Jump to content
PyroForum.nl

Kom maar op met die creativiteit!


Hippo

Recommended Posts

Hier Hippo,

Dit is het eerste forum ooit waar ik lid van ben geworden. Ik heb de regels gelezen maar het is nog niet helemaal duidelijk wat nu wel en niet gepost mag worden, zal voorzichtig zijn.

Al vanaf kinds af aan bezig met vuurwerk. Bij de meesten mensen wordt dit met de jaren minder maar bij is het tegenovergestelde waar.

Sier en creativiteit, daar ga ik voor. Zware knallen heb ik het niet zo op.

Ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar een manier om drivers te creëren. Als dit mij gaat lukken komen er weer een hoop creatieve mogelijkheden bij. Displays creëren die niet op youtube te vinden zijn, dat is een grote kick voor mij

Link to comment

Welkom Hippo. Er is op dit forum genoeg te vinden. Je mag alles posten wat met het proffesioneel bezig zijn met Pyro te maken heeft. Dus geen posts die sloop gedrag vertonen zoals opblazen van wasbenzineflessen. Tenzij je een mooie lampare shell maakt.Gezien jouw post verwacht ik geen sloopgedrag van jou.

Vertel eens wat over jouw creaties. En wat wil je precies maken met drivers?

Link to comment

Voor afgelopen oud en nieuw had ik met mijn vrienden een wedstrijdje afgesproken. Bouw een voertuig dat aangedreven wordt door max 50 grondbloemen. Zonder de grondbloemen direct als stuw aandrijving te gebruiken. Hier zijn drie verschillende voertuigen uit gekomen met drie verschillende aandrijfmechanismes. Geweldig om te zien hoe er creatief en out of the box wordt nagedacht.

Daarnaast heb ik voor het eerst girandola's gemaakt dit jaar. Lijkt mij hierbij erg leuk om zelf de drivers te gaan maken ipv consumenten vuurwerk. Ook heb ik dit jaar voor het eerst quickfuse gemaakt en gebruikt, geeft ook weer nieuwe mogelijkheden voor volgend jaar.

Ook maak ik al zo'n 25 jaar dezelfde babypijl display, vanaf een paar honderd tot soms ook duizenden. De manier die ik al jaren gebruik en een briljant effect geeft ben ik nog nergens, echt nergens op internet tegen gekomen. Helaas raken die pijltjes uit de gratie en zijn ze moeilijker te vinden.

Voor volgend jaar staat er, naast de girandolas, rom.kaars display (erg succesvol dit jaar) en de babypijl display, in de planning een 'chromatrope wheel' en een 'flying pigeon' te maken. Als ik hiervoor zelf de drivers kan maken zou dat ook geweldig zijn.

Bedankt voor je reactie en als je beeldmateriaal wil zien van de besproken projecten dan geef ik je de youtube link wel.

Link to comment

Hmmm, ik zou je drivers wat beter vast maken :P.

Best wel leuke girandola's, je tweede doet het echt goed. De derde daar in tegen gaat goed mis...

Over het algemeen vind ik de meeste van je creaties niet zo veilig, ook is het vooral doorlonten van commercieel vuurwerk... Die raketten aan elkaar en omgekeerd plaatsen doe je ook echt niet.

Maar als je je drivers zelf maakt en veiligheid meer aandacht geeft is er misschien wel toekomst voor je hier.

Veel succes.

PS: ik hoop heel hard dat je YT account niet je echte naam is.

Edited by Andres
Link to comment

Het is inderdaad alleen maar gekloot met commercieel vuurwerk. Pijlen verkeerd om afsteken deden we alleen achter een heuvel en de projecten hebben lange lonten en we staan er ruim vandaan. Er is door al die jaren heen nog nooit wat fout gegaan. Maar dat er ruimte is voor verbetering in de veiligheid weet ik ook zeker. Dit was altijd een ondergeschoven kindje omdat er maar zo weinig tijd per jaar is om aan die rommel te werken Hier gaat ook zeker meer aandacht in zitten nu ik me echt aan het verdiepen ben in pyro.

over het filmpje. De pijlen schuin op elkaar stonden werkte als een girandola, alleen de kwaliteit van die pijlen was dermate slecht dat hij niet genoeg lift had mede daarom eigen drivers wil gaan maken. En ik ga zeker klein beginnen.

Die pijlen die later werden afgeschoten stonden allemaal los in de buis.

Maar nogmaals, ik ben me nu aan het verdiepen en me dus ook zeker meer bewust van de risico's.

Link to comment

Die pijlen die schuin op elkaar stonden (de zogenaamde caduceus rocket) waren of niet even krachtig of stonden niet onder dezelfde hoek, daarom dat ze richting die auto vlogen. Ik hoorde geen wind op de camera... Bij het zien van die auto zou ik in jouw plaats wel goed geschrokken zijn.

Link to comment

Ze stonden onder dezelfde hoek, maar uit die serie pijlen zaten een paar van slechte kwaliteit tussen. Sommige kwamen niet verder dan 10m. Dit had ik te laat pas door.

Verder was het niet fijn voor die bestuurder nee, maar die auto had ik niet op tijd door. Dit was voor het eerst dat ik zoiets had gemaakt, meer rekening houden dat het 'trials' zijn en dus ook goed kunnen mislukken. Volgend jaar zoeken we een meer afgelegen plek op. We doen het elk jaar steeds veiliger maar zoals al aangegeven moet het niveau van veiligheid wel omhoog.

Verder over knutselen met consumenten vuurwerk, ik denk dat 250 romeinse kaarsen bij elkaar binden of 1000 babypijltjes in een bak zet nog steeds minder risico's met zich meebrengt dan zelf op je zolderkamertje flash powder, dikke shells, eigen meal zit te draaien. Of ik moet wat over het hoofd zien, wijs mij hier dan aub op.

Ben hier om te leren om creatieve mogelijkheden uit te breiden en om risico's te verkleinen

Link to comment

Het is waar dat romeinse kaarsen aan elkaar binden minder risicovol is als flash maken.

Maar het heeft geen drol met pyro te maken. Hier gaat het om het zelf maken van een totaal product.

Hoewel de meesten te lui zijn om ook de tubes zelf te rollen.

Ik denk dat de meeste mensen hier die 'dikke shells' maken dat niet doen op een zolderkamertje.

Zelf in elkaar geflansde devices die niet getest zijn afsteken in een straat in een woonwijk vind ik gewoon not done.

Wees creatief maar begin bij de basis. Maak eens zelf een fontein met wat greenpowder. Veel minder spectaculair, maar meer eer van je werk en veel veiliger.

Link to comment

Ik was mij er niet bewust van dat hier niet met consumenten vuurwerk wordt gewerkt. Het heeft in jou ogen niets met pyro te maken dus ik zal hier op dit forum verder niets melden of uploaden wat met consumenten vuurwerk te maken heeft. Puur het maken van een totaal product.

Ik zou graag beginnen met greenpowder als dit te maken is zonder ball mill. Ik kan niet urenlang zo'n herriemachine in huis hebben plus dat dit ook weer extra risico's geeft, zo'n ball mill. Stof, statische lading enz.

Mijn doel is goede veilige betrouwbare motors te maken die ik kan gebruiken in bv een Catherine wheel of chromatrope wheel. Ik wil beginnen met Kaliumnitraat en suiker smelten. (Ben zelf werkzaam als kok en heb al wel honderden keren caramel gemaakt dus dit voelt voor mij het meest vertrouwd en veilig)

Of is dit in jou ogen toch te hoog gegrepen?

Link to comment

Tippie je hoeft de kno3 niet te smelten... Je kan het gewoon heel fijn malen met een blender en daar poedersuiker door heen scheppen met de hand ( niet doorheen malen want dan was dat je laatste mix die je ooit zal maken). Gewoon ff op YouTube zoeken naar sugarrocket. De gemiddelde suiker raket gaat 2200feet hoog en als je de juiste film hebt staat er stap voor stap hoe je het moet doen. En geloof mij het werkt.

En wat betreft kant en klaar vuurwerk geld je bent een rund als.... De rest weet je denk ik wel. Is niet voor niks te koop in de winkel omdat het kant en klaar is oftewel je hoeft er niet meer aan te knoeien. Suc6

Ps.. Ik zou de regels van dit forum nog ff goed doorlezen daar staat volgend mij ook in dat klooie met kant en klaar vuurwerk not done is.

Edited by plaaggeest
Link to comment

Ik denk dat we vroeger allemaal wel hebben gestunt met vuurwerk. Ik ben alleen wat laat in het over stappen naar het compleet zelf construeren.

Was verder niet van plan om kno3 te smelten, wil de suiker smelten, van het vuur en hierdoor de kno3 doorheen mengen. Ik ga eerst het in poeder vorm proberen maar ik lees vaak tegen dat dit gevaarlijker is dan smelten omdat je de poeder moet stampen. En dat de verbranding met smelten sneller gaat.

Algemene vraag: heeft iemand de smelt variant wel eens anders gebruikt dan voor een motor?

Link to comment

Je kan er redelijke raketmotoren mee maken maar ben geen fan van dingen smelten wat al brand gevoelig is. Ik heb het filmpje ff snel op gezocht die ik zelf heb gebruikt.



Maar ik zou als ik jou was toch eerst maar is je onderzoek en inlezen ff wat verhogen en niet gelijk van alles willen maken. Want het is en blijft een hobby waar je niet zonder onderzoek klakkeloos aan moet beginnen.
Link to comment

Het klinkt lastiger dan het is greenmix maken, maar de ingrediënten krijgen kost meer moeite en tijd dan de greenmix maken..

Nog ff terugkomende op vroeger knoeie met kant en klaar spul. Ik heb dat overgeslagen boeide me niet echt. Ik vond die mensen altijd kansloos en ik bleef liever in me ruk bunker game en kocht als het kon gewoon wat zwaarder spul en haalde het niet in me hoofd om door te lussen of uit elkaar te halen. Me vingers waren me meer waard dan die iets grotere en hardere klap.

Edited by plaaggeest
Link to comment

Ik denk dat toch dat er een onderscheid zit tussen consumenten vuurwerk uit elkaar halen voor een grotere knal (iets wat ik zelf ook niet waardeer en dus ook nog nooit heb gedaan) dan 250 rom.kaarsen bij elkaar zetten voor een mooie display of 1000 babypijltjes af te schieten. De kans dat er bij deze situaties iets fout gaat lijkt mij vele malen kleiner dan een paar honderd gram BP in elkaar draaien.

Het ging mij om mooie siervuurwerk displays. Het enige wat uit elkaar werd gehaald was een sierfontijntje van max 10gr om het BP.

Ook begrijp ik het probleem van doorlonten niet zo goed. Duitsland wat tegenwoordig op vuurwerk gebied zelfs strenger is dan NL vindt doorlonten door particulieren geen enkel probleem. Is gewoon legaal daar.

Maar goed, ik krijg jullie 'vibe' wel te pakken. Ik ben voorlopig alleen maar onderzoek aan het doen (daarom zit ik op dit forum), ben mij bewust van de risico's en ik wil klein en zo veilig mogelijk beginnen. Als er hier aangegeven wordt dat ik beter met greenpowder kan beginnen om wat kleine fontijntjes te maken dan neem ik dat advies ook graag te harten. Maar mijn doel (voor nu) is om zelf goede, veilige en krachtige motoren te maken. Dit betekent niet dat ik morgen meteen een pan met een kilo KNO3 op het vuur knal.
Maar met greenpowder, hebben jullie een idee wat de kleinst werkbare hoeveelheid is om een batch te draaien? Wat nog praktisch is?

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...