• 0
Sign in to follow this  
Followers 0
Boem

De nat-heid van een oplossing

Question

Goedemiddag,

Ik heb 100 gram sas en verdeel dat over twee bakjes met 50 gram elk.
Ik wil er 'stopverf' van maken dus ik voeg vloeistof toe.

Bak 1: 50% water en 50% spiritus, benodigd: 13 ml.

Bak 2: 25% water en 75% spiritus, benodigd: 19 ml. (ruim 30% meer).

Waarom is water 'natter' dan spriritus (of alcohol, of aceton) bij een gelijk volume?
Kan je daar een berekening op loslaten, zodat van te voren is in te schatten hoeveel meer je nodig hebt van een bepaalde vloeistof (bij een sas met identieke eigenschappen)?

Heb aan (de snellere) verdamping (van spiritus t.o.v. water)  gedacht, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de hoeveelheid (+ 30%) versus bereidingstijd van een paar minuten?!

Prettige dag verder!

0

4 answers to this question

• 0

Je kunt denk ik water niet vergelijken met spiritus, alcohol, aceton, benzine of olie. En is derhalve dus niet natter dan...:rolleyes:
Een 25% alc/water oplossing b.v. zorgt er wel voor dat de oppervlakte spanning van water vermindert waardoor het beter mengt met de compo. Ik denk dat je dat bedoelt met natter?

Ik denk dat je gewoon moet bekijken welke binder je wilt activeren en zorg voor genoeg vloeistof om dat te bereiken.
Of er een berekening voor bestaat. Wellicht wel. Maar je maakt het jezelf denk ik erg moeilijk.

Mocht ik je vraag verkeerd begrepen hebben en uit mijn nek sta te lullen dan hoor ik het graag:D

0

Advertentie

• 0
On 9/11/2017 at 7:27 PM, de.leeuw62 said:

Een 25% alc/water oplossing b.v. zorgt er wel voor dat de oppervlakte spanning van water vermindert waardoor het beter mengt met de compo. Ik denk dat je dat bedoelt met natter?

Nope, dat bedoel ik niet   ;)

Nat-heid, toen ik het schreef klonk het zo logisch ...

- Neem een sas, zeg 100 gr, verdeel die in twee porties van 50 gr.
- Bij portie 1 doe je 15 ml water, bij portie 2 doe je 15 ml spiritus.

Resultaat:

- Portie 1 vormt een mooie vochtige bal, glimmend aan de buitenkant en goed snijdbaar, a nice putty.
- Portie 2 is nog een kruimelige bende.

Dus ondanks dat je eenzelfde hoeveelheid vloeistof toevoegt aan beide porties (in milliliters en met op het oog met dezelfde viscositeit), is het resultaat anders.

Waarom?

Boem begint zich af te vragen of het met het soortelijk gewicht van de desbetreffende vloeistof te maken heeft? Zou de consistentie (de nat-heid) van de sas hetzelfde zijn als je respectievelijk 15 gr water en 15 gram spiritus toevoegt?
Dat is een testje voor later (tenzij iemand me van te voren zegt dat ik uit me nek lul, wat waarschijnlijk is, gezien het uur en mijn scheikundige kennis).

Weltrusten, dank voor het meedenken.

0

• 0

In water lossen stoffen als nitraten erg goed op. In alcohol niet. Vandaar dat je dus een heel andere consistentie krijgt bij verschillende oplosmiddelen bij je sas. Het zijn beide stoffen met totaal verschillende stofeigenschappen.

Waarvan 'natheid' een erg subjectieve eigenschap is. :P

Daarnaast verdampt alcohol (Vooral aan de oppervlakte van je korreltjes) veel sneller als water en zal het dus altijd 'droger' lijken.

Zoiets?

0

• 0
On 9/13/2017 at 9:16 AM, Tyneman said:

Zoiets?

Yep

On 9/13/2017 at 9:16 AM, Tyneman said:

Het zijn beide stoffen met totaal verschillende stofeigenschappen.

#Boem-bonkt-kop-tegen-muur-en-gaat-boekje-chemistry-for-dummies-kopen

0

Sign in to follow this  
Followers 0

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Strontium nitraat is hygroscopisch, vandaar dat sommige de parlon/aceton methode kiezen = sneller droog (cut stars) / enigszins beter beschermd tegen vocht, daar in tegen rolt dextrine gebonden stars een stuk rustiger vind ik. dus ja het maakt niet veel uit. acetone/cut stars zijn in Amerika nogal gemeengoed, dus ze propageren het alsof het Mexicanen tegenhoud, in sommige van hun "rubber stars" zit volgens mij ook een niet mis te verstanen overdosis parlon om het maar te kunnen  "parlon kleien" Met andere woorden: het was gewoon een met water rollen compo, waarvan die Amerikanen nu opeens zeggen dat je het met aceton moet binden, ze zeggen ook dat je het niet met alcohol kunt binden, dus ja klinkt lekker doordacht met 10% red gum in de compo     ik denk niet dat het veel verschil maakt in brand eigenschappen als je parlon of red gum wel of niet als binder gebruikt, maar het zit dan zeker beter door je compo gemixt, ik denk WEL dat het uitmaakt als je de dextrine weglaat en de formule aanpast in voordeel van een andere brandstof of chloordonor, maar ik denk NIET dat dat een direct waarneembaar verschil geeft 
    • Nou even voorstellen ik ben Erik en kom uit den haag. Al vanaf mijn 12e jaar met kno3 bezig ik las is kruistocht in spijkerbroek 70 salpeter 20 koolstof en 10 zwavel en warempel mijn passie was geboren Ik ben trouwens al heel lang lid mijn emailadres zit in jullie systeem. Ik woonde vroeger in het Westland en kon voor ongeveer 10 gulden 25 kg kno3 kopen . Rookbommen en beetje onschuldig spelen . Later ben ik er helemaal in opgegaan. Ik wil ook geen knallen leren dat kan ik erg goed maar pyrotechnische mengsels en redoxreacties Ik heb vanaf eind 2007 niets meer gedaan en heb weer wat chemische stoffen aangeschaft Maar ook vind ik de combinatie natuurkunde en scheikunde heel fascinerend. Verder wil ik het zo houden en zou graag wat meer verdiepen in jullie forum.  
    • Met het oog op de wereld waant Boem zich een gelukkig man: Romeinse kaarsen zijn hier verboden ...
    • Hmmm. Zolang Amazon niks bant verandert er weinig.
      Ben dit jaar amper actief kunnen zijn dus heb dit jaar ook niks gekocht, ik zou niet weten hoe het staat met het aanbod momenteel. De aandacht voor het hele chemicaliën-verkoop gedoe doet alleszins niks goed.
    • Aldus... https://www.nytimes.com/2017/09/20/technology/uk-amazon-bomb.html https://www.channel4.com/news/potentially-deadly-bomb-ingredients-on-amazon   
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online