Jump to content
PyroForum.nl

Eindstoppen


Heinrich

Recommended Posts

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

LOL, ik lees het nu pas, maar je heb dus gewoon kattensnoepjes kapot gestampt... :D

Nee maar ff on-topic ik maak mijn stoppen meestal ook gewoon met kattenkorrels, als ik met pyrotechniesche devices werk, als ik mijn HE knallers maak lijm ik gewoon een propje vast ofzo, detoneerd toch wel.... :P (ik ga uit van MHN.)



Lttrz

Link to comment
Guest wolkje

Ik heb vorig jaar, op het einde van het jaar eens een 7gr BP knaller gemaakt. Deze gaf een geweldige slag, heb het filmpje nog trouwens.
Maar die eindstoppen waren gemaakt van geweekt krantenpapier in houtlijm/water en daarna nat in de huls aangestampt, toen ze droog waren een laagje gehotglued, die stoppen waren extreem sterk. :P

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb nog nooit last gehad van gekrompen eindstoppen maar maak mijn bentoniet wel altijd een beetje nat. Wat ik doe is het volgende: met mortier en stamper de korrels fijnmalen, vervolgens een miniscule hoeveelheid water toevoegen en goed mengen zodat allemaal kleine klontjes ontstaan. Deze worden in de huls gegoten, en vastgeramd met een hamer. Na een uur drogen is het inderdaad wat gekrompen. Dan neem ik de huls en gaat hij met versteviging en een rammer tussen de bankschroef. Een nachtje laten drogen en je hebt een eindstop die je niet zomaar uit je huls krijgt...

Dit kan helaas maar aan een kant, want zodra de huls gevuld is ga doe ik er geen vochtig bentoniet meer in aangezien je sas dan vochtig wordt, en als de huls gevuld is, duurt het een eeuwigheid voordat de stop droog is.

Link to comment
  • 1 month later...

Ik maak mijn kartonnen (clinidrische) shells gewoon met een dik (3mm) kartonnen plaatje en wat houtlijm dicht aan bijde kanten, die dingen krijg je met een hamer amper kapot. Dit is dan natuurlijk niet karton wat gebruikt wordt bij verhuisdozen enzo, maar geperst karton.

Bij 3" en groter wordt dat dan een houten plaatje (hoewel ik daar niet zo weg van ben want hout.. splinters.. je weet maar nooit, maargoed ze knallen toch in de lucht). De kracht van lijm moet je niet onderschatten, erg sterk spul (moet je natuurlijk wel de goeie lijm pakken en geen kleuterklaslijm :rolleyes: Maar dat lijkt me duidelijk)

In knallers doe ik hetzelfde, aangezien ik alleen flash knallers maak (geen BP of whistle) waardoor hij toch wel goed uit elkaar knalt, en beton of bentoniet of gips verspilde moeite zou zijn (meer werk dan de "verharding" van de knal die het (bijna niet) oplevert)).

Al dat geknoei met water en beton en gips en bentoniet en aluminium folie zelfs.. vind het maar niks :mellow:

Link to comment
Al dat geknoei met water en beton en gips en bentoniet en aluminium folie zelfs.. vind het maar niks :mellow:


Als je een beetje een vaste hand hebt, of een trechter, levert bentoniet helemaal geen geknoei op, en een oerharde eindstop. Snelcement is een beetje knoeien. Maar als je knallers goed werken met dikke kartonnen eindstoppen moet je ze zeker zo blijven maken. In pyro moet je niet altijd alles overnemen. Als je zelf dingen vindt die goed werken, moet je dat zeker blijven doen. Toen ik "vroeger" cylindrische shells maakte, deed ik dat ook gewoon met een kartonnen plaatje, vastlijmen met hotglue en goed spiken. Werkt uitstekend.

[OFF TOPIC]
Bijna mijn hondertste post, verwacht hem in het weekend. Deze gaat natuurlijk gevierd worden met een mooi filmpje :rolleyes:
[/OFF TOPIC]
Link to comment
  • 1 month later...

hallo
Ik had laatst weer wat nieuws uit geprobeert.
Ik had van klei eindstoppen gemaakt. Het gaat om klei die je moet mengen ( 1 : 1 ) en dat word na ongeveer 3 tot 4 vuur keihard. Het lijkt dan bijna plastic, alleen het nadeel is, is dat het redelijk duur is. Zo betaal je 4.50 voor 2 (frankfurter knak) worsten klei ;) .

Greets ;]

Link to comment
  • 1 month later...

Ik had een vraag ( Meerdere)?

Zo als jullie weten heeft magnesium de eigenschap dat als het flink met water vermengd is er waterstof als reactie optreed.

Gebruiken er mensen bij MG flash snelcement?
I.V.M. snelcement dat 'nat' moet worden aangemaakt?


FBF-Pyro

Link to comment

Ik gebruik zelf altijd Hete lijm eindstoppen bij knallers. Werkt veel beter vind ik.

Je moet zowiezo altijd iets tussen je eindstop en je sas doen. Bij Hete lijm doe ik altijd een kartonnetje of een Aluminiumfolie puck, zodat de lijm niet vermengt raakt met je sas.
Bij snelcement moet dit al helemaal, omdat anders je sas/mix natuurlijk nat word. Dit is zowiezo slecht, en bij Magnesium al helemaal.
Ik zou dus een dik kartonnetje of iets dergelijks er tussen doen.

Link to comment

Ik gebruik meestal staalplamuur(ook wel polyesterspachtel) dit is plamuur wat naar oplosmiddelen ruikt en je moet er een verharder bij doen, dit zit meestal in een klein tubetje erbij, het plamuur is niet nat, tenminste er zit geen water in, het word met teveel verharder wel zeer warm. De normale tijd dat het droog is, is zo'n 10min á een kwartier. Staalplamuur is volgens mij wat anders als snelbeton. Bij staalplamuur schiet de prop er ook gewoon uit tenzij je eerst het papier naar binnenvouwt waardoor het bij de knal naar buiten word gedrukt maar omdat de plamuurprop dan in de weg zit is dit vele malen beter dan wanneer je gewoon een glijprop(die zegmaar direct op het kruit zit of met een kartonnen disc ertussen) hebt, die kan er, zoals de naam al zegt, gemakkelijk uitglijden.

Link to comment

Dat is wel een overdreven lange zin hé :) Wat ik ervan begrijp is dat de eindstop met staalplamuur er als één blok uit klapt. Ik denk niet dat je graag zo'n prop tegen je hoofd, ledematen, ruiten (vul zelf maar aan) wilt krijgen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Hier nog een mooie link waarop klaar en duidelijk wordt uitgelegd hoe je zelf eindpluggen kan maken. Ik vind het opzich wel een handig systeem voor mensen die opzoek zijn naar eindpluggen omdat ze snelcement ofzo gebruiken als eindstop (niemand wil zijn BP/Flash nat hebben)

http://krimzonpyro.com.ve.carpathiahost.ne...gs/endplug.html

Het zou kunnen dat hij hier al ergens op het forum staat, indien dit zo is verwijder ik hem wel.

Ik heb vandaag geprobeerd van eindstoppen te maken op de manier zoals hierboven beschreven en ik moet zeggen dat het aardig gelukt is maar foto's heb ik nu nog niet. Het enige vervelende is dat je twee kartonnen kokers moet hebben die qua diameters nogal dicht bij mekaar liggen.

Link to comment
  • 3 months later...

Sorry ik weet niet of dit fout is zo'n topic weer naar boven te halen maar ik weet anders ook niet waar ik mijn vraag moet stellen.

Zoals iedereen doet bij zijn cilindrische knallers, doe je er een eindstop in. Meestal is deze van smeltlijm maar ook snelcement wordt veel gebruikt. Nu had ik dus een vraag als je naar comercieel vuurwerk kijkt zie je er cement inzitten met daar doorheen gewoon een lontje zonder enige beschermin tegen het natte beton/cement. Hoe kan het in vredesnaam dat zelfs de meest verlepte lontjes gewoon daardoor heen branden zonder dat er bescherming om het lontje heen zit. Want als ik een goeie stevige, sterke lont door mijn snelcement doe brand die zo en zo niet meer nadat het weer droog is. Hoe kan dat ligt het aan het type beton/cement? Ik ben zeer benieuwd naar jullie antwoorden/conclusies.

Link to comment

Drie opties
A: Wat jij in commercieel vuurwerk aanziet voor cement is geen cement maar ietsanders, zoals stopklei.
B: Jij doet iets wat zorgt dat je je hele boeltje niet goed is, bijvoorbeeld teveel water of denken dat als de buitenkant van het beton al droog is de binnenkant dat ook meteen is.
C: Ik heb geen idee.

Link to comment

Doop je stukje lont eens in een dikke NC oplossing, dan kan het wel met snelcement. Een andere manier is gewoon een stukje papier, plakband of schilderstape om het stukje lont doen wat nat wordt. Verder wil asociaal dikke 3mm visco wel doorbranden, maar ik weet niet of je dat hebt.

In commercieel vuurwerk gebruikt men of rode klei met een laag vochtpercentage, of witte klei die geperst wordt. Hierdoor kunnen de verlepte chinese viscolontjes gewoon doorbranden in een blok klei.

Overigens gebruik ik liever smeltlijm voor eindstoppen die niet langere tijd tegen hitte bestand hoeven zijn. Dit is veel makkelijker en sneller klaar, en geheel zonder welke vorm van vocht dan ook. Het enige nadeel is dat het zo nu en dan wel eens heet kan zijn, en dat niet alle composities er dus mee gelijmd kunnen worden.
Dunne visco gaat trouwens gemakkelijk uit als het door smeltlijm heen moet, daar moet dan weer een papiertje of plakbandje omheen tijdens het lijmen.

Link to comment

Wat ik heel soms wel eens doe, is de lont er pas als laatste er in doen. Ik boor dan gewoon een gaatje. Maar dan kan je wel het beste dik visco hebben. Want dat dunne krijg je er nooit ingeduwt.
Om je lont vast te zetten probeer ik er meestal nog een dun lontje naast te doen. Lukt dit niet dan tape ik hem een beetje vast met Papiertape.
Het is niet de meest makkelijke methode. Maar je bent er wel zekervan dat je eindstoppen stevig zijn. En je lont niet nat word.

Link to comment

Het lijkt me sterk dat ze een stop persen met een lont en al. Eigenlijk had ik het over dat witte cement achtige spul dat je echt alleen in nitraaten, super vlinders en nog veel meer illegaal vuurwerk ziet.
Verder gebruik ik ook bijna altijd smeltlijm maar ik ben toch wel geintresseerd in wat er dus in die dingen zit.

Edited by breezer
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...