Jump to content
PyroForum.nl

Kleine Mortiertjes


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Met een centerpunt slaan we een klein putje in metaal, om vervolgens een gaatje te kunnen boren. De boor zal dan niet weg glijden


dit stond bij de eerste link op google...

volgens mij is hier sprake van een misverstand.
Je moet een mortier hebben die uit 1 stuk is gemaakt.(in een mal gesmolten)
Een mortierbuis met een lasnaad is een gebogen plaat metaal die met een las-apparaat is dicht gemaakt(op die plek is de buis het zwakst). een lasnaad loopt dus over de gehele lengte en kan je simpelweg niet wegboren.

hoop dat het wat duidelijker is :wink:
Cold As Ice
Link to comment

Mensen,

Dinsdag krijg ik te horen of ik over ben ( of niet :? ). Zelf denk ik van wel, dus heb ik een mooi mortiertje in elkaar gezet die ik kan afsteken als afsluiting van het schooljaar. Met m'n ouders erbij.

Zo ziet hij er uit:



De shell weegt totaal precies 13 gram. Hij pas lekker soepel in de mortier buis, die een Aluminiumfolie koker rol is. Lekker stevig dus, ik hoop stevig genoeg hiervoor.
Nu is mijn vraag, hoeveel gram KMnO4:Al:S=5:4:1 flash raden jullie mij aan om onderin te doen om de shell omhoog te schieten ? Ik wil niet te veel hebben zodat hij knalt...want daar heb ik geen zin in.
Dus, hoeveel gram raden jullie mij aan ? En een Aluminiumfolie-koker-rol is wel stevig genoeg, niet ?

Groetjes, Yellowcard :wink:

ps. Goed of mislukt, uiteraard komt deze mortier morgen avond op film.

Link to comment

Nouja nogmaals, of ik overben hoor ik morgen ochtend :) .

Haha in inderdaad, hoeveel inch is hij. Inch word inderdaad alleen gebrukt bij bolvormige shells, niet bij cilinders. Maargoed, hij is iets meer dan 26mm breed, iets meer dan 1 inch dus. En lengte is 6cm, dus 2.45 inch lang.

hoeveel inch is die mortier

Je bedoelt denk ik de shell ? 1 inch bij 2.45 inch dus. Zo tevreden NG :wink: .
Link to comment
Nu is mijn vraag, hoeveel gram KMnO4:Al:S=5:4:1 flash raden jullie mij aan om onderin te doen om de shell omhoog te schieten ? Ik wil niet te veel hebben zodat hij knalt...want daar heb ik geen zin in.
Dus, hoeveel gram raden jullie mij aan ? En een Aluminiumfolie-koker-rol is wel stevig genoeg, niet ?


Ik denk dat je het beste 3 gram kan nemen voor een 13 gram shell (mischien zelfs nog minder).
Als je shell er idd makkelijk in glijdt dan moet een buis van Al-folie sterk genoeg zijn.

Maar waarom gebruik je geen BP of Pulverone? Dat is nl. een stuk veiliger als Flash, en goedkoper :wink: .
Als ik BP gebruik als lift-charge, dan gebruik ik 1/3 (één derde) van de shell z'n gewicht.
Vb.: Een shell van 9 gram heeft 3 gram BP nodig bij mij.

En check je wel ff of je buis aan de onderkant goed dicht is, anders verlies je druk voor de lift.

Kevin
Link to comment

Buis is aan de onderkant erg goed dicht. De mortier is ook erg stevig gemonteert op het platvorm, de lijm is nu droog.
Ik heb nog niet de moeite genomen om goed bp te maken, en ik heb ook geen bankschroef dus ik kan ook niet persen enzo. Het enigste wat ik kan doen is millen...en daar maak je mp mee.
Maar 3 gram flash, oke bedankt.

Link to comment

Ik heb de mortier gister afgestoken. Ik ging 's avonds weg (asta) dus ik moest hem toen het nog licht was afsteken. De lancering ging werkelijk perfect, die 3 gram van Duvel werkte erg goed ! De shell ging heel erg hoog :) . Er gebeurde alleen niks in de lucht. De shell ging niet aan. Ik ga zo even het weiland in, kijken of ik de shell kan vinen, en dan kan ik nog even kijken waarom hij niet afging.

Maar ik heb nu een lijmpistool ( ;) ) dus kan ik super mooie en sterke shells maken.

Link to comment

Ik denk toch dat buskruit de beste manier is om die mortier af te vuren.
en je moet dat lontje echt heel kort maken en een beetje open zodat ie makkelijker aangaat. Kijk maar op die site die ik stuurde.

Ik ga binnenkort ook nog is een mortiertje maken.

Link to comment

Mp en Whistle mix gaat niet samen ik je shell. Mp=Zwavel, Whistle=Cl. Door de lacering met de flash komt natuurlijk en behoorlijke schok vrij, en dit was genoeg om de shell die nog in de mortier huls te laten knallen...in de tuin...met mijn ouders erbij.

Zeg maar dag met je handje tegen je pyro-hobby. Het plezier is voorbij. Alles ingenomen door ouders.

Dat was het dan... 1 domme fout is genoeg of er een eind aan te maken. Kan nog een leuke vakantie worden. Geen pyro meer, en huis arrest dus van feesten is ook geen prake.

Link to comment

:shock: :)
Kun je wat uitgebreider vertellen wat er gebeurd is?
Een muzzle break is toch niet zo'n enorme ramp?
(muzzle break betekent shell die in mortier afgaat)
Of ging hij nét er boven af?
En hoe heb je Mp en Whistle gemengd in de shell???
Ik snap niet hoe die met elkaar in aanraking kunenn komen!
Whistle zit bij mij in een papieren zakje, met daaromheen de stars..

Heb je geprobeert het te filmen?

Jezus, echt klote voor je gast!

Link to comment
Mp en Whistle mix gaat niet samen ik je shell. Mp=Zwavel, Whistle=Cl. Door de lacering met de flash komt natuurlijk en behoorlijke schok vrij, en dit was genoeg om de shell die nog in de mortier huls te laten knallen...in de tuin...met mijn ouders erbij.

Zeg maar dag met je handje tegen je pyro-hobby. Het plezier is voorbij. Alles ingenomen door ouders.

Dat was het dan... 1 domme fout is genoeg of er een eind aan te maken. Kan nog een leuke vakantie worden. Geen pyro meer, en huis arrest dus van feesten is ook geen prake.


Behoorlijk vervelend voor je!

Je kan je er denk ik wel omheen praten hoor. Aangezien fouten maken
een manier van leren is, kan je ze vertellen dat je het onredelijk vindt dat
zij je hobby voor een lange tijd afpakken. Je was (hopelijk) niet]
onvoorzichtig (afgezien van te dicht bij staan), had iedereen kunnen overkomen.

Ik had laatst ook een foutje, de wind blies een mengsel van commerciele
flash en ijzeroxide omver. Het zat in een huls met een nozzle (fountain idee) en een deel van het poeder kwam eruit. Dit ontbrande op de tafel en
liet een grote schroeivlek op een tafel achter.

In het begin waren mijn ouders ook erg boos en verboden ze mij om
verder nog iets met pyro te doen, na het er met ze over te hebben gehad
vonden ze ook dat het oneerlijk was om mij een hobby te verbieden.
Ik moest meebetalen aan een nieuwe tafel en in eht vervolg voorzichtiger zijn.

Probeer op je ouders verantwoordelijk over te komen en volwassen
te zijn, dat werke bij mij.

Succes.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...