Jump to content
PyroForum.nl

Kleine Mortiertjes


yellowcard

Recommended Posts

Ik vind het wel een beetje schandalig dat ik al weer gelijk een warning aan me broek krijg voor mijn eerste post dit jaar :P. De tekening die ik had gemaakt post ik maar niet meer want daar staan ook geen hoofdletters bij :).

Maar ontopic dan maar: Ik had dus ook dat probleem wat yellowcard had en probeerde toen ipv. 2 lontjes te gebruiken (1 om lift powder te ontsteken en 1 van de mortier die door lift powder word ontstoke) 1 lont te gebruiken. Ik heb net vlug een nieuw tekeningetje gemaakt en bij mij gaat op die manier 9 van de 10 keer zonder te weigeren de lucht in.

Link to comment
  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mooi is dat.

En na mn 2gr mortier had ik ook nog een van 4gr geprobeert maar die shell vloog maar even hoog.

Dat komt doordat de brandsnelheid niet omhoog gaat en de rest van de gassen dus gewoon zal ontsnappen.
Brainiac is leerzaam :)
EDIT:
Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat de gassen ontsnapten doordat ze meteen langs de shell kunnen.
Link to comment
Als lift charge zat er 2gr BP in de stoffen goed doorelkaar gemalen.

Dan is het dus geen BP.
Als je het met de vijzel of zo door elkaar mengt is het Green Powder
Als je het een tijd in je Ballmill laat zitten tot het airfloat is heet het Meal Powder
Als je het perst en dan de pucks weer breekt in +- 1mm stukjes heb je Black Powder.
De weg is lang.... :)

Verder moet je shell er nét niet makkelijk inglijden, maar ook nét geen hulp nodig hebben, komt redelijk nauw.
Link to comment
Guest wolkje

Hmmm dus je zou hem dr eigelijk wel in mogen duwen dan, k bedoel dat ie niet vanzelf erin glijdt.

P.S. ben nu bezig aan mn payload, de eindstoppen moeten nu nog 2 dagen drogen.

Link to comment

Een van mijn eerste mortiertjes van ook van PVC gemaakt. Je hebt 2 maten PVC, die precies in elkaar passen. Goed voor mortiertjes dus, behalve dat het niet tegen hitte kan en gevaarlijk is. Verder erg goed omdat ze precies in elkaar passen, het snel en makkelijk werkt, en goedkoop is.
Ik had dus de brede PVC als mortier huls gebruikt, en de smalle buis als shell. Deze mortiertjes werkten erg goed, ze zijn alleen erg klein dus je hebt je limiet. Deze gebruikte gewoon 2 lontjes, 1 om de lift charge te ontsteken en daardoor het 2e lontje van de shell aan te stekken. 1 lange lonte lijkt me echt super handig, ik heb alleen nog paar een paar lange lonte en deze gebruik ik liever voor knaller. Ik hoop binnekort visco te kunnen kopen ( als iemand iets weet, PM me graag ).

Dus, dat je shells zo laag gaan, licht puur aan je lift charge als je shell er goed in past.

Ik heb je post hieronder verwijderd RSDZ. Hou het a.u.b. On-topic. (Prophet)

Ondankt de verschrikkelijke mislukking van mijn vorige mortier, heb ik mij toch aan een nieuw model gewaagt.
De mortier huls bestaat uit een keukenpapieren koker, met daar omheen kraft papier met houtlijm. Best wel stevig. ID is 42mm, 16cm lang, 4.5mm wand dikte, en de onderste eindstop is van Al folie puck, dan hete lijm, en dan snelcement. Goed stevig dus. De 2mm lonte-gat is er nog niet in geboort.
Deze is bedoeld om pingpong balletjes mee af te kunnen schieten, die precies 40mm zijn er er goed soepel in passen. Dit lijkt me makkelijk en snel om mee te werken.

een paar foto's

Als ze niet werken, waarom verwijder je die links dan niet gewoon? T.

Hier zijn ze dan normaal:

http://members.pyroforum.nl/yellowcard/HPIM0761.jpg
http://members.pyroforum.nl/yellowcard/HPIM0762.jpg
http://members.pyroforum.nl/yellowcard/HPIM0763.jpg





Over 3 weken zullen hier shells mee worden af gevuurt. Er komen ook blauwe stars, en later ook groene.

Groetjes, Yellowcard :)

Link to comment
Guest wolkje

Mooi werk Yellowcard.

Ik gebruik een ijzeren huls met een ID van denk ik 35mm En rond de 35cm lang.
IK ga hierop deze week mn elektronische ontsteling monteren.

Link to comment
Mooi werk Yellowcard.

Ik gebruik een ijzeren huls met een ID van denk ik 35mm En rond de 35cm lang.
IK ga hierop deze week mn elektronische ontsteling monteren.

Zulke berichten maken mij niet bepaald blij.
Wat denk je dat er gebeurd als je teveel lift heb gebruikt?
of de shell blijft in de buis zitten?

Ooit gedacht aan de scherven?
Gebruik karton, glasfiber of HDPE.
Al het ander is onverantwoord.

P.S. Niet aankomen met "ik sta achter een boom" want we weten ten eerste wel dat je dit niet doet, en ten tweede die scherven kunnen ver komen, dus kunnen andere mensen raken.
Link to comment
Guest wolkje

Begrijp ik wel hoor.

En btw glasfiber schiet ook scherven weg als het ontploft.
En je gaat me nu niet zeggen dat ik een ijzeren huls opblaas met 10gr BP

Deze keer heb ik alle spelfouten voor je vebeterd. Doe het volgende keer zelf, of ik voel mij genoodzaakt weer zo'n %$& warning aan te klikken.
Tyneman

Link to comment

Glassfiber kan 10 ton druk aan! :)
En inderdaad, de kans dat het fout gaat is klein, maar is er wel.
En IJzer krijgt last van metaalmoeheid, waar je met Glassfiber geen problemen mee hebt.
Dus probeer nou niet te zeggen dat Glassfiber even erg is. :P
(Nee, dit is geen flame, alleen een argument)

Verder kun je - mits je kwaliteit goed is - best een ijzeren buis aan scherven slaan met 10 gram BP.

Link to comment

Een gebouw moet ook iedere keer flinke klappen opvangen?

Maar dit is een goedgekeurde glasfiber buis, hiermee schieten ze ook shows ect.
Je wilt dus zeggen dat dit onveilig is?
Trouwens ALS een glasfiber buis uitmekaar knalt krijg je een flinke stofwolk, en komen de resten niet verder dan 3 meter, hiervoor zijn deze buizen ontworpen.

Link to comment

Dat is onzin, bij constante druk gaat het heel lang mee, maar in je mortier krijgt het telkens klappen van grote druk en dan weer een tijd niet.. op die manier komt het eerder.

En nee, metaalmoeheid is geen sprookje, en ik zit ook niet iets uit mijn duim te zuigen om gelijk te krijgen of zo iets doms.
Ik probeer je gewoon van het idee om ijzer te gebruiken afbrengen voor JOUW VEILIGHEID!

Als je écht niet iets anders wil zoeken, graaf hem dan VOLLEDIG in.

Edit: Warcore was me voor

Link to comment

Metaal is gevaarlijk, dus ik zou net even iets langer doorzoeken naar een betere mortier huls van een ander materiaal, of koop er een, of maak er zelf 1 ( zie mijn foto s op de vorige pagina :lol: ).

Ingraven is heel veilig. Ik heb het nog nooit gedaan, ben ook pas net met echte mortieren bezig, maar het lijkt me ook wel een heel gedoe. En ontsteken lijkt me ook zo rot met een ingegraven mortier huls. Maargoed, je kunt beter veilig zitten met iets meer moeite dan dat de scherven je om de oren vliegen.

Link to comment
  • 2 weeks later...

De fijnheid speelt inderdaad ook een rol maar toch zal wilgenhoutskool van dezelfde mesh size als BBQ houtskool beter buskruit opleveren omdat wilgenhout veel lichter is van structuur en veel sneller zal mee reageren dan BBQ houtskool.

Natuurlijk kan je voor speciale gelegenheden dan BBQ houtskool gebruiken als je bijvoorbeeld BP wilt die veel vonkt of trager moet branden om de een of andere reden(denk maar aan raketjes)

Link to comment
  • 1 month later...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...