Jump to content
PyroForum.nl
Tyneman

3" burst voorkeur

Recommended Posts

Ik gebruik nu straight pulverone om mijn 3" te breaken.  [edit] met anderhalf/twee gram flash booster.[/edit] Heeft vullen met MCRH veel voordeel? Of is het alleen de gebruikte hoeveelheid BP?

Share this post


Link to post

In mijn beperkte ervaring ligt het voordeel van MCRH boven pulverone gewoon in de besparing van BP ja.

Het breekt zeker niet sterker.

Share this post


Link to post

Het gemak dat je overal dezelfde breakcharge voor kunt pakken. Bij mij zit MCRH in alles namelijk. Pulverone vind ik relatief een gedoe om te maken ook.

 

Break sterkte hangt af van je basis materiaal/kracht bp, hoeveelheid en soort booster maar natuurlijk ook de pasting. In dat filmpje wat ik laatst poste zie je goed de verschillen.

Share this post


Link to post

Ter aanvulling.

MCRH is per volume-eenheid lichter in gewicht dan pulverone. Door MCRH te gebruiken kan er daardoor (ook) bespaart worden op de hoeveelheid stijglading. 

 
Why coat the BP onto rice hulls?

In ball shells smaller than 4-inches or so, granulated black powder works just fine to burst the shells. But once we reach 4-inch shells and larger, granulated BP simply gets too heavy for that purpose.

A 12-inch single-petal ball shell has an area of approximately 450 cubic inches inside its stars that needs to be filled with burst powder.

But what kind of burst powder?

Well, commercial 2FA black powder has a density of 0.6 ounces per cubic inch. So if those 450 cubic inches were filled with 2FA burst powder, it would require 270 ounces of that powder: almost 17 pounds.

But in “Fireworks, the Art, Science and Technique,” Dr. Shimizu recommends 85 ounces of burst charge in that shell–about 5.3 pounds. But the weight of 2FA burst powder is three times that.

Obviously we have to find some way of filling that volume with a burst charge that only contains about 85 ounces of black powder.

By coating the black powder on a “carrier,” such as rice hulls, cotton seeds or cork bits, we can accomplish that desired reduction in the density of the burst charge used in the shell.

Why use rice hulls? Primarily because they are the easiest and cheapest carrier to get in the US.

Black powder coated on rice hulls, in a ratio of 7:1 by weight, results in a burst charge with a density of approximately 0.25 ounces per cubic inch. That is the actual amount of black powder per cubic inch, not including the weight of the rice hulls.

At that 0.25 ounces per cubic inch, the 450 cubic inches in the 12-inch single petal shell would contain 112.5 ounces of black powder bursting charge.

That’s getting down into the range of Dr. Shimizu’s recommendation. And, with a double-petal shell, where more volume is occupied by stars, and less by burst charge, the coated hulls would contain just the right amount of BP. Some of this depends on the size of the stars that are used, of course.

So, we coat black powder on rice hulls to lower the density and weight of the burst charge.

The resulting black powder coating is also much thinner than 2FA granules would be, so it burns much more rapidly than the solid granules would. That results in a very rapid pressure spike, and a strong bursting of the shell, with large star-pattern size and good symmetry to it.

Some experimentation is required in the long run to dial in the perfect burst charge and shell construction for optimum shell bursts. Burst powder strength, the amount of it in the shell, the amount of paper pasted on the shell, etc.–all contribute to the performance of a shell.

 

Bron: H. Gilliam, Skylighter

Share this post


Link to post

Same here, MCRH met 7/3 flash booster voor al mijn break charges.
Ik sluit mijn mening aan bij EC. Voor alle shells dezelfde break charge maakt het leven een stuk makkelijker^_^

Share this post


Link to post

  • Similar Content

    • By de.leeuw62
      Rocket header test+25,6 id motortest
    • By de.leeuw62
      Rocket header test met dikke wand gevuld met slow flash en (omdat ik toch bezig was een eerste 25,6 ID bp motor test met header voor de vorm.)
      Vonken staart d.m.v van Mg vijlsel.
      (Aug. 2016)
       
    • By Tyneman
      Dit O&N gebruikt om verschillende configuraties te testen. 
      Ik heb nieuwe tools en een nieuwe pers. Tevens de tip gehad om eens 60-30-10 te gebruiken, dit aangezien mijn meal wat aan de snelle kant is
      Filmtechnisch valt het erg tegen, maar ik zag het live en heb er een hoop van geleerd. Volgend jaar headers op die pijlen GvD! Want dat had al makkelijk gekund.
      Idee achter de specs die erbij staan: Brandstof - Welke Tool - lengte motor - evt nozzle
      Nummer 1
      Meal - Whistle - 95mm
      Pijl1.mp4
      Nr 2
      Meal +Ti - Whistle - 95mm
      Pijl2.mp4
      Nr 3
      Meal +Ti - Whistle - 95
      Pijl3.mp4
      Nr 4
      60-30-10 - Whistle - 95mm
      Pijl4.mp4
      Nr 5
      60-30-10 - Whistle - 95mm - Nozzle
      Pijl5.mp4
      Nr6
      60-30-10 - BP - 190mm - Nozzle
      Pijl6.mp4
      Nr 7
      Meal - BP - 190mm
      Pijl7.mp4
      De laatste was een mooie CATO, maar dat zat ook in de planning.
      60-30-10 - BP - 190mm - zonder nozzle is niet herkenbaar op film, maar toch leuk om alles zo eens te vergelijken.
    • By Tyneman
      Meal - BP - 190mm
    • By Tyneman
      60-30-10 - nozzle - BP -190mm
    • By Tyneman
      60-30-10 - nozzle - whistle - 95mm
    • By Tyneman
      60-30-10 - whistle - 95mm
    • By Tyneman
      Meal + Ti - whistle - 95mm
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Topics

  • Posts

    • O sorry man, ik zie dat ik je net op het laatste moment in de steek heb gelaten. ( mijn notificaties gaan naar een oud mail adres).  Met het berekenen had je een paar dingen door elkaar gehaald. De omwentelingen per minuut blijven natuurlijk gelijk ongeacht wat de dikte van je aandrijf as is of de poelie die je erop plaatst.  Ik neem aan dat je er intussen wel achter bent gekomen, met nog een keer het bovenstaand verhaal rustig terug te  lezen. Of mischien heb je wel een van de vele online rekentools gebruikt.  Een vertraging of versnelling treed enkel op bij een overbrenging tussen ongelijke grote van assen of tandwielen.  ( dat maakt dat jouw rekenfout al in de eerste regel van je berekening zat).  Je moest de omtrek vermenigvuldigen met je rpm en niet delen. En je krijgt dan een waarde in centimeters en niet in rpm ( want dat was een vast gegeven, welke pas veranderd bij een overbrenging) 
    • Hahaha het is toch echt een virus ook.  Vanochtend eerst Facebook toen hier verhaal doen voor de gezelligheid. Schreef ik nog neu dit jaar niks gemaakt. Het begon toch wel te kriebelen. Ik denk nog geen half uur later, was ik al aan de gang.   Toch maar wat knal en stuk of zeven whistle motortjes geperst. Payload heb ik nog liggen.  En maar fantaseren wat ik nog meer droog kan krijgen voor morgen🤣  Have fun!  Jason 
    • Ik ben ook blij dat dit forum met zijn info, tenminste online blijft.  Ik denk buiten de problemen met Nederland, het ook een tijdsbeeld is. Daar waar ik vroeger op mischien wel 10 fora actief was. Zie ik dat bv mijn kids nooit op een forum meer zitten. Die praten op insta telegram enz.  De kennis en ervaring die wij vroeger deelden, was echt voor inside crowd. En ergens anders moeilijk te halen. Nu staan flarden info all over het net. En krijg ik bv nog weleens vragen binnen via face book. ( Toevallig net nog)  Ik ben blij dat ik in de jaren 90 floreerde, tot 2004 was het ook hier semi legaal.  Ik heb hier weleens verteld, dat ik geen shells maakte, omdat ik daar zelf zo goedkoop aan kon komen.  Ik denk dat hetzelfde heden ten dagen speelt. Ik moest destijds nog met kvk naar alpeco, nu kun je echt overal dikke knallers en vuurwerk kopen. Okay nog steeds geen fonteinen van 25 kg zoals ik ze maakte, maar zag er van 5 kilo voorbijkomen.  Ik voorzie wel weer een gouden toekomst, kijkende naar de huidige prijzen in de handel. Bv die Italiaanse knallers boven de 15 euro inkoop per 3.  Die kocht ik voor 5,5 in. ( dat vond ik al duur)  Dus buiten wat cakes halen bij den Aldi en wat lichte pijlen, wordt het weer een stuk interessanter/goedkoper om komende jaren weer zelf aan de gang te gaan.  Echter de kwaliteit van onze generatie zal niet terug komen, wij bestudeerden chemie en gebruikten stoichiometrie om onze recepten te maken. Nu halen ze alles kant en klaar, recepten met een tutorial van het net. Dus reproduceren ipv ontwikkelen.  Het heeft ook een goede keerzijde BTW. Vorig jaar  het nieuws gehaald toch met een doorzoeking. Heel kort.... zes man, uren binnen ( twee buiten) , een heel gedoe over het vuurwerk, wat ook nogeens dozen vol cat 1 was. En met géén woord gerept over de chems en kogelmolens enz die ernaast stonden. Ik bedoel maar, daar waar ik 20 jaar geleden op de terroristen lijst gezet werd voor een paar zakken kunstmest. Troffen ze nu echt veel chems, kruit en stars aan en deden ze moeilijk over consumenten vuurwerk en wat wiet. De rest begrepen ze niet zo goed. Soms fantaseer ik erover om straks met mijn kleinkinderen weer vanalles te maken. Wat zullen die trots zijn op opa 🤗 Ik ben al enkele jaren bezig om de voorraad vuurwerk weg te stoken, maar de chems blijf ik bewaren. Ik heb dit jaar echt helemaal niks gemaakt, maar weet zeker dat Ik in de toekomst nog regelmatig wat uit de oude trukendoos  blijf toveren.  Mvg,  Jason Voor de nieuwe generatie, ik ben de man achter de fluit mix knallers (#trots) , en de combi met babypijltjes wat begin jaren negentig viraal is gegaan, omdat een kennis het op YouTube had gezet. Okay ook gekke dingen als de cactus met strijkers enz wat verder niemand interessant vond om na te maken. En ik ben zo oud dat ik nog meegemaakt heb dat je hier in de winkel legaal shells kon kopen tot 6 inch. ( die folders uit de jaren 70 zijn nog online terug te vinden, als je het moeilijk te geloven vindt)  😋  
    • Ja ik snap wel dat mensen low-profile gaan, er is ook geen andere keuze. Voor je het weet staan ze met bom-pakken voor je deur met een rammer. Dat is wel een beetje vervelend als dat gebeurd.
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×