Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En je kan wel van aluminium folie een paar micron maken? Gave spullen heb je in dat geval.. O.o'


Inderdaad , maar die spullen zijn ook niet bepaald aan komen waaien. Punt is voora;l dat het nogal veel tijd in beslag neemt.
De beste poeders tot nu toe komen voort uit het met kogellager kogels walsen van Al folie .(korte omschrijving) Daarvoor heb ik 2 halterschijven van 25 kilo aangeschaft. tussen de twee schijven gaan een hele reeks van die stalen kogels + Al folie . De 2 schijven zijn met een as met elkaar verbonden, en draaien maar.
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik vroeg me nog iets af.

Werken met bright alu (airfloat , mesh onbekend) is echt een nachtmerrie.
Als peter daarmee werkt probeert hij zo langzaam mogelijk alles te doen niet te ademen etc.
Maar het blijft tifus zooi om mee te werken, hij heeft zelfs ooit weleens last gehad van zijn longen.
Hij vermijd eigenlijk altijd het gebruik hiervan.

Weet iemand een manier om het stoffen tegen te gaan zonder het nat (water) te maken?
Peter dacht nog even aan een klein beetje alcohol sprayen maarja als men dan gelijk een huls wilt vullen dan kan het weer niet mooi verdampen.

Link to comment

Het gaat niet om de stof die peter in zou ademen, hij heeft een gasmasker liggen van zo'n beetje de hoogste klasse.
Daar stoft de alu niet minder van ^_^
Waar het om gaat is dat de alu niet overal vrolijk rond gaat dwarrelen en echt overal op gaat zitten chillen.
Aceton zou inderdaad wel kunnen.
Zo zou bijvoorbeeld DCM of TCM ook nog kunnen , alleen beetje duur.

Edited by User1
Link to comment

Ja dat doet peter meestal ook.
Hij beweegt echt trager dan een schildpad als hij een potje openmaakt ^_^
Rare knakker die peter.

Peter heeft ook nog weleens zitten denken aan een soort van kastje te bouwen.
Iedereen kent ze wel van films enzo, waar 2 handschoenen in zitten waar je je handen in kan steken.
Lijkt me ook voor dit soort dingen eigenlijk bestwel praktisch.

Link to comment

Peter is m/z-ijn denkbeeldige vriend aan wie ik/hij alle schuld geef(t).
Of het is de buurman, weet ik/hij veel.
Ik ben niet gek wij zijn best gelukkig.

Zelfs oude zuurkasten zijn redelijk prijzig.
Peter had er ooit bijna eentje gratis, hij paste alleen nergens in zijn toko.
Ding was gigantisch, hij is hier nogsteeds verdrietig van.

Edited by User1
Link to comment

Zeg maar tegen peter dan dat zo'n zuurkast zelf maken peanuts is en zo'n apparaat met twee handschoenen uit de couveuse techniek komt.
En in een zuurkast zitten gaan handjes , het is gewoon een half open werkruimte waarin een onderdruk heerst, en wat luxer met gas water en een afvoer.

Ik hoop dat u niet schizofreen wordt

Link to comment

Om even weer ongeveer ontopic te komen:

Ik heb een probleem denk ik (en niet in de aard van dat van User1)
Ik kocht overlaatst op een niet altijd even betrouwbare veilingsite het volgende:

Aluminum Powder 4LB
4500 Mesh, 3 Micron, TOP QUALITY
This extremely fine powder is perfect for pyrotechnic, thermite and flash powders!!!

Ik had net zoiets nodig, vooral om te gebruiken in HE. (Ben geen zo'n knallertoestandenliefhebber)
Toen ik de verpakking opendeed ging het meteen rondzweven maar het was buiten en ik had een nat stofmasker, dus geen zo'n probleem, het leek me wel heel fijn poeder.

Ondertussen heb ik er al enkele testjes mee gedaan met KClO4 om te kijken wat zo'n fijn aluminium wel kan maar ik kom precies op geen betere resultaten dan mijn 325 mesh flakes.
Komt dat doordat die 325 mesh flakes zijn?
Het ziet er ook niet echt donker uit ofzo, ik dacht dat zulk fijn poeder donker was?
het ziet er ongeveer zo uit:
http://www.pyroguide.com/images/5/5a/Brightalu.jpg

Ik vindt precies niet meteen een manier om de fijnheid betrouwbaar te testen...
Iemand een idee?
Is de geschiktheid voor HE te testen op een niet explosieve manier?
De eerste HE tests komen maar na de examen, dus in februari-april.

Edited by bonkers
Link to comment

Ik heb de stoffen om ammonal te maken jammer genoeg niet ter beschikking, je bedoelt misschien AN/Al ipv ammonal?
En neen het is niet meteen daarvoor, dat lijkt me niet echt uitdagend genoeg en de minimum kritieke diameter bevalt me ook niet erg. Zo'n enorme drang heb ik nu ook niet om een boom oid te verwijderen. Het maken van een watergel lijkt me wel iets interessants, waarvoor (heb ik me laten wijsmaken) je (toch gedeeltelijk) best een 4500 mesh poeder voor gebruikt.
Zoals ik al zei is het ook niet de bedoeling meteen hiervan grote ladingen te maken, ik zal eerst wat meer praktische ervaring opdoen met DS, MHN en PETN, waarvoor alle grondstoffen zo goed als in mijn bezit zijn. verder zien we wel, het is zoiezo niet voor meteen.

Link to comment

Sorry voor de dubbelpost

Vandaag naar een vriend geweest die een microscoop heeft om mn alu te bekijken. (x1000 vergroting).
Hier volgt het verslag:
Eerst een haar als referentie: zou ongeveer 30µm moeten zijn.

vervolgens mijn aluminium van 325 mesh (gemiddeld 44 micron):

en dan aluminium van 4500 mesh (gemiddeld 3 micron):

en dan wat opengewreven:


ondervindingen

1. Op het eerste zicht leek het fijnere aluminium niet fijner dan die 325 mesh, maar als je het opensmeert komen veel kleinere partikels tevoorschijn, wat bij de 325 mesh in veel mindere mate zo was. Het deeltje op de laatste foto linksonderaan is ook niet 1 partikel, maar meerdere samengeklontert.
2. De 325 mesh aluminium had veel kleinere deeltjes dan 44 micron, ik vermoed dat de gemiddelde deeltjesgrootte ook (veel) lager ligt dan vermeld (verkeerd verpakt?) Het grootste deeltje linksonderaan op de tweede foto heeft een grootte van minder dan de dikte van mijn haar, dus zelfs dat is wss fijner dan vermeld, de rest is nog veel fijner.

mogelijke foutenbronnen

-Het poeder uit het zakje van 325 mesh kwam van bovenaan, misschien toeval dat het staaltje zo fijn bleek?
-De poedertjes lagen op 3 cm van elkaar op hetzelfde glaasje (met elk een klein appart glaasje erboven), mogelijk is het fijnere aluminium wat verstoven en is er wat van neergevallen in het grovere poeder.

besluit

-De reden dat mijn flash met die 4500 micron niet beduidend sneller was komt waarschijnlijk door onvoldoende vermenging, de deeltjes klonteren samen, en de minder fijne aluminium is waarschijnlijk fijner dan eerst gedacht.
mogelijke oplossing: coaten om samenklonteren te verminderen?

-Tweede test nodig om foutenbronnen uit te sluiten.

Link to comment

Ik dacht eigenlijk zelf stiekem dat je op een batch 3 micron sferisch aluminiumpoeder was gestuit, maar aan de foto's te zien is dit niet het geval. De structuur lijkt (onder de microscoop) wel zoals het wezen moet, maar de foto die je daarvoor als referentie geeft, lijkt helemaal niet op dark german achtig poeder, maar op veel grover materiaal. Het blijft een vreemd verhaal...

Voor hoog energetische toepassingen is dit poeder waarschijnlijk prima geschikt. Voor bijvoorbeeld het sensitizen van ammoniumnitraat word vaak grover aluminiumpoeder gebruikt, terwijl je daarbij met fjne droge AN en 2-5% Al al op een kritieke diameter van 8mm zit. ^_^

Link to comment
  • 4 weeks later...

Zie:

Aluminiumpoeder
Formule: Al
Omschrijving: Grijs brandbaar poeder, vormt zeer licht ontvlambaar waterstofgas in contact met water. Spontaan ontvlambaar in lucht. Luchtdicht en vochtvrij in een goed gesloten verpakking bewaren.

Ik zelf heb dit nog nooit meegemaakt maar zijn er misschien mensen die dit wel eens hebben meegemaakt? En verdwijnt deze eigenschap als je het KCLO4 mengt? (Flash: Kclo4/Al-70/30) Hoe gevaarlijk is deze eigenschap van aluminium poeder nou eigenlijk?

Mvg,

Edited by Makaveli
Link to comment

Again, just read the internet my friend...

Maar gewoon Al zoals GD is niet spontaan brandbaar met zuurstof uit de lucht (pyrofoor noemen we dat). Het kan alleen ontbranden als er een grote concentratie deeltjes in de lucht zweeft, in combinatie met een ontstekingsbron, wat trouwens wel zeer gevaarlijk is.

Normaliter worden alleen metaalpoeders die een tijd in de kogelmolen hebben gezeten, pyrofoor.


In de praktijk is dus het risico te verwaalozen, vrij logisch als je leest dat zo'n beetje iedere member hier wel eens met Al poeder werkt..

Link to comment

Voor die eerste post heb gezocht op het forum alleen er stond nergens iets over de spontane ontbranding van aluminiumpoeder dus vandaar m'n vraag.

Als laatst: hoe reageert aluminiumpoeder met een relatief hoge luchtvochtigheid? Ik las dat je alu poeder altijd droog op moet bergen i.v.m bepaalde reacties maar voor flash (!in dit geval incl. 30% Alu poeder GD!) is een lage luchtvochtigheid weer funest i.v.m. statische elektrischiteit, hoe gaan jullie hiermee om? Niks kunnen vinden ik heb deze topic (en andere) doorgelezen!

Edited by Prophet
Link to comment

Pyro's,

Ik heb thuis een kleine 200 gram aluminiumpoeder liggen: "Aluminiumpoeder metaalpigment voor verf en lakken. Het is 400 mesh atomised poeder, non coated." Ik heb er flash mee proberen te maken alleen het verliep niet zoals verwacht.

Dezelfde KClO4 met GD alu poeder ging helemaal perfect, alleen met dezelfde verhoudingen (70/30) met die andere alu poeder wou het amper branden. Ik heb er toen zo'n 15 % melkpoeder bij gedaan en toen brandde het wel, maar lang niet zo snel als de flash met German Dark, het was vergelijkbaar met green powder alleen dan met een mooie felle vlam.

Nu is mijn vraag wat ik nog met deze alu poeder kan, ik heb momenteel geen zwavel liggen. Komt het misschien omdat het "atomised" is of heeft iemand anders misschien nog een ander idee hoe het komt dat deze aluminiumpoeder niet wil branden met KClO4?

Edited by Prophet
Link to comment
Komt het misschien omdat het "atomised" is
Ja, GD is fijner en onregelmatiger gevormd zodat het beter ontsteekt, reageerd.
Verder kan je hier nog prima andere siercomposities mee maken, maargoed daar moet je maar naar zoeken.
Edit:
Non coated is beter lijkt me, tenzij er een dikke oxidelaag opzit, maar dat zal wel niet. Edited by High Density
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...