Jump to content
PyroForum.nl

Kalkammonsalpeter -> Ammoniumnitraat


Recommended Posts

Ik heb m'n KAS laten bezinken en gefilterd en daarna de oplossing in een pannetje gedaan.
Na een paar uur was al het water verdampt en ik kreeg een hardnekkige witte aankoeking op de pan.
Dat heb ik er af gebroken en vermaald.

Hier het resultaat:

foto0186lw.jpg

Heb ik het goed gedaan?
En waar kan ik het nog meer voor gebruiken behalve ANFO en rookbommen?

groeten uit Delft. 😉

Link to comment
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

HDN...zoutzuur hexamine en ammoniumnitraat, maar ik weet niet of je daar al aan toe bent.

Je AN ziet er goed uit, voor sommige dingen moet het nog meer worden verpoederd. Mijn AN ziet er bijna zo uit, iets witter bij mij. Toen ik mijn AN indampte was het zo heet dat het vloeibaar was, ik weet niet of er veel is ontleed, maar het is wel makkelijk om dan op een vetvrij papier te gieten, dan heb je miner moeite met het uit de pan halen e.d

[edits zijn correcties van typfouten]

Link to comment

@Nitro: ik moet het nog fijner malen, ja.


wow dr. bunhead, ziet er goed uit ! Hoeveel gram is het wat je daar ziet liggen, en uit hoeveel gram KAS komt het ?
Hoe heb je het ingedampt ?


Ik heb m'n NH4NO3 nog niet gewogen, maar ik heb een stuk of drie tafellepels KAS gebruikt.

En hoe ik het heb ingedampt stond al in m'n vorige bericht:

Ik heb m'n KAS laten bezinken en gefilterd en daarna de oplossing in een pannetje gedaan.  
Na een paar uur was al het water verdampt en ik kreeg een hardnekkige witte aankoeking op de pan.  
Dat heb ik er af gebroken en vermaald.


(het was op een elektrische kookplaat)
PS: Ik ga aanstaande week een goede weegschaal kopen.
Link to comment
  • 1 month later...

Is er hier iemand die het al eens met een (oud) koffiezet apparaat heeft geprobeerd? :)
Lijkt me best handig, je zet het aan, kunt weglopen, komt terug, pakt de kan, gooit het al hete water in een pannetje, ff helemaal indampen, en klaar.

Link to comment
Wat is er mis met een trechter, potje/erlenmeyer, en een filter? :)
Kun je ook weglopen.

Eerst zit je vaak te roeren en dan heb je het probleem dat een normale trechter niet de juiste vorm heeft van een koffie filter, en in een koffiezetapparaat gaat het langzaam door de KAS heen waardoor je niet hoeft te roeren en het heeft de juiste vorm, en je hoeft ook nog eens niet eerst het water te koken voordat je het bijelkaar gooit.
Van de rest wilde ik eerst van iemand anders horen of het echt werkt voordat ik zelf een koffiezetapparaat bij het milie park ga halen, vandaar dat ik het hier eerst ff vroeg.
Link to comment
  • 5 weeks later...

Neem gewoon veel geduld en zonlicht mensen. Momenteel is het pokkeweer, maar zelfs een oplossing met het zeer hygroscopische ammoniumnitraat dampt wel in als de zon stevig schijnt.

Neem gewoon een donkere emmer (donker absorbeert wat meer warmte dan licht), desnoods bouw je met alu-folie, een stuk karton en een paar meter plakband een zonnereflector (die werken best aardig), maar uiteindelijk komt het wel aardig droog te staan.

Als je moet werken dan zet je het gewoon buiten en haal je het later weer naar binnen, desnoods bouw je een (doorzichtige) overkapping erbij mocht het plotseling gaan regenen.

Een 3/4 volle wokpan is in 2 dagen zonlicht zo goed als compleet ingedampt, enkel nog even crushen (het wordt een dikke koek) en in de oven om te drogen. Met deze methode kan je AN ook niet 'aanbranden'.

Als het niet in de zon staat kan je het wel beter even afdekken, want de oplossing trekt wel vocht aan.

Link to comment

Tijdje terug toen ik AN zat te maken maar even wat gefilmt en een Tut gemaakt.
Alleen liep Videostudio weer is vast bij het renderen (nu heb ik XP geïnstalleerd en is alles verholpen, maar ben nu de install disk van Videostudio kwijt) en had ik dus maar de helft van het filmpje.

Geen zin om die helft opnieuw te maken, dus heb ik de tweede helft gewoon erachter geplakt in Moviemaker, en een beetje met crossfaden het achtergrondmuziekje rechtgezet.
Ik ben tevreden met het resultaat. (En gebruik voortaan leker altijd Moviemaker)

AN_Tutorial.wmv
(Rara wanneer ging ik over naar Moviemaker? :wink: )

Mzzls
Stijn

Link to comment

De yield zijn de praktische verkregen hoeveelheden ten opzichte van de theorethische mogelijk verkrijgbare hoeveelheden. Theorie VS praktijk dus. :wink:

Stel je hebt 100 gram KAS, 30 gram hiervan is verontreiniging.

Theorethisch gezien kan je hier dus 70 gram AN uit halen, maar in praktijk heb je altijd met verliezen te maken. Stel dat het lukt om 65 gram te isoleren, dan heb je een yield van 92%. (65 / 70 * 100 = 92 %)

Link to comment

×
×
  • Create New...