Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik dacht dat er dan nieuwe stoffen gevormd werden en waarom wil je die aluminium eigenlijk oplossen, om je blok te zuiveren. Al met /(basen) geeft volgens mij H2.
Men neemt als voorbeeld 2HCl+2Al--->2AlCl+H2.
Dit is ook het principe van een croftybom.

Link to comment

Bij een croftybom krijg je een oplossing van natriumaluminaat. Dit is echter instabiel en vormt dan weer aluminium(III)hydroxide, waarbij de natrium terugreageert tot natriumhydroxide. Wat er in feite dus gebeurt is dat de aluminium reageert met water, onder katalyse van een sterke base.

Maar om terug te komen op de vraag van de topicstarter, het is mogelijk maar niet rendabel. Om het aluminium terug te winnen uit haar zoutvorm heb je een metaal nodig wat nog veel reactiever is dan aluminium, en zulke metalen zijn nogal duur. Ter illustratie, in de industrie gebruikte men daar vroeger natrium voor. Voor edelere metalen zoals koper zou het wel werken, maar ook dan is gewoon slijpen veel goedkoper.

Link to comment

is er dan geen manier om de verbinding tussen alumminium atomen te verbreken?
zou wel tof zijn als het kon dan heb je volgens mijn een oneindig grote mesh (moeten ze alleen niet weer aan elkaar gaan klonteren)

Link to comment

Laat me je 1 tip geven Eliot. Als Miech beweert dat iets niet rendabel is. Geloof dat dan maar gewoon :blush: Ook als je je common sense een beetje gebruikt zie je vanzelf al in dat het niet rendabel is. Je hebt meerdere kostenposten om het uberhaupt te doen. Je oplosmiddelen, vervolgreactie om het aluminium te laten neerslaan en dan nog zal je geen volledig zuiver product krijgen. Je zal als metaal voor de 2e reactie waarschijnlijk kwik, lood, zilver of misschien koper gebruiken. Al deze metalen zijn duurder, danniet lastiger te krijgen dan aluminiumpoeder.

Oftewel, zoek een bron en koop het gewoon. OF ontwerp een metaalslijper maar hier zal je geen German Dark mee kunnen maken.

Link to comment
  • 4 weeks later...

"Oftewel, zoek een bron en koop het gewoon"

makkelijker gezegd dan gedaan :S google levert niks nuttigs op (weet ook niet welke site je voor chems moet hebben :P )

Als iemand me een PMtje wil sturen met een site waar je het kan bestellen, ik zal er niks geks mee doen (net als iedereen hier :P )


Zit aluminium trouwens niet op sterretjes ? Zou je het er zo af kunnen schrapen, zou erg makkelijk zijn (of vergis ik me nu met magnesium ? :S )

Link to comment
"Oftewel, zoek een bron en koop het gewoon"

makkelijker gezegd dan gedaan :S google levert niks nuttigs op (weet ook niet welke site je voor chems moet hebben )




De reden dat we liever geen bronnen geven is uit angst dat mensen die dit soort malle dingen zeggen (

Zit aluminium trouwens niet op sterretjes ? Zou je het er zo af kunnen schrapen, zou erg makkelijk zijn (of vergis ik me nu met magnesium ? :S )


) ze ook lezen. :P
Link to comment

zo heel mal is het niet :D
Heb het even na gezocht, in sommige sterretjes zit ook echt aluminium, alleen in te kleine hoeveelheden om het eruit te kunnen halen, rest is namelijk magensium (98.7 %) :P
Ben benieuwd wat het nut is van die <1.3%, kan er geen doel voor verzinnen :P

maar back on-topic :
Zou het mogelijk zijn om via elektrolyse de Al op een athode te krijgen ? Al3+ oplossing onder stroom zetten moet Al (s) opleveren, maar als een coating als je metalen staafjes gebruikt.
Als je koolstof staafjes gebruikt, blijft de coating er dan opzitten, of valt het eraf zodra je de stroom erafhaalt ?

Edited by Cyber
Link to comment

Dat zou alleen werken als je de aluminium uit oplossing haalt met een metaal met een hoger elektrodepotentiaal dan aluminium, bijvoorbeeld magnesium of lithium. Het verschil in elektrodepotentiaal moet dan minimaal 0,3 volt zijn wil er iets gebeuren, maar dit is sowieso niet rendabel zoals ergens in een post van mij hierboven uitgelegd.

Elektrolyse gaat ook niet geweldig werken, de aluminium reageert meteen weer terug tot een zout als je een oplossing ervan probeert te elektrolyseren.

En sjah, kopen... Kijk eens over de grens, daar is heel wat meer te krijgen dan in Nederland.
Of kijk op de link pagina van Pyroguide.org, daar staat ook het een en ander aan interessants.

Edited by miech
Link to comment
  • 5 months later...

Is het mogelijk om met een zilver verf spuitbus op ijzeroxide te spuiten om zo thermite te maken???
ik heb nu geen roest liggen, heeft iemand dit al eens geprobeerd??
zal het werken?
of zit er in een zilver verf spuitbus uberhoubt geen aluminium? er staan helaas geen ingrediënten op het etiket ;)

Link to comment

Er zit vaak aluminium in ja! Maar ik denk dat er ook nog brandvertragers inzitten en dergelijke!

Maar zo moeilijk is het toch niet om aan goede aluminium poeders te komen, bovendien scheelt het ook veel in de prijs! ;)

Link to comment

Gaat niet lukken!

Verf en spuitbussenzooi, bevat veel meer stoffen dan Al. Ik denk dat er helemaal geen reactie plaatsvind dan puur en alleen het verbranden van de stoffen die zorgen voor de ad- en cohesie van de verf/lak.
Slecht idee Lars!

Wat is je doel eigenlijk met thermiet dan? Vind je het "gewoon leuk" of ben je van plan om echt iets met pyro te gaan doen?
Ik hoop dat laatste en ik kan je nu al zeggen dat je veel meer voldoening uit het maken van meal oid haalt dan thermiet, wat in feite neer komt op simpelweg 2 chems bij elkaar mengen en ontsteken, resulterend in een beetje effect en een weggevreten ondergrond.
Als je van plan bent er iets mee te gaan vernielen oid zou ik toch antwoorden gaan zoeken op een andere plek!

Edited by xxxjanusxxx
Link to comment

Ik had nog wel zó gehoopt deze dag niet mee te hoeven maken, tevergeefs blijkbaar. Iemand die het over met een spuitbus op ijzeroxide ("Roest." Uiteraard. Hoe kom je anders aan zuivere Fe2O3?) sprayen heeft serieus nemen... (Om over de antwoorden zelf maar de zwijgen, pfff.)
Adieu vrienden en geachte leden; Ik ben voortaan op APC te vinden.


Met melodramatische groet,

Pjee

Link to comment
Ik had nog wel zó gehoopt deze dag niet mee te hoeven maken, tevergeefs blijkbaar. Iemand die het over met een spuitbus op ijzeroxide ("Roest." Uiteraard. Hoe kom je anders aan zuivere Fe2O3?) sprayen heeft serieus nemen... (Om over de antwoorden zelf maar de zwijgen, pfff.)


Ik neem aan dat je mijn post bedoeld? Maakt ook niet uit verder...

Serieus nemen doe ik hem niet, maar ik probeer gewoon eens een andere manier van "iemand iets aan het verstand brengen". Deze persoon de voordeel van de twijfel geven en hem in de juiste richting te stimuleren. Pedagogisch in de goede richting schoppen zeg maar :P . Als het werkt heb je hier misschien een goede member aan, lukt het niet kan iedereen zich er nog heerlijk op af reageren, zoals het hier wel vaker het geval is.

Jammer dat je arrogant (zo lijkt het) met je kennis omgaat, terwijl je er zeker weten mensen mee kunt helpen als je van die nare eigenschap af bent ;) .
Op APC nemen ze ook bijna iedereen zo serieus mogelijk en worden heel veel zaken vaak herhaald. Misschien heb je hier wel baat bij..

Sinds kort hebben wij nu het pyro-stuff forum overgenomen en er DPC van gemaakt. Ik ben hier al een klein poosje moderator geweest en daar ben ik erachter gekomen dat simpelweg het verwijderen van de ogenschijnelijke belachelijke post en vervolgens een nette PM met een paar goede suggesties en een doorschijnende waarschuwing, evenveel moeite kost als bijdehand en denigerend antwoorden en vervolgens een warning of ban aan die persoon toe te kennen en het topic eventueel te verplaatsen naar trash. Het houdt de sfeer prettiger en het forum netter.
Dit is de enigste manier om deze mentaliteit naar dit forum heen te brengen, simpelweg door mensen eventjes de voordeel van de twijfel te geven en de persoon in zijn of haar waarde te laten.
Maarja, wie ben ik :P .
Link to comment

Over echte kennis beschik ik denk ik niet hoor, ik hou er vooral van om uit de hoogte te doen. "Vind ik grappig." Desalniettemin een slechte eigenschap, ach ja..

Verder; Het ging me meer om de "Er zit vaak aluminium in ja!" van lennard dan jou post, die inderdaad enigszins opbouwend is. Ik ben met de vriendelijke aanpak wel bekend: Tot ongeveer een jaar geleden heb ik een moderator-ish functie gehad op een ander forum. Na meer dan twee jaar en (uit m'n hoofd) 1500+ posts ben ik tot de conclusie gekomen dat je dezelfde domme vragen blijft krijgen.
Eén van de grote pluspunten van Pyroforum is voor mij altijd het effectief, ruw, op de plek zetten van danwel nieuwe leden, danwel random retards geweest. Zo weet iemand snel of hij minder weet dan hij dacht, fout bezig is of ergens anders maar z'n vingers moet 'leren' verliezen.

Ik ga niet ontkennen dat ik rotjes openbrak toen ik een jaar of 11 was. Je hoort me ook niet beweren dat ik nooit vreselijk dom met HMTD bezig ben geweest. Aan de andere kant draaide afgelopen jaarwisseling meer om 3" starmines. Iedereen doet domme dingen en leert daar ook weer van en wordt vanzelf ervarener, verstandiger. Ik denk gewoon dat je tot die tijd beter kan lezen hier en alleen vragen moet stellen als je denkt dat die van het niveau van het forum zijn.
Geen idee of ik dat zo heb gedaan. Vast niet. Wat ik wel weet is dat ik meer dan een jaar gelezen en geprobeerd heb (vaak met hulp van een scheikundeleraar zelfs, dat dan weer wel) om er in ieder geval bij in de buurt te komen.

Overigens past deze tekst niet echt bij de post waar het hier oorspronkelijk om ging: Mensen die zonder enige scheikundige kennis hier met een achtelijk concept voor het maken van ´bommuh´ aan komt zetten mag van mij best - minstens - een maand op read only worden gezet.


Maar om je even te citeren: Wie ben ik?





Edit - Bijna vergeten: Ik kom eigenlijk niet echt op APC atm, het was gewoon het eerste forum dat me te binnen schoot...

Edited by Pjee
Link to comment
Ik neem aan dat je mijn post bedoeld? Maakt ook niet uit verder...

Serieus nemen doe ik hem niet, maar ik probeer gewoon eens een andere manier van "iemand iets aan het verstand brengen". Deze persoon de voordeel van de twijfel geven en hem in de juiste richting te stimuleren. Pedagogisch in de goede richting schoppen zeg maar :P . Als het werkt heb je hier misschien een goede member aan, lukt het niet kan iedereen zich er nog heerlijk op af reageren, zoals het hier wel vaker het geval is.

Jammer dat je arrogant (zo lijkt het) met je kennis omgaat, terwijl je er zeker weten mensen mee kunt helpen als je van die nare eigenschap af bent ;) .
Op APC nemen ze ook bijna iedereen zo serieus mogelijk en worden heel veel zaken vaak herhaald. Misschien heb je hier wel baat bij..

Sinds kort hebben wij nu het pyro-stuff forum overgenomen en er DPC van gemaakt. Ik ben hier al een klein poosje moderator geweest en daar ben ik erachter gekomen dat simpelweg het verwijderen van de ogenschijnelijke belachelijke post en vervolgens een nette PM met een paar goede suggesties en een doorschijnende waarschuwing, evenveel moeite kost als bijdehand en denigerend antwoorden en vervolgens een warning of ban aan die persoon toe te kennen en het topic eventueel te verplaatsen naar trash. Het houdt de sfeer prettiger en het forum netter.
Dit is de enigste manier om deze mentaliteit naar dit forum heen te brengen, simpelweg door mensen eventjes de voordeel van de twijfel te geven en de persoon in zijn of haar waarde te laten.
Maarja, wie ben ik :P .


Het vervelende van deze hele situatie is het feit dat jij geen moderator bent. Het aantal posts van jou mbt inhoudelijke pyrotechniek is de laatste tijd behoorlijk laag. Veel vaker is in jou posts op een subtiele wijze kritiek te vinden aangaande posts gemaakt door andere members, de opbouw van ons forum, of de manier van moderaten. Ik ga er verder geen grote preek van maken, maar ik post dit bewust ipv een slappe PM te sturen, om even aan te geven dat dit gewoon niet de bedoeling is. Dit bied gewoon op geen enkele wijze meerwaarde, aangezien het niet bijdraagt aan een leuke sfeer, of een toename in kennis of informatie. Dit gaat echt niet alleen over jou ofzo, dus wie de schoen passe trekke hem aan.

Kortom; Bij commentaar of irritaties mbt gebeurtenissen of posts op het forum: Stuur ons/mij maar een PM of report van de betreffende situatie. Dan komen we er heus wel uit.
Link to comment

@ Pjee: Jouw achtergrond wist ik niet, maar dat je ervaring en kennis hebt wel, maar ik doelde puur en alleen op jouw post, die in mijn ogen arrogant over kwam. Het kwam over alsof PF "niet goed genoeg" zou zijn. Ook dacht ik dat het op mijn post sloeg en wou ik het verdedigen door mijn motivatie er neer te zetten.
Hard aanpakken en andere maatregelen kan ik me ook wel in vinden, maar dan op een andere manier.

@ Leander: Misschien heb je gelijk, alleen moet ik daar dan nog achter komen. Dat subtiele kritiek op members heb je gelijk in. Kritiek op het forum en moderaten, valt nog wel gigantisch mee lijkt mij, want daar wil ik me niet eens mee bemoeien verder.
Ook vind ik het wel typisch dat er op deze manier gereageerd wordt op mijn post, want hoeveel leden (wat nieuwere bijvoorbeeld) posten hier niet puur en alleen voor de count (sorry voor de veronderstelling). Terwijl ik afwacht om iets nuttigs te posten, ook al is het kritiek, maar dat doe ik dan tenminste nog op een subtiele manier, tussen al die topics waar overal een vorm van kritiek gegeven wordt, zonder enige opbouw oid en dat niet "rechtgezet" word.
Ik vind het prima verder, waarschijnlijk zal ik wel iets fout gedaan hebben, omdat ik er op aangesproken ben, maar een beetje vreemd dat het om mijn mening ging.
Ik suggereerde verder ook niets, ik gaf alleen mijn motivatie aan. 't Gebeurde dan wel offtopic, dus excuses!

Link to comment
Hallo allemaal,

Ik krijg binnenkort een grote hoeveelheid Al (s) airfloat.
Het enige nadeel is dat het verontreinigd it met zaagolie.
Heeft iemand een idee hoe ik dat verwijder en me Al reinig?

m.v.g.
Pyrofox


Denk gewoon met gedestileerd water, lekker schoon. en scheiden.
Olie drijft, aluminium is toch zwaarder. scheiden en daarna drogen.

greetz
Link to comment

Ik denk dat wasbenzine of thinner beter werkt. Dan doe je de aluminium in een grote pot, en doe je er flink veel oplosmiddel bij. Dan zo nu en dan even omroeren, en laten bezinken. Dan ben je het meeste van die olie wel kwijt, maar volledig er vanaf komen gaat sowieso niet lukken.

Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest Goner

Weer even leven in het topic blazen, ik heb pas een grote order geplaatst bij een *bepaalde leverancier*

Hier zit ook een Kg Aluminium bij, maar ik heb geen idee wat voor soort het is. Op het plaatje op hun website staat een plaatje van een hoopje Aluminium met een donkere kleur, dit is het dus niet. Het is natuurlijk een erg fijn grijs/wit poeder maar het glittert als de pest. Kan iemand mij vertellen wat voor soort Aluminium ik heb gekregen?

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...