Jump to content
PyroForum.nl

Kalkammonsalpeter -> Ammoniumnitraat


Recommended Posts

Beste mensen,

Ik wou deze topic een beetje laten gaan over hoe je ammoniumnitraat uit KAS moet zuiveren. Ik weet dat het op de site staat, maar deze topic is bedoel voor extra informatie en meer duidelijkheid. Ook word dit geen topic over KAS, welke korrels je moet hebben, zoals de vorige daar wel over ging, die ook is gesloten.
Ik heb nu wat korrels ( hoeveel weet ik niet precies, mijn weegschaal is er nog niet ) in heel heet water gedaan, smal langwerpig glas, goed geroert en alles was opgelost. Ik laat het nu deze avond bezinken, en morgen neem ik wel wat foto's over hoe het gaat kwa bezinken, en even later ook over het indampen.
Ook een vraag, hoe heet moet je water zijn als je het gaat indampen ? Ik neem aan dan het niet moet koken ?
En ik heb vernomen dat het beter is om het in een hele ondiepe, brede pan te doen omdat het dan sneller gaat en je ammoniumnitraat wat dan op de bodem licht niet verbrand. Ook dacht ik dat het beter was om lang om een lage temp. te doen, dan kort op een hoge ?
Waar wat is een hoge temp en wat is een lange tijd ? Ik wil hier enige zekerheid over hebben zodat het niet straks gaat verbranden.

Waarschijnlijk morgen de foto's van het bezonken KAS.

Groetjes, yellow

edit: Een paar typfoutjes

Link to comment
  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zolang er geen AN te zien is in je oplossing kan je een redelijk hoge temp aanhouden. Ikzelf warm het op tot het kookt, dan laat ik de temp terug zaken zodat het net niet kookt, dan weer wat opvoeren, enz.. Tot de oplossing aanzienlijk vermindert is en minder doorzichtig wordt (wit). Bij 1/3 volume vermindering ziet de oplossing goed wit en giet ik deze uit over een grote plaat, zodat het een heel groot verdampingsoppervlak heeft. Dan zet ik het in de oven op +/- 105°C om het laatste restje water eruit te verdampen. Via deze methode ben ik tot de conclusie gekomen dat het beter is om iets meer water te verdampen. :D Zo duurt het te lang.

PS: Nadat ik de AN uit de oven heb gehaald doe ik het nog een tijd in mijn excicator en dan is het kurkdroog.

PS2: Zorg dat je oplossing goed verzadigd is voor het indampen, anders moet je veel te veel water verdampen vooraleer je resultaat hebt. Ik heb een oververzadigde oplossing gebruikt, daarom had ik al redelijk snel een wazige oplossing.

Link to comment

@ Prophet, heel erg bedankt voor je duidelijke uitleg :D !
Ik ga het zo snel mogelijk in de praktijkem liggen, en het water met de AN is helder, en boven een beetje schuim. Foto's komen er aan.

normaals bedankt, Groetjes, yellow :D

[EDIT by Prophet] Ik heb je spelling even aangepast, spendeer aub iets meer tijd aan je posts. :/ [/EDIT]

Link to comment

Nomaals mij excuses, ik was weer eens wat gehaast.

Ik heb hier een foto van mijn bezonken KAS in heet water:


Dit waren de korrels, de korrels in mijn vorige pak zagen er precies hetzelfde uit, waren ze toen bruine korrels en nu zijn ze een beetje wit-beige achtige korrels.



Hopelijk kan ik zo snel mogelijk mijn AN indampen.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ik heb het even geprobeert, ik had 1 glas water+AN. Ik liet het water koken, een daarna niet meer. Het begon te ontbranden, ondanks dat er nog redelijk veel water was. Wat ik denk ik fout deed, dat ik het water toch nog vrij lang liet koken. Misschien paar min koken, en de rest gewoon op lage temp laten verdampen, toch ?
En dan heb je dus ammoniumnitraat, maar wat kun je er nu eigenlijk precies mee ? Ik las iets over AN+Benzine/kerosine ? Maar wat verder ?

Groetjes, yellow

Link to comment

AN+diesel, dat is een cheap ass explosief, ANFO (AN = AmmoniumNitraat, FO = Fuel Oil)
als ik aan explosieven zou beginnen zou ik eerder beginnen met een leuke primairy (SA of AP) die een leuke synthese hebben, ipv gewoon diesel over AN gooien..

over het indampen, ik weet niet wat je fout deed, ik zelf heb nog nooit AN ingedampt..

wel KNO3, met een spiritusvlammetje, dit laat ik gewoon branden tot ik kurkdroge kristallen heb, gaat prima
KNO3 ontleed bij 670K (smelt bij 610K) en dat is allebij niet gebeurt, wil dat zeggen dat spiritus niet warmer dan 610K (=337°C) brandt?

in mijn binas heeft NH4NO3 geen ontledingspunt
smelt en kookpunt zijn 443K resp. 483K, waarom staat er niet dat het ontleed in mijn binas?

maar 443K is wel 170°C, en water dat kookt zal nooit warmer dan 100°C worden, dus waarom het ontleed is bij jou snap ik niet..

Stijn

Link to comment

Ik had een glas met water+AN in een pannetje gedaan, en dit dus laten koken. Het was al vrij weinig water, maar ook met weinig AN. Volgende keer doe ik een iets grotere hoeveelheid, dat is volgens mij een stuk makkelijker.
En ik heb het niet in de oven gedaan, het begon al een beetje te verbraden nog op het vuur.
En wat ik bedoel met '' het begon te ontbranden'' ? Er kwam rook en je begon het te ruiken.

Volgende keer gaat het hopelijk iets beter, maar ik neem aan dat het bij jullie ook niet gelijk de eerste kieer goed ging.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Ik sta open voor commentaar, vragen, tips etc.

Link to comment

ik heb het ook ff geprobeert, maar dan op 'mijn manier'...

ik heb een hoopje KAS (tot 5 cm hoog in potje van 10 cm diameter) opgelost in water. (een zeer verzadigde oplossing.)

dit heb ik gefilterd, op mijn filter kristalliseerde al wat AN uit wat erin getrokken was. (nu brandt het opgedroogde filter bijzonder goed en is niet uit te doven.)

dat filtraat had een hoge dichtheid, hieruit heb ik de helft van het water uitgedampt.

terwijl het water nog kookte heb ik dit in een ander potje gegoten, om het af te laten koelen, tijdens het afkoelen kristalliseerde onmiddelijk een hele zooi AN uit op de bodem.

het water dat nog overbleef wou ik eruit gieten, maar terwijl het over de (koude) wand stroomde vormden zich onmiddelijk meer kristallen.

ik heb het potje verder afgekoeld tot ± 5°C, daarna heb ik de kristallen eruit gehaald om te drogen.


(grootste resolutie van mijn camera, dus niet direct op het forum gezet.)
helaas gingen de mooie kristallen grotendeels kapot bij het uit het potje halen.

dit is dus hoe ik het gedaan heb, hopelijk hebben jullie hier iets aan.

gr.
Stijn

Link to comment
Ik had een glas met water+AN in een pannetje gedaan, en dit dus laten koken. Het was al vrij weinig water, maar ook met weinig AN. Volgende keer doe ik een iets grotere hoeveelheid, dat is volgens mij een stuk makkelijker.
En ik heb het niet in de oven gedaan, het begon al een beetje te verbraden nog op het vuur.  
En wat ik bedoel met '' het begon te ontbranden'' ? Er kwam rook en je begon het te ruiken.

Volgende keer gaat het hopelijk iets beter, maar ik neem aan dat het bij jullie ook niet gelijk de eerste kieer goed ging.

Groetjes, yellow  :wink:  

ps. Ik sta open voor commentaar, vragen, tips etc.


Je had waarschijnlijk te weinig water, en het pannetje was dan nog eens heel heet, dus dan heb je snel al het water weg en begint inderdaad je AN te "verbranden". Als je zo'n kleine hoeveelheid gaat verdampen, dan kan je het beter sneller in de oven laten drogen (je opl uitdampen). Want dan kan je de temp. perfect op 105°C ofzo zetten. En krijg je dus makkelijk droge AN.
Link to comment
  • 5 weeks later...

Dus als ik het goed begrijp moet je dit doen:

1. gooi KAS in een glas met water.
2. laat het bezinken.

en dan is mijn vraag: wat moet je nou hebben? De vloeistof of de troep van de bodem. :oops:

En kan ik het ook laten indampen door zonlicht?

Kan iemand het stap voor stap nog één keertje uitleggen voor de duidelijkheid?
gr. v. dr. B.

Link to comment

Zo een domme vraag is dit niet hoor. Aangezien je eigenniveau van posten.Waar houden sommig emensen hun toch mee bezig.

AN lost goed op in water de rest uit je KAS dus niet. Je Verzadigde oplossing van AN heb je nodig. Deze filter je af zodat je van die bruine drek af bent. Dit kook je uit. Ja natuurlijk kan je dat doen op basis van het zonlicht maar niet iedereen maakt zen kas voor 2 maand later pas klaar te zijn.

Koop gewoon ergens een lage concetratie HNO3 en een bus ammoniac kn je direct genoeg amoniumnitraat maken.

Wanneer je vragen stelt over de KAS wijze probeer even logisch te redeneren dit is echt wel 1 van de simpelste zaken wat je kan gaan doen.

Voorwat heb je dit eigenlijk nodig? Is het voor het maken van ANFO's dan zou ik het er maar bij laten want hiervoor heb je wel wat meer kennis nodig. Dit krijg jij met je houdige kennis waarschijnlijk niet eens gedetoneert....

In een ANFO steek je geen lontje ofzo hoor om het te detoneren/ontsteken. (By the way in zwavel lukt dat ook niet hoor, heb je niet meer basis kennis dan dat ? sommige zaken gaan vlug rond zeker geknoei!)

Link to comment

ik heb mijn KAS eerst gemalen voor het oplossen, dan lost het veel sneller op.
ik heb hiermee een verzadigde oplossing gemaakt (bij 20 graden), dit ingedampt tot er ammoniumnitraat neer begon te slaan, en toen de resterende oplossing in een koude pot gegoten, en afgekoeld tot 0 graden.

hierbij kreeg ik een hele laag vol langwerpige kristallen, dit heb ik eruit gehaald, gedroogd, en vermalen. ik heb er nog geen doel voor, maar 't is leuk om zelf verschillende zuivere stoffen te maken.

Stijn

Link to comment

Even een vraagje, waarom filtreren we het met water gemengde KAS niet ipv het te laten bezinken?

Ik doe hier nu even een test met drievoudig filtreerpapier en er komt een mooi transparante stof uit, en de vaste stoffen blijven in het filter achter.

[edit]

Goede resultaten, dus waarom 24 uur gaan wachten als het ook in 3 minuten met 3 koffiefilters kan.

[/edit]

[edit 2]
Het staat nu in de excicator kurkdroog te worden.
[/edit2]

Link to comment
Even een vraagje, waarom filtreren we het met water gemengde KAS niet ipv het te laten bezinken?

Ik doe hier nu even een test met drievoudig filtreerpapier en er komt een mooi transparante stof uit, en de vaste stoffen blijven in het filter achter.


weet niet, maar blijft het NH4NO3 niet in het filter achter?
Link to comment

Dat zit in de oplossing dude, het is niet een ionenfilter(niet dat dat nar mijn weten bestaat). Koffie blijft ook niet in het filter achter, alleen koffieprut, niet de oplossing. Er zal natuurlijk altijd een beetje oplossing door het filter worden opgenomen, maar die hoeveelheid is miniem of je moet meer dan 10 filters gaan gebruiken, wat totaal onnodig is.

Link to comment

toen ik het filterde trok er veel vocht in mijn filter, ik heb dat filter voor de lol gedroogd, en toen kristalliseerde alles in het filter uit :D

dus zo miniem was dat niet, als ik het filter nog had zou ik een foto gemaakt hebben, volgende keer zal ik dat doen, ik heb alleen nog geen use voor NH4NO3, dus die volgende keer duurt nog ff :D

het filter was eerst bruin en na opdrogen wittig. zag er tamelijk schimmelig uit, was ammoniumnitraat :wink:

Link to comment

Mmm, mijn filters nemen niet zoveel vocht op. Het zou aan het materiaal kunnen liggen. Ik ken van die bruine filters en witten. Als ik een vloeistofoplossing zoals AN uit KAS wil halen gebruik ik die witte filters(vanwege de vochtopname). Als ik een vaste stof wil hebben, zoals HMTD, gebruik ik de bruine filters (vanwege het kleurverschil).

Link to comment

Wat maakt die 2 gram die erin blijft zitten uit :roll:
Ik heb het eigenlijk altijd op deze manier gedaan. 2 koffiefiltertjes in een trechter zetten en op een colafles zetten. Dan een liter KAS oplossing er door heen en ff het water verdampen, klaar.

Link to comment

×
×
  • Create New...