Jump to content
PyroForum.nl

IJzeroxide


ArTiC

Recommended Posts

  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wel ik stel me eigenlijk wel een vraag bij dat gas wat is dat eigenlijk?
Want ik heb vroeger ook is met een glas water en een 9 volt batterij waterstofgas gemaakt, maar dat was niet met zout en een spijker en ik weet het niet zeker maar het zou kunnen dat het ook met gedistileerd water was.
Ik denk toch dat het dat was maar het komt ook uit een of ander terrorcookbook dus het kan wel fout zijn.
Het zijn natuurlijk minime hoeveelheden dat er geproduceerd worden maar, als het gas brandbaar is is het mischien toch verstandiger om de ijzeroxide gewoon te kopen of toch het geheel op een goed geventileerde plek te zetten.
Maar het zou kunnen dat het ook een ander gas is dat niet ontbrand maar het is mischien toch de moeite om het is te onderzoeken.
En als de text van Jolly klopt dan zou de positieve draad moeten broebelen en aangezien een spijker geleid is het normaal dat die dan ook broebelt.

Pirate

Link to comment

Mensen, ik ben de laatste tijd ook een beetje bezig ijzeroxide te maken, maar gewoon door een paar spijkers te laten roesten in een glazen flesje water. Alleen dr vraag is, hoe haal ik het oud het water ? Ik kan natuurlijk gaan indampen, dit is altijd een optie, maar is veel werk. Ik had geprobeert het in een koffie-filter te doen, maar deze zijn vrij klein ( kwa hoeveelheid water+roest dat je er doorheen gooit ) dus dat is ook niet echt handig, en, in kleine hoeveelheden ( wat ik dus doe ) blijft het een beetje aan de filter zitten, en krijg je het er niet meer af als het droog is.
Heeft iemand suggesties/tips voor me ? En gaat het echt zoveel sneller met electriciteit ? ook meer ?

Link to comment

gewoon minder water nemen, dan kan het beter door je filter
geduld is een schone zaak
roest lost niet op in water, dus je haalt gewoon de spijker er uit, schraapt hem af, en filtert je water.
en om het uit je filter te halen, vouw het 20x dubbel, rol het, schud het, en het komt er echt wel af.

dan heb je je roest, wat niet erg puur is..

Fe2O3 kost geen drol...

Link to comment

gister toen ik Fe203 ging maken, zat er een cm dikke laag bruine prut in het glas.
is dat het ijzeroxide?
en bij mij ging i.p.v. de spijker het koperdraaddraad borrelen.
:oops: misschien koperoxide? :?


Edit: nu ik na een nacht weer heb gekeken heb je een soort donkerblauwe laag met daatboven de bekende bruine roestkleur.
is het goed?

Link to comment

slim.. :wink:
ik zou zeggen dat je een mengseltje van koper- en ijzerzouten hebt gemaakt, try again misschien.
of probeer het te scheiden, probeer het ene van het ander af te gieten...

en als je gewoon een lange spijker neemt en pas buiten je elektrolysepotje aansluit heb je alleen contact met je IJzer, en niet met koperdraad..

Mzzls
Stijn

Link to comment
Wel ik stel me eigenlijk wel een vraag bij dat gas wat is dat eigenlijk?
Want ik heb vroeger ook is met een glas water en een 9 volt batterij waterstofgas gemaakt, maar dat was niet met zout en een spijker en ik weet het niet zeker maar het zou kunnen dat het ook met gedistileerd water was.
Ik denk toch dat het dat was maar het komt ook uit een of ander terrorcookbook dus het kan wel fout zijn.
Het zijn natuurlijk minime hoeveelheden dat er geproduceerd worden maar, als het gas brandbaar is is het mischien toch verstandiger om de ijzeroxide gewoon te kopen of toch het geheel op een goed geventileerde plek te zetten.
Maar het zou kunnen dat het ook een ander gas is dat niet ontbrand maar het is mischien toch de moeite om het is te onderzoeken.
En als de text van Jolly klopt dan zou de positieve draad moeten broebelen en aangezien een spijker geleid is het normaal dat die dan ook broebelt.

Pirate


als jij fatsoenlijk gedest. water had, kon er nieteens stroom doorheen lopen :D de ionen in het water geleiden, niet het water zelf. het gas wat je bij het proefje ziet ontstaan is idd waterstofgas (H2(g)). het schepje zou is alleen maar om ionen in de oplossing te krijgen waardoor het beter geleid.
Link to comment
als jij fatsoenlijk gedest. water had, kon er nieteens stroom doorheen lopen :D


Ik heb ook nergens gezecht dat ik zeker was dat ik gedistileerd water heb gebruikt alleen maar dat ik het niet zeker wist.

Maar er word dus daadwerkelijk waterstofgas geproduceerd met dit proefje, wel voor de mensen die dit dus thuis zijn aan het doen doe het dan aub op een goedverluchte plaats.
Want waterstofgas is toch een vrij brandbaar goedje, in kleine hoeveelheden zal het wel geen kwaad kunnen maar als je het bv in een kast laat staan voor een dag of twee.

Pirate
Link to comment

Mensen, ik ben nu 2 weken bezig met een beetje spijker aan het laten roesten in water. Vandaag heb ik het ingedampt. Het resultaat:


0,13 gram Fe2O3. Dit vind ik wel een beetje weinig voor 2 weken werk :? Maar ik heb het wel :D 'k moest het uit het pannetje schrapen, ik heb niet alles er uit kunnen krijgen. Tijdens het proces gaat een ook deel verloren.
Heeft iemand beter ideeen hoe ik het ijzerroest uit het water kan halen ?
b.v.d. :D


Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Dat zal niet gaan...de ijzerionen zullen neerslaan met de OH- ionen. Wat je over houd is dus Fe(OH)2. Het is bijna onmogelijk om de H (uit de OH) te scheiden van de O, deze binding hier tussen is ongelofelijk sterk (relatief dan he :D). Als je dus deze proef uitvoert, zul je een oplossing krijgen van Na+ en Cl- ionen en een neerslag van Fe(OH)2 of Fe(OH)3 (ligt eraan of je ijzer (II) of ijzer (III) hebt). Als je wat wil doen met de Fe(OH)2 zul je het moeten filtreren. Het is trouwens niet aan te bevelen om het te filteren en dan in te dampen en te denken "Hey dat is NatriumCloride, dat is zout, Eten!!" Er zitten natuurlijk nog NaOH moleculen in en die zijn niet goed voor de volksgezondheid.

Over dat een neerslag reactie precieser zou zijn, dat hoeft niet. In kraanwater zitten ook Cu2+ ionen, die (helaas...) neerslaan met de OH- waardoor je Cu(OH)2 krijgt. Er zitten ook nog een heleboel andere stoffen in.

Link to comment

Ik heb dit niet zelf bedacht. Het gaat wel. Ik dacht alleen dat het al bekend was en ik heb daarom niet de volledige synthese uitgelegt.

Bereid een oplossing van FeCl2 door het oplossen van staalwol in zoutzuur.
Damp dit in zodat alle zoutzuur verdwijnt.
los het bruine ijzerchloride opnieuw op.
Bereid een oplossing van NaOH.
Voeg de 2 oplossingen bij elkaar.
Filtreer het neerslag af.
Droog dit aan de lucht. Het Fe(OH)2 gaat over in FeO(OH).
Verhit deze stof voor 1 tot 2 uur op 250 tot 300 graden in de oven.

Link to comment
Het Fe(OH)2 gaat over in FeO(OH).
Verhit deze stof voor 1 tot 2 uur op 250 tot 300 graden in de oven.


2Fe(OH)2 --> 2FeO(OH) + H202? OF + H2 + O2

Want ik mis namenlijk een H in de vergelijking...en hoe gaat de FeO(OH) naar FeO? waar blijft die OH-groep?
Link to comment

Wel beetje duur maarja, koste mij 9 euro voor 1 kilo. Inderdaad donkerbruin en als je maar hele kleine hoeveelheid toevoegd aan bv kno3/suiker kleurt en mengt kleurt dit gelijk het gehele mengsel ja.(plakt dus, daarom wordt het ook als kleurstof gebruikt.)

Link to comment


2Fe(OH)2 --> 2FeO(OH) + H202? OF + H2 + O2

Want ik mis namenlijk een H in de vergelijking...en hoe gaat de FeO(OH) naar FeO? waar blijft die OH-groep?


Fe + 2 HCl ----> FeCl2 + H2

FeCl2 + 2 NaOH ----> Fe(OH)2 + 2 NaCl

4 Fe(OH)2 + O2 ----> FeO(OH) + 2 H2O

2 FeO(OH) ----> Fe2O3 + H2O

Er ontstaat geen FeO maar Fe2O3
.
Link to comment

Oke... FeCl met natronloog tot Fe(OH)<sub>2</sub> klopt nog.

maar daarna heb je voor de reactie 4 Fe en na de reactie maar 1 Fe...

Maar na wat rekenwerkt is het geworden

4 Fe(OH)<sub>2</sub> + O<sub>2</sub> ---> 4 FeO(OH) + 2 H<sub>2</sub>O

Verder klopt hij, ik had me vergist...ik zat te denken aan ferro-ijzeroxide en niet aan ferri-ijzeroxide..ik weet ook niet waarom :D

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...