Per toeval dat ik even keek of er nog wat leven in het forum zit, en zo te zien is Tyneman er nog (een echte oude rot hier). Zelf maak ik niks meer, ben ouder en daardoor wat voorzichtiger geworden. En de chems zijn niet meer zo makkelijk te krijgen... Heel jammer
En dan nu, on-topic !
Ik heb altijd de compo van Takeo Shimizu (ook een oude rot) gebruikt, met wat extra Ti dus daardoor aan de snelle kant. Dat is waarom ik zonder nozzle makkelijk 3/4 meter hoog kwam, maar totaal niet efficiënt natuurlijk, maar wel mooi vol.
Als ik het goed heb is de compo: KNO3 - 51 / C - 9 / S - 10 / Ti - 30.
Probeer niet al te moeilijk te denken over de tools, vaak is een DIY net zo goed als een tool van 100 EU.
Persoonlijk ram ik altijd een eindstop van bentoniet, dan de compo en als laatste een klein beetje Bento om alles af te sluiten.
Dan in de dikke eindstop een nozzle (gat) boren. Dit doe je met de hand en niet met een boormachine!
Rammers maakt allemaal geen fluit uit. Hout is snel en goedkoop, maar gaat sneller kapot als aluminium of staal. Ik gebruik alles wat ik maar kan vinden zolang het de juiste maat maar is.