Jump to content
PyroForum.nl

IJzeroxide


ArTiC

Recommended Posts

Een vriend van me gaat morgen boorzuur bestellen en hij wil ook
meteen IJzeroxide meebestellen.
Maar welke moet hij dan hebben als hij Fe2O3 wilt hebben.
Staan er 2 bij waar ik over twijfel namelijk

-IJzer oxyde rood (nat)

-IJzeroxyde rood Synthetisch

Weet iemand welke hij moet kopen?

Link to comment
  • Replies 82
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

welke had je gehaald dan Vuurtje.
Maar ja hier komt ook nog iets van 6 a7 euro verzendkosten bij he.

Die betaal je zoiezo, dus of je nu 20 of 23 euro betaald, maar om het maar even te verklappen, ik heb de "natte" , gewoon een gok, misschien noemden ze het nat omdat een hydraat vorm is of omdat er nog vocht in zit (voelt niet echt nat aan iig). Ik plaats het voor gebruik even een paar uurtjes op de kachel dan weet ik zeker dat het droog is.
Ik heb er ook thermiet mee gemaakt en het werkte.
Link to comment
  • 1 month later...

Het gaat hier dus over Fe2O3, dit kun je dus ook kopen, ik weet zelf ok wel wat bronnen, alleen, dit kost geld. Je kunt het ook zelf maken !
Ik heb van verscheidende mensen gehoord dat je roest kon krijgen door een bakje water te nemen, hier zout in te doen, en dan 2 draadjes van 12 Volt er in te doen, de + kant moet aan de spijker vast zitten en de - kant ergens los in het water. Als je er dan stroom omzet versnelt dit het proces.
Ik vraag mij alleen af, hoe gevaarlijk is het om water onder stroom te zetten voor jezelf, maar ook voor je meterkast :roll: als men begrijpt wat ik bedoel.
Alvast bedankt, hopelijk zijn er hier mensen die dit al vaker hebben gedaan en er meer van af weten.

Als je het zonder stroom doen en geoon laat roesten in water, is de hoeveelheid dus minder maar de kwaliteit gaat toch niet achteruit ?

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Ik ben langs zo'n winkel geweest, maar ze hadden het niet....
Ik heb nu wat roest, ik had het gefilterd door een koffie ding alleen het was heel wenig dus het zak alleen een beeje aan de zijkanten, ik kon het er niet afschrapen. Toen ik het in de fik zette brande het niet anders.
Volgende keer een iets grotere hoeveelheid.

Link to comment

Ik post hier de tekst die yellowcard bedoelt. Als er fouten inzitten, of als het onvolledig is, laat me het dan weten, dan pas ik het aan.

Thermiet is smerig spul. Hier is een goede en makkelijke manier om het te maken.
De eerste stap is om aan wat ijzeroxyde te geraken (Wat hetzelfde is als ROEST!).
Hier is een goede manier om het in grote hoeveelheden te maken in een korte tijd:

-Neem een DC-convertor zoals degene die gebruikt worden op een trein setje.  
Schakel de connector uit, doe de draden uiteen, en strip ze alletwee.
 
-Nu heb je nog een kom met water met een eetlepel (ongeveer) natriumchloride
(Keukenzout) eraan toegevoegd nodig. Hierdoor wordt het water geleidend.
 
-Steek nu beide draden in het mengsel (Ik veronderstel dat je de converter
hebt ingestoken..) en laat ze zitten voor ongeveer 5 minuten.
Een van hen zal wat harder beginnen bubbelen/bruisen dan de andere. Dit is
De POSITIEVE(+) draad. Als je deze test niet correct uitvoert, dan zal het
Uiteindelijke product het tegenovergestelde (chemisch toch) zijn van roest, roestzuur(?).
Waar je niks mee zal zijn (alhoewel je het toch nut heeft!).

-Hoe dan ook, steek de nagel verbonden met de positieve draad in de kom.
Steek nu de negatieve draad in het andere einde. Laat het nu een nachtje  
staan en schraap in de ochtend de roest van de nagel. Herhaal dit tot je een
hoopje roest hebt op de bodem van de kom. Wees vrijgevig met je roestcollectie.  
Als je de moeite neemt om thermiet te maken, kan je ineens een hele boel maken,  
niet waar?

-Verwijder nu het overbodige water en giet de roestige oplossing op een
grote oppervlakte. Laat het in de zon drogen voor een paar uur, of binnenshuis.
Het zou een oranje-bruine kleur moeten hebben.  
(alhoewel ik het in veel verschillende kleuren heb Gezien!. Soms is de kleur
verneukt, wat kan ik zeggen…het is nog altijd ijzeroxyde!)
Link to comment
Ik heb van iemand gehoord dat je de + draad aan de ene kant van de ( bv ) de spijker moet doen, en de - draad gewoon los in het water.
Klopt dit ?

Ja, dat staat ook gewoon in de tekst. ^^ :lol:

@dr. Bunhead, en aan de positieve draad moet je een nagel binden, en de twee draden in een geleidend waterbad steken (water+zout dus). Dan onstaat er roest op de nagel.
Link to comment

Een mailtje wat ik kreeg over gewoon ijzer poeder, niet ijzeroxide, ijzer poeder dus van hekserij:

''Het is vrij ruw vijlsel, er zit ook een enkle keer een klompje tussen van enkele milimeters in omvang.
In verband met de brandbaarheid verzenden we maximaal 1 potje van 50 gr per verpakking, dat kost dan € 5,50 aan verzendkosten. Afhalen in Kampen kan na afspraak, dan is er geen limiet en zijn er geen verzendkosten.

Betaling moet altijd vooraf, we doen niet aan andere betaalmethodes en ook niet aan rembours. Bij persoonlijk afhalen kan ter plekke contant worden afgerekend. ''

Dat dus.

Groetjes, yellow :wink:

Link to comment

Als je nog even wat verder blijft zoeken kun je nog andere bronnen vinden voor ijzerpoeder en zij verzenden ook zonder problemen grotere hoeveelheden :wink:

Maar ik wil nu niet lastig doen ofzo maar wat heeft ijzerpoeder met ijzeroxide te maken of ben je van plan het zelf te laten oxideren :?

En iedereen zal de heks ondertussen wel kennen maar we kunnen best geen gewoonte van maken om bronnen op het forum te plaatsen het is maar we weten zelf allemaal goed genoeg hoe moeilijk het is om er nieuwe te vinden.

Pirate

Link to comment

Klopt, maar ik nam aan dat iedereen die al kende dus dacht ik dat het niet erg was. Ik had het even opgeschreven voor de mensen die het van plan waren daar te kopen. En het niet laten oxideren nee :wink: ahoewel die redenatie wel logisch is.

Een foto van die gedroogde koffie filter met ijzeroxide er op:


Groetjes, yellow :wink:

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...