Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

@ NG, dat ik maar eens proberen. Ik heb geen flash, dus ik doe wel what whistle ofzo.

Mijn deurbel werkt nog steeds niet :D dus het was de halogeen lamp manier. Ik weet het, het is een beetje kewl, maar ik heb niks anders en het werkt prima ! Het draadje was van zo'n boterham-zakje-dichtbindertje.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mensen,

Hier weer het zoveelste vuurpijl-filmpje van mij. Zeg maar als jullie er genoeg van hebben, oke ?
Het was 5 gram KNO-suiker mengsel in de verhouding 6:4, mijn standaart. PVC huls van 7 cm, nozzle van 3 mm, gewoon standaart. Het enige wat bij mij altijd anders is is de stok :wink: .
Film:
http://rapidshare.de/files/18338296/MOV02329.MPG.html

Ik denk dat dit wel 1 van de beste vuurpijlen is die ik ooit heb gemaakt :D .
Vanavond nog een vuurpijl met 5 gram kno3-suiker mengsel, maar daar bovenop enkele grammen commercieel bp :D binnekort mijn eigen bp hopelijk.

Groetjes, yellow

Link to comment

Gaan we mensen afkrake?

Mensen zijn vaak trots op hun werk, of het nu mooi is of niet. Mensen die nog niet lang bezigzijn met het focussen op 1 onderwerp hebben in het begin nog niet fabriekskwaliteit of beter, en dat maakt het juist zo gaaf. Yellowcard is in mijn ogen aardig goed met vuurpijlen en rocketry, en het wordt steeds beter(zie laatste resultaten, die vind ik zeer goed gelukt).

Als jij beter bent dan anderen hoef je daarvoor anderen nog niet gaan afkraken met "OMG, lauwe shit." Jij begon ook niet met een Ariane raket neem ik aan? Geef iemand liever adviezen om dingen te verbeteren. Ik zou wel eens wat resultaat van je willen zien Thomm...Kijken wat ik daar van vind.

Als je je even voorstelt in de Ik ben... sectie kunnen wij gelijk zien wat je allemaal hebt gemaakt.

Nitroglycerin

Link to comment

NG, heel erg bedankt. Ik ben fijn dat er mensen achter me staan, aan mijn kant.
En Thomm, ik zou jij werk wel eens willen zien. Wat je nu doet, maar ook wat jij deed op je 14de. Ik ben nu 15, en kwa leeftijd ben ik volgens mij best ver met pyrotechniek, en ik ben pas in januari echt begonnen met pyrotechniek, dus het is volgens mij niet slecht als je nagaat hoeveel vorderingen ik heb gemaakt in net 3 maanden.
Gewaagde reactie.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

@ Yellow

Je hebt gelijk, ik vind dat je er heel kort in kan zijn: je hebt, als je aan het begin van het jaar bent begonnen, al heel veel hebt geleerd en hebt gedaan. Ook veel filmpjes, da's handig want dan kunnen we precies zien wat er verbeterd wordt. En ik vind het trouwens geen gewaagde reactie, het is gewoon zo, punt uit.

NG, heel erg bedankt.


No problemo, als ik iets vind ga ik niet uit de weg om te zeggen.

Gegroet,
Nitroglycerin
Link to comment

Hehe yellow gaat idd vooruit :D. Lol ik ben al jaren bezig met pyro maar sinds iets van 3 weken serieus (ook echte inkopen gedaan enzo, gaat de goede kant op :() en binnenkort ook mn eerste dingen/filmpjes posten, zou mooi zijn :D Maar yellow, Way to go!

Link to comment
Gaan we mensen afkrake?

Mensen zijn vaak trots op hun werk, of het nu mooi is of niet. Mensen die nog niet lang bezigzijn met het focussen op 1 onderwerp hebben in het begin nog niet fabriekskwaliteit of beter, en dat maakt het juist zo gaaf. Yellowcard is in mijn ogen aardig goed met vuurpijlen en rocketry, en het wordt steeds beter(zie laatste resultaten, die vind ik zeer goed gelukt).  

Als jij beter bent dan anderen hoef je daarvoor anderen nog niet gaan afkraken met "OMG, lauwe shit." Jij begon ook niet met een Ariane raket neem ik aan? Geef iemand liever adviezen om dingen te verbeteren. Ik zou wel eens wat resultaat van je willen zien Thomm...Kijken wat ik daar van vind.

Als je je even voorstelt in de Ik ben... sectie kunnen wij gelijk zien wat je allemaal hebt gemaakt.

Nitroglycerin


ik had het over die ene die dat zegt. bekijk het filmpje, je hoort iemand Oh My God zeggen
Link to comment
NG, heel erg bedankt. Ik ben fijn dat er mensen achter me staan, aan mijn kant.
En Thomm, ik zou jij werk wel eens willen zien. Wat je nu doet, maar ook wat jij deed op je 14de. Ik ben nu 15, en kwa leeftijd ben ik volgens mij best ver met pyrotechniek, en ik ben pas in januari echt begonnen met pyrotechniek, dus het is volgens mij niet slecht als je nagaat hoeveel vorderingen ik heb gemaakt in net 3 maanden.
Gewaagde reactie.

Groetjes, yellow  :wink:


niet beledigend bedoeld! check vorige reactie aan NG
Link to comment
je hoort iemand Oh My God zeggen


Je hoort iemand Oh my God zeggen, ja, klopt, oke, dus ?, en nu ? Wat wil je daar mee zeggen ?
En dat was een van mijn rotjes-bp vuurpijlen, toen ik net begon met vuurpijlen maken ! Kijk maar eens wat rond op de filmpjes en je zult inmiddels wel wat betere pijlen zien...(met kno3-suiker). Binnekort ga ik ook vuurpijlen maken met zelf-gemaakt buskruit.

En ik wacht nog steeds op wat resultaten van jouw werk.

----

En ik wacht nog steeds.

Tot de dag van vandaag maakte ik altijd kno3-suiker motoren, verhouding 6:4. Maar nu ik zwavel heb, en eens heb rondgesnuffelt in de compositie databse hier op de site, kwam ik het volgende tegen:
Rocket propellant #4
Potassium nitrate.............................63
Sugar.............................................27
Sulfur............................................10
Dus een mengsel van KNO3, suiker en zwavel. Ik ben van plan om dit maar eens te gaan maken. Zal dit denken jullie beter werken in vuurpijlen dan de 6:4 KNO3 suiker geval ? Misschien een beetje vuur zodat je hem ziet gaan ?
Wat denken jullie er van ?

Groetjes, yellow :wink:
Link to comment

Ik heb de bovenstaande compositie nog niet gemaakt, ga ik wel een andere keer doen. Ik heb nu een vuurpijl gemaakt, 3 mm nozzle, 6.5 gram kno3-suiker mengsel er in, dan een kleine eindstop, en om de eindstop heen een lonte in het kno3-suiker mengsel en dan loopt het lonte om de eindstop heen naar boven de eindstop, waar nog plek is in de huls, waar wat home-made flash poeder in zit :D .
Oftewel, een pijl met 6.5g gram in de motor, en nog een payload met iets van 2.5 gram flash.

Vanavond het resultaat op film.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
Ik heb de bovenstaande compositie nog niet gemaakt, ga ik wel een andere keer doen. Ik heb nu een vuurpijl gemaakt, 3 mm nozzle, 6.5 gram kno3-suiker mengsel er in, dan een kleine eindstop, en om de eindstop heen een lonte in het kno3-suiker mengsel en dan loopt het lonte om de eindstop heen naar boven de eindstop, waar nog plek is in de huls, waar wat home-made flash poeder in zit  :D  .
Oftewel, een pijl met 6.5g gram in de motor, en nog een payload met iets van 2.5 gram flash.

Vanavond het resultaat op film.

Groetjes, yellow  :wink:

Ik denk dat je dan een soort flare pijl zal krijgen.
Ik denk niet dat het daadwerkelijk hard knalt, tenzij je een flinke eindstop maakt.
Link to comment

Wat is een ''flare'' pijl ?
En het is ook ( nog ) niet de bedoeling dat mijn flash bovenin de vuurpijl knalt, daar brand het eerlijk gezegt nog niet snel genoeg voor. Het is gewoon de bedoeling dat je veel, heel veel fel wit licht hebt hoog in de lucht....dat is ook wel vet hoor :D .

Link to comment
Wat is een ''flare'' pijl ?
En het is ook ( nog ) niet de bedoeling dat mijn flash bovenin de vuurpijl knalt, daar brand het eerlijk gezegt nog niet snel genoeg voor. Het is gewoon de bedoeling dat je veel, heel veel fel wit licht hebt hoog in de lucht....dat is ook wel vet hoor  :D .

Dat is een flare :wink:

Je zult het wel moeten aandrukken, als het namelijk nog in poedervorm is zal het binnen een notime uit zijn want dan "vervliegt" het poeder gewoon.
Dus beste is om het gewoon flink aan te drukken
Link to comment

Hier si ie dan, 6.5 gram kno-suiker in de motor, en een nozzle van 3 mm, standaard. Ik had een payload van wat flash gemaakt, wat niet bedoeld was om te knallen, maar gewoon om licht te geven.
Hier is de film:
http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/MOV02350.MPG
Je zier eigenlijk niks, maar jee hoort hem wel mooi omhoog gaan. In't echt was het echt mooi om te zien, hij ging echt super hoog, heel lang, kaarsrecht zonder te schommelen ofzo, een mooie rechte streep rook, en op het eind, helaas alleen wat glitters :P die je bijna niet kon zien omdat het zo hoog was. Niet al het flash was volgens mij verbrand.
Dus de payload was niet zo gelaagt, maar de rest wel :P . Ik weet nu niet echt meer hoe ik ze nu moet maken hoor, die payloads, heeft iemand een idee ( misschien met een tekeningetje er bij ) ?
b.v.d.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ik heb vanavond mijn eerste rockets/pijlen het grote lucht ruim in gestuurd :D

De eerste 2 zijn met eigen gemaakt greenpowder.
De andere 2 zijn met KNO3 en suiker (6:4)

Helaas was de eerste een cato en ging met een pisboog het water in.
De rest ging gelukkig wel de lucht in.

Mijn probleem nu is dat ze niet echt recht omhoog gaan.
Morgen gaat ik ff bij de gamma kijken voor langere stokken.
Hopen dat ze dan rechter gaan.
Verders vond ik het zeer geslaagd :P


Het filmpie is niet zo vakkundig gefilmd, maar beter iets als niets.
Filmpje
Rocket/pijl 2 tot 4 zijn mede mogelijk gemaakt door de rocket tool van * Warcore * ( nog bedankt :P )

Groet Sickman

Link to comment

Wow hij is 28 Mb !
En ik zou ook wel een rocket tool willen hebben, maar op mijn manier lukt het ook en gaan ze ook perfect 8) . Zo'n tool is wel handig, alleen je kan dan maar 1 soort pijl maken, en op mijn manier allle formaten met alle soorten nozzle's dus.
Iemand trouwens enig idee hoe groot de nozzle moet zijn in een huls met een ID van 5 cm ? En ja, dat word inderaad een grote raket :wink: , maar hij gaat niet de lucht in.

Groetjes, yellow :wink:

edit: Leuke film, ik zou alleen volgende keer niet allees aan elkaar plakken, en als je nog vragen hebt over vuurpijlen ik heb er al best veel gemaakt :P .

Link to comment

Ik zou veel en veel langere stokken gebruiken, doe ik ook, en de mijne gaan heel mooi recht omhoog :P . Mijn stokken zijn meestal iets van 80-100 cm lang.
Binnekort ga ik naar de gamma, kijken of ze daar nog wat mooie stokjes hebben.

Maar heeft iemand een idee hoe groot de nozzle moet zijn voor een vuurpijl met een huls met een ID van 5 cm ? 1/4 is wat groot neem ik aan....

Link to comment
Hier si ie dan, 6.5 gram kno-suiker in de motor, en een nozzle van 3 mm, standaard. Ik had een payload van wat flash gemaakt, wat niet bedoeld was om te knallen, maar gewoon om licht te geven.
Hier is de film:
http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/members/yellowca...rd/MOV02350.MPG
Je zier eigenlijk niks, maar jee hoort hem wel mooi omhoog gaan. In't echt was het echt mooi om te zien, hij ging echt super hoog, heel lang, kaarsrecht zonder te schommelen ofzo, een mooie rechte streep rook, en op het eind, helaas alleen wat glitters  :P   die je bijna niet kon zien omdat het zo hoog was. Niet al het flash was volgens mij verbrand.
Dus de payload was niet zo gelaagt, maar de rest wel  :D . Ik weet nu niet echt meer hoe ik ze nu moet maken hoor, die payloads, heeft iemand een idee ( misschien met een tekeningetje er bij ) ?
b.v.d.

Groetjes, yellow  :wink:


Mijn ervaring met whisle mix is, dat het bij de minste of geringste verpakking al knalt...Opzich zou je dus gewoon (van de bovenkant van de pijl gezien) een eindstop, dan wat whisle, dan een papiertje/kartonnetje met een gat erin (waar een lontje doorheen gaat) en dan je KNO3 mengsel en dan je nozzle (Snappen jullie het nog??). Ik zou dat papiertje/kartonnetje wel met een beetje bizonlijm vastzetten, knalt hij wat harder :P. Het is aan te bevelen om meer dan 1 g whisle te doen, dat komt overeen met een nitraat ongeveer (als je een goede huls hebt).

Over die nozzle van je uber-pijl, ik zou niet gaan voor 1/4de, dat wordt echt te groot. Wat dacht je van 5 tot 7 mm? Hij heeft veel meer kruit om te verbranden op een moment (groter oppervlak) dus het zal groter moeten dan 3 mm. 5 tot 7 Lijkt me goed.
Link to comment
Leuke film :D Hoe jij (jij bent toch degene die filmt) lacht enzo is wel grappig... jammer dat ze niet helemaal recht gingen, maar ze gingen in ieder geval wel omhoog :P


Ik ben degene die het aansteekt en het commentaar is van me pa ( die wou wel eens zien of het ging werken )
De cameraman is een maat van me, moet alleen nog wat beter gaan filmen :?
Heb het het filmpje zo gelaten om dat het best wel grappig was.

Ik gaat zo dadelijk langere stokken halen bij de gamma, dus met een beetje geluk nog wat lanceringen vanavond :P

Update: Heb er weer 2 gelanceerd: 1 met een dubbele stok( zie blaf's rocket) ging best recht. Die andere met een nieuwe langere stok van de gamma.
Deze was dus veel te zwaar maar hij kwam wel van de grond.
Helaas geen filmpje dit keer :D


Groet Sickman
ps. Dit is echt Super om je eigen creatie's de lucht in te zien gaan !!! :P
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...