Jump to content
PyroForum.nl

Shellac


Guest

Recommended Posts

Sorry voor da late reactie jongens...
De groene compo is:
38.71% kalium Chloraat
38.71% Barium Nitraat
12.90% Charcoal
6.45% Shellac
3.23% Dextrine

Ik heb die compo gekozen vanwege de KCIO3 en de barium nitraat.
Ik werk liever niet met KCIO4...
Raden jullie me een ander compo als ik shellac vervang met red gum?

Jan

Edited by jan-jan
Link to comment

#janjan : jezus mina man, je wilt niet met KCLO4 werken vanwege het prijskaartje??? Vandaar dat je liever een mix maakt die gevoeliger en gevaarlijker is??met chloraat?? En met shellac?? Een bindmiddel wat alleen in oude formules voorkomt en een enorme kledderzooi geeft als je het daadwerkelijk gaat verwerken in sterren. Die formule is sterk verouderd, leek het je een slim idee om er gewoon eentje te pakken ofzo?

Ik lees hier het hele jaar al je vragen. Je hebt je overduidelijk totaal niet verdiept in enige pyro lectuur van belang, anders zou je niet zo vaak naar de bekende weg vragen. Ben je uberhaupt in staat om technisch Engels te lezen en begrijpen?

Mijn reactie zal vast wel hard en wellicht onbeleefd zijn, maar jongens, we zijn hier niet bezig met postzegelverzamelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het werken met energetische stoffen vraagt een bepaalde basiskennis en intelligentie.

janjan, overweeg om te gaan postzegel verzamelen of ga iets met modeltreintjes doen , maar laat aub alle chemicalien voor wat ze zijn. Je blijft zo denk ik langer heel, en het is ook prettiger voor je directe omgeving.

Link to comment

Kom op fred g. Lees eerst eens iets beter voordat je zo begint te gillen.

Ik begrijp ook niet waarom jan-jan liever niet met KClO4 werkt maar er staat niet dat ie het te duur vind.

Ook denk ik niet dat jan-jan hier een death-mix opgeschreven heeft.

@jan-jan: Wat is voor jou het probleem met KClO4?

Link to comment

Geciteerd van het duitse wikipedia: " der stark brandfördernd wirkt und mit vielenoxidierbaren Stoffen explosionsfähige Gemische bilden kann."
En dat niet alleen ik hoor van veel mensen dat ze deze sterke oxidator liever uit de weg gaan... En hier op het forum ais al beslist 100 keer gezegd "veilgheid boven alles"... En daar wil ik me ook aan houden en nou zie ik dat ook KCIO3 een sterke oxidator is waar je veel mooie effecten mee te behalen zijn...

Ik heb al eens eerder op een topic gezeurd over afkrakende reacties zoals die van freg. G en Ik lees hier het hele jaar al je vragen.(SOOOw 12 dagen) je hebt je overduidelijk totaal niet verdiept in enige fatsoensnormen op een forum... En leuk gedicht over die postzegels.
Mijn antwoord zal vast wel hard zijn en wellicht nog een aantwoord op een afkrakend forumlid..

Sorry dit moest er helaas weer voor de tweede keer uit.
Jan.

Link to comment

jan-jan, jongen (neem ik aan)... Wat betreft het 'dan maar KClO3 nemen' zoals je net schrijft zonder je er verder in te verdiepen vind ik ook niet slim en ben ik met fred g. eens.

KClO3 is een sterkere oxidator dan KClO4 en dus nog meer geldt: " der stark brandfördernd wirkt und mit vielenoxidierbaren Stoffen explosionsfähige Gemische bilden kann."

Ow ja, back on topic. Je kunt gewoon red gum gebruiken.

Link to comment

Hey mannen goed begin van het nieuwe jaar.

@pdfbq, bij de opmerking van Jan jan stond wel degelijk geschreven dat hij deze niet wilde gebruiken omdat hij het duur vond. Maar dat ter zijde.

@Jan jan De mengsels met Chloraat kan je beter niet gebruiken. Chloraat is erg gevoelig wanneer er Zwavel mee in contact komt. Dit kan al fout gaan als je de sterren later gaat primen.

Zoals jij schreef in je eerdere post vind jij Perchloraat te duur. Maar je moet beseffen dat deze hobby flink wat geld kost. Ook Schellak is een behoorlijk dure en slecht verkrijgbare stof.

Natuurlijk kan je best experimenteren met oudere formules. Maar het kan volgens mij niet je bedoeling zijn om deze permanent in te zetten voor het maken van sterren.

Als je verder wil komen met deze hobby zal je moeten investeren in de juiste set chemische stoffen.

@Fred G tip maak volgende keer dat je reageert even een citeerscherm in je post.

Een van de weinige mixen waarbij in de huidige pyrotechniek nog chloraat wordt ingezet is in de color smoke compoos met de zogenaamde smoke dye.

Verder zie je het alleen in oude formules terug maar is sterk af te raden. Onderstaande groene compositie is erg mooi om te maken Jan jan.

Emerald green

Bariumnitrate 50

KCLO4 8

Parlon 18

Magnalium (-325 mesh) 12

C airfloat 5

Zwavel 5

Redgum 2

Dextrine 5

Link to comment

#pdbfbq: Dat klopt idd, het zal niet gelijk exploderen. Het gebruik van KCL03 brengt wel allemaal problemen met zich mee.

Een van deze problemen is een evt besmettingsgevaar met chloraatresten van compo's waar bijvoorbeeld zwavel en alu in zit.

Als je ervoor kiest om, na uiteraard zorgvuldig alle eigenschappen van deze stof bestudeert te hebben, toch chloraat te gebruiken zul je eigenlijk moeten zorgen voor apart gereedschap wat je dan echt alleen voor chloraat gebruikt. Je moet enorm goed alles opruimen.

Het domweg kiezen voor chloraat omdat perc te duur is ( janjan heeft snel die toevoeging weggepoetst overigens), vind ik nogal debiel, sorry.

Ook is door de vele stompzinnige vragen van hem een duidelijk beeld naar voren gekomen van iemand die het allemaal niet zo goed lijkt te begrijpen. Ook het foutief vertalen en verkeerd interpreteren van een vage duitse wikipedia entry vind ik nogal verontrustend eerlijk gezegd.

Het gebruik van chloraat kan evt gedaan worden door mensen met een gedegen chemische kennis en een duidelijk bewustzijn van alle gevaren die met het gebruik van deze stof samenhangen. Het is niet voor niets dat de vuurwerkindustrie deze stof heeft verbannen na vele ongelukken . Het gebruik van chloraat door absolute beginners die het allemaal niet begrijpen en ook nooit zullen begrijpen vind ik gevaarlijk, en ja, daar reageer ik sterk op.

Ik zou zelf nooit met KCL03 willen werken overigens.

Edited by fred g.
Link to comment
@pdfbq, bij de opmerking van Jan jan stond wel degelijk geschreven dat hij deze niet wilde gebruiken omdat hij het duur vond. Maar dat ter zijde.
Nee, dat stond er niet, had het al gelezen voordat jan-jan de laatste paar woorden weggetoverd had (stond iets van 'en het is duur')

Maar nog even over chloraat, in blauw wordt zeker nog gebruikt omdat het koeler brandt dan KClO4 en dat is voor blauw gunstig.

De incompatibiliteit met bepaalde stoffen zie ik als pyro basis kennis
Ook is door de vele stompzinnige vragen van hem een duidelijk beeld naar voren gekomen van iemand die het allemaal niet zo goed lijkt te begrijpen.
Op dit soort sjit reageer ik dus en wel hierom: Wat denk je er nou mee te bereiken? Edited by pdfbq
Link to comment

***miereneukermode aan***

@pdfbq, bij de opmerking van Jan jan stond wel degelijk geschreven dat hij deze niet wilde gebruiken omdat hij het duur vond. Maar dat ter zijde.
Nee, dat stond er niet, had het al gelezen voordat jan-jan de laatste paar woorden weggetoverd had (stond iets van 'en het is duur')


Zoek de verschillen.
***miereneukermode uit***
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...