Jump to content
PyroForum.nl

Aluminiumpoeder


Recommended Posts

Nee het is poreus doordat er nog een beetje bind(bindmiddel van verf)

En ik gebruik een ander verfpotje, ik sla een paar gaten in de deksel.
Het potje doe ik voor 1/3 vol (omdat het gaat uitzetten door de warmte).
DOE HET NOOIT HELEMAAL VOL KRIJG JE EEN OMPLOFTE GASBRANDER VAN!!
En een tip doe dit buiten de gassen van de bindmiddelen zijn brandbaar waardoor je een paar vlammen uit de gaten van je deksel krijgt.(ik kreeg 4 vlammen van 35 cm)

gido

Link to comment
  • Replies 214
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bij die methode verbranden en verdampen (bijna) alle bindmiddellen en oplosmiddelen waardoor er na afloop van de stevige verhitting enkel nog enigzins geoxideerd aluminium poeder aan wezig is. De bezinkmethode geeft een beter poeder maar daar is natuurlijk een flinke hoeveelheid wasbenzine voor nodig.

Link to comment
  • 1 year later...

Sorry voor het bumpen, als het niet mag straf me maar.

Ik heb laatst wat zilververf gekocht. Ik had het gisteren rond 5uur in een potje gedaan en laten bezinken met wasbenzine. Verhouding: ongeveer 1:2.
Maar nu heb ik het geprobeerd aftegieten, doormiddel van een gaatje boren in de zijkant. Maar voor mijn gevoel werd alles mee gespoeld. Geen succes dus. Nu heb ik een deel in een filter gedaan. Dit gaat overigens echt super langzaam...

Maarja, iemand tips hoe je het beste dit kan afgieten??

Link to comment
  • 1 month later...

Na het lezen van dit topic kwam ik zelf ook op het idee om aluminium poeder te verkrijgen uit zilververf

Ik had het 1:1 gemengt met was benzine, alleen ik had niet het idee dat er ook daadwerkelijk iets gebeurde (of ik deed het gewoon fout :D )

Daarom de vraag: Zou iemand zo goed mogelijk stapsgewijs kunnen opschrijven wat je eigenlijk moet doen, en wat er ook daadwerkelijk moet gebeuren, misschien krijg ik het dan voor elkaar om te maken :P

Bij voorbaat dank :P

Link to comment

Gooi de benzine in de auto en pak terpentine. Benzine zou ook wel moeten werken, maar in denk dat dat toch minder goed werkt. Doe de terpentine (minstens 2x zoveel als er aan hars is) bij de verf, roer het wat door elkaar en laat de Al weer bezinken. Doe dit zo vaak totdat je geen hars achtige zooi meer in je aluminium hebt. Lijkt me niet al te moeilijk. Oja het lijkt me handig, als je Al poeder in de verf al naar beneden is gezakt, dat je eerst alle "lege" hars weggooit. Dat spaart nogal wat terpentine.

Edited by Nitroglycerin
Link to comment

Na even zoeken vond ik dit, hier had ik ooit ook eens wat vragen over. Maar kreeg een mooie warning aan m'n been toen ik deze stelde.


HOOFDSTUK 4.2 BEREIDING VAN ALUMINIUMPOEDER

In zilververf zit een hoeveelheid aluminiumpoeder verwerkt als pigment (tot
190 gram per liter verf). De verf bevat naast het pigment ook een hoeveel-
heid bindmiddel kan men verwijderen door deze uit te stoken. Dit gaat als
volgt; in een deksel van een leeg verfblikje prikt men een aantal (5 … 6)
niet al te grote gaten en vult het blikje (dat verder geen gaten vertoont)
voor een derde met aluminiumhoudende verf. Deksel er stevig op. Het blikje
wordt rechtop in de roodgloeiende as van een vuur geplaatst. Na een tijdje
zal er gas uit het dekseltje gaan stromen dat waarschijnlijk zal gaan
branden (dit stinkt trouwens behoorlijk, maar dat terzijde). Als na verloop
van tijd (> « uur) geen gas meer uit het deksel stroomt wat brand, dan kan
het blikje uit het vuur gehaald worden. In het blikje zit nu poreus
aluminiumpoeder (met schroevendraaier losmaken). Het aluminiumpoeder kan nu
het beste gemalen worden met een oude koffiemolen. Na het malen het
aluminiumpoeder zeven met een thee/koffiezeefje; restanten grof aluminium
in de loop terugvoeren. Zo verkrijgt men aluminiumpoeder

Link to comment

Ik had toen gepland het te doen, maar ik zat nog met te veel onbeantwoorde vragen :D. En nadien heb ik enkele bronnen gevonden voor het spul. En zo veel zin om een verf op te fikken had ik zo niet. En is die zilververf niet duur? Is het ook niet veel te grof om voor alles te gebruiken?

Edited by danny db
Link to comment

Het is redelijk fijn, ooit al eens van het allerfijnste Al poeder in een kom met water gegooid? Je krijgt direct een soort laag Al boven op het water, vroeger op kinderfeestjes deden we dat wel eens als 'toverdrank', dat vonden ze echt super :D... Ik werk echt niet graag met Al poeder, je zit onder het Al, er zweven overal Al deeltjes en alles word zilver, ik ben ooit eens op school toegekomen met een zilveren wenkbrouw :P .

Gr33tzz

Edited by dieselpower
Link to comment

@danny db

Het verkrijgen van AL poeder uit zilververf op die manier (op het vuur verhitten) is ronduit kut.

Zelf heb ik dit ooit eens geprobeerd, maar het AL poeder wat ik er uit eindelijk uit kreeg was nogal verontreinigd en het was eingelijk 1 grote bende, na het vermalen met een elec. koffiemolen was het poeder nog vrij grof, goed voor een fontijntje hooguit. En die potjes AL poeder zijn trouwens nog erg prijzig :D

Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Nou ik kan je zeggen; Terpetine werkt ronduit K*t. Na 20 uur is er pas 1 cm terpetine + oplosmiddelen boven komen drijven. Terwijl ik goed geschud had.
Zou het helpen om er was benzine bij te gooien?


Ik kan je vertellen dat geen van beiden echt gaat werken, ik heb met dit gekloot er 2 weken over gedaan en uiteindelijk 4 liter terpentine er door heen gegooid. Het resultaat was al poeder dat nog steeks dik was met allerlei bindmiddellen. Je kon er wel flash mee maken maar dan alleen met KMNO4.
Link to comment
Terpetine werkt ronduit K*t. Na 20 uur is er pas 1 cm terpetine + oplosmiddelen boven komen drijven


Geduld is een schone zaak. Ik heb het wel is met wasbenzine geprobeerd, maar ook dit duurde erg lang. Je moet in ieder geval niet te snel willen afgieten, je verbruikt hierdoor meer wasbenzine/terpentine en het duurt langer voordat alles weer op zn plek ligt. Edited by Snooby
Link to comment

Hallo ik ben zelf een "graffiti spuiter" en heb dus aardig wat chrome spuitbussen op mijn kamer liggen.
Ik vraag me af of daar ook aluminium poeder in zit, ik heb 2 merken MTN Hardcore en Montana Gold.
Weet iemand dit toevalig?

Groeten.

Edit: Blijkbaar weet niemand het?

Edited by mushroom
Link to comment
  • 2 weeks later...
Hallo ik ben zelf een "graffiti spuiter" en heb dus aardig wat chrome spuitbussen op mijn kamer liggen.
Ik vraag me af of daar ook aluminium poeder in zit, ik heb 2 merken MTN Hardcore en Montana Gold.
Weet iemand dit toevalig?

Groeten.

Edit: Blijkbaar weet niemand het?


Ja dat weet ik . In die 'zilver' achtige bussen zit Al poeder en een of andere hars .




Ik maak het zelf met een 'kogelroller' ( zo heb ik het maar genoemd)

De nieuwe opstelling besaat uit 2 halterschijven van elk 25 kg die plat op de grond liggen met een as er doorheen en tussen de schijven stalen kogels + Al folie + terpentine, en draaien maar . Dit levert echt goede kwaliteit flake poeders.
Link to comment
  • 2 months later...

hallo allemaal

ik zoek (zoals vele anderen) aluminiumpoeder.
ik vroeg me vandaag af of je een puur blok aluminium op kunt lossen? met een zuur of zo, en het daarna weer scheiden.

weet iemand of dit kan?

alvast bedankt
lars,

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...