Jump to content
PyroForum.nl

IJzeroxide


ArTiC

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

'waarom altijd H2O2'? omdat je onder andere daarmee oxides kan maken...
'heb je er soms iets over gelezen' is een afkraakzin, ik heb er inderdaad iets over gelezen, anders kende ik het niet.

Als iets niet kan roesten kan het wel oxideren door iets.

roesten is een ander woord voor oxideren (van ijzer)
en je aluminium roest/oxideert niet (in gebruiksvoorwerpen) omdat het daar gecoat is.

voorbeeld: aluminiumfolie, dat oxideert niet. verwijder je echter het bovenste oxidelaagje met kwikchloride, dan oxideert opeens je aluminiumfolie helemaal weg (Al2O3)

Stijn
Link to comment
  • 7 months later...

Volgens mij kan je geen ijzeroxide maken in een waterige omgeving. Het oxide ion O2- is een sterke base. Zodra het in aanraking komt met water geeft dat direct IJzerhydroxide. Dat is tenminste wat ik gehoord heb. Kan iemand dat misschien testen? Een beetje rood ijzeroxide in een reageerbuis en dan er wat water bij doen. Volgens mij is de rode kleur dan snel weg.

Link to comment

Jazeker bestaat er wel ijzerhydroxide! Dit kan je ook eenvoudig thuis bereiden door een ijzerchloride- oplossing te mengen met een natriumhydroxide-oplossing.

FeCl2 + 2NaOH ==> Fe(OH)2 + 2NaCl Je ziet dan witte prut, die binnen een kwartiertje zwart-groen word.

Dit hydreert aan de lucht tot FeO(OH), dat er ongeveer hetzelfde uitziet.
4Fe(OH)2 + O2 ==> 4FeO(OH) + 2H2O

Als je dit vervolgens weer verhit in je oven krijg je rode ijzerroxide, Fe2O3.

2FeO(OH) + Hitte ==> Fe2O3 + H2O

Bron: Frogfot

Dit is een leuke en snelle methode om ijzeroxide te bereiden, maar ik heb voorlopig nog de genoeg liggen... :angry:

Link to comment
Zou je iets specifieker kunnen zijn? De travo is een transformator neem ik aan? Je opstelling, andere metalen die misschien de hele boel aanraken?

Hier heb ik de opstelling getekend


klik erop om het te vergroten

Ik heb ook 2 spijkers in een oplossing van zout en water. Ik heb de travo aangesloten op 2 spijkers alleen er kwam een groen spul van af is dit ook roest (ferro(|||)oxide)(denk het niet)wat is het wel. En wat kan ik er tegen doen. Of is dit ijzerhydroxide??
Link to comment
  • 3 weeks later...
Of langs zo klei winkel, je gebruikt het om je klei te kleuren toch?

Ja, en dat noemen wij een keramiek-winkel, Fe2O3 is fel oranje/(lichtrood?).

hoe kwam dat het de eerste keer blauw was en de tweede maal wel roest?

Misschien had je de eerste keer FeO ipv Fe2O3 !? Dit is zwart, ik weet niet welke kleur FeO geeft in water...
(gaf Fe(3+) niet groen? en Fe(2+) niet blauw of een andere kleur?).

Jurrrrr
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...