Jump to content
PyroForum.nl

Thermiet


Tyneman

Recommended Posts

En nu allemaal weer lekker on-topic!!

Heeft iemand wel eens titaanoxide thermiet gemaakt? Of antimoon oxide? Het schijnt ook te kunnen met andere metaal oxides, omdat het enigste wat er gebeurt is dat het al-poeder de zuurstof "jat" van het metaaloxide en dat is een exotherme reactie. In theorie kan het dus gewoon met practisch ieder metaal oxide (nitraatoxide dan weer niet he :D)

Ik ga in iedergeval titaan-thermiet maken (als ik weer Al-poeder heb :D). Anti-moonoxide is sinds kort verboden in nederland omdat de meeste antimoonverbindingen stervens giftig zijn...maar er valt nog wel aan te komen :( dus dan post ik ook een filmpje van antimoon-thermiet.

Link to comment
  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jah, het gaat een beetje vreemd met zn regeling. Het komt denk ik niet aan bij iedereen die antimoonoxide verkoopt. Het is natuurlijk niet geregistreerd wie er allemaal antimoonoxide verkoopt, dus sommige winkels hebben het wel doorgekregen en anderen niet...ik ken idd ook nog (keramiek)winkels die het verkopen...maar ik moet even kijken of ik het koop want het is toch wel erg giftig, moet ik met mondkapjes gaan hannesen enzo...geen zin in :D

Link to comment

OP EEN GASTANK?!! :x Zijn die mensen gestoord?


Sja wat heet gestoord? ik kan gestoordere(is dat een woord?) dingen noemen, maar het ging om de thermiet geloof ik.

Verhalen over thermiet vind ik een beetje overtrokken. zeker bij kleine hoeveelheden kan er niks gebeuren, slechts een koperwolk inademen o.i.d..
Link to comment

Ik ben weer is bezig geweest met molberekeningen, en ik kwam hier uit:

bij ijzeroxide:
(2Al + Fe2O3 --> Al2O3 + 2Fe)

de beste massaverhouding Aluminium : IJzeroxide is 1 : 2,96

en Koperoxide:
(2Al + 3CuO --> Al2O3 + 3Cu)

beste massaverhouding Al : CuO is hier 1 : 4,42

Ik ben bezig Al poeder uit alu verf te halen (hars oplossen in wasbenzine, bezinken, afgieten, etc..) als dat lukt ook een thermietje van mij :D
en binnenkort koop ik ook wat Al poeder...
IJzeroxide heb ik al in huis.

Mzzls
Stijn

Link to comment

Okay, thermiet met Magnesium werkt ook! (wist ik niet)

berekend: 1g Mg op 2.19g Fe2O3

hier een filmpje van 0,20 gram Mg/Fe2O3
Mg_Fe2O3_0,2g.asf
je hoort mijn moeder er een beetje doorheen praten..

mijn magnesium komt nog van puntenslijpers, dus veel heb ik niet, voor dit hoopje (±0,08g Magnesium) ongeveer 2 minuten geslepen..

het magnesium is niet fijn, dus dat hoeft het ook niet te zijn bij thermiet (aangezien dit werkt), weten we dat ook weer :D

Mzzls
Stijn

Link to comment
Okay, thermiet met Magnesium werkt ook! (wist ik niet)

berekend: 1g Mg op 2.19g Fe2O3

hier een filmpje van 0,20 gram Mg/Fe2O3
Mg_Fe2O3_0,2g.asf
je hoort mijn moeder er een beetje doorheen praten..

mijn magnesium komt nog van puntenslijpers, dus veel heb ik niet, voor dit hoopje (±0,08g Magnesium) ongeveer 2 minuten geslepen..

het magnesium is niet fijn, dus dat hoeft het ook niet te zijn bij thermiet (aangezien dit werkt), weten we dat ook weer :D

Mzzls
Stijn


Waren we er niet achter dat het gewoon aluminium punteslijpers zijn? Omdat het allebei bubbelt in zoutzuur en omdat aluminium veel goedkoper is dan magnesium?

@ Yellow

Mooi gedaan! brand idd lekker lang en fel :D
Link to comment
Bij een lege is de zuurstof ook IN de bus aanwezig waardoor ie uit elkaar knalt. Wat zorgt voor scherven e.d.



Ik ben toch even vervelend/benieuwd........

Jij stelt dus, als de gastank leeg is dat er dan zomaar vanuit het niets zuurstof in komt? :?

Gozers op t filmpje zijn gewoon dom


:D
Link to comment

:wink: .
Nee heb ik nog niet gedaan. Morgen heb ik ook nog vrij, dus dan ga ik wel even wat foto's en filmpjes maken. Ik heb nu 2 verschillende trommels, de wat grotere voor KNO3-suiker mengsels en d kleinere voor thermiet mengels van Al en Fe2O3 ( binnekort ook titaiumoxide ) .
Ik heb een klein opberg hok in mijn kamer met een grote deur. Ik heb hem nu hier gezet, staat hij ten minste niet midden in mijn kamer, ik veiliger achter zo'n grote dikke houten deur en het geluid is minder :wink: .
Weet iemand in welke verhoudingen je Al:koperoxide en Al:titaniumoxide maat ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

@ Moloch, ik ben er vrijwel zeker van dat het Magnesium is, een snipper waarvan ik weet dat het aluminium is brandt niet, een zelfde grootte snipper van die puntenslijper brandt met een witte vlam en wit residu (MgO)

Laat ik voor mijn verjaardag (21 april) maar een thermietje gaan maken van minstends 3 gram :D

over die molberekeningen, CuO thermiet had ik gedaan, TiO2 nog niet.
(Al/CuO was 1/4,42)

Stijn

Link to comment



Ik ben toch even vervelend/benieuwd........

Jij stelt dus, als de gastank leeg is dat er dan zomaar vanuit het niets zuurstof in komt? :?



:D


Vanuit het niets? Nee, op het moment dat het busje bijna is leeggebrand bestaat er geen drukverschil meer binnen en buiten t busje. als het busje dan nog aanstaat creer je vanzelf onderdruk binnen het blik. Stroomt er zuurstof naar binnen tot er een juiste butaan(whatever gas) / zuurstof mix is , en dan boem.
Link to comment

@ lupus

Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Als die bus leeg is, zit er altijd nog een verschil tussen de druk in de fles en daarbuiten, en de druk in de fles is altijd groter. Het ergste wat er kan gebeuren bij een gasfles die helemaal leeg is, is dat er een gat in komt en dat je een kleine "plof" krijgt te horen door de druk die uit de fles weg gaat. Als er nog een klein beetje gas in zit, krijg je waarschijnlijk een steekvlam maar is er niet genoeg methaan om het te laten exploderen. Op een halfvolle fles is het wel gevaarlijk natuurlijk, dan begint het gas te fikken (zodra er een gat in zit) en fikt hij net zo lang totdat de vlam in de fles slaat, en dan ben je wel de sjaak :D

Link to comment
Vanuit het niets? Nee, op het moment dat het busje bijna is leeggebrand bestaat er geen drukverschil meer binnen en buiten t busje. als het busje dan nog aanstaat creer je vanzelf onderdruk binnen het blik. Stroomt er zuurstof naar binnen tot er een juiste butaan(whatever gas) / zuurstof mix is , en dan boem.


Het was beter voor je imago, geen reply op die tekst te geven.
Link to comment


Het was beter voor je imago, geen reply op die tekst te geven.


Ik geef hier slechts de ideen die ik van dit soort zaken heb. In feite hangt het helemaal van omstandigheden af. Wat Moloch eigelijk al aangaf ( een halfvolle bus aansteken zal wel in een flinke knal eindigen ). Maar naar mijn idee is het niet te zeggen of een "lege" dat ook doet.

Als je een opgebruikt busje campinggas gewoon laat "staan" en je steekt hem na een week aan.. vliegen de stukken om je oren hoor..

Het is misschien wel een leuk discussiepunt, maar denk niet dat het veel met mn imago te maken heeft.

Had ik uberhoupt een imago? :wink:
Link to comment

×
×
  • Create New...