Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

Ik neem mijn woorden terug, ik blijf het bij PVC houden :) !
En waarom ? Ik heb nu bentoniet gekocht, en echt, dat werk veeeel beter dan kattenkorrels. Uit eigen Ervaring :wink: .

@ Duvel, ik zou echt wat Bentoniet aanschaffen, misschien ben je overtuigt na het zien van dit filmpje:

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...et_Eindstop.mpg

:arrow: EDIT: http://s59[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/g289/yel...ietEindstop.flv

Dus, de eindstoppen van bentoniet, nozzle 3mm, lading KNO3:Suikker = 6:4, met 1% Fe2O3. Goed lang ge ball-milled.

Persoonlijk vind ik dit bentoniet geweldig :P . Op zo'n vuurpijl als deze kan ook wel een aardige payload denk ik ( ik zit te denken aan wat blauws hehe )

Groetjes, Yellowcard :wink:

Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kijk maar in de post boven mijn eigen post. Daar zei ik dat ik van PVC af ging stappen, en in de post daarna zeg ik dat ik dat toch niet doe.
Het ligt dus aan de eindtoppen, niet aan de huls. Bentoniet is gewoon heerlijk :) .

Geen commentaar (+/-) op mijn vuurpijl Tyneman ?
Ik ga er maar eens wat payloads opzetten.

[edit] Wat dus inhoud dat door je betoniet eindstop je PVC huls niet meer smelt. NU is het duidelijk :P
[/edit]

Link to comment

Die gaat egt heel hoog yellowcard. Nice shit man.
Hoe hoog denk je dat die ongeveer ging 35 meter ?
Bentoniet dus he, kattekorrels lukt bij mij ook wel goed :wink:
Ik zou er zeker een paar met payloads maken.

Probeer eerst een knalletje of KNO3 flash ofzo iets.

laters

Link to comment

Hij ging wel hoger dan 35 meter denk ik hoor :roll: . Maar idd, hij ging lekker :) .
Ik ga er zeker payloads op maken, maar niet met als report KNO3 flash, stel i zou eeen report maken, dan ga ik toch voor het KMnO4 of misschien Whistle. KNO3 flash kan wel mooi zijn als sier, of ik maak wat moois blauws als payload....
Maargoed, dit kan pas allemaal terug komen zodra ik mijn chems terug krijg.

@ RSDZ, bored ?

Link to comment
@ RSDZ, bored ?

Nee geïrriteerd, dat vind ik de irritantste fouten, met ch en g...
Mja, misschien was het wat mierenneukerig, maar hey, als je em verbetert dan doet ie het de keer daarna misschien wel goed toch. (en als je mij betrapt op een d/t fout mag je me daar altijd op wijzen, ik pas namenlijk soms het kofschip toe bij tegenwoordige tijd)
Link to comment
ik pas namenlijk soms het kofschip toe bij tegenwoordige tijd)

Doe ik ook,dat vind ik toch wel het irritantste van de Nederlandse taal..
En het is trouwens 'T KOFSCHIP of 'T FOKSCHAAP.. :)

En een mooie pijl had je daar Yellow..!
Ik ben benieuwd hoe ze eruit zien als je er payload op zet.. :P

Kevin
Link to comment

Ik ben nu toch al wel een jaar bezig met het maken van rookbommen, maar nu probeer ik zo'n vuurpijl als jullie te maken.

Ik smelt mijn KNO3 en poedersuiker samen in de verhouding 6:4, doe het in een huls met nozle. Nu, als ik deze wil aansteken, rookt het een beetje (gaat soms enkele minuten door) en dan stopt het weer.

Het lijkt mij dat iets er voor zorgt dat er een slechte verbranding is. Kan iemand mij zeggen wat er fout kan zijn? Kan dit komen doordat het geen pure KNO3 is, maar gekocht als saltpeter in kunstmest? Ik doe dit net als jullie en zoals het beschreven staat in de tutorials maar toch gaat er iets fout...

Alvast bedankt voor jullie hulp.
( ik heb dit forum eerst grondig doorzocht, maar bij iedereen lijkt dit goed te lukken =( .)

Link to comment
Doe ik ook,dat vind ik toch wel het irritantste van de Nederlandse taal..
En het is trouwens 'T KOFSCHIP of 'T FOKSCHAAP..


OF het SCHOFTKIP :)

beetje onzinnig maar vond het wel leuk om te plaatse

@maverick911
Ik smelt mijn KNO3 en poedersuiker samen in de verhouding 6:4, doe het in een huls met nozle. Nu, als ik deze wil aansteken, rookt het een beetje (gaat soms enkele minuten door) en dan stopt het weer.


Zijn deze verhoudingen op gewicht ?
En probeer is kristalsuiker die korreltjes dat werkt goed bij mij.


Kan dit komen doordat het geen pure KNO3 is, maar gekocht als saltpeter in kunstmest?


Het kan ook zijn dat dit geen KNO3 is maar natriumnitraat.

Gr33tz
Link to comment

Jep, dit is uitgedrukt in gewicht. Ik heb even enkele foto's genomen van de verpakking KNO3 (als het dit is).

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=4848pic1.jpg

Plaatje verwijderd GEEN bronnen!! T.

Is dit KNO3 of hebben ze me iets anders gegeven ..?
Als dit niet het juiste is, achter wat moet ik dan vragen?

Bedankt :)
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=1469pic2.jpg

(Sorry het was me niet eens opgevallen dat er bronnen op stonden :oops: , heb ze nu verwijdert)

Link to comment

Ik heb gemerkt dat KNO3/suiker pijlen slechter presteren als je het samensmelt.

Probeer het anders eens te vermalen tot een heel fijn poedermengsel en dan in de huls te rammen.

Wat is trouwens de NPK waarde van je kunstmest? Kaliumnitraat ligt rond de 46.2 - 0 - 13.5 als ik het zo even uit me hoofd gok.

Link to comment

Ok dat zal ik zeker eens proberen dan.
Maar kan iemand me bevestigen dat dit echt wel de juiste stof (KNO3) is, en deze zuiver genoeg is hiervoor?(zie afbeeldingen in vorige posts)
Anders moet ik nog maar eens langs mijn leverancier rijden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Link to comment

Inderdaad Treelover. Maar wat dan nog, je hebt het toch al gekocht? Waarom probeer je dan niet gewoon een KNO3 sucrose mix uit? Dan weet je het zo. :)
Om je even op weg te helpen; Als je wil uitsluiten dat het calciumnitraat is moet je eens wat van die mest oplossen en daar een soda-oplossing bij doen. Als er een neerslag komt heb je calciumnitraat, zoniet heb je wat anders. Waarschijnlijk kaliumnitraat of natriumnitraat, lijkt me onwaarschijnlijk, maar wat is het anders.

Link to comment

Ik heb dus even die neerslag test gedaan en ik kreeg een mooi witte neerslag :P .
Ik ben dus al de hele tijd met de verkeerde stof aan het werk (geen wonder dat mijn raketjes slecht werkten :P ). Ik ga vandaag nog eens lang mijn leverancier dan, maar achter wat moet ik nu precies vragen? (dat ik niet weer iets verkeerd meekrijg :) ).

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Omdat men het hier nu over Kaliumnitraat had, een vraag: :lol:
Ik was net bij de [*'winkel' die onder 2 namen bekend staat*] op zoek naar kaliumnitraat, maar ik zag het daar niet liggen...
Weet iemand of het bij eerder genoemde winkel nog wordt verkocht?

(hopelijk is mijn beschrijving duidelijk B))

Link to comment

Zoals Tyneman zegt, laten we het over vuurpijlen hebben :)
Zie dit ook maar als een soort van Tutorial.

Ik heb mijn oude ( nog nooit gebruikte ) ''Rocket-tool'' er eens bij gepakt. Het leek me toch nog wel leuk om dat ding, met het Systeem erachter te gebruiken. Dus zie hier, een foto van mijn zelfgemaakte rocket-tool:


Hij is niet mooi, maar mijn mogelijkheden waren beperkt dus moest het maar met hout en een spijker ( ik heb geen draaibank ) .
Vervolgens er een buisje op gezet van PVC, 1cm lanher dan de spijker, de brede gele versie. Je kunt natuurlijk ook zelfgemaakte hulzen er op zetten, als ze maar de goede maat hebben.



Toen wat Bentoniet er in, en toen rammen met een Smalle PVC buis, Waar ook een eindstop van bentoniet in zat ( 2 cm lang ) en daar was een gat in geboort zo groot als de spijker. Toen dus de rammer met eindstop en gat over de spijker geplaats, en rammen maar met het bentoniet eronder.



Toen op dezelfde manier de brandstof erin ( KNO3:Suiker = 6:4, 1% Fe2O3 poedervorm ), rammen tot je bij het eind van de spijker was, toen was er nog 1 cm over voor het bentoniet:


Toen moest de Vuurpijl van de Toel af, dit kostte me aardig wat kracht maar het was gelukt met een mooi resultaat:


Ik had dus nu een core, zo lang de spijker was. Helemaal tot de eindstop. Best een eind dus. Dus wat heb ik met de lonte gedaan:


Deze schoof ik helemaal tot het einde van de core, zodat hij helemaal bovenin ontstoken werd en een hele goede take-off zou krijgen. Het Al folie lijkt me duidelijk. Mooi strak gerolt.
Zo zag hij er uit met lonte er in, bijn helemaal klaar:


Zo zag hij er uit klaar:


Tapeje om de lonte niet naar beneden te laten vallen. Hot glue hechtte niet zo goed op het bentoniet dus.

Nou dit was het wel, zo heb ik mijn vuurpijl eens gemaakt met een ( slechte ) Rocket tool. Zo'n goede metalen zou natuurlijk veel beter werken, maar die kan ik nergens goedkoop krijgen ( hint hint :lol: ) .
Het rammen gaat alleen minder goed, en met minder krcht dan op de normale manier. Een lange core maken is zo erg makkelijk, maar voortaan boor ik denk ik maar gewoon wat verder door :D .

De Pijl was totaal 50g , en voelde erg zwaar aan ( zwaarder dan mijn normale pijlen ) . Ik was aan een kant een beetje bezorgt, maar aan de andere kant dach ik van.... kom op ik heb een core van 4 cm ofzo :D;) !

Nu willen we natuurlijk het resultaat weten, zie hier:
HPIM1072.mpg

Zoals je ziet, onderste eindstop knalde er uit B) ! Genoeg druk dus :P . Mijn voorgevoel dat het rammen niet helemaal lekker ging, in iedergeval minder goed dan op de normale manier, was dus juist. Ik vond het wel knap van mezelf dat ik toch even een bentonieten eindstop er uit blaas met suiker en kaliumnitraat B) !
Als je het filmpje een paar keer op pause zet, dan zie je ook een paar brokjes KNO3 suiker branden.

Zie dit ook maar als een soort van Tutorial.

Groetjes, Yellowcard :-)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...