Jump to content
Advertentie
(Klik om PyroForum.nl te steunen, login om reclame te verbergen)
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
pangertjes

maximum gewicht shell 3 inch

Recommended Posts

Aangezien ik een start wil maken met het maken van cillinder shells in de maat 3 inch vroeg ik me af hoe zwaar de shell mag zijn,

ik beschik over glasvezel buizen van het merk pyro-art met een want dikte van 3mm is er een manier om te berekenen welke kracht deze buis aankan ?

 

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Advertentie

Bijgaand link gaat verteld iets over shell sizes en bij behorend hoeveelheid lift powder enz.

Niet over hoe zwaar een shell mag zijn. Kan ik je ook even niets over vertellen.

Je moet het wel heel gek maken wil een mortier ontploffen denk ik. En daarbij kiest een shell altijd de weg van de minste weerstand en dat is up!

Ikzelf heb... ( in dit geval ) 2 inch cil. shells soms met veel geweld in een home made mortier moeten rammen omdat ze net iets te dik gepaste waren maar ze vlogen er altijd uit.

Ik denk dat wanneer een shell ondeskundig in elkaar is gezet en bij de lift de shell direct ontploft als die nog in de mortier zit, je wel een probleem kan krijgen. Maar dan nog!

http://www.skylighter.com/fireworks/help/shell_building_charts_and_tables.asp#spollette

1 oz = 28,35 gram

Gr

 de leeuw

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan zijn. maar jij hebt het over 3 inch;)

Je zou om te kunnen beginnen een 3'' cil.shell op de Fulcanelli manier te maken (single break). Blijf binnen de normale proporties en dan krijg je vanzelf een bepaald gewicht waartoe je je kan richten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat niet echt iets als een maximum gewicht voor een shell. Weegt hij zwaarder lift je hem met wat meer BP.
De zwaarst mogelijke shell die ik mij kan inbeelden is een cylinder vol met zink stars en pulverone, en zelf dat kan geen enkel probleem zijn.
Zoals de.leeuw zegt, de makkelijkste weg is altijd naar boven, en gaat het mis krijg je in het beste geval nog een mooie mine.
Gaat het fout koop je een nieuwe buis, ik neem aan dat je er ver genoeg van staat.

Kleine opmerking wel: 3" is voor onze Amerikaanse vrienden een startmaatje, ik vind dat toch al groot, 2" is een beter startmaatje...
Mijn eerste 3" ball shell ligt nu te drogen, en een cylinder is qua inhoud nog wel een stukje groter. Ik heb toch al 10 2" ers gemaakt, waarvan 8 werkten en 1 nog ligt te drogen, en nu pas begin ik aan 3".
Dat ze groter zijn maakt ze ook duurder om wat mee te spelen. Jouw keuze natuurlijk, als je denkt er klaar voor te zijn moet je dit gewoon doen !

Veel succes ermee, en voel je vrij het resultaat te delen.

EDIT @ de.leeuw: we delen dat tering-shell-ga-er-nou-toch-eens-in-gevoel :D.

Edited by Andres

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine toelichting op mijn voorlaatste post, ik bedoel met:

Je zou om te kunnen beginnen een 3'' cil.shell op de Fulcanelli manier te maken

​Niet..... dat je zonder ervaring ende kunde van het pyro shell maken..... hetzij, ball en/of cilindershell te beginnen moet met ene 3 inch formaat.

Maar als men denkt daar voor klaar te zijn.... ik hou je niet tegen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou om te beginnen gewoon een can maken waarvan de hoogte hetzelfde is als de diameter.

Dat met een stokje erin duwen omdat hij niet zakken wil had ik in het begin ook, maar je moet gewoon een halve inch kleiner gaan met je former als je mortier ID, het mag best wel een beetje rammelen.

Als je iets zwaarder wilt, graaf hem in op een veilige plaats:Pen koop een nieuwe als het niet bleek te werken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Puur theoretisch hoop ik: hetzelfde, gewicht speelt geen noemenswaardige rol.

Zolang je je pulv mesh grootte en hoeveelheid mee aanpast natuurlijk, een 8" liften met dezelfde pulverone als een 2" is wat riskant.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

​Hartelijk dank voor de info mannen , maar hoe zit het dan met groter kaliber shells zoals 5,6,8 inch?

Voor grotere shells gebruik ik corned BP voor lift, met een meshwaarde vergelijkbaar met wat opgegeven wordt in de literatuur, weet even niet uit m'n hoofd waar dat staat.  Voor grote canshells durf ik wel 1,5 keer of hoger te gaan zitten als het gewicht van een round, maar wel met de nodige zenuwen, bovendien zijn niet al mijn mortieren hetzelfde, (HDPE / glasvezel)

Die van mij zien er anders uit als die van jou, met een dikke kraag, vind het dus tricky om zomaar wat te roepen;)

Gewicht speelt wel degelijk een rol, Stalen mortieren worden voor flink zware cannisters gebruikt, denk aan grote maltese multibreak shells, en niet zonder reden, staal is sterker als glasvezel, heb ook wel eens versterkte glasvezel mortieren speciaal voor cannisters gezien, Dus ergens is er een limiet. 

Zorg gewoon dat je fail safe bent, wat als je een mortar burst krijgt, ben je dan safe? (ingraven, afstand ect)

Ik weet niet hoeveel lift hieronder zit, maar het lijkt wel een beetje op zo'n pyro art mortier;) :https://www.youtube.com/watch?v=DCijmSwDH18

Zoals je ziet een shell van minimaal 2 x de diameter. lekker zwaar dus.

O, ja: https://www.youtube.com/watch?v=RvawUisRatY ook een pyro art  8 " zeker 2 x zo zwaar als een round en 2x diameter

Edited by High Density

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

Je zou natuurlijk de bal verschillende gewichten kunnen geven. (Let wel op dat de bal ook weer ergens moet kunnen landen zonder door een dakraam te gaan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens iemand gezien die ging verschillende bp testen door een tennisbal weg te schieten en te timen hoelang de vlucht duurde.

​Dat kan ook met een honkbal! Wellicht beter.

Die heeft dacht ik een diameter van om en nabij de 3 inch. Dus die moet je kunnen testen met je 3 inch mortier om te bepalen hoeveel lift je kan gebruiken voor de optimale hoogte.

Een honkbal weegt 148,8 gram. (En ik weet uit vroeger ervaring dat als je die tegen je hersens aan krijgt dat je sterretjes gaat zien.:D) Is het dat ik daarom met deze hobby bezig ben?

Zelf heb ik een 3 inch ball shell (D1 Glitter) die nog wat pasting nodig heeft.. maar die weegt nu al 115 gram. Dus het lijkt mij waarschijnlijk dat je bij benadering een streef gewicht kan nemen van 130 tot 150 gram voor je 3 inch ball shell of cil shell.

En als je dat gaat testen..zoals HD al beschreef ff in graven die handel.

Edited by de.leeuw62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewicht is niet echt een probleem, maar je mortier is wel een dingetje een glasvezel mortier heeft niet een eeuwig leven en HPDE gaat vervormen als ie goed heet is geweest.

Stalen buizen (geen kachelpijpen) is wel aan te raden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanaf 6'' en groter worden vaak stalen buizen gebruikt, of verstevigde glasvezel buizen. Kleinere maten is het niet echt relevant voor.

Heb wel eens idioot grote/hoge cannisters uit een 3'' geschoten. Gewicht van 600 gram ofzo. Zaten diverse lagen met inserts en alles in. Was zo'n 3-4 x de diameter in hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By ThaYankee
      ***Edit: Filmpje van 4"shell toegevoegd***
      Sinds jaren afwezigheid en weinig pyro activiteit heb ik afgelopen jaar weer het een en ander gemaakt aan spul.
      Ik vind het hedendaags toch wat te risicovol om deze hobby nog heel veel langer voort te zetten of verder uit te breiden(Ook icm met andere omstandigheden). Ik besloot daarom om dit jaar maar langzaamaan de spullen die ik nog heb liggen op te maken. Ik heb het al jaren liggen, maar kan het niet over mijn hart verkrijgen om de boel weg te gooien of van de hand te doen (Misschien de nodige tools naderhand wel voor de geïnteresseerden).
      Ik blijf het wel echt een geweldige hobby vinden met een hoog voldoeningsgehalte (op het pasten van shells na).
      Hieronder een filmpje en wat pics van wat ik zoal gemaakt heb afgelopen tijd.
      Meer filmpjes zullen nog volgen.
      *** Shell 4 inch buell red stars ***
      3 Inch vuurpijl Buell red
       

    • By Andres
      Skippen naar 00:17 is een goed idee.
      TT stars, Horsetail shell was de bedoeling, 2 inch cilinder 
      Mijn eerste cilinderr trouwens !
    • By Andres
      Beelden van 2 camera's na elkaar geplakt, hopelijk geeft dit een wat duidelijker beeld met de crappy kwaliteit.
      Jopetes white strobe cut stars, 6x6x6 (mm).
      3.5gr Booster (MgAl #230 flash). Meal Coated Puffed Rice als vuller.
      Gelift met pulverone.
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Advertentie


  • Topics

  • Posts

    • Hoi allemaal, Helaas heb ik geen tijd meer voor deze hobby en doe ik alles in de verkoop. Ik heb ontzettend veel soorten chemicaliën die allemaal weg mogen. Ik heb ook een star roller en twee kogel molens die weg mogen. Voor vragen en prijzen kun je me whatsappen 0637409282
    • Ik denk dat je eens een wat kortere core moet proberen, van zeg ik doe een gok de helft, en 4 i.p.v 5 mm diameter,  en je sas minder lang malen als je dat doet, met supersnelle meal zou ik alleen nozzle-loze pijlen maken. Wat ook een reden kan zijn is dat er scheuren ontstaan in het dunne laagje meal rond je core tijdens het boren, 12-5:2 is immers maar 3,5 mm, als je dan al ietsje scheef boort zit je zo dicht bij de wand. Grotendeels voorkomen kun je het door zeer consistente materialen en methodes te gebruiken, ( gekochte kokers / rockettools / pers ) maar dan nog blijft het trial en error, hoogstwaarschijnlijk moet je immers wel zelf de sas maken. Snelste manier is dus een compleet invalide vliegende pijl maken die amper een pinda de lucht in krijgt, maar wel heel blijft, kun je daarna wel weer een wat langere core proberen.   
    • Hallo, Ik heb zelf paper tubes gemaakt van Kraft papier en de pijl is 100 mm, diameter 12 mm gat 5 mm, nozzle 15 mm boven en onderaan en is van klei. Methode rammen met een aluminium buis en als de tube vol is, dit boren tot het klei aan de andere kant.
    • Denk dat je nozzle er uit geknald is, beetje meer specs doet wonderen voor een wat serieuzere analyse. Kwaliteit(prductiemethode) meal?, methode rammen?, materiaal/type koker?, hoogte/materiaal nozzle?, wat voor tools? ect.
    • Hallo Pyro fans, Ik ben sinds kort bezig met vuurpijlen en had vandaag een pijl afgestoken. Alleen zoals te zien is op de video is er een explosie tussendoor en vervolgens vliegt te pijl verder.
      Ik heb de standaard compositie Meal powder gebruikt 75/15/10 KNO3/C/S. De pijl is 10 cm, diameter 12 mm gat 5 mm. Komt dit, omdat de pijl niet goed aangestampt is, door de compositie of het gat is niet groot genoeg?
      Nou is mijn vraag hoe kan ik dit voorkomen?   VID-20180626-WA0003(0).mp4
  • Who's Online (See full list)

    There are no registered users currently online

×