Jump to content
PyroForum.nl

aqua regia koningswater


spatjezuiver34

Recommended Posts

heyyyy

zal me even voorstellen ..... ik ben glenn ben 34  en ben nieuw op het forum vind het leuk mensen te leren kennen waar je wat van ken leren 

nu de vraag dan maar eens of er mensen met ( aqua regia) koningswater ervaring hebben

nu wil ik niet weten hoe je het maakt en zo want dat is niet zo moeilijk 

maar wat ik intressanter vind is wat zijn de gevaren en de nadelen en voordelen er van waar je dat het beste zou kunnen doen omtrent veiligheid 

dus hopelijk ken iemand me helpen 

met vriendelijke groet glenn

 

 

 

Link to comment

Ik heb nog nooit enige vorm van toepassing gezien van koningswater in de pyrotechniek. Zelfs niet in de energetica tbh.

Wat voor na / voordelen hebben we het over? Bij welke toepassing? Ten opzichte van welk ander middel?

Gevaren lijken me wel duidelijk, het is kneitersterk zuur. Maarja, minder heftig als WFNA en daar speel ik ook mee. Dus met een beetje ervaring en nadenken zie ik niets bijzonders aan koningswater ivm andere pittige stofjes. We hebben ergens een topic zwerven over Piranha oplossing, best het bekijken eens waard.

Mocht je het willen gebruiken om zuiverheid van goud aan te tonen dan zijn daar hele mooie testsetjes voor. dat bouw je zo zelf na. En dan gebruik je druppels, is het gelijk niet zo gevaarlijk meer.

 

Link to comment

Altijd moeilijk in te schatten, wat de basis kennis is van degene die de vraag stelde. 

Bij gevaren denk ik maar aan een ding.. De opslag! En tegenwoordig het bestellen van je grondstoffen 😎

Gebruik een glazen fles met stolp. Nu ontploft het zo maar niet meteen, maar het is, al niet handig om een fles met zuur, welke onder druk staat open te draaien. En ik neem aan dat je begrijpt dat irriterende en oxiderende dampen vrijkomen. 

Tyneman, heeft natuurlijk gelijk dat het hier een Pyro forum betreft.  Op een forum als amateurchemie, heb je vast, alle info en ervaringen al staan. 

 

Link to comment

hey

dank jullie voor het reageren  

ik weet wel koningswater niks met pyro temaken heb maar het salpeter word in bijde gebruikt toch zo ver als ik begrijp

en verbeter me aub als ik het fout heb mijn kennis over dezen stof is heel weinig

ik begrijp dat irriterende en oxiderende dampen vrijkomen. van daar ik zo veel info wil leren en het liefste keertje met iemand die er hoop kennis over heb een bakje koffie doen of zo   

probeer een hoop telezen en video s er over te bekijken op het internet  (white fuming nitric acid) dat is helemaal lijp spul wat ik lees 

en las nog een stukje over aqua regia op dezen form maar vond over opslag weinig staan en mee werken weinig staan 

en jah eerlijk is eerlijk tegen jullie kennis van de stoffen ken ik niet op dus dus hoopte over het salpeter meer te leren tekomen 

mijn exuus als het de foute form is dan ben ik jullie heel dankbaar voor de info en de vriendelijkheid 

maar zal ik het even plaatsen op een anderen form 

wil jullie wel een fijne jaar wisseling wensen (ken zeggen let op jullie vingers maar daar zijn jullie slim genoem voor)

groetjes  spatje

Edited by spatjezuiver34
miste gedeelte
Link to comment

Hee Spatje, 

Begrijp me niet verkeerd. Wij praten er graag met je over. En de meesten hier hebben er best wel kennis van of ervaring mee.  Maar het is nu eenmaal zo dat, ikzelf bv maakte dat op het 1e jaar van het lab onderwijs, 35 jaar geleden.   Nog voor jouw geboorte😎

En op dit forum is er vrijwel niemand mee bezig. Terwijl ik op het amateurchemie forum er hele topics over zie.  Dus dat maakt het veel handiger en actueler om dergelijke vragen en bevindingen met hun te delen.  Voor andere syntheses met salpeter zit je hier weer wel goed.. En koffie sla ik nooit af. En bv slagers maken ook veel gebruik van salpeter en bv landbouwers. Bij hun op het forum hoef je natuurlijk weer niet te vragen hoe je er buskruit mee maakt. Je zal uiteindelijk wel antwoorden krijgen maar dat is veel ste langzaam en omslachtig. 

Anyway het is dus handiger voor jouw zelf, om het op het juiste forum te plaatsen. Maw dan had je allang al je vragen beantwoord gezien. 

Bijvoorbeeld :

http://amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=14&t=1337

 

Edited by Jason
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...