Jump to content
PyroForum.nl

Geschikte motor voor ballmill


ThaDawg

Recommended Posts

Hey allemaal, ik ben van plan een nieuwe ballmill te maken (of mijn oude upgraden). Ik draai nu met een lortone en dit gaat opzich wel prima maar ik wil graag een stapje groter gaan omdat het niet opschiet met batches van 200gr per keer.

heb een mooie motor op de kop kunnen tikken. Hij is uit een oude industriële airco gehaald en dus gemaakt om lang te draaien. Maar geen idee of deze geschikt is om een aantal kilo's rond te slingeren..  Is er iemand die mij kan vertellen of dit een geschikte motor is?  20211229_141820.thumb.jpg.f49e5d8c5affe3eab3775ac49b4ef7dd.jpg

20211229_141800.jpg

Link to comment

De motor heeft een opgenomen vermogen van P = U * I -> dus 230V * 0,45A = 103,5 watt. Hij draait 1225 toeren en dan moet je een overbrenging maken van bv hout om ervoor te zorgen dat hij aanzienlijk langzamer draait want dat is echt veel te snell voor een ballmill. Een snelle hit op search engine brengt me op een snelheid tussen 22 - 33 RPM. https://www.911metallurgist.com/blog/ball-mill. Even uit de losse pols moet je een overbrenging hebben van ongeveer 1:56 (1225/22). Dus stel dat je een tandwiel maakt op de motor met een omtrek van 1 cm moet die 56 centimeter omtrek zijn op het rolbed van de cylinder (pin me er niet op vast, ik heb geen verstand van mechanica maar dit is wat simpele wiskunde). 

Als ik even electrisch kijk zie ik dat je meerdere aders hebt en dat lijkt erop dat 3 of meer spoelen naar buiten zijn gevoerd om die los aan te sturen, daarvoor is een complexere schakeling/aansturing nodig dan een simpele draaistroom motor. Ik denk niet dat je aan deze motor iets hebt.

Link to comment

Ik gebruik een oude motor van een vacuüm pomp.  Kan prima 1.5 kg- 2 kg ronddraaien. Met de trommels die ik heb. Deze draait zonder problemen dagenlang aan een stuk door. Bovendien is deze ook voorzien van een eigen koel fan. 

De kracht zit in de overbrenging. Dus feitelijk voldoet elke motor icm de juiste overbrenging.

Toch zou Ik  zelf uitkijken naar een wat stevigere motor, dan een airco motor welke bijna zonder weerstand zijn rondjes draait. BTW die verschillende draden, van jouw motor, zijn verschillende snelheden😋denk ik. Dat is wel luxe. 

Ik gebruik die van mij ook om stenen in te polijsten. 

Maar anyway, het zit dus in de overbrenging. Mechanisch gezien zou je met jouw motor met gemak 10kg kunnen draaien. De vraag is dan alleen of je dan nog voldoende snelheid overhoudt. 

 

Ik was op het forum, foto's van mijn motor aan het zoeken en vondt ik die kogelmolen van jou uit 2014. Ik weet niet waarom die vervangen is voor een lortone. Maar vermoed dat je toen ook al voor een te lichte motor had gekozen. 

Mijn foto's staan nog op het oude forum denk ik. Ik zag net wel het verhaal weer van iemand die fluitmix in zijn kogelmolen deed. 

Wat een ongelooflijk rijtje personen heeft hier ooit de revu gepasseerd zeg. 

Edited by Jason
Zoeken naar foto's
Link to comment
  • 3 weeks later...

Goed bezig. Pomphuis eraf schroeven en dan hou je gewoon een motor met middenas over.  Ik ben daarmee zelf overgegaan, met het mechanisme van een handslijper. Om de gewenste snelheid op de trommels te krijgen. Ik heb dat ding in de jaren 90 in elkaar gezet en draait nog steeds prima. 

Wat was er nou eigenlijk mis met jouw eerste zelfbouw molen uit 2014

Link to comment

Pomphuis is er al af en er zit al een poelie op! Ik heb een poelie besteld voor een boormachine met verschillende maten zodat ik ook met grotere trommels en snelheden kan spelen.

42 minutes ago, Jason said:

Wat was er nou eigenlijk mis met jouw eerste zelfbouw molen uit 2014

Eigenlijk vrij weinig maar ik wil graag wat grotere batches kunnen millen en de capaciteit van de oude motor is daar te laag voor. 

 

Edited by ThaDawg
Link to comment

Ik meen dat er een aantal jaren geleden ergens een formule stond op het forum voor het berekenen van de poelie grootte voor de as van de molen maar ik kan het nergens terug vinden.. het had in ieder geval te maken met de maten van de trommel, asdikte van je molen, rpm motor en poeliegrootte van je motor. 

Ik kom er echt niet meer uit en wil graag in een keer de juiste poelie bestellen in plaats van een godsvermogen aan verschillende maten poelies😝.

Link to comment

Google omtrek berekening of riem overbrenging.. 

Anyway het komt dus neer op de Omtrek van de as en de trommel.. 

Simpel voorbeeld.. Omtrek van de as is bv 6cm...en van de trommel 24 cm.. 

Dus as draait 1 keer rond.. Dan verplaatst de volgende zich ook 6 cm.. In dit vergelijk.. 24 vd trommel gedeeld door 6 van de as.. Leert ons dat de as 4 keer moet draaien om de trommel 1 keer rond te laten gaan.  Snelheid is dus snelheid motor gedeeld door 4 in dit geval. 

Dus als je een poelie om de aandrijf as gaat maken.. Vliegt juist de aantal wentelingen van je trommel omhoog..   Stel omtrek 12 cm in dit voorbeeld.. Is 2 omwentelingen as voor 1 omwenteling trommel. Snelheid motor gedeeld door 2. 

Snelheid moet van je vacuüm pomp dus drastisch omlaag.. Dus zo klein mogelijke as en zo'n groot mogelijke trommel/ aandrijving. 

Bv. Motor 540 rpm... As 2cm omtrek.  (540x2=1080cm per minuut). Stel je wil naar 10 rpm. (1080:10=108cm omtek trommel). Daar blijkt dan het voordeel van een 3e as/ poelie/ overbrenging. (daarmee haal je het aantal centimeter per omwenteling weer verder mee omlaag).

 

 

Ik hoop je hiermee weer in de goede richting geholpen te hebben. 

Groetjes, 

Jason 

Edited by Jason
Link to comment
  • 2 weeks later...

Beste mensen,

Ik denk dat ik ik er nog niet helemaal uit kom.

 

Mijn motor draait op 1410rpm en hierop zit een poelie met een omtrek van 18,22cm. Dus als ik 1410 deel door 18,22 zit ik op 77.38rpm.

Als ik nu op mijn aandrijfas een poelie zet van 47,12cm (15cm diameter) krijg ik het volgende: 

77.38x47.12= 3646cm per minuut.

Mijn trommel omtrek is 63cm

3646:63=57.8rpm voor de trommel.

Ik moet alleen nog ergens dus de omtrek van mijn aandrijfas (6,28cm) nog verrekenen ..

Ik heb alles klaar staan maar moet alleen die verdomde maat weten voor de poelie die op de as komt waar de trommel op ligt.

Ik heb al veel gegoogled maar t lukt nogsteeds niet echt.

 aandrijftechniek is niks voor mij dat is een ding wat zeker is!

Edited by ThaDawg
Link to comment
  • 10 months later...

O sorry man, ik zie dat ik je net op het laatste moment in de steek heb gelaten. ( mijn notificaties gaan naar een oud mail adres). 

Met het berekenen had je een paar dingen door elkaar gehaald. De omwentelingen per minuut blijven natuurlijk gelijk ongeacht wat de dikte van je aandrijf as is of de poelie die je erop plaatst. 

Ik neem aan dat je er intussen wel achter bent gekomen, met nog een keer het bovenstaand verhaal rustig terug te  lezen. Of mischien heb je wel een van de vele online rekentools gebruikt. 

Een vertraging of versnelling treed enkel op bij een overbrenging tussen ongelijke grote van assen of tandwielen.  ( dat maakt dat jouw rekenfout al in de eerste regel van je berekening zat). 

Je moest de omtrek vermenigvuldigen met je rpm en niet delen. En je krijgt dan een waarde in centimeters en niet in rpm ( want dat was een vast gegeven, welke pas veranderd bij een overbrenging) 

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...