Jump to content
PyroForum.nl
Heinrich

Eindstoppen

Recommended Posts

Interessant onderwerp ja, ik heb al enkele weigeraars gehad puur doordat de lont naar de klote was. Sinds ik ben overgestapt op wc papier + houtlijm verdund met water gaat alles perfekt af.

Al moet ik zeggen dat mijn lontjes wel erg oud en uit el cheapo vuurwerk kwamen, van die 1mm lontjes :rolleyes:

Maargoed ik vraag me dus ook af wat ze voor dat commercieel spul gebruiken, gips? Overigens is het knalvuurwerk in Nederland tegenwoordig dichtgedraaid, dus er komt geen gips/klei whatever meer bij kijken. Eigelijk maar goed ook, ik kan em nog herrineren dat die stoppen er als een kogel uitschoten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe meestal een ingeknipt kartonnen schijfje in de huls, dan vul ik de ene kant met snelgips. Dan maak ik een tweede ingeknipt kartonnen schijfje, ditmaal met gaatje in het midden en een rietje of papieren buisje er doorheen. Als je je compo erin doet en de tweede eindstop plaatst heb je een soort mal, waar je je lontje dan doorheen kan doen, direct naar de compositie. Zoiets gebruiken ze denk ik ook in van dat Belgische vuurwerk (zgn. nitraten e.d.).

Gr.
IM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om een eindstop met lontje te maken kan je hem gewoon rammen met een gegleufde tool.
Ja, dan moet wel je knaller ook aan twee kanten geramt kunnen worden, dus voor flashknallertjes zal het niet werken. Maar ik heb al eens mooie whistling-bangers gemaakt op deze manier.
http://pyroforum.nl/uploads/post-149-1194334853.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1194334843.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-149-1194334832.jpg

Gr33tZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hoeft niet perse met een gegleufde rammer te werken, je kan de lontjes met extra stukje gereedschap rammen, en precies gecentreerd in je klei: Pak een stevig blok hout en lijm daar een stukje rondhout van 1 cm op waar je huls precies omheen valt: Boor een gaatje van drie millimeter pakweg zeven cm diep. Maak in je rammer ook een gaatje, maar dan 1 of 2 centimeter diep. prik je lont in je rammer, en schuif de huls er overheen zodat de lont er aan de andere kant uit komt. houd het hele zaakje op de kop, en voeg klei toe (kattengrit, whatever) Pak je blok hout met het diepe gat, en schuif de lont erin. Druk de huls over het houten klosje, en druk je rammer aan tot de boel gevangen zit. Draai het hele zaakje om, en sla ''the hell out'' je rammer, Hulsje eraf, rammer eruit, en ziedaar: een perfecte afdichting, lontje precies in het midden, zeven centimeter lang (de wettelijk voorgeschreven vertraging) 2 centimeter aan de binnenkant. Let op, dit werkt alleen met 3mm visco, maar diegene die wel knallers maakt maar dat niet op een rol heeft moet zich eerst maar eens afvragen waar hij mee bezig is. :rolleyes: (veiligheid!)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met flash zou ik geen lontje boren...


Haha dat las ik nog ff toevallig, nee met flash zal je niet snel een lontje boren :D

Maargoed daar maakte ik niet een post voor. Ik giet sinds kort me eindstoppen met snelgips (geen cement maar gips). Nou werkt dit prima en na 5 dagen drogen brandt het lontje ook gewoon erdoorheen. Maar nou wou ik even op de evtuele gevaren komen, want wanneer ik mijn natte gips in mijn huls giet over mijn flash heen. Kan het natte gips dan gaan reageren met het Al in mijn flash want Al zou toch kunnen reageren met water? Hoe groot is de kans dat mijn ozo mooie knaller spontaan uit elkaar klapt wanneer ik ze laat drogen of giet? Want er zit immer 12 gram flash in en dat wil je laten knallen binnen in je huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap het niet helemaal... Giet je nat gips over je flash heen? Dan zakt het toch helemaal uit en door je compositie heen waardoor je fucked up knallers krijgt? Of doe je er iets van een schotje tussen? Als je dat eerst goed vastlijmt zal er denkik niet zo'n groot risico zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik giet inderdaad gewoon nat gips over mijn flash heen om het maar een beetje duidelijk te zeggen. Het werkte prima alleen de vraag is dus of dit ook gevaarlijk is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krimpt dat niet ?
Als ze er stevig in zitten dan gaat de druk door je buis heen, dus is het veilig genoeg.
Maar als ze te los zitten dan kunnen ze eruit schieten en kan dat toch een mooie blauwe plek opleveren als ze tegen je aan komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor de topicbump, maar ik meen een goede vraag te hebben. Bentoniet wordt door de meesten aangeraden als goede eindstop, en daarom wil ik het ook gaan gebruiken. Ik ben er alleen toevallig vandaag achter gekomen dat bentoniet in principe alleen het anion is van een compound met een metaal erin. Op wikipedia staat dat bentoniet een "in de natuur voorkomende natrium-kleisoort" is. Nu ben ik alleen twee soorten bentoniet (kattengrit) tegen gekomen. Eentje is sodium bentonite en de andere is calcium bentonite. Heeft iemand suggesties over welke beter zou moeten werken?

EDIT: Na het lezen van dit stuk denk ik dat bentoniet op natrium-basis beter is. Maar als iemand nog iets toe te voegen heeft of advies is dat natuurlijk altijd welkom.

Edited by mwb

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan hier zo vlug geen keramiek-producent vinden. Ik zit in Thailand, maar wel in Bangkok. Het probleem is dat alle mensen die het keramiek maken ergens op het platteland zitten. Hier zitten alleen maar handelaren.

Maar weet iemand dus welke beter is? Misschien staat er achter op zo'n zak met kattekorrels (witte was toch de beste?) van een van jullie wel of het op natrium- of calcium basis is.

Het lijkt mij dat de natrium bentoniet beter is aangezien de calcium variant juist 'extra absorberend' is en (zoals ook opwikipedia staat aangegeven) vocht aantrekt. Ook zet het uit als het in aanraking komt met dat vocht dat het aantrekt. Dit lijkt me een kleinere, brokkelige en minder sterke nozzle te geven, en gewoon algemeen niet goed te zijn voor de eindstop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

Ik heb in het verleden altijd hete lijm gebruikt als eindstop, waar ik geen bentoniet kon rammen, maar ik vind het nog altijd een link idee als ik hete lijm over flash heen doe,
zelfs met een propje tussen de flash en de lijm.

Daarom heb ik nu een goed alternatief gevonden: Polyesterplamuur.
Het is een 2-componenten plamuur, heel goed bewerkbaar, droogt zeer snel (+-30 min), niet echt duur, en wordt keihard, zonder te krimpen of uit te zetten.

Het enige waar ik mee zit, is dat de verharder 50% Dibenzoylperoxide bevat. Zou deze stof met flash kunnen reageren?
Ik hoop dat iemand mij hier snel mee zou kunnen helpen!


- DKill_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf niet echt veel verstand van Polyesterplamuur maar ik gebruik voor mijn kleinere knallertjes nog WC papier met behanglijm wat ook goed werkt. Verder als het kan gebruik ik ook bentoniet.

BTW, hoeduur is die polyester plamuur bij jou? misschien goed alternatief voor wat grotere knallers? :o

gr aaatje1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benzoylperoxide is natuurlijk wel een oxidator zijn zuurstof best vrij gemakkelijk afgeeft en zo radicalen vormt. Daarom is het ook zo bruikbaar als harder in polymerisatiereacties. De stof bleekt wel kleding etc, dus inert kun je het niet noemen. Toch denk ik dat het in de praktijk niet veel bijzonders doet, als je bedenkt dat alles toch vrij snel wegreageert met de polyester. Je kunt het altijd even proberen voor de zekerheid door wat GD erbij te gooien, en dan de observeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
BTW, hoeduur is die polyester plamuur bij jou? misschien goed alternatief voor wat grotere knallers? :o

gr aaatje1

Het is een relatief groot blik van 800 gram, waarvan 30 gram verharder.

Incl. btw kost het zo'n 9 euro :huh: relatief goedkoop dus.


P.S.

Leander, wat bedoel je met GD? Edited by DKill_

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het zojuist even getest.

Ik heb een beetje van de verharder op een papiertje gedaan, en daar vervolgens wat German Dark Al bij gedaan. Met een stokje heb ik het goed gemengd.

Na 10 minuten observeren zonder resultaat heb ik met een stokje in het mengsel geroerd voor frictie, zonder resultaat. Uiteindelijk heb ik wat op een stokje gedaan en geprobeerd aan te steken, maar in plaats van ontbranden leek de verharder door de hitte vloeibaar te worden, en zag het er net uit als dat je GD Al met water mengt: een drabje met een zilverachtige laag.

Ik denk dat het hierbij veilig genoeg lijkt om te gebruiken met flash in een hulsje, aangezien je maar 3-5% verharder nodig hebt bij de plamuur, en dus de blootstelling van de Dibenzoylperoxide nog vele malen kleiner is dan in deze test.

P.S.

Ik raad het nog steeds aan om er een klein propje of een disk tussen de flash en de polyesterplamuur te doen, gewoon om zeker te zijn dat er niets kan gebeuren, iedereen weet wel wat voor een kracht flash heeft, en wil je natuurlijk niet dat er iets in je hand afgaat wanneer je er mee bezig bent: SAFETY FIRST!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je veiligheid zo belangrijk vind kan je beter geen plamuur gebruiken. Zeker voor de veiligheid van omstanders is af te raden, want die harde eindstoppen worden projectielen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je veiligheid zo belangrijk vind kan je beter geen plamuur gebruiken. Zeker voor de veiligheid van omstanders is af te raden, want die harde eindstoppen worden projectielen.

Sorry, ik ben vergeten erbij te vertellen dat de polyesterplamuur alleen maar te gebruiken valt als onderstop, en het dus belangrijk is om het stukje vuurwerk recht op te zetten, zodat de stop geen projectiel wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan nog kan het met een behoorlijk hoge snelheid wegvliegen, met name bij de grotere exemplaren waarbij het volgens jou nodig is deze rechtop te plaatsen. Goede flash heeft trouwens alleen maar eindstoppen nodig om te voorkomen dat de flash uit de huls valt tijdens het vervoeren. Drie centimeter cement of een enkel laagje tape geven geen verschil in volume meer als je meer dan grofweg 10 gram 70/30 perc/GD gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behalve als je een echte dreun wilt maken en niet zo'n schelle klote knal van GD dark :huh:. Ik ben nog steeds benieuwd wat voor eindstop jij nou gebruikte bij die harde reports van jouw, en hoe jij ze in het geheel in elkaar zette. evt. via PM als je dat liever hebt Miech :o.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem je huls en prik vanaf de bovenzijde met een schaar tussen de lagen karton, ongeveer halverwege, en vouw de 'flap' die loskomt naar binnen. Herhaal dit nog tweemaal op regelmatige intervallen, en je huls zit dicht zonder dat je meer materiaal nodig hebt dan de huls die je toch al van plan was te gebruiken.

Persoonlijk vind ik flashknallers met een stevige huls en eindstoppen ook spectaculairder. Het geval van 'projectielen' hoeft niet altijd aanwezig te zijn, aangezien in een stevige constructie alleen de huls versplintert. Het word pas gevaarlijk als je eindstop niet goed vast zit of krimpt tijdens het drogen (snelcement etc.) en op die manier wegschiet voordat je huls aan gort word geblazen. Met snelcement heb ik met H3 een keer een stopje 20 meter horen vliegen en landen in de bosjes. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er een stop uit zou knallen, zou het wel de hete lijm stop zijn, want deze is veel zwakker dan de polyester plamuur, en deze zou hoogstens op de grond kapot slaan door de druk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×