Jump to content
PyroForum.nl

Waarom is water 'natter' dan spriritus (of alcohol, of aceton) bij een gelijk volume?


Boem

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb 100 gram sas en verdeel dat over twee bakjes met 50 gram elk.
Ik wil er 'stopverf' van maken dus ik voeg vloeistof toe.

Bak 1: 50% water en 50% spiritus, benodigd: 13 ml.

Bak 2: 25% water en 75% spiritus, benodigd: 19 ml. (ruim 30% meer).

Waarom is water 'natter' dan spriritus (of alcohol, of aceton) bij een gelijk volume?
Kan je daar een berekening op loslaten, zodat van te voren is in te schatten hoeveel meer je nodig hebt van een bepaalde vloeistof (bij een sas met identieke eigenschappen)?

Heb aan (de snellere) verdamping (van spiritus t.o.v. water)  gedacht, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk gezien de hoeveelheid (+ 30%) versus bereidingstijd van een paar minuten?!
 

Prettige dag verder!

Link to comment

Je kunt denk ik water niet vergelijken met spiritus, alcohol, aceton, benzine of olie. En is derhalve dus niet natter dan...:rolleyes:
Een 25% alc/water oplossing b.v. zorgt er wel voor dat de oppervlakte spanning van water vermindert waardoor het beter mengt met de compo. Ik denk dat je dat bedoelt met natter?

Ik denk dat je gewoon moet bekijken welke binder je wilt activeren en zorg voor genoeg vloeistof om dat te bereiken.
Of er een berekening voor bestaat. Wellicht wel. Maar je maakt het jezelf denk ik erg moeilijk.

Mocht ik je vraag verkeerd begrepen hebben en uit mijn nek sta te lullen dan hoor ik het graag:D

 

Link to comment
On 9/11/2017 at 7:27 PM, de.leeuw62 said:

Een 25% alc/water oplossing b.v. zorgt er wel voor dat de oppervlakte spanning van water vermindert waardoor het beter mengt met de compo. Ik denk dat je dat bedoelt met natter?

Nope, dat bedoel ik niet   ;)

Nat-heid, toen ik het schreef klonk het zo logisch ...

- Neem een sas, zeg 100 gr, verdeel die in twee porties van 50 gr.
- Bij portie 1 doe je 15 ml water, bij portie 2 doe je 15 ml spiritus.

Resultaat:

- Portie 1 vormt een mooie vochtige bal, glimmend aan de buitenkant en goed snijdbaar, a nice putty.
- Portie 2 is nog een kruimelige bende.

Dus ondanks dat je eenzelfde hoeveelheid vloeistof toevoegt aan beide porties (in milliliters en met op het oog met dezelfde viscositeit), is het resultaat anders.

Waarom?
 

Boem begint zich af te vragen of het met het soortelijk gewicht van de desbetreffende vloeistof te maken heeft? Zou de consistentie (de nat-heid) van de sas hetzelfde zijn als je respectievelijk 15 gr water en 15 gram spiritus toevoegt?
Dat is een testje voor later (tenzij iemand me van te voren zegt dat ik uit me nek lul, wat waarschijnlijk is, gezien het uur en mijn scheikundige kennis).
 

Weltrusten, dank voor het meedenken.

Link to comment

In water lossen stoffen als nitraten erg goed op. In alcohol niet. Vandaar dat je dus een heel andere consistentie krijgt bij verschillende oplosmiddelen bij je sas. Het zijn beide stoffen met totaal verschillende stofeigenschappen.

Waarvan 'natheid' een erg subjectieve eigenschap is. :P

Daarnaast verdampt alcohol (Vooral aan de oppervlakte van je korreltjes) veel sneller als water en zal het dus altijd 'droger' lijken.

Zoiets?

  • Like 1
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...