Jump to content
PyroForum.nl

Hallo liefhebbers!!!!


patjepiro

Recommended Posts

Goede middag,

Ik ben patrick en ben 31 jaar, en helemaal gek van vuurwerk. Nu ben ik al een tijdje aan het prutsen met deze prachtige nieuwe hobby. Ik ken inmiddels al bijde kanten van de hobby de goede en slechte. Zo ging het vorige week nog mis. Door dat er een vonkje in men compo kwam.... De rest spreekt voor zich. Dus ben nog een beginner....en volg ik jullie graag.... 

Link to comment

Welkom Patrick, hou je vooral bezig met de goede kant van de hobby.;) Op het forum is genoeg informatie te raadplegen om veilig met de hobby bezig te zijn. En als ik je alvast een goede raad mag geven. Houdt je compo's in afgesloten non sparking opbergsystemen en ver weg van ontstekingsbronnen. Gr de.leeuw

 

Link to comment

Enkele tips die je veiligheid kunnen verbeteren,

Alle bronnen van warmte vonken en statische elektriciteit ver weg houden van je composities.

Zorg dat de chemicaliën apart staan van elkaar, zoals oxidizers en brandstoffen.

Zorg dat er nooit gevoelige mixen ontstaan of dat de mix zuur, nat of erg basisch wordt. Bijvoorbeeld,

Chloor en zwavel zijn altijd een slecht idee!, Dit kan spontaan ontbranden.

Ook zijn sterke zuren een oorzaak van spontane ontbranding, kijk bijvoorbeeld naar zwavelzuur en suiker.

Magnesium is een goed voorbeeld van een stof die niet nat mag worden, dit produceert warmte en start allerlei ongewenste reacties.

Leg bijvoorbeeld ook nooit lucifers in de buurt. Deze bevatten fosfor en chloraat, deze zijn allebei bekend om hun spontane ontbranding. (Dit is waarom ze zo goed werken :P)

Je moet er altijd alles aan doen om te voorkomen dat je compo op een niet gepland tijdstip af gaat. Dit kan erg nare gevolgen hebben. Verder gebruik voldoende lont. Liever 10 cm te lang dan 1 cm te kort.

Oja, Bijna een van de belangrijkste zaken vergeten, Investeer eerst in PBM's en dan pas in chemicaliën. Handschoenen, een bril en een stofmasker zijn toch wel het minimum. Het laatste wat je wild is er over 10 jaar achter komen dat je een nare ziekte hebt omdat je nu €10,- hebt bespaard op een pbm.

En lees uiteraard veel. Er is erg veel informatie te vinden, maar wees ook zeker niet terughoudend met het stellen van vragen, zeker op het gebied van veiligheid.

Verder veel plezier in deze prachtige hobby.

  • Upvote 1
Link to comment

Nou nou , gewoon genieten van je hobby is belangrijker ,

Al die voorzorgsmaatregelen zijn natuurlijk heel afhankelijk van waar en met wat je bezig bent.

31 jaar zal je geen dombo zijn, en vast slim genoeg om te beseffen wat je daadwerkelijk in huis hebt of wat msds-jes hebben gelezen.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, Daar moet je altijd rekening mee houden.

Ikzelf heb meestal een bak koffie en een sigaretje in mijn hand als ik bezig ben met gewone compo's,  dus niet met he en flash dan natuurlijk he

Have fun

Jason

Link to comment

"Nou nou , gewoon genieten van je hobby is belangrijker"

Dat vind ik niet. De veiligheid van jezelf en zeker ook je naaste is belangrijker. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je plezier hebt in je hobby. Maar de veiligheid staat op nummer 1.

"31 jaar zal je geen dombo zijn, en vast slim genoeg om te beseffen wat je daadwerkelijk in huis hebt of wat msds-jes hebben gelezen."

Dat hoeft dus niet persé. Ik zeg zeker niet dat TS dom is maar zijn leeftijd zegt niets over zijn kennis van chemie en pyrotechniek.

"Ik zelf heb meestal een bak koffie en een sigaretje in mijn hand als ik bezig ben met gewone compo's,  dus niet met he en flash dan natuurlijk he"

Deze zin vind ik gewoon dom. Het is een slecht idee om ook maar iets te eten of drinken terwijl je met chemie bezig bent. En een sigaret roken tijdens het mengen! serieus?

 

Natuurlijk wil ik niemand afschrikken maar neem wel je verantwoordelijkheid.

Link to comment

en een sigaretje in mijn hand als ik bezig ben met gewone compo's

Mja, moet wel oppassen, het is al gauw teveel sas, ook als het stersas is kun je lelijke 3e graads verbrandingen overhouden als je erboven hangt.  

Een paar gevaren om rekening mee te houden licht gerelateerd aan roken:

*Cumulatieve sterrenstof op de grond of waar dan ook wat kan ontbranden, ruim alle restjes/stof regelmatig op, of beter meteen.

*Pas op voor cascade effecten, meerdere ladingen slecht afgedekte sas die elkaar ontsteken, je wil niet weten hoe makkelijk vuur overspringt tussen sassen als er eenmaal eentje in de brand staat.

Verder is het per situatie verschillend, het loont om dat erbij te zetten omdat anders elke noob een peuk in z'n melis steekt onder het mengen:wacko:, het is tegenwoordig de trend om niet meer zelf na te denken.

Niet eten en drinken tijdens chemie vind ik wat vergezocht, BP kun je over je paasei strooien als je je zout kwijt bent.

Zorg gewoon dat je weet wat je doet!

Edited by High Density
Link to comment

Een nuancering is op zijn plaats.

Veiligheid en hygiëne is zeker de basis van chemie en pyrotechniek.

Echter binnen de pyrotechniek gebruik je in het algemeen geen uiterst toxische stoffen, en het is ook zeker niet zo dat elke sas uiterst gevoelig is en met name niet tijdens de bereiding..

 

 wat de leeuw zegt;  Welkom Patrick, hou je vooral bezig met de goede kant van de hobby.;) 

dat is eigenlijk belangrijker!

 

Link to comment

Met alle respect Jason, maar dit doet mij toch steigeren.

Je kan wel zeggen dat jij het risico neemt van roken tijdens het mengen, maar als er iets misgaat zijn de gevolgen niet alleen voor jou. Een dergelijk makkelijk te vermijden ongeval zou deze hobby in een nog slechter daglicht kunnen stellen, en dat kan niemand gebruiken.

Vind je bescherming niet nodig voor jezelf, dat zijn mijn zaken niet, maar de gevolgen dragen zeker verder dan jezelf.

 

Wel nu, in jouw geval ben ik wel zeker dat je weet wat je doet, maar dit deed mij toch schrikken.

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...