Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet


Tyneman

Recommended Posts

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Mr. stijntje

Heb jij airfloat CuO?? Dan is het echt super fijn! Ik heb 200g CuO (iets minder, een deel is naar yellow gegaan) en dat is echt super zwaar idd, vergelijkbaar met lood bijna!

Ik heb gister mn eerste thermiet gemaakt, van CuO en Al, het Al was 400 mesh en het CuO gooi ik op..uhm..250 mesh? Maar mn magnesiumlint was een beetje te kort, ik stont er ongeveer 0.5 meter vanaf toen hij afging, ik had dus wel een beetje van die koper binnen, maarja, 1 keer is niet erg. Als ik me met chloor ofzo ga vergissen, wordt het pas echt erg.... Maar ik heb er van geleerd, volgende keer een wat langer stukje magnesiumlint...

Link to comment

Vanavond komen er 3 soorten thermiet van mij. Wat er komt:

:arrow: ijzeroxide thermiet, Fe2O3:Al = 3:1 . Dit word iets van 4 gram in 1 keer afsteken. Heeft in de kogelmolen gezeten ( kort ) .
:arrow: koperoxide thermiet. CuO:Al = 4.42:1 . Dit word iets van 4.5 gram in 1 keer afsteken. Heeft in de kogelmolen gezeten ( kort ) . :arrow: Er komt ook wat TiO2 thermiet, TiO2:Al = 2.22:1 . 3.6 gram TiO2 en 1.6 gram Al. Ook eventjes in de kogelmolen ( kort ) .
Vanavond de resultaten.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Er komt ook 2 gram Flash :P

EDIT:
Alle filmjes zijn gemaakt, perfect gelukt, en zelf het titaniumoxide themiet ging verschrikkeljik goed ! Alleen, ik heb nu geen tijd om het allenmaal te uploaden, sorry mensen ! nu moeten jullie een weekje wachten op de filmpjes :? . Maar ik zeg jullie, het ijzer thermiet ging lekker fel en duurde heel lang, het koper thermiet was woesh in ee keer weg, met prachtige vonken/sterren ! En het titanium thermiet was ontstoken met 3 sterretjes, en dat zag je in het resultaat ! Het gaf echt verschrikkelijk veel licht, en achteraf een mooie gesmolten hoop metaal :P . En het flash ging natuurlijk ook weer lekker fel en langzaam.

EDIT2:
De ochtend dat ik wegga is het toch nog gelukt, alleen bij een andre host-geval. Ik zou zeggen, als je ze gaat downloaden, sla ze gewoon alle 4 lekker op :wink: .

:arrow: Het Titaniumoxide Thermiet:
http://rapidshare.de/files/19246713/HPIM0143.mpg.html

:arrow: Het CuO Thermiet ( los ) :
http://rapidshare.de/files/19244583/HPIM0139.mpg.html

:arrow: Het Ijzeroxide Thermiet:
http://rapidshare.de/files/19246495/HPIM0138.mpg.html

:arrow: Flash:
http://rapidshare.de/files/19244614/HPIM0140.mpg.html

:arrow: Het CuO Thermiet ( in een zelfgevouwen beramuda ) :
http://rapidshare.de/files/19247188/HPIM0144.mpg.html

:D Het titaniumoxide Thermiet gaf verschrikkelijk veel licht, op de film zie je het niet helemaal goed, maar er was echt vel licht. En achteraf een ernorme blok gloeiend metaal. Was ontstoken met 3 sterretjes.
:D Het CuO thermiet was geveldig, ik wil meer :D !
:P Het ijzeroxide Thermiet ging langzaam, duurde even voor het op gang kwam, maar ging wel lekker :wink: .
8) En de flash ging even goed als altijd.
:P Het CuO Thermiet in een vrij grote zelf gevouwen beramuda driehoek, van stevig papier, maar was maar 4 lagen papier. Het knalde super zwaar me een diepe knal, en nog vrij hard voor 4 l;aagjes papier ! Het ging niet echt om de knal, maar 't was wel vet :wink: . Lijkt erg op het thermiet van Warcore, vinden jullie ook niet ? Komt omdat het hetzelfde CuO is, en volgens mij ook Al.

Tot na de Vakantie !

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • 2 weeks later...

Nog steeds geen reacties op al die filmpjes ? Nouja.

Hier is 8 gram Ijzeroxide Thermiet. Ik had een metalen plaatje op de opening van een glaze pot gelegt. En hierop het Thermiet. Eens kijken of ik er door heen kon smelten :wink:
Film:
http://rapidshare.de/files/20390556/HPIM0465.mpg.html

Nee dus :) Jammer, maar er waren af en toe hele felle flitsen die er van af kwamen, 2 huizen verderop was het helemaal verlicht ! Echt gigantisch.

Groetjes, yellow :wink:

EDIT: Sorry dubbelpost ! Excuses !

Link to comment

Dat is wel erg stoer he!! Mijn Al-poeder is 400 mesh, en ik heb hetzelfde CuO als warcore en yellow. Ik ga over een maand of 2 1250 mesh Al-poeder kopen, kijken of het dan beter gaat :). Dat is gewoon 10 micron groot,als je dat inslikt, komt het in je bloedbaan...Erg mee oppassen dus...Ik weet ook nog niet of ik het wel ga kopen, is toch opzich gevaarlijk voor je gezondheid.

Maar om even een indicatie te geven van mijn CuO thermiet, als ik een hoopje thermiet heb, leg ik daar een beetje Mg-poeder tegenaan, en dan leg ik een lontje in dat Mg-poeder. Mijn thermiet is weg voordat dat lontje op is, dus het heeft idd ongeveer de snelheid van flash.

Over dat aansteken met MP, mijn zelfgemaakte MP steekt mn thermiet niet aan, dat is te snel weg. Maar MP uit grondbloemen steekt mn thermiet wel aan. Dit heb ik alleen getest bij CuO thermiet.

Link to comment
1250 mesh Al-poeder


WOW! :shock: Dat is wel heel erg fijn. Als dat in de lucht komt zal het ook wel zo ongeveer airfloaten. Inderdaad oppassen dus. Ik wist trouwens dat het zo fijn bestond, het fijnste wat ik ooit heb gezien is 800 mesh Al poeder. Dis goedje zal met een zeer fijne hoeveelheid KMnO4 wel zeer goede flash geven :twisted: . Goed mengen/diaperen en flits.

Wat gebeurt er als het in je bloedbaan komt? Verstopt het dan haarvaten ofzo?
Link to comment

Moet ik eerst nog even KMnO4 regelen, dan ga ik het ook proberen met mn 400 mesh al.

Ik weet niet precies wat er gebeurt in de bloedbaan, maar ik weet dat stoffen die 10 micron of kleiner zijn in je bloedbaan kunnen komen, door de porrieen heen...Kan niet goed voor je zien lijkt me, aangezien Aluminium geen stof is die ons lichaam nodig heeft (zoals ijzer e.d.). Laten we zeggen dat je er niet gezonder door wordt :).

Link to comment
  • 5 months later...

Daarbij komt ook nog dat je koperoxide nodig hebt, geen koper. Koperoxide is zelf te maken als je kopersulfaat hebt. Ik heb ook al geprobeerd om uit koper koperoxide te maken dmv ammonia en zuurstof, maar dat had maar een opbrengst van 4 gram voor 3 dagen. Dus als je geen koperoxide hebt, kun je het ook nog maken met kopersulfaat alsje dat wel hebt.

Link to comment

Ik had een vraagje:
Iemand dit al eens geprobeert?

Het heet Thermate, het lijkt me niet zo moeilijk om te maken.
Ik zou het weleens willen uitproberen.

Thermite 68.7%, barium nitrate 29.0%, sulphur 2.0% and binder 0.3%

Het lijkt me een stuk agresiever te reageren als thermiet.
En volgens wiki heeft het ook een lagere ontbrandings temperatuur.

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Thermate


Lttrz

Link to comment

Hoe zo zou dat niet kunnen?.
Als je electrische ontsteking KNO3 Flash onsteekt, of iets ander dergelijks(heet, langzaam brandend).
Dan moet het toch wel lukken, sterretjes zijn ook een soort langzame flash toch?


Lttrz

Link to comment

Idd we hebben allebei gelijk.
Maar Kno3 flash is wel beter volgens mij voor electrische ontsteking,
volgens mij gaan sterretjes daar moeilijker van aan,ik heb het nog nooit geprobeerd eigenlijk.

Maar nog ff terug komend op mijn vraag een paar posts terug, iemand dat thermate weleens uitgeprobeerd, of van gehoord???


Ltttrz

Link to comment

Ik heb geen flauw idee, maar als ze er niks bij zeggen zal het toch wel.
De standaar zijn van ijzeroxide + al.

Oh wacht al wat meer gevonden.

Thermate grenades: these special-purpose grenades are (obviously) filled with a substance called thermate. Thermate is a powdered mixture of 1 part barium nitrate, 2 parts aluminum, and 3 parts iron oxide (rust). The aluminum and iron oxide particles are known as thermite, and when ignited by a very hot-burning fuse substance such as magnesium, the resulting incendiary reaction can easily melt steel. The burning liquid metal produced by the reaction has an accelerated heating/corrosion effect, and an M14 thermate grenade is said to be capable of burning a hole through a ½-inch thick steel plate. The addition of barium nitrate distinguishes thermate from thermite, and it allows the mixture to burn even when submerged underwater. Unlike the anti-personnel WP grenades, thermate grenades can be used to damage vehicles, small buildings, stored munitions, etc. The burning metal welds parts together, burns holes through plate, and distorts structural components. However, the area of destruction is quite small, so these grenades are not very widely used.

Bron: http://www.stardestroyer.net/Empire/Tech/Ground/Misc.html

Wel grappig spul, brandt dus ook onderwater. :)

EDIT: Als je thermate bij google intypt krijg je vet veel links van, proof that thermate brought down the WTC.
Ik geloof dat zelf niet.

http://video.google.com/videoplay?docid=-3187210261278689551
Hier legt een gozer het uit, ik geloof het nog steeds niet, maar hij legt wel uit wat thermate nou is, alleen heeft hij het over Kmno4 als vervanger van Barium nitraat.

Als iemand hier het zijne van denkt of thermate weleens heeft ontstoken, reacties zijn welkom.

lttrz

Link to comment

Ik heb eens wat testjes gedaan met thermate.

Hier filmpje van brandtest Thermiet vs. Thermate.

Beiden 5g, ontstoken met een stukje Mg lint.

TvsT.wmv



Opvallendste dingen waren:

1 Thermiet heeft veel meer gloeiende rest, deze blijft ook veel langer gloeien.

2 Thermiet heeft veel meer 'spray', wegvliegende brandende stukjes.

3 Thermate reageert (Op het oog) iets sneller / heftiger.

4 Thermate zou een verlaagde ontbrandingstemperatuur hebben. Doch zelfs na minuten verhitten met een ruisende bunsenbrander vond er geen initiatie van de reactie plaats. Wel ging het gehele hoopje gloeien.



Iemand anders nog commentaar of ervaringen?

Gr33tZ

Link to comment

×
×
  • Create New...