Jump to content
PyroForum.nl

IJzeroxide


ArTiC

Recommended Posts

Hee, een vriend van me vertelde dat hij voor CKV (dat is een vak, weet niet wat voor vak. Heb het zelf niet) roest moest maken. Ze moesten Azijn en bleek water 50/50 in een cola fles doen(bv) en dan staalwol er bij gooien vervolgens moest je 2dagen wachten. Na die 2 dagen is die staalwol helemaal door geroest, als je dat aan raak en een beetje tussen je vingers vrijft(hoe schrijf je dat?) dan wordt het heel fijn poeder.
Dit is wat ik had onthouden van het gesprek. Zal het wel nog een keer vragen.
Is dat mogelijk?

Link to comment
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dat was vast niet bij CKV, dat heeft nl. te maken met cultuur en kunst enzo.
Maar opzich zou het wel kunnen wat jij zegt:

Azijn is chemisch gezien een oplossing van 4 tot 15% azijnzuur met geur- en smaakstoffen.
(Wikipedia)
CH3COOH + NaOCl + Fe (wol) -> Fe2O3 + NaCl + CH3COOH ??
Nouja iig oxideert je ijzer naar ijzer(III)oxide en zal je natriumhypochloriet wel natriumchloride worden ofzo, en dat moet dan wss in een zuur milieu.
Iemand meer info hierover? (Want ik ben hier zeker niet 100% zeker over)

Jurrrrr

@ Hieronder: Ja, dat was ik vergeten...
PS: Hier dan de notatie voor als het zuur alleen een katalysator is:
NaOCl + Fe ---CH3COOH---> NaCl + Fe2O3
Link to comment

Ik had even geprobeerd via de electro manier, omdat ik dat toch eens wou doen voor de grap.
Alleen ging het heel vaag.
Ik had alles aangesloten zo als beschreven staat. Spijker ging in het potje met water/zout oplossing (ging bruisen zo als beschreven) en toen heb ik dit een nacht laten staan.
Tot mijn verbazing is me - draadje(wat van koper was) volledig opgelost waar ik hem had gestript!
Nu drijft er in me potje groene vlokjes dat blijft zweven, zinkt niet enzo. Er zit volgens mij ook kleine roestvlekjes op sommige vlokjes. Mijn vraag wat is dit in godsnaam? Kopersulfaat ofzo?
Het zit nu nog in me potje, ik wil het wel viltreren maar ik heb er veeeel te veel zout in gedaan. Nu denk ik als ik het viltreer dat het zout ook mee gaat. Dat is niet echt handig.

Ik heb het nog een paar keer geprobeerd.
Ééntje met koper draad en een paar keer met staalwol,
Resultaat koper:
Me koper is nog bezig, maar het water is groen/zwart (erg lelijke kleur) als je het roert. En me - draadje krijgt een witte kleur wat ik er van af kan halen met een simpele veeg.

Resultaat slaatwol:
Me staalwol ding is klaar.
Ik heb het eerst 2 a 3 dagen in het azijn gelegd. Gebeurde geen ene moer dus ben ik op een ander plan over gegaan.
Ik heb het staal wol aangesloten op de + draad. Een paar keer me - draad vervangen omdat die elke keer oplost? -.-
Toen nacht laten staan. Ik zag helemaal niks, toen roerde ik er een beetje in toen kwam er zwart/bruine suspensie. Ik heb dat water gefiltreed met 3 koffie filters (stond ergens in dit topic dat dat moest). Nu ligt het te drogen. Als je het een beetje uitsmeerd krijg je zo'n poep kleur(weet even niet anders hoe ik die kleur moet beschrijven). Het is ook nog een beetje klonterig. We wachten af...

Link to comment
  • 1 month later...

Nou dat klinkt in mijn oren als Fe2O3. Maar is dit helemaal waar? Ik ben benieuwt en wat is goedkoper Fe2O3 maken of kopen? :( Maar zoon keramiek winkeltje, waar vind ik dat? Is dat in elk dorp of is dat vooral in de steden. Ik wil namelijk niet weer alles afgaan net als toen ik KAS wou kopen.

Nou hopelijk kunnen jullie mij het antwoord geven.

mvg H8Machine

Link to comment

Je denkt toch zeker niet dat de regels opeens veranderd zijn he :( ? Naar bronnen vragen is nog steeds niet toegestaan, maar ik kan je wel wat helpen. Meestal zijn het kunstwinkels voor schilderen en keramiek e.d. , en anders kun je ze op internet wel vinden. Dan is kopen goedkoper als je de verzendkosten er niet bij telt. Ik ga natuurlijk niet voor je uitzoeken of er één bij jou in buurt is.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...