Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
Tyneman

Sterretjes / Sparklers

Recommended Posts

Om ook mijn buurkindertjes blij te maken met mijn hobby maar eens aan de slag gegaan met het zelf maken van sterretjes.
Na een aantal fikse mislukkingen nu eindelijk iets wat ergens op gaat lijken.
Deze zijn nog op sate-stokjes. Ongeveer een centimeter of 8 aan compo ong. twee mm dik.

<iframe allowfullscreen="" frameborder="0" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/UIan3lxG1BA?hl=nl&fs=1" width="425"></iframe>

Compositie:KNO3						50Ti (mixed)				  30Al (bright flake #325)	   8Arabische Gom				8CMC						  2C (airfloat)				 1Boorzuur					 1Water				   Ong. 38

In principe als je de mix bevochtigt en daarna nog even door mixt / kneed ben je van dat probleem af lijkt me?

Lijkt me wel ja, er zit immers ook nog eens cmc doorheen.
punt is dat ik wel benieuwd ben naar de meshwaarde.
Ik heb hier 100-250 micron en 225-450 waarvan ik denk dat de laatste een slagroommixer nodig heeft om in suspensie te blijven.
Iets wat simpel lijkt kan wel eens waardeloos zijn hence de:

Na een aantal fikse mislukkingen nu eindelijk iets wat ergens op gaat lijken.

Ik heb ongeveer 50/50.... 40-60 / 60-325 mesh Ti gebruikt. (Is dat leesbaar?)
Het is de truc om het papje zo dik te krijgen dat het in 1 dip al een dikke laag achterlaat. Als het zo dik is zakt de Ti ook niet zo snel uit.
Hier heb ik het vandaan: http://www.skylighter.com/fireworks/how-to...r-sparklers.asp

@Charcoal: Wel een je buurjongetje horen blaffen? Zo'n sterretje van jou geven en "WOEFF".

Ik hou van die kleine -maar technische- experimentjes :).

Een compositie met ijzerpoeder lijkt me nog wel wat!

Beste mensen, een paar dagen geleden een laatste restje BaNO3 opgemaakt om weer eens een succesvolle sterretjes compo te maken op basis van BaNO3.

Kan geen kwaad dacht ik :)

Ik heb de slurry wat dik op een sate stok aangesmeerd, dus hier en daar brand het wat te vel of onregelmatig en lijkt het wel een strobe sterretje. (Bestaan die eigenlijk wel strobe sparklers? Wellicht een idee om eens te maken) Maar dat is deze dus niet. (Zie Gallery)

BaNO3 11
Al fijn poeder 1
Fe fijn poeder 5
Dextrine 3

Ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Edited by Rocketier

Strobe sterretjes bestaan wel idd, op APC was er 1ntje die het ook op een sate prikker voor elkaar kreeg.

Zelf heb ik er geen ervaring mee, wel met een soort flashing diamond achtige dingen, met cracklingfuse :)

Interessant.. ik zal daar eens kijken.

Mijn volgende sterretjes project is met Strontium en Shellac

86 SrNO3

14 Shellac

Het resultaat zal weldra te zien zijn.

Edited by Rocketier

Je gebruikt, gok ik, BaNO3 en SrNO3?

Bariumtrioxide heb ik nml nog nooit gezien. En Ba03 (nul drie) ook nog nooit van gehoord.

Het resultaat van mijn Strontium nitraat sterretjes staan in de gallery

De eerste is te vel en de tweede is meer een Bengaalse lucifer geworden.

Ben nog niet helemaal tevreden met het resultaat

Heb de beide topics maar samengevoegd.

Volgende keer graag eerst even zoeken voor je een nieuw topic aanmaakt.

Oke! Ik had jouw topic ook gelezen. Twijfelde alleen of ik na 3 jaar stilte weer moet inhaken.

Edited by de.leeuw62

On-topic bumps als deze zijn altijd goed.

Vooral als je wat toevoegt.

(Na drie jaar een stomme vraag stellen aan iemand die al een jaar niet meer actief is word minder op prijs gesteld. En dat gebeurt erg vaak.)

Sign in to follow this  

• Topics

• Ben zelf ook aan het knoeie geweest met een spuit om sterren te perse. Dus ben op zoek gegaan naar een ster plaat, maar blijf wel ff met de spuit door gaan met de hand hahahaha…. Heb helaas niet de gereedschappen en mogelijkheid om zelf wat te maken meer… 
    • Ik heb gelukkig de weg terug weer gevonden.. heb nu ook meer tijd ervoor weer want me zoontje is nu oud genoeg om zichzelf bezig te houden dus pappa kan beetje klote weer… ik ben wel nog steeds bezig met onderzoek, proberen en testen wat voor mij werkt.. maar ja moet zuinig zijn met me poedertjes is tegenwoordig echt een drama om wat te kunnen scoren… verklaring hier verklaring daar… ik zit daar heel nie op te wachte🤦🏼
    • Zoooooo ik heb de weg ook weer terug gevonden…. Zien dr echt goed uit… ik ramde het aan met de achter kant van me ratel uit me doppenset en boorde handmatig de core met een lang boortje… 🤦🏼 het werkt maar niet perfect
    • O sorry man, ik zie dat ik je net op het laatste moment in de steek heb gelaten. ( mijn notificaties gaan naar een oud mail adres).  Met het berekenen had je een paar dingen door elkaar gehaald. De omwentelingen per minuut blijven natuurlijk gelijk ongeacht wat de dikte van je aandrijf as is of de poelie die je erop plaatst.  Ik neem aan dat je er intussen wel achter bent gekomen, met nog een keer het bovenstaand verhaal rustig terug te  lezen. Of mischien heb je wel een van de vele online rekentools gebruikt.  Een vertraging of versnelling treed enkel op bij een overbrenging tussen ongelijke grote van assen of tandwielen.  ( dat maakt dat jouw rekenfout al in de eerste regel van je berekening zat).  Je moest de omtrek vermenigvuldigen met je rpm en niet delen. En je krijgt dan een waarde in centimeters en niet in rpm ( want dat was een vast gegeven, welke pas veranderd bij een overbrenging) 
    • Hahaha het is toch echt een virus ook.  Vanochtend eerst Facebook toen hier verhaal doen voor de gezelligheid. Schreef ik nog neu dit jaar niks gemaakt. Het begon toch wel te kriebelen. Ik denk nog geen half uur later, was ik al aan de gang.   Toch maar wat knal en stuk of zeven whistle motortjes geperst. Payload heb ik nog liggen.  En maar fantaseren wat ik nog meer droog kan krijgen voor morgen🤣  Have fun!  Jason 
  • Who's Online (See full list)

There are no registered users currently online