS: Ik heb niet superveel kunnen vinden, agz Google allemaal domme Dragon spelletjes laat zien en wiki en pyrowiki ook niet bijster veel info hadden...

      EDIT: Loodoxide -> Loodtetraoxide
    • By Knallerdeknal
      Ik heb met behulp van mijn eigen Engelse kennis de Engelse tutorial die op deze site staat voor het bouwen van een metaalschuurmachine 'vertaald' naar het Nederlands. Ik heb dit vrij vlug gedaan en er kunnen nog fouten instaan en ik wist bijlange niet van alles de vertaling dus zullen jullie me misschien moeten helpen waardoor ik kan corrigeren. Nogmaals, ik heb deze tutorial niet zelf geschreven, ik heb ze enkel vertaald. Ik hoop niet dat deze al ergens op het forum te vinden is in het nederlands (in het Engels al wel ) Ik hoop dat er geen stukken uit de Engelse tekst ontbreken, indien dit zo is zeg het mij dan en ik voeg het toe ofzo.



      'De metaalschuurmachine'


      De metaalschuurmachine is één van de nuttigste hulpmiddelen voor vindingrijke amateurpyrotechnici. Met deze machine het kunt u ponden van bulkmetaal of plastic voorraad ‘s nachts omzetten in een fijn poeder, al bent u beter het overdag te doen wanneer u kan ingrijpen als het fout gaat.

      Achtergrond

      Ik had eerst gelezen over de malende machine in een gearchiveerd artikel van Usenet waar ik spijtig genoeg nu niet meer over beschik. Daarin eiste de auteur om ongeveer 20 gram van aluminiumpoeder te krijgen per dag van een machine die hij uit een oude schrijfmachinerol gebouwd heeft die in fijn gruisschuurpapier wordt verpakt en die gedeeltelijk in water wordt ondergedompeld. Als iemand die het artikel heeft, zou hij mij hierover best inlichten zodat ik verder kan uitleggen.

      Gebaseerd op de beschrijving in dit artikel bouwde ik verscheidene machines, één was door een ventilatormotor werd aangedreven die te zwak was, en een andere die naar alle kanten water spatte. Door de recente zomer van 1996 raakte ik op de juiste formule en produceerde in een paar weken genoeg aluminiumpoeder om mij en de rest van de hogeschool te voorzien.

      Ontwerp en Bouw

      Het basisontwerp van de machine kan zich van het volgende diagram onderscheiden. Een spinnende rol is verpakt in schuurpapier en de bodem van de rol zit in een bak die met water wordt gevuld. Het te malen materiaal wordt gedrukt tegen de bovenkant van de rol en de schuurpapiermalen weg bij het materiaal. De vlokken komen van het schuurpapier en regelen op de bodem van de bak.

      Er zijn vele manieren waarop u over de bouw van dit kunt gaan. Voor de rol heb ik gewoonlijk de rubberrollen gebruikt die van de bellen (?) van oude wasmachines komen. Zij zijn meer dan 2 " in diameter, hebben een 5/8 " schacht en in bergingsopslag vaak gezien. U kon een houten rollende speld met een staalas die door het wordt gedreven, of iets ook gebruiken veel groter als een grote schurende trommel.

      De rol moet aan een rotatiemotor worden aangepast die langzaam genoeg is en geen die water spat. De mijn spint momenteel bij 500 t/min en is haaks recht. Een grotere diameterrol zou minder t/min vereisen. De motor zelf zou minstens 1/4 PK moeten zijn (over hoeveelheid KiloWattuur heb ik geen weet).

      Ik adviseer kogellagers om de rolschacht te steunen, aangezien de ringen om snel met de toegepaste druk neigen te verslijten.

      Ik gebruikte spleet (babbit?) ringen die slechts een paar weken meegingen, maar zij waren goedkoop zodat het niet van belang was. Het staal dat u ziet is daar druk op de aluminium aan het toevoegen zodat het sneller maalt. De molen in het midden is een compactere versie die ik in Juni 2000 beëindigde, is het zwarte wapen 2 " x4 " aluminiumbuis die met gegoten lood wordt gevuld, en op het recht is een model dat mijn vriend Lee maakte.

      U zult opmerken dat alle molens een middel hebben om het te malen materiaal te beveiligen. Ik klem het gewoonlijk enkel aan een draaiend wapen vast dat aan de machine in bijlage is. Lee klemde dat van hem vast in het mechanisme.
      Er zijn vele manieren om meer van een „gebiedspassend“ type van molen te maken. Hieronder heb ik één mogelijkheid gebruikend een elektrische boor met een dadelijk beschikbare schurende cilinder in de klem geschetst. Een andere mogelijkheid moet een riemschuurmachine omhoog monteren zodat het neer op een metaalvoorraad maalt. Deze oplossingen zouden werken maar als u ernstig bent is het bouw de moeite waard een specifieke machine.

      Het het malen tarief zal afhangen van heel wat factoren, zoals gruisgrootte, toegepaste druk, rolsnelheid, en type van metaal. In het verleden werd ik gewoonlijk rond een pond aluminium per dag, maar mijn nieuwe machine met 40 ponden loodgewicht veroorzaakt 50 tot 100 gram per uur.

      Controle van de molen is vaak nodig om te zien of men de metaalvoorraad moet worden neerbewogen of het dienblad water vergt. Wanneer de rol droog spint verstopt het schuurpapier gewoonlijk en het malen houdt op. Na een dag of twee, zal het dienblad met metaalpoeder worden gevuld. Ik liet de deeltjes regelen, voer het water af, en spreidde toen het poeder op de te drogen krant uit.

      Ik heb aluminium, zink, magnesium, messing, en zelfs titanium met deze opstelling gemalen, en ik ben zeker enkel over om het even welk zacht metaal zal werken. Hier zijn sommige nota's over bepaalde materialen:

      Magnesium

      Het magnesium is enigszins problematisch wegens zijn reactiviteit met water. (Spoonful kaliumdichromate) die aan het bad wordt toegevoegd onderdrukt zeer de hoeveelheid het borrelen die plaatsvindt. Ik heb ook minerale geesten in plaats van water gebruikt wanneer het malende magnesium met zeer fijne sandpapers, maar dit minder geschikt zijn.

      Aluminium

      Sommige aluminiumlegeringen borrelen een beetje in water en anderen niet. Het is geen zorg als het doet maar voor goede maatregel voeg ik vaak een kleine hoeveelheid boorzuur aan het bad toe.

      Zink

      Het zink maalt vrij maar merkt goed op dat de vlok te ruw om direct in zink/zwavelraketten is te gebruiken.

      Titanium

      Het titanium verslijt het schuurpapier werkelijk snel, zodat is het moeilijk meer dan kleine steekproeven tegelijkertijd te maken. Het titanium vereist ook een vrij grote druk voor het om bij allen te malen.

      Pvc

      De harde plastieken malen oké met deze opstelling en vergen geen waterbad. Jammer genoeg is de pijp van pvc geen goede bron voor pyro toepassingen. Dit plastiek bevat vulmaterialen en vanuit mijn ervaring vernietigt het gekleurde formules.

      Het droogproces

      U kunt met het water totaal met ruwe (sandpapers?) weglaten. Dit is nuttig wanneer de kleine steekproeven in een haast worden vereist. Nochtans, zijn er een paar nadelen. Voor één, neigen de fijnere deeltjes om rond in de lucht te drijven en helemaal over de plaats te regelen. Ten tweede, zonder de waterbak als koelmiddel worden het metaal en de rol extreem heet. Dit heeft me nog geen problemen veroorzaakt, hoewel het de rubberrol kan beschadigen. Ten derde, is er de kans die het schuurpapier zal verstoppen, maar met ruwe grutten schijnt dit niet te gebeuren.

      Hier volgen de resultaten van een steekproef die de Amerikaanse schrijver heeft gedaan, ik heb ze niet vertaald naar ik veronderstel dat dit wel duidelijk genoeg moet zijn.

      Sample Size Distributions for Homemade Aluminum Powder
      Sample A Sample B B milled for 2 hours
      Bulk Density .85 g/mL .20 g/mL .67 g/mL
      +60 mesh 20% 1% --
      60-100 28% 7% 2%
      100-200 29% 26% 9%
      200-325 13% 18% 12%
      -325 mesh 10% 48% 77%

      De steekproef A komt uit een onlangs gemaakte partij, en B ik het liggen rond verscheidene jaren heb gehad. Zij werden allebei gemaakt met 36 gruisschuurpapier maar de druk die in A wordt toegepast was veel groter. De steekproef B was bal die met 1/2 " wordt gemalen - 5/8 " staalballen in de " kruik van pvc 6. U kunt de gevolgen van malen zien door de foto van vóór en na te bekijken.

      Natuurlijk kunt u fijnere gruisdocumenten voor een fijner product gebruiken, maar het malen tarief zal langzamer zijn. Ik verkies de ruwe vlok te maken en dan het te malen wanneer ik zeer fijne grootte nodig heb.

      Wanneer droge het aluminium van het balmillen het belangrijk is de zuurstof in de molen onophoudelijk om te vervangen zodat het poeder niet pyrofoor wordt. Dit gebeurde aan me zodra toen ik de molen verliet lopend 4 dagen terwijl ik weg op een stijging was. Na de verwijdering van het deksel uit de kruik en het bekijken het poeder ging ik naar de keuken voor sommige snacks, en ongeveer 5 minuten later ging het brandalarm af. De vlammende kruik van pvc met witte hete aluminiumbinnenkant was geen mooie plaats. Nu open ik het deksel elk uur zodat het aluminium kan ademen en dat het problemen niet meer kan terugkomen.

      Voor het onderzoek naar gebruik van deze verkorrelde metalen moest ik met verschillende partikelgroottes gaan werken en daarom moest ik meerdere zeven gaan gebruiken. Deze passen zodat het fijne stof niet uit (puft en snuggly?) draaien uw snotzilver samen. Snijd het scherm zodat er 3/8 " van overhangend gedeelte op de pijp is, dan toepassen lijm en samenpersen de delen zoals getoond.

      Met de schermen 100 kan het netwerk of ruwer u inkepingen uit het overhangend gedeelte en prefold hen moeten snijden, anders kan het moeilijk zijn om de pijp in de koppeling te duwen.
      Om het onderzoeksproces te automatiseren klemde ik ondersteboven eenvoudig een orbitale schuurmachine op een werkbank vast en schroefde een stuk van triplex aan de schurende basis. De schermen worden vastgeklemd vast met een ander stuk triplex en twee ingepaste staven. Zorg ervoor dat alle noten slotwasmachines op hen aangezien de intense trilling om het even wat zal losmaken, en gemorst metaalpoeder kunnen zijn vrij knoeien hebben.

      Het eigengemaakte metaalpoeder kan dienen om in even welke pyrotechnische toepassing te worden gebruikt. De brede groottedistributie van de reële vlok leent zich goed aan sterren en fonteinen. Mijn favoriete mengeling luidt als volgt :

      Aluminium 60%
      bariumnitraat 40%

      Dat is het! Het mengsel brandt extreem krachtig. 3/8 " unchoked fonteinen met deze formule zal overschaduwen 3/4 gemakkelijk " conventionele zwarte poeder gebaseerde fonteinen. Ik voeg 5% dextrine voor gebruik in sterren of kometen toe, en gebruik dan gestapte eerste met BP om het aan te steken.

      Het toevoegen van tot 20% eigengemaakt aluminium aan zwart poeder veroorzaakt een standaard Aluminiumfonteinmengeling. Experiment met de verhouding maar ik vind dat meer dan 20% het aluminium schijnt om de fontein te verstikken. Het beeld op de linkerzijde bedraagt 4 1/2 " fonteinen en dat op het recht is een 3/4 " fontein, beide eenvoudige mengelingen BP/Al.

      Jammer genoeg is het aluminium vrij zwak in flitspoeder tenzij u het millt met de ballmill.

      Het magnesiumpoeder heb ik tijdens de werken in gekleurde sterren uitstekend gemaakt en een dodelijk flitspoeder zelfs in ruwe grootte geproduceerd. Voor sterren gebruikte ik de pijplijm van pvc als bindmiddel en chloordonor. Wanneer de mengeling en de consistentie van fruitleer gedeeltelijk droog is, kan het paar met een schaar van mekaar gesneden worden.

      Het vinden van metalen

      Niemand zou om het even welk probleem moeten hebben vindend schrootaluminium om omhoog te malen, maar de meer exotische metalen zoals zink en magnesium kunnen moeilijk zijn om te vinden. Ik kreeg mijn eerste (hunk?) van magnesium van een werf van de motorfietsberging in de vorm van een motor sidecover. Dit was een beetje ongelegen om wegens het te malen is oneven vorm maar tegelijkertijd gaf ik niet op.

      Sindsdien heb ik het grootste deel van mijn magnesium in de vorm van offeranoden van de opslag van het scapmetaal. Deze worden vaakst gemaakt van zink voor het beschermen van schepen en (what-not) tegen corrosie, maar nu en dan worden zij gemaakt van Mg. Ik kocht onlangs 200 ponden ronde anoden van Mg, voor $1 een pond verder ziet!

      Ik weet het, er staan nergens foto's bij terwijl dit bij de Engelse versie wel het geval is. Als je dan toch zo graag de foto's ziet, zoek ze dan bij het Engelse voorbeeld (ik heb nu wat problemen met het uploaden van bestanden dus gaat dit niet)

      Ik heb hiervoor speciaal een nieuw topic aangemaakt omdat er in het bestaande topic geen echte tutorial stond.

      Mvg,

      Knallerdeknal

      P.S. : Ik heb zelf zo'n machine nog nooit gemaakt, ik ben wel van plan dit te gaan doen en mijn 200km verderopwonende grootvader heeft er ook wel eentje staan maar dat is het dan ook wel.
    • By dennisman
      was al een tijdje bezig met het zelf coaten van metalen en hier het resutaat:

      Een looddioxide anode gecoat op een geperforerde stalenstrip.





      Als er mensen zijn die er meer van willen weten zal ik er een tut ofzo over maken.
    • By Keesthemad
      Gegroet beste mede-pyro'ers.

      De laatste tijd is mijn interesse in thermiet dermate gestegen dat ik een video wil gaan maken met alle soorten thermiet die ik me bedenken kan. Als uitgangspunt wil ik 10 gram maken per soort en deze dan opnemen op film en dit compileren tot een kleine video. Nu heb ik enkele vragen en hoop dat er mensen zijn die bereid zijn mij te assisteren.

      Ik ben zelf niet in het bezit van een goede videocamera, ik heb enkel mijn telefoon en die is niet toereikend voor mijn doel.

      Uitgangspunt van het experiment is het vergelijken van de brandsnelheid, lichtopbrengst, ontstekingswijze en bruikbaarheid binnen de pyrotechniek.


      Ik ging er eerst vanuit dat pyro en thermiet twee verschillende dingen waren en dat deze niet te combineren vielen, tot mijn oog op titaniumthermiet viel, deze zeer langzaambrandende thermiet heeft een extreem hoge lichtopbrengst, waarbij enkele grammen je gedurende een halve minuut kunnen verblinden en het ook niets te doen heeft met spetters metaal, het lijkt eerder te gloeien.

      Zoals ik al gezegd had wil ik zoveel mogenlijk thermieten maken, tot nu toe heb ik er slechts enkele gemaak waaronder Ijzer 3 oxide, loodmenie, titanium en koperthermiet. Ik wil in ieder geval de volgende thermiet soorten gaan maken, en of ze het doen zien we dan wel (als het goed is wel volgens elec. pot.):

      FeO
      Fe2O3
      Fe3O4
      CuO
      CoO
      PbO
      PbO2
      Pb3O4
      TiO2
      Sb2O3
      Cr2O3
      NiO
      MnO2
      SnO
      V2O5
      HgO
      ...

      Van deze zal er vast een zijn die niet goed reageert maar daar kom ik wel achter tegen die tijd. De meeste van deze stoffen heb ik of kan ik zo aan komen, dat is niet het probleem. Het probleem is dat er iemand moet zijn die mij even moet assisteren en bereid is hier een dagje voor op te geven, met als beloning een lekker hertog jan primator'tje.

      Vriendelijke groet, Jeroen.

      PS. weet je nog een leuk oxide, of één die ik toch maar even moet proberen, vertel het me. Het kan niet giftig of gek genoeg (zie onderste).
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×