Jump to content
PyroForum.nl

Eindstoppen


Heinrich

Recommended Posts

  • Replies 217
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

ik heb nog een tip voor de mensen die nog geen eindstoppen kunnen maken:

ik breek regelmatig nog rotjes door, en had ook nog een potje vol met die oranje klei eruit, das handig spul..

neem hetgene waarom je de koker gerold hebt (in mijn geval was dit een rond stuk hout uit de gamma van 1 cm dik). neem wat van die oranje klei en maak het nat (water), dan zou het ontzettend kleverig moeten worden. dat doe je in je huls, je zet de huls op een stuk wc-papier, dan zet je het stuk hout erbovenop, en rammen maar!

pak er een hamer bij, dan krijg je echt enorm harde eindstoppen

bij het rammen zul je zien dat het water onderin het papier gaat zitten.

als je vind dat je eindstop dik genoeg is laat je hem drogen, anders doe je er gewoon nog wat bovenop.

als je dit op de verwarming legt is hij de volgende dag zeker goed droog.

bij fonteinen/vuurpijlen moet je je mix er ook inrammen (ja, behalve bij smelt), met nog een stop aan de andere kant, en dan later de nozzle en evt de core erin boren.


't komt er dus gewoon op neer dat je betoniet dus kan vervangen door klei uit rotjes :)

Link to comment

Is het echt zo stevig ? met water ? ik heb het een paar keer geprobeert, maar nog nooit met water....!
Ik ben nu een knaller aan het maken met eindstopen van klei.

Foto:


Als ik hem het afgestoken, zal ik vertellen hoe het is verlopen.
Ik heb er in ieder geval een goed gevoel over, volgens mij hecht de klei goed aan de wanden.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Huh beetje onduidelijk, je gebruikt dus stopkruit+water+lijm ?

Mijn vorige post over klei, ik heb daar dus eindstoppen van gemaakt voor een knaller. Dit werkt verschikkelijk slecht, maar ach, van je fouten leer je.
Alleen mr/ stijntje, als je als eindstop Lijm+Stopkruit+water gebruikt, hoe maak je dan een gat voor je lont ? want je moet het toch ook rammen ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

ik heb dit nog alleen gebruikt voor fontein en vuurpijl nozzles
een eindstop rammen voor een knaller is onmogelijk omdat je dan ook je mix samenperst en hij dus niet goed zal knallen.

hoe ik het gedaan heb (want dat was nog niet helemaal duidelijk begrijp ik?):

ik heb van dat "gamma huiswerk" cement in warm water gedaan, waardoor de lijm oploste, daarna heb ik dit gefilterd, zodat het zand in het filter achterblijft.
(bezinken kan ook, maar bij filteren houd je meer over uiteindelijk)
daarna heb ik een beetje van het water verdampt (zo dat er dus een hogere concentratie lijm in opgelost zit) en dat gebruik ik voor eindstoppen

ik weet niet hoe het met gewoon water zit, maar ik weet wel dat dat oranje spul dan wel kleverig wordt. (dat spul wat naast platgereden natte niet afgegane rotjes ligt ja, kleverig)

Link to comment
  • 1 month later...

Beste mensen,

Ik heb vandaag een eindstop gemaakt van stopkruit ( klei, bruin ) uit rotjes. Eerst in de huls een propje wc papier, dan het stopkuit, dan wat water erbij, dan weer een propje wc papier, en rammen maar met de hamer.

Hier een foto er van:


Je denk misschien dat het dom om er met een hamer op te slaan, terwijl de eindstop toch al tegen de bodem zit. Nou dat is dus niet zo, vanwege die prop wc papier die ik er dus nu uit heb gehaald. Nu heb je dus een paar mm ruimte. Kun je ook op de foto zien.

Ik ga hier maar eens een knaller van proberen te maken, benieuwt of het werkt !

Groetjes, yellow :wink:

edit: Wat vinden jullie ervan ? stevig ? geschikt om nozzle's mee te maken voor vuurpijlen ?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ziet er mooi uit yellow, nog een vraagje aan je. Ik heb laatste tijd vaak gezien dat jij ook wc-papier soms doordrenkt in vloeibare lijm... hoe doe je dat dan precies ? Gewoon wc-papier in de huls, dan veel lijm en dan nog wat wc-papier ?

Link to comment

Je hebt 2 manieren.

:arrow: Je doet een prop wc papier in je huls, je kan zelf bepalen hoeveel enzo, hangt af van je huls. Vervolgens doe je vrij veel houtlijm erop, en dan zuigt het WC papier de lijm op. Laat het drogen ( lang ! ) en ze worden hard. Echt belangrijk om ze goed en lang te laten drogen.

:arrow: 2e manier, je die er een kleins stukje in, maakt de wanden van je huls nat met lijm, doet er wat lijm in ( op en om de pro die je er al in hebt gedaan ) en dan weer een klein propje, weer lijm, weer propje enzovoorts.

Ik had het zelf ergens voor het eerst gelezen ( in het engelse gedeelte van deze site ) en zelf een beetje uitgezocht wat het beste werkt. Ik heb er ook pas 3 dagen mee begonnen, dus ik weet er ook nog niet het fijne van, maar wel ongeveer.

Vragen ? vraag maar los !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ik heb vandaag wat eindstoppen van kattenkorrels geramt vuur nozzle's bij vuurpijlen. Moet je hierbij water gebruiken, of hoeft dit niet ?
En klopt het dat de meeste mensen een vuurpijl maken op de volgende manier:
Eerst je eindstop rammen, dan kruit er in, dan je andere eindstop rammen, dan je nozzle er in maken , lonte er in, stok er aan vast en klaar ?

Link to comment

Ja maar die heb ik dus niet :wink:
Ik had het al een keer op die manier gedaan, net, alleen toen had ik de eindstoppen van kattenkorrels met beetje water, en even niet aan gedacht dat het eerst moest drogen... Lonte ging uit en bp niet aan. Even vergeten, een onhandigheidje :?
Volgende keer ram ik gewoon zonder water.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • 5 months later...

Ik heb hier nog wat tips voor eindstoppen en spiken.
ik gebruik voor mijn eindstoppen kattengrintkorrels (klontvormende ;) ) . dat moet je goed vermalen totdat het poeder is, dan doe je er doorzichtige Bisonkit bij, dat vermeng je totdat je een kleverigepap hebt.
doe dit in je huls en druk het stevig aan.
het voordeel is; dat je eindstop aan je huls vast blijft zitten, en dat het keihard word.

met spiken gebruik ik ook bison kit om mijn draad aan mijn huls te lijmen. je moet dan heel je huls insmeren met lijm, en dan snel je draad er om heen wikkelen. als je hele huls is ingespiked kun je er nog een extra laag lijm overheen doen voor de stevigheid.
hierdoor verschuift het draad niet meer, en word je huls nog steviger.

greets Pyrofanatic B)

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...