Jump to content
PyroForum.nl

Gerbs


Tyneman

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 years later...

Bij t maken van een gerb aka fontijn gebruik ikzelf eerst een rockettool om een goede nozzle te maken. Deze vuk ik dan met primer en daarna met het sas. Dan druk ik alles goed aan met een rammer en dan komt de eindstop. Moet deze eindstop nou net zo loeihard zijn de nozzle? Of kan je ook zon plastic end cap gebruiken?

Zie t niet zo zitten om zon sas magnalium te gaan rammen. Hoe doen jullien dit?

 

Grtzz

Ofwel, kun je die barium - strontiun nitraat sassen er wel gewoon inrammen samen met je eindstop. In dat geval maak je dus een raket maar dan ondersteboven:)

Link to comment

Wat voor rocket tool gebruik je, een core burner?
Het gaat er bij gerbs alleen om dat het uiteinde een bentoniet nozzle wordt, en dus zeker geen core-burner tool gebruiken.
End burner rocket tools zijn echter wel geschikt hiervoor, maar ik zou inderdaad oppassen met barium sas rond een lange spindel te rammen.
Zelf ram ik altijd de gerb sas zonder gebruik van spindel erin (weliswaar met beleid) en boor ik daarna een gaatje bovenin de bentoniet.
Indien je een gerb tool hebt die alleen de nozzle maakt waar de bentoniet zit, zou je veilig moeten zitten met het rammen van de sas. Maar indien je een tool gebruikt waar twee metalen langs elkaar schuren zou ik het je toch afraden en het old-school aan te pakken door naderhand zelf de nozzle te boren.

Link to comment

Correct me if i'm wrong, somebody.

 

7 hours ago, Snooby said:

Dan druk ik alles goed aan met een rammer en dan komt de eindstop. Moet deze eindstop nou net zo loeihard zijn de nozzle? Of kan je ook zon plastic end cap gebruiken?

Dat heb ik mezelf ook afgevraagd.
Suggestie: maak een kleine met loeiharde eindstop van bentoniet, één met plastic eindkap en ééntje zonder één van beide. Film ze en post je bevindingen.

 

7 hours ago, Snooby said:

Zie t niet zo zitten om zon sas magnalium te gaan rammen. Hoe doen jullien dit?

MgAl is ram-baar want vonkt niet (waarbij ik ervan uit ga dat je tool van Al of messing is).
Als het niet goed voelt voor je om te rammen kan je het persen.

 

7 hours ago, Snooby said:

Ofwel, kun je die barium - strontiun nitraat sassen er wel gewoon inrammen samen met je eindstop

Ba(NO 3) 2 kan ik niets over zeggen.
Sr(NO 3) 2 is ram-baar.

Bronnen:

N. Gorski fireworking 101, lesson #15 (hij ramt ook vonkbare metalen; Ti weliswaar spherical, geen sponge).
http://www.skylighter.com/fireworks/how-to-make/plasma-cutter-fountain.asp

Link to comment

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb inderdaad een rockettool met een spindle eraan. Maar ik was niet van plan een core in de gerb te laten maken ( voor de veiligheid maar ook om dat de gerb veel te snel zou branden met core).

Dus eerst nozzle maken, afplakken, first fire mix erin (mealpowder), sas erin, bentoniet eindstop erin rammen. Dit laatzte rammen doe je dan met een normale rammer zonder spindle in je gerb.

De lont, hoe stoppen jullie die uiteindelijk door de nozzle? Gaatje erin tikken met scherpe spijker? T sas is inmiddels zo hard aangedrukt dat je een lont er niet 1.2.3 inprikt. 

Basic vragen maar ben er ff uit he

Link to comment

Leuk dit om weer is wat te maken. De kokertjes met nozzle erin plus de meal is klaar.

Volgende compo gaat erin (red plasma cutter van skylighter)

50 SrNO3

20 magnalium

20 parlon

10 red gum.

Ik heb helaas geen titianium flakes om wat extra glitters te maken. Wel heb ik zink, koper en alu poeder liggen naast de magnalium. Natuurlijk ook houtskool poeder. Hebben toevoegingen van deze.nog zin of verbrandt dit direct.

 

Edit: nice, ik heb een potje 100 mesh magnalium gevonden in mijn verzameling gevonden. Deze is vrij grof en meng ik 50 50 met magnalium van 325 mesh. Dit zou wat vonken moeten geven.

Edit #2: gerb getest met bovenstaande compo. Grovere magnalium gaf geen glitters of wat dan ook. Werkt wel, maar wel echt een als rode fakkel zonder extra"s

Edited by Snooby
Link to comment
11 hours ago, Snooby said:

De lont, hoe stoppen jullie die uiteindelijk door de nozzle? Gaatje erin tikken met scherpe spijker?

 

 

*ritsmond*

 

 

#disclaimer-dubbele-punt-doe-dit-niet-!

 

9 hours ago, Snooby said:

Wel heb ik zink, koper en alu poeder liggen naast de magnalium. Natuurlijk ook houtskool poeder. Hebben toevoegingen van deze.nog zin of verbrandt dit direct.

Ik zou geen houts-kool-poeder toevoegen als ik jou was ... ik bedoel, wie wil rood-oranje vonkjes?!
De Al zou ik weggooien, dat heeft als grondstof geen functie binnen de pyro-tegniet, tenzij het een miljoen # is.

#Boem-is-ongesteld
#vergeef-hem

Link to comment

Al poeder is zeer waardevol in de pyro (burst charges in shells, flashpower voor knallers).

Ik ram mijn sas nu met de lont al in de koker. Stukje uit de koker vijlen zodat de lont niet geplet wordt tijdens t rammen. Lont zit na rammen als een geheel in het sas 

Link to comment

×
×
  • Create New...