Jump to content
PyroForum.nl

KNO3/Sucrose vuurpijl


Recommended Posts

Ja ! Zaterdag avond komt me famillie en 2 vrienden van me, en ik geef een klein showtje  :lol:  . Ik moet dus redelijk wat maken, ik heb alleen pokke veel huiswerk dus dat is jammer. Maar het gaat wel lukken !


Ben benieuwd, als ik jouw was zou ik dan de filmpjes apart op internet zetten en 1tje maken met alles erin.. en wat tekst ertussen wat het is enzo :lol: Kan je een mooie overview maken bij het FotoVideo gedeelte.
Link to comment
  • Replies 166
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

idd :lol:
Vandaag weer een aantal vuurpijlen afgestoken, deze gingen fout. Na een tijdje kwam ik er achter waarom, alles nozzle's waren 3.5 mm maar ze moeten 3 mm zijn. Echt raar dat een halve mm zo veel verschil kan leveren :lol: . Ze gaan nu weer goed, ik ga er denk ik een stuk of 4 voor mijn show zaterdag maken, nog wel zonder payload.

Groetjes, yellow :wink:

ps. Dit zijn vuurpijlen met bp, waarom staat het bij '' KNO3-surcose vuurpijlen '' ? Naja, maakt het uit :wink:

Link to comment

vaak is het 1/4 van de diameter van je huls. Bij smalle PVC buisjes van ongveer 11 mm gebruik ik nozzle's van 3mm.

Net weer een afgestoken ( avond ) met mijn ouders, ze vonden het echt vet, maar, zoals ze zeiden, ''je moet nu wel even je kamer opruimen hoor'' met zo'n zeik toon naja hoort er bij he :wink:

Link to comment
  • 2 weeks later...

Mensen !
Net 2 vuurpijlen gemaakt met KNO3-suiker, 6:4 verhouding, gewicht. En ze gaan hoog ! Ze komen heel snel van de grond, en gaan verschrikkelijk snel en hoog de lucht in ! Nadeel: in de nacht zie je ze denk ik niet, omdat er geen vuur of vonken ofzo zijn. Kan je denken jullie proberen om er Al, of houtskool door heen te mengen, zodat je ook wat vuur/vonken hebt ? En zo ja, in welke verhouding ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Beste mensen,

Ik heb de afgelopen 2 dagen aardig wat vuurpijlen geaamk en afgestoken. Ze hadden alleenmaal een verhouding van KNO3:suiker = 6:4 . Ze varieerden van 4 tot 6 gram.
Vandaag wou ik iets groters, ik heb een pijl gemaakt van 2 met 2 motoren, met in 1 van de motoren bovenin een gaatje geboort en de lonte van een nitraat in gedaan, als knal effect :wink: . Dit is natuurlijk een beetje te simpel, dus binnekort wil ik wat betere payload gaan maken van of knallen of sierboeket.
Dit was hem:

Je ziet dus de 2 motoren, met boven 1 van de 2 een nitraat. De 2 lontjes van beide motoren zijn in een stukje Aluminiumfolie gewikkelt met een beetje whistle er in, en daar ook een lontje in. Foto is wel duidelijker. Je kunt ook mooi de lonte van de nitraat zien die in de zijkant van de vuurpijl zit. Verder was de stok lang en stevig.
Film:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02316.MPG

Het is super slecht gefilmt, mijn broer die het fillmde had zijn aandacht er niet helemaal bij. Toch zie je hem wel even door het beeld vliegen. Je hoort geen knal, want de batterij van de cam viel uit :D dus stopte die ook met filmen. Pas toen de pijl op de grond neer kwam knaldie hij pas ! Dat was niet helemaal de bedoeling maarjah.
Hopelijk gaat de volgende wat beter.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Beste mensen,

Gister avond ook weer 2 vuurpijlen afgestoken, een beetje in het schemer-donker.
De foto van de 2 pijlen:


Film van de Kleine pijl:
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02308.MPG

Ging wel lekker hoog ^ :D
Film van de grote pijl ( met dat lontje ) :
http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=...le=MOV02309.MPG

Op de at grotere pijl met dat lontje zat een hele kleine payload, dit werd dat kleine knalletje wat je hoorde. Deze pijl ging trouwens echt niet normaal hoog, let ook maar eens op hoe lang het duurt vanaf het moment dat hij lons komt van de grond tot het knalletje !
Mijn ouders vonden het ook wel leuk :D dat was wel mooi.

Groetjes, yellow

Link to comment

Net een kleine vuurpijl gemaakt, alleen, zonder stok ! Ik had een metalen buis van 50 cm lang, en die schuin omhoog gezet. Dus ik stak het lontje aan, deed de pijl zonder stok in de buis, toen ging hij af, kwam er van onder allenmaal rook uit, en toen vloog hij de buis uit. En zodra hij er uit was begon hij te tollen als een gek, zag er wel vet uit :D .

Link to comment
Net een kleine vuurpijl gemaakt, alleen, zonder stok ! Ik had een metalen buis van 50 cm lang, en die schuin omhoog gezet. Dus ik stak het lontje aan, deed de pijl zonder stok in de buis, toen ging hij af, kwam er van onder allenmaal rook uit, en toen vloog hij de buis uit. En zodra hij er uit was begon hij te tollen als een gek, zag er wel vet uit :D .


Misschien kan je het zelfde doen alleen dan met staartvinnen, rietje wat langs een ijzer draadje gaad om hem recht omhoog te lijden, dan zou het best goed moeten werken.
Link to comment

Ja over zoiets heb ik inderdaad al eens iets gehoort. He zou inderaad wel moeten werken, alleen is wel stukken meer werk om helemaal van die vinnen gaan maken, maar ook wel vetter 8) . Je kunt dan ook gewoon 10 van die raketjes naast elkaar zetten en snel echter elkaar afsteken, lijkt me ook wel een leuk effect geven. Maar het zijn dan geen vuurpijlen, maar echt gewoon raketten :twisted: !

Link to comment
Ja over zoiets heb ik inderdaad al eens iets gehoort. He zou inderaad wel moeten werken, alleen is wel stukken meer werk om helemaal van die vinnen gaan maken, maar ook wel vetter 8) . Je kunt dan ook gewoon 10 van die raketjes naast elkaar zetten en snel echter elkaar afsteken, lijkt me ook wel een leuk effect geven. Maar het zijn dan geen vuurpijlen, maar echt gewoon raketten :twisted: !


Je kunt er soort parachute raketten van maken, lijkt me vetten payload :D

Ik ga het zeker proberen over een tijdje :D
Link to comment

Ik heb echt geen idee hoe ik een parachute in een raket of vuurpijl moet maken. Weet iemand dat ?
Net weer een vuurpijl afgestoken, 5 gram KNO3-suiker mengsel in de motor, en er zat daarna ook nog wat spul uit commercieel vuurwerk in, dit kun je ook wel zien want als de pijl heel hoog is en naar beneden begint te vallen die je een klein beetje vuur, moet je goed kijken ! Dit was niet helemaal de bedoeling, maar er gebeurde ten minste wat.
Film:
http://rapidshare.de/files/18257578/MOV02324.MPG.html

Hij was electrisch ontstoken zoals je ziet :wink:

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Inderdaad, ik heb het vuurtje/brandje toen de pijl viel niet kunnen zien.

Een parashute valt niet zo heel moeilijk te maken, neem sterk plastic, een beetje flash, wat touw en wat karton.

Maak je parashute van plastic en touwtjes en monteer deze aan de huls door er gaten in te boren ofzo.
Maak wat flash als explosive charge om de parashute uit de huls te schieten. Het kartonnetje doe je tussen de flash en het plastic zodat het niet verbrandt. Je moet nu dmv geluk of tests uit zien te vinden hoe laat je flash moet afgaan. Het staat vast ook wel op Richard Nakka's site.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...