Jump to content
PyroForum.nl

Antivries + ontsmettingsmiddel = reactie


Recommended Posts

Beste mensen,

Toen ik gistermiddag even t.v. zat te kijken kwam ik langs Discovery channel en daar was een programma over how-to-survival.
Ze lieten hier verschillende manier zien hoe je vuur kon maken, een een hiervan was:
Ze deden een beetje Anti - Vries samen met een ontsmettingsmiddel waar, volgens mij, kaliumperchloraat in zit.
Als je deze bij elkaar deed, begon het eerst een beetje te roken en daarna vatte het vlam.
Mijn vraag is, wat voor stof zit er precies in Anti - Vries wat zo reageert met kaliumperchloraat, wat in een ontsmettingmiddel zat.

Nogmaals, ik weet niet zeker of het kaliumperchloraat was wat in het ontsmettingmiddel zat, maar dacht het wel.

En ik wil dit proefje ook thuis na gaan doen, alleen, dan moet ik wel het juiste ontsmettingmiddel hebben, weet iemand toevallig welke ?

Alvast bedankt !!!

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Heel erg bedank mensen, het was dus niet kaliumperchloraat maar kaliumpermagnaat. Klopt dus dat ik het niet zeker wist :wink:

Weet iemand precies in wat voor ontsmettingmiddellen het zit ? Merk ?
En weten jullie ook hoeveel % het ongeveer is wat er in zit ? Alvast bedankt !

Groetjes, yellow :wink:

Edit: Ik lees net ergens op internet dat kaliumpermagnaat woprd gebruikt om koivijvers te ontsmetten, weet iemand hier meer over ? Maar eens een viswinkel bezoeken, vragen naar een ontsmettingmideel om je koivijver mee te ontsmetten, en dan maar even achterop kijken wat er in zit ? % ?
http://pondlibrary.org/ned/forum/printthre...read.php?t=1976

Link to comment

Als je dus
KMnO4 + ethyleenglycol = ?
kaliumpermagnaat molecuulmormule ?
Je krijgt een vlam en een beetje rok enzo, wat wat voor reactieproduct krijg je nu precies ? b.v.d.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Ik ga denk ik morgen maar even laangs bij de viswinkel. Als hier iemand is die dit al vaker heeft gedaan, weet toevallig iemand een naam van een merk ofzo ? of hebben jullie het alleen puur gedaan

Link to comment

Reactie vergelijking is bijzonder gecompliceerd voor een redox reactie, het is trouwens kaliumpermanganaat en niet permagnaat,

Het principe is dat de alcohol groep in glycerol geoxideerd word tot een andere verbinding die op zijn beurt weer reageert met het gevormde MnO2, er zijn zelfs nog wetenschappers die beweren dat het NIET zo is, dit is een van de vreemdere reacties in de chemie.

Link to comment

En zo komt het er dan uit te zien. :D



Dit gaat als volgt: Je neemt een wat kaliumpermanganaat, dit maal je fijn. Doe een beetje van dit gemalen kaliumpermanganaat op een schaaltje. (maak hier een klein holletje in zodat het glycerine er ik kan blijven liggen). Zorg ervoor dat dit niet op iets van plastic e.d. staat omdat dit dan kan gaan smelten. Het wordt namelijk in een korte tijd snel heet. Druppel dan tenslotte enkele druppels glycerine op het hoopje.
- Zorg er wel voor dat je kleine hoeveelheden gebruikt.

14KMnO4 + 4C3H5(OH)3 ---> 7K2CO3 + 7Mn2O3 + 5CO2 + 16H2O

Link to comment

Ik betaal voor technische kwaliteit ongeveer 7€ per kg, kwestie van goed zoeken dus, ik werk trouwens niet graag met KMnO4, het geeft namelijk een enorme troep, zeker als het fijn is en je even je werkplaats opruimt kan alles paars kleuren.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...