Jump to content
PyroForum.nl

HOW TO: Hulzen Rollen


yellowcard

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

mijn cracker ging fout, de bovenste eindstop vloog eruit, en de onderste half, de huls bleef heel.
filmpje

ik heb dit nog nooit eerder gehad, de vorrige keer had ik precies dezelfde afmetingen, uitwerking, en lijm, alleen toen gebruikte ik whistle, die knalde wel mooi uit elkaar.

dus waarschijnlijk brandt dit bp te langzaam

foto v/d huls na het afsteken:


volgende keer beter
Stijn

Link to comment

Hoe dichtbij sta jij wel niet ! als je dat met mijn knallers doet ben je goed doof :shock:
En waarom steek je hem rechtop in de grond ? ik leg ze altijd gewoon neer. Is hier een rede voor ?
En ik die dat je je lontje door de bovenste eindstop doet. Hoe ik het altijd doe:

Foto:


De blauwe eindstoppen zijn WC papier met lijm doorweekt en goed gedroogt.
Het bruin is natuurlijk een zelf gerolde huls.
Het rood is stopkruit, niet aangestampt of nat gemaakt.
Zwarte spikkels is de explosieve lading.

Als jullie na aanleiding van dit plaatje nog niet snappen hoe ik ze maak, of wat hier de voordelen van zijn, vraag maar los.

Misschien moet ik of we maar eens een topic aanmaken bij overig over knallers.

Groetjes, yellow

Link to comment
En waarom steek je hem rechtop in de grond ? ik leg ze altijd gewoon neer. Is hier een rede voor ?


Ik denk om je cracker goed aan te steken en dat je minder moet bukken bij het aansteken zodat je snellere tijd hebt om weg te rennen.

En ik die dat je je lontje door de bovenste eindstop doet.


Als je de lont door de huls heen doet (dus in de zijkant), dan kan het zijn dat je huls afwijkt. Maar dat weet ik niet zeker...
Link to comment

Het werkt prima hoor, je lonte in de zijkant. Ik zal er wel een keer een filmpje van maken.
En klopt het als ik zeg dar WC-lijm eindstoppen niet geschikt zijn voor brede hulzen ( 1.5 - 2.0 cm ) , maar wel heel erg voor smalle hulzen ( tot de 1.5 cm ) ? Volgens mij is dat wel zo.
En houtlijm werkt beter dan hobby-lijm, klopt dat ? Dan moet ik maar eens een potje houtlijm kopen, ik doe tot nu toe alles met kleurloze hobby-lijm.

Groetjes, yellow

Link to comment

Houtlijm is idd beter dan hobbylijm. Je hulzen worden er sterker van.
Het nadeel hiervan is dat houtlijm duurder is dan hobbylijm.

Van die wc-papier eindstoppen weet ik niet, maar ik denk wel dat het iets te maken heeft met dat als je bredere hulzen hebt, dan heeft je lijm meer oppervlak om aan te hechten.
Met bredere hulzen moet je gewoon bredere eindstoppen hebben.

Link to comment

zo dichtbij stond ik niet :wink:

ik had een lang lont, en deed mijn camera pas laat aan, terwijl ik al op 3 meter stond, ingezoomd, toen deed ik nog wat passen terug :lol:

en van 5 gram bp verwacht ik niet zo heel veel :wink:

bij diezelfde cracker met 5 gram whistle liep ik ook wel wat verder :arrow:

en waarom rechtop?
waarom niet :wink: ?


gr.
Stijn

Link to comment

Het word misschien echt tijd dat we een ''knallers'' topic aanmaken ergens, ik weet alleen niet waar.

Hier een foto van een kleine knaller van mij, er zit whistle in ( Zonder bp ! ) :lol: .

Foto:


1 van de 2 eindstoppen moet nog even drogen, morgen denk ik een film van het resultaat. Ik heb weer doorzichtige hobby-lijm gebruikt en WC papier, volgende keer even houtlijm doen als ik het niet vergeet..... :wink:

En wat denken jullie van die nieuwe ''knallers'' topic ? word denk ik toch wel tijd...

Groetjes, yellow

Link to comment

Ik vind het knallers topic een goed idee, kan je die 'tutorial' van ..(kweet naam even niet meer) uit het topic 'eindstoppen' er ook even bij doen. Ik zal hem wel openen in het 'overig' gedeelte van dit pyro-forum!
Verder heb ik vandaag een huls gemaakt voor mijn mini-starmine, hij was weer een beetje scheef maar niet zo veel lucht ertussen... hij is dus beter gelukt als de eerste 2. Hier heb je hem:



Hmm.. beetje bewogen foto :lol:

Link to comment

Stel je vraag maar in het topic '' mini-starmine'' bij ''sier'' , ik heb speciaal aann tyneman gevraagt of hij dit wou verplaatsen !
Stel je vraag daar nog een keer, dan geef ik er daar antwoord op :wink:
Ik weet, het is een beetje dom, maar anders gaan alle onderwerpen door elkaar lopen en dat moeten we ook niet hebben, toch ?

Mooie hulz b.t.w. , maar kan inderdaad beter :wink:

Link to comment

Ja, nogal bewogen en camera is niet super waarmee ik die foto heb gemaakt... ik heb trouwens die vragen nu verwijderd. Ik dacht zelf dat ik ze ook bij mini-starmine had staan :? kzet ze daar wel neer.(heb al wel gezien dat ze zijn beantwoord)

Link to comment

zero, volgens mij houd je je cam gewoon te dichtbij, iets verder weg houden en zoomen is beter

of mijn cam heeft een verweg (1,5m tot onbeperkt) en een dichtbij (0,4 tot 0,5 meter) functie.. :lol:

wel een mooie huls, goed laten drogen, en sta er eens op, als 'ie recht blijft mag je bij de clup :wink:

Link to comment
zero, volgens mij houd je je cam gewoon te dichtbij, iets verder weg houden en zoomen is beter

of mijn cam heeft een verweg (1,5m tot onbeperkt) en een dichtbij (0,4 tot 0,5 meter) functie.. :lol:  

wel een mooie huls, goed laten drogen, en sta er eens op, als 'ie recht blijft mag je bij de clup :wink:


Hmm, dat zal hem zijn! Mijn camera heeft een dichtbij functie... die heb ik niet ingeschakeld. Maar mij cam die kan niet eens zoomen en er zit niet eens een display op, een hele simpele dus. Waarmee ik filmpjes maak is veel beter in ieder geval :lol:
Ik ben ook trots op die huls ;) Beetje scheef gerold, maar erg stevig.. ik ga er nu even niet op staan want ik heb er een eindstop in geramd met alu-folie, straks nog even een kartonnetje erin, dan kijken waar het gaatje moet, dan lont daarin en burst-charge voor mini-starmine en dan de 13 lichtkogels met daar bovenop wat wc-papier voor de druk :D
Link to comment
wel een mooie huls, goed laten drogen, en sta er eens op, als 'ie recht blijft mag je bij de clup :wink:


Dan mag ik nu bij de clup ;) Ik had er een stukje afgesneden en ben er toen op gaan staan, hij bleef helemaal heel :lol: Bij de topic Sier->Mini-Starmine zie je een betere foto van de huls. Ik denk dat ik binnenkort een avond of middag veel hulzen ga maken... dan heb ik ze op voorraad :lol:
Link to comment
  • 3 years later...

En ik had nog een tip voor de HOW TO: Hulzen Rollen,
ik gebruik nooit 1 lange strook ik doe altijd kleinere strookjes van ongeveer 20cm. Dan is de kans op schuin gaan is minder, en als je schuin gaat dan is het maar voor een klein stukje.

Verder had ik een tijd terug een huls gemaakt van zwart foto achtergrond papier, ben er op gaan staan zakte niet is, zelfs met mijn kast er op zakte hij niet in ^_^

Link to comment
En ik had nog een tip voor de HOW TO: Hulzen Rollen,
ik gebruik nooit 1 lange strook ik doe altijd kleinere strookjes van ongeveer 20cm. Dan is de kans op schuin gaan is minder, en als je schuin gaat dan is het maar voor een klein stukje.

Verder had ik een tijd terug een huls gemaakt van zwart foto achtergrond papier, ben er op gaan staan zakte niet is, zelfs met mijn kast er op zakte hij niet in ^_^


Ik had gewoon wat test rolletjes gedaan, maar ik kreeg ze maar niet recht:s
maar ik zal het eerst nog even proberen met goede spullen.
En als je gewoon papier/karton (ik gebruik nu van folders en andere oud papier) gebruikt, en ze wat dikker maakt bijvoorbeeld, zijn ze dan goed genoeg?
of moet ik kraft papier aanschaffen? ik vind die hulzen zo wel best eigenlijks. ze zijn best sterk.
Link to comment
Ik had gewoon wat test rolletjes gedaan, maar ik kreeg ze maar niet recht:s
maar ik zal het eerst nog even proberen met goede spullen.
En als je gewoon papier/karton (ik gebruik nu van folders en andere oud papier) gebruikt, en ze wat dikker maakt bijvoorbeeld, zijn ze dan goed genoeg?
of moet ik kraft papier aanschaffen? ik vind die hulzen zo wel best eigenlijks. ze zijn best sterk.


Ik zou wel kraft papier aan schaffen ik deed het eerst ook niet, en nu ik heb heb werkt het veel beter, en je hoeft minder te rollen om de zelfde sterkte te krijgen. Je kan ze altijd wel dikker maken maar dan heb je een buis met de wanddikte van 1cm dan kan je toch echt beter kraft papier gebruiken is ook gelijk een stuk goedkoper.
Link to comment
Ik zou wel kraft papier aan schaffen ik deed het eerst ook niet, en nu ik heb heb werkt het veel beter, en je hoeft minder te rollen om de zelfde sterkte te krijgen. Je kan ze altijd wel dikker maken maar dan heb je een buis met de wanddikte van 1cm dan kan je toch echt beter kraft papier gebruiken is ook gelijk een stuk goedkoper.


Hoezo goedkoper? ^_^
oud papier gebruiken is gratis :P
maar ik ga zeker kraft papier kopen. ik ben er ook wel van overtuigd dat het veel beter is.
Trouwens, gewone rotjes en spul hebben hele zachte hulzen, maar knallen best lekker.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...