Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

WTF :P Gister deed de upload het nog, naja ik doe het nog wel een keer ;)

Ps, 150 meter is misschien ook wel wat overdreven :D Maar ik denk dat een aantal pijlen wel aardig in de buurt kwamen, heb namelijk ook een paar 32mm pijlen afgestoken en die dingen een stuk hoger.

Enne theoretisch, klopte het natuurlijk niet wat ik zei over de gasuitstoot, maar de pyro is zo afwisselend dat je dit soort dingen ook wel is mee maakt B)

Hier het filmpje:kno3_C_met_bp.wmv

Link to comment
  • 3 months later...
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb een nogal dom 'probleem':
Als ik KNO3-Sucrose mix smelt krijg ik het vrij moeilijk in mijn, kleine, huls. Hoe kun je dit het beste voor elkaar krijgen? Het lukt nu ook wel, maar niet van harte, om me zo maar uit te drukken.

Pjee


P.S: Ja, dit is inderdaad een enorme n00b vraag :angry:

Link to comment

Je kan het beste smelten, en wanneer het nog vloeibaar is in de huls gieten.
Als hulpmiddel kan je een kartonne trechtertje maken die je insmeerd met vaseline of iets anders.
De gesmolten massa zal niet gaan plakken wanneer er vaseline op zit.

Verder kan je het (als het tóch is gaan plakken) met een warme lepel er vanaf schrapen.

Link to comment

Ik heb gisteren voor het eerst een pijl gemaakt zonder payload.
Maar hij ging niet de lucht in :angry:
Mijn compositie was 60/40 (KNO3/suiker) (ongesmolten)
Ik had 9 gram KNO3 en 6 gram suiker.
Toen stak ik hem af; hij spoot heel lang vuur, maar ging niet omhoog. Hij ging gewoon te langzaam.
In totaal was hij 80 gram volgens mij.
Wat doe ik fout? Was hij te zwaar?

Wat je in de eerste plaats fout doet is Nederlands en chemische formules correct gebruiken! Check yoself before you wreck yoself! T.

Link to comment

Jep, je vuurpijlen licht houden is erg belangrijk met vuurpijlen, zeker als je mix niet zo krachtig is wat hier het geval is met KNO3 Suiker.
Maar ik zou het eerst gaan werken aan dat je het wat beter mengt, je Kaliumnitraat en Suiker. Want het brand gewoon veel te langzaam bij jou, waardoor hij niet genoeg kracht kan leveren om omhoog te gaan.
Verder zou ik een vrij kleine nozzle ( = gaatje waardoor de druk ontsnapt en waar de lonte doorheengaat ) maken, want knallen zal 'ie niet met jouw mix.
En wat voor huls gebruik je ? Ik zou simpelweg voor PVC gaan, met kattenkorrels als eindstop.

Maar idd, lees mijn Tutorial eens daar leer je al een hoop van.

Link to comment

Yellowcard ik heb je tut gelezen. Dat is met BP en ik gebruikte KNO3/Suiker.
Over die nozzle is wel handig =D (ik was al wel zo ver gekomen om te weten wat een nozzle is hoor :angry:)
Ik had de huls van een lege Al-folie. Met als eindstoppen gips.

@Jurrrrr
Wat is een core? De huls?

Ik heb net 400gram BP gemaakt misschien gebruik ik daar wel dat van voor me vuurpijltje.

Link to comment

De core is hoe diep je je lontje in het mengsel doet...
Dus je doet je mix in de vuurpijl en dan boor je erin helemaal tot het einde; dan heb je een volledige core/core tot het einde, als je bijvoorbeeld 3cm in de compositie boort, dan is je core dus 3cm diep...

Huls; gewoon waar je 'buitenkant' van de vuurpijl van gemaakt is (karton,pvc..)

Jurrrrr

Link to comment

Oke, dank je.
Ik had gisteren een mooie vuurpijl gemaakt, had egt het gevoel dat hij ging werken. Toen ik hem wou afsteken, kwam er een auto aan(waar anders nooit een auto komt). Ik weet bijna zeker dat het Politie was dus ben ik weg gerent toen heb me vuurpijl in de bosjes gegooit. Maar nu kan ik hem met me domme kop niet meer vinden. Ik heb zo'n gevoel dat ik hem niet goed heb weg gegooit en politie hem nu heeft :P
Toen heb ik er nog één gemaakt en die ging de lucht niet in dus was waarscheinlijk het zelfde gegaan als bij me zoeke vuurpijl.
Ik weet al wat me probleem is. Me BP is niet snel genoeg, heb geen goede kogelmolen. Dus ik ga weer verder met raketten bouwen als ik me kogelmolen heb verbeterd.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hallo iedereen, ik heb vandaag 3 pijlen kunnen maaken waarvan maar 1 mislukt ;)
Dit vind ik wel redelijk geslaagt voor mijn aller eerste pijlen :P:P
De pijlen waren alle 3 KNO3/sucrose gebaseert. Alleen bij de laatste 2 heb ik een beetje grof koolstof brokjes toegevoegt om in het donker duidelijk te zien waar ze vliegen.

De mislukte pijl was helemaal opzij gevlogen doordat ik wat geëxperimenteerd had met de plaats van de nozzle :( . Maar was opzich niet zo erg.

Greets, max

(filmpjes komen zodra ik vind hoe je ze upload)

Link to comment

Voor de eindstoppen gebruiken de meeste mensen kattengrit(bentoniet) die ze dan zelf fijn malen. Maar kattenzand is ook bentoniet maar dan is het al gemalen. Het is dus geen zand. Maar als je het koopt moet je opletten dat er geen klontvorming op staat.

(zoek op google voor meer informatie)

( :( sorry het moest kattengrit zijn en niet :P kattenbrokjes ;) )

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...