Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
de.leeuw62

go getter stars / self propelled stars

Recommended Posts

Hee lui,

paar maanden geleden iets gelezen over Go Getter stars. Kwam het fenomeen al eens eerder tegen.

Dit was iets wat mij interesseerde. En daarmee ben ik gaan experimeteren.

Het principe is gebaseerd op een gepumpte star met en core.

Tooltje gemaakt en een paar sterren geperst met een core.

Ik gebruikte hiervoor een D1 glitter compositie, TT en een suiker - salpeter - red iron oxide fuel

Ze lagen al een paar maanden in de kast maar vandaag wat getest, moest er maar eens van komen.

Ik heb er eentje op film en het ging boven verwachting gaaf. Dus er volgen er meer tests

Edited by de.leeuw62

Er ging vannacht e.e.a. mis met plaatsen ;) Sorry! Het is inmiddels te bekijken in de gallery ook.

Stars zijn 10 mm doorsnee en ongeveer 15 mm lang.

Ik zie mogelijkheden voor een romeinse kaars welke ik nog nooit heb gemaakt overigens.
Stukje Blackmatch in de core drukken om ze te fusen.

Ik zal binnenkort ook eens een kleur compo maken om te zien of die goed ontbranden.

Edited by de.leeuw62

Ik heb ooit eens groene go-getters gemaakt. Misschien nog wel 1 of twee van liggen ergens.

Waren kleine tubes (id 5mm ofzo) Gevuld met vloeibare compo, dan een stukje BM erin.

Die vlogen als een malle.

Als ik er nog een kan vinden zal ik hem eens fimen.

Ned Gorski heeft daar een leuk tut van gemaakt.

Erg leuk om te maken. Zelf heb ik deze twee jaar geleden gemaakt met aan het einde nog een beetje flash.

Soort Go getter met selfdestruct functie.

Had er nog twee liggen. zou ik ze gewoon in een stargun kunnen proppen? Er is natuurlijk een kans dat ik hem gelijk naar m'n giechel krijg.

Samen in 1"er stoppen en afschieten, om ze toch beetje in de lucht te krijgen ?
Of stokje aanbinden en testen als bottle rocket, dat is de meest gangbare praktijk.

Slim idee, een stokkie. :)

Straks eens kijken of het wat wordt.
Filmpje is de vraag, stukje bm is nml heeeeel snel weg :P

Belgen zijn heus zo dom niet hoor...
En daar kan je ook nog stukje visco aanhangen.

[Offtoppic aan] Hahaha dat doet mij denken aan een Belgische raket..................

vouw een servet in een u vorm en zet hem rechtovereind. Dan steek je het aan de bovenkant aan. Uiteindelijk zal deze opstijgen.................. hahahaah

[offtopic uit]

In een stargun is ook goed om te doen.

Schiet namelijk al aardig in de richting weg, die komt niet zo gauw terug.

ZIet er imposant uit Rocketier!!

Zeg Tyneman...die vloeibare compo zou ik wel es willen proberen. Dan zou ik er een core in kunnen drukken.

Tyneman, de comp misschien hier es op zetten ?

[offtopic]

Hij zei Elio di rupo, wat had je dan ook verwacht :P.

[//offtopic]

Rocketier: Zoiets zeg ik altijd tegen mijn reports: "Avada Cadevra" Werkt super ze gaan altijd met een rotklap. :)

Het stokje was wrs wat te zwaar. Lift off viel iets tegen. :P

Uit de stargun was beter, maar spinde erg veel.

Duidelijk te merken dat de kwaliteit na twee jaar wel wat achteruit is gegaan.

Ik heb ze ook wel eens over straat laten schieten. Zal de compo morgen ff posten.

Sign in to follow this  

• Similar Content

• By Weirdo
      Omdat dit toch weer een best uitgebreid fotoverslagje is en er weinig nieuwe shelltopics worden aangemaakt, vond ik dit er wel 1 waard.

Je begint met de vertragingen in de shells te maken, 1 van 3 sec, en 1 van 1,5 sec.

Dan leg je de stars erin, links C8 en rechts C6+10%Ti

Dan vul je ze met breakcharge.

Hemi's op elkaar klappen.

Pasten

10MM gaatje in de bovenkant van de shell met de 3 sec vertraging, en de andere crossmatchen.

Daarna duw je de spolette of timefuse in het gaatje, en leg je er een randje hotglue omheen.

Dan knip je een strookje karton die er tussenpast, en die knip je aan bijde kanten in.

Rondom vastgehotglued

Nog 1 laagje paste eroverheen, en risingtail bevestigd en gecrossmatched.

Liftcup eropgeplakt met quickfuse en hij is af
      3_inch_peanut_C8___C6_10_Ti.mp4

• By Weirdo
      Ik heb weer is een salutje gemaakt, gewoon omdat het leuk is.

er zat Flash 11 in:

Potassium perchlorate.............................64
      Aluminum..........................................23 GD
      Sulfur............................................13

Shimitzu zegt dat dit de hardste en mooiste knal geeft met Kclo4 Al S geeft.

MOV00315.MP4
    • By de.leeuw62
      Viel niet mee om deze geweldige sterren te produceren. Om ze te rollen wilde ik in eerste instantie gebruik maken van mosterd zaadjes welke een tijd geweld in heet water.
      Dan worden ze wat zwaarder waardoor ze beter rollen. Nadat ze geweld waren dropte ik de natte mosterd zaadjes 1 voor 1 in de flash compo. Op die manier ontstond er al meteen een dun eerste laagje om het zaadje heen. Zodra ik er een stuk of 40 had zeefde ik het losse poeder eraf met een draaiende beweging en stopte de nog prille flash cores in de sterren molen.
      Daarna begon het flink tegen te vallen. Te nat sproeien en de boel verkleefd aan alles en aan elkaar. Te droog en de sterren groeide niet of vielen weer uit elkaar waarbij de trommel vol ongebruikte compo zat rond te draaien. Ook nog met verschillende snelheden van draaien geprobeerd maar uiteindelijk heb ik deze manier met de mosterd zaadjes maar opgegeven.
      Dan maar cutten....maar hoe rol je die dan verder. Nou dat ging eigenlijk heel goed.
      Rol niet te droog dan kun je ze helemaal rond krijgen.
      Ik heb de variant  50 - 30 - 20 (Kalium nitraat, zwavel en aluminium) en niet met barium nitraat genomen om de simpele reden  dat ik niet in de barium stof wilde zitten.
      Nadat ik een hoeveelheid kleine stars van ongeveer 3 a 4 mm had gecut en ze vervolgens in de droge flash meal had gedropt om verkleven te voorkomen, kon het rollen van de flash cores beginnen. Om te voorkomen dat je te nat beneveld en je sterren aan elkaar gaan zitten klitten en waarbij de compo overal zit waar je het niet wil hebben. Bedacht ik om het spoor (waar de sterren doorgaans over rollen) met een vochtige kwast  nat te maken door de kwast aan de binnenkant van de trommel te houden terwijl de trommel draait. Dan kun je uitstekend doseren en de rest van de trommel blijft droog waardoor je geen plak aan de binnenkant van de trommel krijgt. Dit werkt prima zo!
      De rest van de star met blond streamer compo gerold tot een pak 'm beet 8 mm in omtrek.
      Zie resultaat:

• By 2Tall
      Vandaag even een knallertje gemaakt met kno3 flash .

Hier de fotos :

Ik heb 12 gram gemaakt , verhoudingen van flash#5
      Gewoon alles samen in de vijzel gepleurd geen gediper met deze flash ,
      hier kan je een olifant op laten dansen zonder dat er wat gebeurd .
      Stoffen kunnen wel wat fijner , als je een ballmill gebruikt .

Hier onder staat een filmpje met ........ jawel ! .. de knal .
      3gpp formaat . mobiele tel. kwaliteit

Voor degenen die dachten dat je met kno3 flash geen knal kan maken
      of bij wie het nog niet was gelukt .

Greet
    • By High Density
      Als je veel tijd in de sterren voor een grote shell steekt waarvoor je verder geen doel hebt is het handig om te weten hoeveel er nu in een bepaalde hemi gaan, zo kun je een aantal cores van een paar mm nemen en die oprollen zodat je uiteindelijk genoeg sterren hebt met als je dat nodig vind 10 % overmaat bv, dan heb je nog 10 % om ground tests mee te doen en kun je verder netjes je shell vullen zonder dat je een berg chems hebt verspild aan sterren die je niet meer zo gauw gebruikt.
      Goed, maar hoe bereken je dat?
      Nu had ik eerst een passfire abonnement waar er zo'n ding tussen stond, en daar had ik een aantal hemi & star diameter combo's van genoteerd, maar zoals u weet is betalen aan passfire voor ene nederlander niet traditioneel, bovendien kom je er nu achter dat je niet alle combo's hebt die je wil, dus had ik het idee om deze calculator maar eens te reverse engineeren.
      1 * Men nemen de inner diameter van de hemi (of de outer diameter van je cavity-former net wat je wil) en trekken hier 1 keer de diameter van je al dan niet gewenste diameter van je ster af, de uitkomst is de diameter van een bolfiguur die door de hartlijn van de sterren loopt van een voorgestelde gevulde set hemi's
      2 * Deel de uitkomst door 2, zo bereken je de straal van dit bolfiguur.
      3 * bereken nu de oppervlakte van deze bol doormiddel van de formule 4 x PI x R x R waarbij R de eerder gevonden radius is van de bolfiguur genoemt in stap 1 en 2,  PI is een 1 of andere wiskundige constante van 3,14, (zoek op wiki voor een nauwkeuriger getal) 
      4 * Deel nu de diameter van je ster door 2 om de radius daarvan te vinden.
      5 * Bereken nu de oppervlakte van het vlakke deel van een/de ster-helft die precies doormidden is doormiddel van R x R x PI waarbij R de straal is gevonden in stap 4
      6 * Deel nu het in punt 3 gevonden oppervlak (van de hartlijn sterren bol) door de gevonden oppervlakte van punt 5 (van de ster)
      7* vermenigvuldig de uitkomst gevonden in punt 6 met   0,9069  (dit is de maximale (hexagonale) pakking density die je kan bereiken met cirkels in een oppervlak: 90,69% ) de uitkomst hiervan (stap 7) is bij benadering het aantal sterren dat je in 2 hemi's kan vullen
      ik heb het vergeleken met de calculator van passfire en dat geeft exact hetzelfde resultaat 
    • By de.leeuw62
      Flash core stars rollen, en de test.
    • By Andres
      TT star test
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Topics

• Ben zelf ook aan het knoeie geweest met een spuit om sterren te perse. Dus ben op zoek gegaan naar een ster plaat, maar blijf wel ff met de spuit door gaan met de hand hahahaha…. Heb helaas niet de gereedschappen en mogelijkheid om zelf wat te maken meer… 
    • Ik heb gelukkig de weg terug weer gevonden.. heb nu ook meer tijd ervoor weer want me zoontje is nu oud genoeg om zichzelf bezig te houden dus pappa kan beetje klote weer… ik ben wel nog steeds bezig met onderzoek, proberen en testen wat voor mij werkt.. maar ja moet zuinig zijn met me poedertjes is tegenwoordig echt een drama om wat te kunnen scoren… verklaring hier verklaring daar… ik zit daar heel nie op te wachte🤦🏼
    • Zoooooo ik heb de weg ook weer terug gevonden…. Zien dr echt goed uit… ik ramde het aan met de achter kant van me ratel uit me doppenset en boorde handmatig de core met een lang boortje… 🤦🏼 het werkt maar niet perfect
    • O sorry man, ik zie dat ik je net op het laatste moment in de steek heb gelaten. ( mijn notificaties gaan naar een oud mail adres).  Met het berekenen had je een paar dingen door elkaar gehaald. De omwentelingen per minuut blijven natuurlijk gelijk ongeacht wat de dikte van je aandrijf as is of de poelie die je erop plaatst.  Ik neem aan dat je er intussen wel achter bent gekomen, met nog een keer het bovenstaand verhaal rustig terug te  lezen. Of mischien heb je wel een van de vele online rekentools gebruikt.  Een vertraging of versnelling treed enkel op bij een overbrenging tussen ongelijke grote van assen of tandwielen.  ( dat maakt dat jouw rekenfout al in de eerste regel van je berekening zat).  Je moest de omtrek vermenigvuldigen met je rpm en niet delen. En je krijgt dan een waarde in centimeters en niet in rpm ( want dat was een vast gegeven, welke pas veranderd bij een overbrenging) 
    • Hahaha het is toch echt een virus ook.  Vanochtend eerst Facebook toen hier verhaal doen voor de gezelligheid. Schreef ik nog neu dit jaar niks gemaakt. Het begon toch wel te kriebelen. Ik denk nog geen half uur later, was ik al aan de gang.   Toch maar wat knal en stuk of zeven whistle motortjes geperst. Payload heb ik nog liggen.  En maar fantaseren wat ik nog meer droog kan krijgen voor morgen🤣  Have fun!  Jason 
  • Who's Online (See full list)