Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik ga binnekort een wat grotere vuurpijl maken. Nouja, eigenlijk een raket. De huls is van metaal, vrij dun maar dit moet kunnen. ID=5 cm. De eindstop word van snelcement, en de core denk ik 1.5 cm lang ? sugesties ? En tja de nozzle, heeft iemand nog een tip hoe groot ik die moet maken ? Iemand zei 4-7 mm, iemand nog een ander idee ?
Er gaat waarschijnlijk iets van 150 gram kno3-suiker mengsel totaal in, vrij veel.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Ik ga binnekort een wat grotere vuurpijl maken. Nouja, eigenlijk een raket. De huls is van metaal, vrij dun maar dit moet kunnen. ID=5 cm. De eindstop word van snelcement, en de core denk ik 1.5 cm lang ? sugesties ? En tja de nozzle, heeft iemand nog een tip hoe groot ik die moet maken ? Iemand zei 4-7 mm, iemand nog een ander idee ?
Er gaat waarschijnlijk iets van 150 gram kno3-suiker mengsel totaal in, vrij veel.

Groetjes, yellow  :wink:


Mij lijkt me dat de core een beetje kort is voor een vrij grote raket, ik zou kiezen voor een corelengte welke ongeveer de helft is van de totale motorlengte.

Over de nozzlediameter ik zou zeker niet te klein gaan, iets tussen de 7 en 10 mm ofzo.
Link to comment

Ik heb al enige ervaring met vuurpijlen. Een iets grotere variant moet geen probleem zijn. En hij zal zeker weten niet knallen hoor, met een nozzle van 7 mm. En dan nog, de metalen casing is echt nog geen 1 mm dik dus...... je kunt niet echt van '' metaal scherven '' spreken.

Ik weet wat ik doe, don't worry :wink:

Link to comment
Jongens, ik denk dat jullie je druk maken om niks. Maargoed, we zullen wel zien wie er gelijk heeft, als ik scherven in me heb gekregen laat ik het wel horen.  

Ik weet wat ik doe, geloof me.

Ik denk dat we dan niks meer van je horen :P
Maar idd, ik had ook geen metaal gekeuzen, ook simpelweg omdat dit zwaar is.
Link to comment

Ik ga weer eens iets nieuwe proberen, een keer wat anders dan de KNO3-suiker 6:4 compositie.
Wat ik ga proberen is deze :

Rocket propellant #6 (KNO3 propellant)
Source: rec.pyrotechnics. Posted by Chris Beauregard <[email protected]
Comments: The burning rate of these rocket fuels depends much less on pressure than that of black powder. This widens the accetable limits of the ratio nozzle area/fuel surface area.
Preparation:

Potassium nitrate.................................72
Carbon............................................24
Sulfur............................................4

Uit de compositie database van de homepage van gamekeeper.
Hier de benodigheden:

http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/HPIM0134.jpg

25 gram KNO3, 10 gram suiker ( ruwe kristal ) en 4 gram Zwavel. Totaal dus ongeveer 40 gram aan vuurpijl-propellant :P .
Ik ben erg benieuwt naar de resultaten van deze compositie, maarja, zoals altijd, jullie krijgen het te zien :wink: Het zit nu in de kogelmolen.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Metaal is qua veiligheid met het suiker / kno3 mengsel geen enkel probleem ( ervaring, het scheurt, maar zal nooit ontploffen ).

Het ergste wat er dus gebeurd is dat er een metalen ongeleid projectiel je mik in vliegt :P Gewoon afsteken vanaf een weiland met een LANNNNGGGGG lontje dus..


Wel zou ik vanwege het gewicht gewoon voor een stuk karton gaan. Bv een dunne posterkoker ofzo.

Link to comment
Ik ga weer eens iets nieuwe proberen, een keer wat anders dan de KNO3-suiker 6:4 compositie.  
Wat ik ga proberen is deze :

Rocket propellant #6 (KNO3 propellant)
Source: rec.pyrotechnics. Posted by Chris Beauregard <[email protected]
Comments: The burning rate of these rocket fuels depends much less on pressure than that of black powder. This widens the accetable limits of the ratio nozzle area/fuel surface area.
Preparation:  

Potassium nitrate.................................72
Carbon............................................24
Sulfur............................................4

Uit de compositie database van de homepage van gamekeeper.  
Hier de benodigheden:

http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/HPIM0134.jpg

25 gram KNO3, 10 gram suiker ( ruwe kristal ) en 4 gram Zwavel. Totaal dus ongeveer 40 gram aan vuurpijl-propellant  :P  .
Ik ben erg benieuwt naar de resultaten van deze compositie, maarja, zoals altijd, jullie krijgen het te zien  :wink:  Het zit nu in de kogelmolen.

Groetjes, yellow  :wink:



Euuuhww Correct me if i'm wrong.. maar in die formule staat Carbon ( koolstof ) ... Ennn op jou plaatje ligt suiker :P

Is dat n foutje? of heb ik verkeerd gelezen
Link to comment
  • 1 month later...

Het is me nu gelukt om vuurpijlen de lucht in te krijgen maar ik wil nu verder gaan met een knal na of een mooi sier effect...

Hoe kan ik dit het beste doen? Ik zat zelf te denken aan een pinkpong balletje met BP of iets maar dat maakt het weer veel te zwaar denk ik.

Ik denk dat gewoon een knal aan het einde makkelijker is dat sier maar als iemand er ervaring mee heeft zou ik graag wat ideen horen :(

Link to comment

Ik denk dat sier juist makkelijker is dan een knal maken op je vuurpijl. Met kanallen moet je weer eindstoppen maken enzo, da's weer een heel gedoe en dan worden je pijlen weer zwaar. Maar het kan zeker wel !

En ik denk niet dat van een pingping balletje met bp je vuurpijl super zwar word, aangezien een pinpong balletje niet echt zwaar is :wink: een een paar grammetjes bp ook niet. Je moet alleen even kijken hoe je dit ontsteekt, je moet de lonte ervan in je motor stoppen maar hoe je dit gaat doen....ik zou het niet weten.
Ik heb niet super veel ervaring met payloads, wel met vuurpijlen alleen. Ik ga misschien ook maar eens een payload proberen te maken :(

Oh en hoe je trouwens wel makkelijk knallen kunt maken in vuurpijlen: Als je je eindstoppen kunt maken van lijm. Lijm is sterk en licht, je moet het alleen wel effe hebben natuurlijk ( goede lijm dan he :wink: )

Nou lang verhaal, als je nog vragen hebt vraag maar.

Groetjes, Yellow :wink:

Link to comment

Ik kom net van het "slagveld". Ik had eventjes een beetje zittenspelen met kalium en ammoniumnitraat. Later smolt ik 10 gram NH4NO3+Sucrose(+een paar druppels water), goot het in een PVC buisje (2.5 cm) dat al was dichtgelijmt aan een kant met lijm uit lijmpistool. Lontje erin en duchtlijmen, toen het bijna hard was even met een satepriller een gaatje erin prikken, een beetje wrikken, en een stokkie eraan. Eenmaal bij m'n lege bierflesje ontstak ik het lontje, zonder ook maar enig idee dat het nog wel eens goed zou kunnen gaan (want daar had ik totaal niet op gerekend, al vana het moment dat ik het begin te maken). Maargoed, de pijl ging als een idioot van start, en ging later iets langzamer. Ik ben slecht ik hoogten schatten, maar ik schat zo'n 70-90 meter. Ik ben zeer tevreden :( .

Ik heb geen filmpjes of foto's gemaakt omdat ik er toch al geen vertrouwen in had, de volgende keer toch maar "preventief" filmen.

Link to comment

Maar je hebt zitten spelen et Kalumnitraat en Ammoniumnitraat, heb je ook nog een vuurpijl van Kaliumnitraat en suiker gemaakt of niet ? En wat waren je verhoudingen AN:Suiker ?

Ik ga mijn mengsels ook maar eens smelten denk ik. Ik heb al een paar keer KNO3-suiker gesmolten, maar het nog nooit in een vuurpijl gedaan....

Trouwesn, ik ben beniewt naar je filmpje, NG :( . Ik heb nog nooit een vuurpijl gemaakt met Ammoniumnitraat.

Link to comment

Vuurpijlen met ammoniumnitraat zijn niet zo goed als die met kaliumnitraat, maar ze vliegen he :D. Van die ammoniumnitraat pijlen zou ik ook wel graag eens een compositie weten, misschien kan ik hiermee nog iets leuks doen :( .

Link to comment

Ik gebruikte een mengseltje wat ik had uitgevonden toen ik zat te "spelen" met de KNO3 en NH4NO3, ik deed wat brandtstjes, verhoudingen, en mogelijke katalysator tests. Ik heb het niet opgeschreven, maar volgens mij was de beste brandverhouding 80% AN, 20% SU, in gewicht. Als je het smelt is de verbranding trouwens een stuk sneller dan gewoon gemengt poeder.

Link to comment

Beste mensen,

Ik heb een keer wat nieuws gemaakt. Ik heb de compositie KNO3:Suiker = 6:4 gebruik, waarvan de suiker eerst goed was gemilled tot poedersuiker. Toen het KNO3 en suiker samen in de kogelmolen, samen met, 1% Ijzeroxide :D ! Na een uurtje wat de hele compositie licht roze geworden :( . Dit heb ik toen gesmolten in in een Aluminium-folie-koker-rol gegoten. Hier zat al een eindstop in van snelcement, met een nozzle van 4 mm erin. Toen dus de comp. er in ( gesmolten ), lonte er in, even laten afkoelen en hard laten worden en toen de bovenste eindstop van snelcement er in.
Resultaat:
' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px">>' alt='' class='ipsImage' width="1000px" height="750px"> width=360 border=0>

Zoals je ziet is hij erg kort en breed. Beide eindstoppen zijn erg ''kort'' , ze gaan niet ver de huls in.

Film:
http://rapidshare.de/files/22368690/HPIM0609.mpg.html

Ik weet nu niet precies wat er gebereurt. Plopt nu al gelijk in het begin de onderste eindstop met nozzle er uit, of was hij gewoon te zwaar waardoor hij in een boog ging ?
Ik denk niet dat ik de eindstoppen steviger kan maken door meer snelcement te gebruiken, wand dan worden ze echt te zwaar...
Eigelijk zou ik wel lijm willen gebruiken, maar dat is op het moment even niet voor handen.

Groetjes, Yellow :wink:

ps. Volgens mij heeft die 1% Fe2O3 echt wel zin. Als je het gaat smelten, word het hele zooitje ook donker rook :wink:

Link to comment
waarvan de suiker eerst goed was gemilled tot poedersuiker. Toen het KNO3 en suiker samen in de kogelmolen, samen met, 1% Ijzeroxide Razz ! Na een uurtje wat de hele compositie licht roze geworden Smile . Dit heb ik toen gesmolten in in een Aluminium-folie-koker-rol gegoten


Waarom niet gewoon poedersuiker kopen en dat in een porceleinen potje smelten en in de huls gieten...dat is veel sneller. :roll: :wink:

Verder ging de raket niet helemaal naar wens geloof ik.

Ik weet nu niet precies wat er gebereurt. Plopt nu al gelijk in het begin de onderste eindstop met nozzle er uit, of was hij gewoon te zwaar waardoor hij in een boog ging ?
Ik denk niet dat ik de eindstoppen steviger kan maken door meer snelcement te gebruiken, wand dan worden ze echt te zwaar...
Eigelijk zou ik wel lijm willen gebruiken, maar dat is op het moment even niet voor handen.


Analyse is zeer belangrijk, vooral bij raketten. Daarom moet je altijd je materiaal weer opzoeken en bekijken, wat ging er fout en wat ging er goed.
Link to comment

Poedersuiker is duurder :wink:

En ik heb net even gekeken naar de restanten van de pijl ( ik heb hem kunnen vinden dankzij het filmpje ) en rarara wat was er gebeurt...de onderste eindstop met nozzle was er helemaal uit.
Er was dus zoveel druk dat hij erg uit werd geblazen :D . Nu kan ik wel gewoon meer snelcement gebruiken, maar ik denk dat de pijl dan te zwaar word. Ik kan ook proberen te lijmen, alleen lijm smelt en ik heb geen lijmpistool :D .

Of denken jullie dat het wel zal lukken met meer snelcement ? Dat smelten werkte trouwens wel goed, beter als poedervorm :( .

Link to comment
Poedersuiker is duurder  :wink:  

En ik heb net even gekeken naar de restanten van de pijl ( ik heb hem kunnen vinden dankzij het filmpje ) en rarara wat was er gebeurt...de onderste eindstop met nozzle was er helemaal uit.  
Er was dus zoveel druk dat hij erg uit werd geblazen  :D . Nu kan ik wel gewoon meer snelcement gebruiken, maar ik denk dat de pijl dan te zwaar word. Ik kan ook proberen te lijmen, alleen lijm smelt en ik heb geen lijmpistool  :D .

Of denken jullie dat het wel zal lukken met meer snelcement ? Dat smelten werkte trouwens wel goed, beter als poedervorm  :( .

Als ik mijn kno3 suiker smelt, dan doe ik het nooit balmillen ofzo, door het smelten mengt het zich zelf wel :wink:
Link to comment

Maar als ik het vooraf ball-mill, smelt het sneller en makkelijker. En mall-millen is niet zo heel veel werk :wink: de Machine doet alles !

UPDATE:
Hier nog een vuurpijl. Het us 15 gram gesmolten KNO3:Suiker = 6:4, met 1% Fe2O3. Dit is allemaal ge ball-milled, en daarna gesmolten en in een PVc huls ( ID = 16 mm ) gegoten. Geen eindstop bovenaan, maar een pingpong balletje vol met 12 gram KNO3:Al:S = 5:3:2 flash.

Film:
http://s59[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/g289/yel...lPayloadwmv.flv

Hij ging niet omhoog dat is best wel klote. Maar ik stap nu toch echt definitief van dat PVC af; het smel gewoon te snel. Met een kraft papieren huls had het wel gewerkt denk ik. Payload lukt wel goed :(

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...