Jump to content
PyroForum.nl

Wat is een venturi?


Recommended Posts

ik heb altijd geleerd dat een Venturi ontstaat zo gauw de buis versmalt neemt de druk af en de snelheid toe.

je heb een huls met een compositie er in als deze ontbrandt bouwt die een druk op om dat je nozzel veel kleiner is,

als je kijkt naar het plaatje hier boven zie 2 vernauwingen een voor je nozzel en een er na.

de lucht stroom komt aan door de vernauwing wordt deze samen geperst door een kleiner gat hier door stijgt de snelheid van de lucht stroom.

nu komen we bij het Venturi effect als de luchtstroom uit je nozzel komt ontstaat er een onder druk net achter je nozzel deze zorgt er voor dat er meer lucht uit gezogen kan worden.

ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden

janick

Link to comment

ik heb altijd geleerd dat een Venturi ontstaat zo gauw de buis versmalt neemt de druk af en de snelheid toe.

je heb een huls met een compositie er in als deze ontbrandt bouwt die een druk op om dat je nozzel veel kleiner is,

als je kijkt naar het plaatje hier boven zie 2 vernauwingen een voor je nozzel en een er na.

de lucht stroom komt aan door de vernauwing wordt deze samen geperst door een kleiner gat hier door stijgt de snelheid van de lucht stroom.

nu komen we bij het Venturi effect als de luchtstroom uit je nozzel komt ontstaat er een onder druk net achter je nozzel deze zorgt er voor dat er meer lucht uit gezogen kan worden.

ik hoop dat het een beetje duidelijker is geworden

janick

dus een venturi is als een soort 2e nozzle om drukopbouw en dus de stuwkracht per seconde extra te vergroten?

Enneh, als je gewoon een simpele KNO3/suiker raket maakt, is het dan echt beter om een venturi te maken, of is het effect dan te verwaarlozen?

Want het lijkt me pittig moeilijk met bentoniet :S

Link to comment

In dat filmpje wordt het heel duidelijk uitgelegd,

Ben niet zo thuis in de suiker raketten.
maar als je een tool heb is de venturi makkelijker aan tebrengen,
Zonder tool gaat het naar mijn idee slecht tot niet.
maar in jouw geval lijkt mij het niet zo noodzakelijk.

Venturi is geen nozzel het is de strooming van je gas/vloeistof.

Een venturi in een racket zorgt dat die sneller en efficiënter vliegt.

Janick

Edited by janick
Link to comment

Rookbommetje: jouw vraag wat in pyrotechnische begrippen een venturi is, betreft een vernauwing. B.v. in een kartonnen koker of als je wilt een nozzle in een tube.

Om zodoende stuwkracht te verkrijgen.

In mijn 1 ste post over het venturi effect.... had als doel je inzicht te geven waar de term vandaan komt.

Giovanni Battista Venturi. Ontdekker van het venturi effect.

In de industrie wordt veel van het venturi effect gebruik gemaakt. Denk maar aan verfspuiten, vijverpompen, afzuigsystemen., carburateur..)

Maar heeft volgens mij niets met pyro technieken te maken.

Een venturi in pyrotechniek is een vernauwing/nozzle en niets anders.

oke bedankt :)

Link to comment
×
×
  • Create New...