Jump to content
PyroForum.nl

Eindstoppen


Heinrich

Recommended Posts

Maar smeltlijm is dan weer relatief zacht, en heeft daarom een kleinere penetratiekans (klinkt een beetje fout, maar dat heet echt zo) als projectiel dan keihard polyesterplamuur. Over het algemeen als je een spiraal gerolde koker gebruikt blijven de eindstoppen min of meer intact, dus dan heb ik liever smeltlijm dan polyesterplamuur. Wat ik eigenlijk nog het beste vind is een mengsel van calciumcarbonaat en waterglas in een 5:4 verhouding. Dit wordt ook een soort snelcement, maar verpulvert volledig bij voldoende druk. Dit is heel vergelijkbaar met de witte klei eindstoppen op commercieel vuurwerk.

Link to comment
  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Het betreft hier trouwens mijn situatie: een flashknaller met als bovenstop hete lijm met daaronder een laagje bentoniet, en als onderstop polyesterplamuur, en om die rede is het belangrijk dat de device rechtop geplaatst moet worden, om mogelijke projectielen te voorkomen.

Link to comment

Ik wil niet bot overkomen maar is het nou echt zo moeilijk om naar de adviezen die zijn gegeven te luisteren? Keiharde eindstoppen zijn naar mijn mening, en de mening van vele anderen, niet nodig en alleen maar gevaarlijk. Als je blijkbaar zo'n harde dreun wilt dat je je device rechtop zal moeten/kunnen zetten spreek je over hoeveelheden flash die bijna niet eens meer een eindstop nodig hebben...

Link to comment

Heb je enig idee wat voor onzin dat is? Minder opsluiting geeft juist een doffere knal, omdat de reactie relatief langzamer verloopt door de lagere druk. Dat geeft een langere schokgolf, en dus een lagere dreun.

Als ik jou was zou ik nog echt niet beginnen aan flash, gezien je er het verstand en de kennis duidelijk voor mist.

Link to comment

Voor zover ik weet is dat weer een van de zovele 'het zou kunnen dat' verhaaltjes, tot nu toe heb ik nog nooit gezien dan wel gehoord dat de SAS ontsteekt nadat je de hete punt van het pistool er indrukt. Dus de lijm zelf zal helemaal al wel meevallen.
De meeste SAS'en hebben ook meer activeringsenergie nodig dan die relatief kleine verwarming van smeltlijm om te ontbranden/ontleden me dunkt.

Link to comment

Ik heb het zelf uitgeprobeerd. Zelfs nadat mijn lijmpistool een kwartier had opgewarmd en dus praktisch stond te koken ging mijn flash nog niet af. Dit was kaliumchloraat met German Dark.

Oftewel ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Zelf pers ik wel altijd in aparte kokers eindstoppen van papier van paar mm om toch enig contact te vermijden.

Link to comment
Minder opsluiting geeft juist een doffere knal, omdat de reactie relatief langzamer verloopt door de lagere druk. Dat geeft een langere schokgolf, en dus een lagere dreun.


Sorry Miech, je hebt inderdaad gelijk, ik haal het helemaal door elkaar :o

Ik vraag me af wat de ontstekingstemperatuur is van 70/30 Perc/Al is, weet iemand dit toevallig? Edited by DKill_
Link to comment

Uit m'n hoofd meen ik te herinneren dat dat rond de 630oC ligt bij geleidelijke opwarming, en lager bij plotselinge opwarming. Flashes met zwavel worden echter bij 80oC al een behoorlijk stuk gevoeliger, omdat de zwavel dan een transitie in kristalstructuur doormaakt. Ik wordt in ieder geval altijd wel een beetje zenuwachtig als er een dikke blob hete smeltlijm dicht in de buurt van een hoop flash is.

Link to comment

Je kunt gerust je aansteker bij een hoopje KClO4/Al houden zonder dat er iets gebeurt. Bij mij ontsteekt het pas wanneer het papiertje waarop het hoopje geplaatst is vlam vat, en het gloeidende deel daarvan de flash bereikt. Smeltlijm dat uberhaubt een normaal pyrotechnisch mengsel ontsteekt is een mythe.

Ik stel Dkill voor om eens een stevige cilindrisch gerolde koker met eindstop te nemen, deze te vullen met wilgen pulverone of benzolift en dan een willekeurig goed passend projectiel ermee af te vuren of een houten plaat, een stuk blik oid. Op die manier heb je vrij snel door waar je over praat qua kinitische energie. Mocht je dit idee gevaarlijk vinden, wil je er dan absoluut niet aan denken om flash met stevige eindstoppen te fabriceren?

Link to comment

Ik ben volledig bewust wat voor kracht erachter zit.
Ik heb eerder shells geschoten, en flash is natuurlijk een flink stuk krachtiger dan de kracht die vrijkomt bij de lift.
Dan denk ik dat ik toch maar naar een alternatief moet gaan zoeken voor in de toekomst, iemand suggesties?

Link to comment

Ah, het verstand dringt door :o . Pulverone zou een uitstekend iets zijn om mee te beginnen, of eventueel zelfs gewoon meal. Je pulverone hoeft niet eens bijster snel te zijn, zolang je maar genoeg opsluiting hebt.

Overigens lijkt het me ook niet bepaald een aanrader om boven een mortier te gaan hangen. Een 2" shell komt er toch met een goede 120 m/s uit, en bij 70 gram gewicht is dat ruim 500 Joule aan energie. Een pulverone knaller met 7 gram sas (10% van het gewicht van de shell) levert dus ook ruim deze hoeveelheid energie, laat staan hoeveel dat bij een flash knaller zou zijn.

Link to comment

Ik heb in de afgelopen maanden genoeg knallers, (sier) bombettes en kleine diameters shells gemaakt op basis van whistle mix en pulverone, en ben nu al enige tijd bezig met flash knallers en breaks, het enige probleem is dat ik naast hete lijm en bentoniet geen ander alternatief weet dat ik snel kan voorbereiden, redelijk snel droogt, niet al te hard wordt en niet krimpt, want hete lijm gaat niet zo bijster snel door mijn lijmpistool, en zoek eigenlijk iets dat ik vloeibaar in kan gieten, vandaar dat de polyester plamuur de uitkomst had geboden als het niet zó hard zou worden.

Link to comment

Koop eens een fles waterglas (natriumsilicaatoplossing) bij een apotheek of vergelijkbare winkel. Meng daar 4 delen naar gewicht van met 5 delen krijtpoeder, en je hebt een geschikt iets om als eindstop te gebruiken. Je kunt ook 1 deel waterglas, 1 deel zinkoxide en 1 deel krijtpoeder gebruiken, dit is iets zwaarder maar werkt even goed. Chamotte met waterglas werkt ook prima, alleen dat wordt dan wel weer wat harder. Mocht je daar nou nog geen succes mee hebben, dan kun je er altijd nog een chemische tuin mee maken.

Link to comment

Kaoline is vrij vergelijkbaar met bentoniet, het lijkt me vrij waarschijnlijk dat dat ook wel werkt. Het goedje droogt niet zozeer, het vormt natriumcatbonaat, calciumsilicaat en wat andere zooi die min of meer kristalliseren in een harde klont. Ik zou het in ieder geval een dag te drogen geven, gewoon op kamertemperatuur.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...